Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

Roman

Sitat fra: LMOR på søndag 06. juli 2014, klokken 20:48
I utgangspunktet enig, men slik jeg ser det, så ville ikke BMW tatt sjansen på å gi et slikt råd til alle bilene de nå skal selge (minst 30 000 i året), hvis det kunne skade batteriet. De har en garanti som gjør at dette vil slå hardt tilbake på dem selv, hvis det var noe problem.

Synes logikken høres rimelig ut. Dessuten, om 8 år eller mindre når batteri teknologien har utviklet seg mer så vil man garantert oppgradere for å dobble eller muligens tripple rekkevidden. Selv om jeg ser hensikten med å ivareta sin kjære i3 på best mulig måte.

bromm

Sitat fra: LMOR på lørdag 05. juli 2014, klokken 21:19
I manualen står det at bilen skal være mest mulig ladet når du reiser fra den. Gjerne med strømkabelen i.

Her er et utklipp som viser det LMOR refererer til:

Kjell Leaf

Sitat fra: LMOR på søndag 06. juli 2014, klokken 20:48
I utgangspunktet enig, men slik jeg ser det, så ville ikke BMW tatt sjansen på å gi et slikt råd til alle bilene de nå skal selge (minst 30 000 i året), hvis det kunne skade batteriet. De har en garanti som gjør at dette vil slå hardt tilbake på dem selv, hvis det var noe problem.
Men samtidig er det motsatt råd av hva Nissan gir for Leaf. 
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 09. juli 2014, klokken 11:45
Men samtidig er det motsatt råd av hva Nissan gir for Leaf.

Dere kan være helt sikre på at maks uttak er satt til 18.8 kWh akkurat FORDI dette er det ekspertene har funnet ut er forsvarlig på pakken (som egentlig er 22 kWh). Dette har de svært sikre data på fra Mini-E og Active-E programmene ;) Å sammenligne med Leaf blir litt feil, for den har ikke væskebasert kjøling/varming som kommer inn som et "usikkerhets-moment" i forbindelse med hva som er forsvarlig.

Olemann


Skjønner BMW godt jeg.  Risikoen ved å be folk forlate bilen for lang tid (som noen kan lese som flere år) med lav SOC er jo at batteriet går i null og ødelegges og må byttes. På BMW's regning.
Motsatt; batteriet tåler sikkert mer enn godt nok i hele garantiperioden og stå plugget i ved alt fravær.

Mitt poeng var bare å dele av kunnskap/forskning om optimal cycle og varighet på Li ion batterier generelt, og ingen grunn til å tro at våre biler er annerledes.  Da bør de forlates ved 40-60% SOC ved lagring. 

Men som sagt før, det kommer til nye brukere av elbiler som ikke aner forskjell på Volt og Ampere, og da tør rimeligvis ikke BMW å bruke kompliserte bruksansvisninger som KAN føre til at de får kastet på seg garantiansvar for defekt batteri.  Da heller ta sjansen på noen prosent lavere kapasitet etter at garantien er utløpt, det koster jo ikke BMW noe.

Mvh Ole

Pit

Sitat fra: Olemann på torsdag 10. juli 2014, klokken 09:42

Skjønner BMW godt jeg.  Risikoen ved å be folk forlate bilen for lang tid (som noen kan lese som flere år) med lav SOC er jo at batteriet går i null og ødelegges og må byttes. På BMW's regning.
Motsatt; batteriet tåler sikkert mer enn godt nok i hele garantiperioden og stå plugget i ved alt fravær.

Mitt poeng var bare å dele av kunnskap/forskning om optimal cycle og varighet på Li ion batterier generelt, og ingen grunn til å tro at våre biler er annerledes.  Da bør de forlates ved 40-60% SOC ved lagring. 

Men som sagt før, det kommer til nye brukere av elbiler som ikke aner forskjell på Volt og Ampere, og da tør rimeligvis ikke BMW å bruke kompliserte bruksansvisninger som KAN føre til at de får kastet på seg garantiansvar for defekt batteri.  Da heller ta sjansen på noen prosent lavere kapasitet etter at garantien er utløpt, det koster jo ikke BMW noe.

Mvh Ole

Dette blir vel litt det samme som å

- Aldri hurtiglade
- Alltid lade med min ladestrøm
- Alltid stoppe lading på maks 80%

Bare for å kanskje oppnå noen prosentvis bedre kapasitet på batteriet etter 5 -10 år enn vi andre som gjør det som er mest praktisk i el-bil hverdagen. ;)

Thomas81

Hvorfor ikke bare lade som man selv vil og etter hva behovet er der og da. Ville ikke bekymret meg for om batteriet tåler det og det. Bruk bilen, ha det gøy og lad som man vil. Garantien er 8 år uansett.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Olemann

#503
Er vel ingen som har bestridt at folk gjør som de vil og lader som de vil.....skulle bare mangle når man brenner 300-350 k på en bil, klart man lader, kjører, vasker, bruker, bulke etc. +++ som man vil!

Men; virket som noen mente at BMW's råd om lading var det optimale ift. batteri-levetid også for den bevisste og kompetente eier, det er en annen skål.  Som nevnt over har BMW mange hensyn å ta.

De som hater vaske bil har neppe den peneste bilen om 5 år, de som hurtiglader mye,  bruker bilen i varme strøk, har neppe bilen med det beste batteriet om 5 år, de som kjører hardt har neppe den tighteste bilen om 5 år osv....

Så her er det opp til hver enkelt å velge sin stil, i herlig og full frihet, og tåle konsekvensene av sine valg :-)

Ole

Roman

Sitat fra: Olemann på fredag 11. juli 2014, klokken 09:50
... for den bevisste og kompetente eier, det er en annen skål...

Et snev hånlig ordvalg der Ole. Det er en ting å være bevist og ha kunnskap om hva som er best praksis for et el kjøretøy, men noe helt annet å tilpasse det sin egen hverdag. Mange invisterer i en gunstig elbil fordi dem tilbringer mye tid bak rattet og for mange km bak ryggen hvert år. Praksisene du snakker om er rett og slett vanskelig å gjennomføre om man til enhver tid skal ha god rekkevidde og holde angsten for å ikke komme frem nede. Dessuten, hvordan kan man få glede av bilen om det eneste man tenker på er brukt salgsverdien om 5 år?

Olemann


Jeg har ingen intensjon om å være hånlig, men prøvde å gi en hypotese om bakgrunnen for BMW sine anbefalinger.  Og som jeg sier; hver må jo bruke bilen på den måten som passer han best, i full og herlig individuell frihet og ansvar.
Bakgrunnne for mitt engasjement var utelukkende å bidra til bredde, dermed kan alle gjøre som de vil på best mulig informert grunnlag. Intet av det jeg sier er noe hemmelig eller vanskelig tilgjengelig.  Noen vil optimalisere penger, noen tid, noen levetid, noen estetikk +++.

For meg er det ikke vanskelig å forstå at man ikke får i pose og sekk, her som på mange andre felt.  Kan godt hende det er vanskelig å gjennomføre, det må også den enkelte vurdere selv.  Hver har sin frihet til å optimalisere som de vil, og da trodde jeg folk flest ville synes det er kjekt å vite konsekvenser av de valg man tar. 
Noen "detailer" sin Tesla i timesvis og har en 5 hyllemeter med vask & polish produkter i garasjen, kan godt hende det er sunt for lakken, jeg gjør det likevel ikke fordi jeg ikke orker. Men jeg klarer da likevel å lese disse diskusjonene med interesse uten å fortelle disse kjennerene at bilen sikkert holder seg like godt ellers og at det tar for lang tid for folk flest....

Jaja, har ikke dette sporet litt av nå mon tro?   Min konklusjon er i alle fall; bruk bilen og alt annet du har kjøpt som best du vil, og er du interessert i konsekvensene av dine valg så er det mye å hente på nett:-)

Ole


Sitat fra: Roman på fredag 11. juli 2014, klokken 10:20
Sitat fra: Olemann på fredag 11. juli 2014, klokken 09:50
... for den bevisste og kompetente eier, det er en annen skål...

Et snev hånlig ordvalg der Ole. Det er en ting å være bevist og ha kunnskap om hva som er best praksis for et el kjøretøy, men noe helt annet å tilpasse det sin egen hverdag. Mange invisterer i en gunstig elbil fordi dem tilbringer mye tid bak rattet og for mange km bak ryggen hvert år. Praksisene du snakker om er rett og slett vanskelig å gjennomføre om man til enhver tid skal ha god rekkevidde og holde angsten for å ikke komme frem nede. Dessuten, hvordan kan man få glede av bilen om det eneste man tenker på er brukt salgsverdien om 5 år?

jonihler

Hvilken kapasitet har den blå type2 kabelen som følger  med bilen. Hvor kjøper jeg overgang fra den til vanlig stikkontakt?
Det hadde vært praktisk å slippe å ha med begge kablene i bilen.

nofuelno

Sitat fra: jonihler på søndag 13. juli 2014, klokken 17:47
Hvilken kapasitet har den blå type2 kabelen som følger  med bilen. Hvor kjøper jeg overgang fra den til vanlig stikkontakt?
Det hadde vært praktisk å slippe å ha med begge kablene i bilen.
Hei, den blå kabelen mangler ladestyringselektronikk ( som finnes i moderne ladebokser/ladestasjoner ),
så du må nok leve med 2 kabler.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

jonihler

Takk for svar.
Hvordan bruker jeg den blå kabelen som følger med? Hva gir den av ladeeffekt?
Hva er forskjellen på den og en 16A mennekes ladekabel?

TorS

#509
Etter å ha lest alt for mye på furumet,  har jeg kommet til at det er grovt sett 3 måter å lade bilen på:

1. Med ladekabel med "kladd"/boks i en vanlig stikkontakt (kalt schuko). Denne følger med bilen og kan lade med 6, 8, eller 12A. Dette stilles i iDrive i bilen. Tar du 230V og multipliserer med strøm (A) finner du maks effekt bilen kan trekke/bruke. Her finnes det alternativer du kan kjøpe utenom som kan levere inntil 16A, men da med en annen kontakttype (cee), se nofuel.tabetalt.no. (Dette kan være Mennekes kabelen du nevner. Prøver du regnestykket vil du se at den maks kan levere 3,6 kW.)  I et slikt tilfelle stilles strøm bilen kan trekke på "kladden".  Hva som er satt i bilen blir ikke brukt.

2. Lading fra veggboks hjemme eller på offentlig sted merket med type 2. Her brukes den kabelen du nevner. Her ligger "kladden" i boksen på veggen og du trenger bare kabelen. I dette tilfelle gir boksen på veggen beskjed til bilen om maks strøm. Det er mulig å sette denne ned med iDrive i bilen, men ikke nødvendig. Effekten av denne type lading er avhengig av maks strøm. 16A gir maks 3.6kW.  32A gir maks 7.4kW. Medfølgende ladekabel klarer opptil 32A.

3. Hurtiglading. Her er det alltid kabel på hurtigladeren og eget ladeutstyr skal aldri brukes.
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA