Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan få maks energi ut av en trefase tilkobling, når laderen er enfase?

Startet av Coachen, fredag 03. januar 2014, klokken 15:35

« forrige - neste »

LMOR

Tror noen av dere har misforstått ladetabellen. Poenget var ikke å måle hvor mye strøm som ble trukket, men å ha en tabell som viser hvor lang tid det tar å lade opp bilen.
Det er helt uinteressant (bortsett fra strømregningen) hvor mye strøm som går med. Det eneste i hvert fall jeg er opptatt av, er når bilen er ferdig ladet.

Nå er det også slått fast, som vi håpet på i starten, at i3 er den bilen som lader seg raskest opp igjen, etter en gitt distanse, på samme A  :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Trodde jeg skulle slite med at ladetiden var for lang på standardkladd, men det viser seg at den er mer enn god nok med den strømstyrken den leverer. Holder godt for mitt bruk! I alle fall så langt. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:30
Trodde jeg skulle slite med at ladetiden var for lang på standardkladd, men det viser seg at den er mer enn god nok med den strømstyrken den leverer. Holder godt for mitt bruk! I alle fall så langt. :p
Så bra. Hvor lang tid tar det ca?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Klykken

3-4 timer fra rundt 40-50%, mener jeg. Kjører sjeldent tomt. :) Lader forøvrig fra 16A kurs, og som sagt med standardkladd som alltid ligger i garasjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

#529
Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:18
Tror noen av dere har misforstått ladetabellen. Poenget var ikke å måle hvor mye strøm som ble trukket, men å ha en tabell som viser hvor lang tid det tar å lade opp bilen.
Faktisk strømtrekk er en fordel å vite, men ikke tvingende nødvendig om man ikke vil/synes elektro er vanskelig. Det går sikkert stort sett greit å ikke vite hva bilen trekker, og sikringen hjemme blåser man jo bare en gang før man eventuelt justerer (såfremt man har dedikert kurs). Men jeg vet om flere scenarier hvor det er en stor fordel å vite.

Ett eksempel fra i sommer: Jeg var i Esbjerg i Danmark, nede ved grensen til Tyskland. Sommerhuset hadde glass-sikringer og ingen reservesikringer liggende. Sikringen var 10 amp, så jeg satt bilen på 9 amp.
Samme på hytta til et vennepar på fjellet. 16 amp automatsikring, men utestikket delte kurs med en panelovn. Sikringen gikk først. Sjekket så hvor mange watt panelovnen trakk, og justerte ned til restkapasitet minus en liten buffer. Ikke noe stort problem, men manglende lading på natten etter 26 mils kjøretur i streng kulde + 1000 høydemeter ville ført til redusert fleksibilitet på dagen ift alpinanlegg etc.

Med andre ord: man kan unngå uheldige situasjoner ved å lære seg bittelitt om strøm (eks sjekke sikringer) og vite hva bilen trekker. Fravær av kunnskap kan gå helt fint (og det er muligens for mye å håpe på at Ola Nordmann skal bry seg om strøm bare fordi han har kjøpt elbil), men det kan også føre til kjedelige situasjoner.

Sitat fra: LMOR på tirsdag 12. august 2014, klokken 08:18
Nå er det også slått fast, som vi håpet på i starten, at i3 er den bilen som lader seg raskest opp igjen, etter en gitt distanse, på samme A  :D
I3 er veldig energieffektiv, så den vil lade flest kilometer per time opptil 230V 32A enfas.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Aberg88

har wattmeter på strømmåleren og i natt når jeg la meg og ingen andre ting i huset som var på og trakk strøm målte jeg 3 Kwt. Bilen ble ladet med laderen som fulgte med og innstilling i bilen satt til reduced. Altså 3 Kwt tilsvarer da 3000/230=13A. Men dette er vel ikke lineært gjennom hele ladeprosessen
BMW i3 I03 09.2014
BMW 520DAT F11 02.2012

i3_X5_730

#531
Sitat fra: Aberg88 på tirsdag 12. august 2014, klokken 10:13
har wattmeter på strømmåleren og i natt når jeg la meg og ingen andre ting i huset som var på og trakk strøm målte jeg 3 Kwt. Bilen ble ladet med laderen som fulgte med og innstilling i bilen satt til reduced. Altså 3 Kwt tilsvarer da 3000/230=13A. Men dette er vel ikke lineært gjennom hele ladeprosessen

Ikke 13A, nei.
Her er faktisk test av Clipper Creek kladden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.msg177703.html#msg177703

Her er test av Mennekes 16A kladden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg198978.html#msg198978

LMOR

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 12. august 2014, klokken 09:44
Med andre ord: man kan unngå uheldige situasjoner ved å lære seg bittelitt om strøm (eks sjekke sikringer) og vite hva bilen trekker. Fravær av kunnskap kan gå helt fint (og det er muligens for mye å håpe på at Ola Nordmann skal bry seg om strøm bare fordi han har kjøpt elbil), men det kan også føre til kjedelige situasjoner.
Er enige med deg "i teorien", men i praksis får vi vel til det samme, fordi det er max trekk du må ta hensyn til, og det vet vi er 6,9,12 med standardlader og f.eks. Mennekes også 10,13,16 osv.

Ellers var jeg et sted og ladet, sjekket at sikringen var 16A, og at ingenting annet stod på. Sikringen gikk fordi noen hadde satt inn en 10A sikring (skrusikring)...

ellers lader vel i3 raskere per km på DC også, selv om det selvfølgelig er marginalt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

np

Drister meg til å spørre, har søkt, men ikke funnet OK svar. Skal legge en ny kurs fra sikringsskap til garasje, kun for lading av el-bil(er, etterhver). Hva bør man legge inn? 230V/32A, 400V/32A, 1-fas, 3-fas? Har noen en link som lett forklarer dette.

(Vet ikke ennå hvilken el-bil jeg kommer til å kjøpe, men vil gjøre garasjen klar, samt ha en løsning for whatever else man måtte oppgradere til etterhvert, evt. om man ender opp med to el-biler...)
NP

VW e-Golf (2016)
Tesla Model 3 (Avbestilt)
Tesla Model X 100D (2018)

Mikmik

Sitat fra: np på onsdag 13. august 2014, klokken 12:48
Drister meg til å spørre, har søkt, men ikke funnet OK svar. Skal legge en ny kurs fra sikringsskap til garasje, kun for lading av el-bil(er, etterhver). Hva bør man legge inn? 230V/32A, 400V/32A, 1-fas, 3-fas? Har noen en link som lett forklarer dette.

(Vet ikke ennå hvilken el-bil jeg kommer til å kjøpe, men vil gjøre garasjen klar, samt ha en løsning for whatever else man måtte oppgradere til etterhvert, evt. om man ender opp med to el-biler...)
Siden du skal legge ny ledning til garasjen ville jeg valgt 400V/32A til et lite fordelingskap.
Derfra kan du dele ut alle de variantene som finnes. Merkostnaden blir ikke så stor.
Skal du velge en budsjettløsning så rekker det langt med 230V/16A.
Til hvilken el-bil du bør kjøpe, så MÅ jo valget bli i3.  ;)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

SE

Hei. Har ved to anledninger forsøkt å lade med stolpe med type to utgang og den medfølgende blå kabelen. Senest nå idag på Fortum srolpen nr 27 , Mcdonald Gardermonen.
Får bare 16 A ladestrøm. Hadde forventet 32A. ...Er min forventning korrekt og noe er feil med bil?

Klykken

Det kommer an på stolpen. Leverer den 16A, så får du ikke mer enn det, selvfølgelig. Husk også at innstilling i bilen må stå på max. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Gondron

For å vær 100% sikker så kan vi bruke combo og type 2?

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

SE

Begge steder står det 32A / 40 A sikring... har ikke fått mer enn 16A. Innstilling I kjøretøyet stod på max. Noen som har fått til noe som kan ligne 'semihurtig' med offentlig type 2?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA