Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lysstyrke på skjerm ved mørkekjøring

Startet av eledille, torsdag 02. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

eledille

Har akkurat startet fra Åmot med 320 tkm. Kolonnekjøring over Haukelifjell.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Philip Marlowe

Ja, du får i alle fall ikke kondensproblemer som jeg fikk med en bensinbil for mange år siden  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

JohanH

Sitat fra: eledille på mandag 23. desember 2013, klokken 11:24
Har akkurat startet fra Åmot med 320 tkm. Kolonnekjøring over haukelifjell.

Lykke til! Gi en rapport om hvor mye du brukte, spesielt hvis du blir stående i lange tider med varme på osv. Fint som referanse. Hvis du overlever altså :)

Jens

Hei!

Hold oss oppdatert. Jeg skal andre veien om et par timer....
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Epleskreller

Jeg velger dessverre fossilbilen 3. juledag når jeg skal til Haugesund, og det er en Skoda Fabia!! Skulle virkelig ønske det var en SC på den veien.

Lykke til Eledille!
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Hyperstress

Spurte SC folka i Tesla om de hadde noe på gang på E134 eller ikke, siden det ikke står på kartet for 2014. De svarte ikke på spm, men ville ha linken til "Type 2 ladepunkt avstemmingen" jeg refererte til, der E134 var mest etterspurt.
Så får håpe de skjønner at vi vil ha ladig langs E134!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

#6
Det var åpen vei da vi dro over. Noe snøfokk, men ikke voldsomt. Veien har vekslet mellom åpen og kolonne flere ganger i dag.

I Røldal og videre til Rullestad var det en god del tungt snøslaps i veien.

Fra Åmot til Fjæra med god og varm bil og snøføre hele veien brukte vi 225 Wh/km.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#7
Vi startet fra Oslo med stappfullt batteri og godt forvarmet bil med kurs for Groven Camping på Åmot for overnatting. De har store og fine hytter, og to av dem har kontakt på ytterveggen.

Først hadde vi mye tørr vei, men ved Sauland begynte det å regne. Dette gikk over i snø mellom Svartdal og Flatdal, og så snø igjen fra Morgedal. Ca 5 mil på snø første etappen, antakelig litt lenger med regn.

Ankom campingplassen 18:30 med 100 typical km igjen. Neste morgen hadde vi 285, og da vi dro var vi oppe i 325, dvs. ca 85 %.

Fra Åmot var det snøføre hele veien frem til Rullestad. Ganske mye vind på fjellet, og ofte flere cm løs snø i veibanen. Ikke veldig kaldt, ned i -3 på høyfjellet.

Da vi var på det høyeste punktet hadde vi snittforbruk fra Åmot på 306 Wh/km, men dette falt igjen, selvfølgelig, og da vi kom til Fjæra hadde vi snitt på 225. Ankom destinasjonen med 72 typical igjen.

På vanskelig føre med vind, løs snø og nullføre til såvidt minusgrader oppførte bilen seg eksemplarisk. Den klatret som en rakett oppover bakkene mot Seljestad fra Røldal, for eksempel.

Totalt for turen: 455 km, 101,5 kWh og 223 Wh/km. Vi hadde ca 10 mil med regn og våt vei og ca 18 mil med snø.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Per Magnus

Denne posten blir noe lang, men har info ang. mulig utbygging av hurtiglading langs E134.

Forrige helg kjørte kona og jeg vår TMS fra Oslo til familiehytta på Vågsli (Botn). Vi startet med fullt batteri. Turen langs E134 gikk strålende helt til vi kom til hytta der det var speilblank is og ikke sjangs i havet å komme frem til stikkontakten slik at vi fikk ladet bilen til returen på søndag. Har lagt opp 400 V trefas anlegg på hytta. Kjører Nokian Hakka R2 piggfrie dekk. Da vi ankom Vågsli hadde vi ca 4 mil igjen på "tanken". Vi hadde da kjørt ca 30 mil og brukt 223wh/km. Det var da stort sett bart, men de siste 10 milene startet det å snø.

Gode råd var da dyre. Kjørte først til Vågsli hotell, men der var alt slukket og låst. Videre kjørte vi ned til Essoen på Edland. Men der fortalte betjeningen at det ikke var mulig å la bilen stå til lading. Jeg tilbød 4X prisen det ville kostet å lade bilen opp...men nei - forklaringen var at de ikke fikk lov av eieren å tilby lading! Elendig service. Enden på visa ble at en veldig hyggelig kunde som stod bak oss i køen på essoen tilbød oss å lade slik at vi fikk fulladet bil til søndagens retur til Oslo der vi på 27 mil brukte 202 wh/km.

Etter denne opplevelsen fyrte jeg avgårde en e-post til ordføreren i Vinje kommune der jeg lurte på om de hadde planer om å sette opp hurtigladere langs E134. Svaret gir håp om at det kan bli mulighet for hurtiglading langs E134 ila 2014. La også ved svaret jeg har fått ifm de uttalige henvendelsene jeg har gjort til ulike aktører (inkl. Tesla) ang. hurtiglading langs E134.

Her er e-posten jeg sendte og svaret jeg fikk:

Ordfører Arne Vinje.

I helga kjørte kona og jeg i vår nyinnkjøpte elbil, Tesla Model S, fra Oslo til familiehytta på Vågsli (Botn). Turen langs E134 gikk strålende helt til vi kom til hytta der det var speilblank is og ikke mulig å komme frem til stikkontakten slik at vi fikk ladet bilen til returen på søndag. Gode råd var da dyre. Vi kjørte først til Vågsli hotell, men der var alt slukket og låst. Videre kjørte vi ned til Essoen på Edland. Men der fortalte betjeningen at det ikke var mulig å la bilen stå til lading (det behøves kun et vanlig stikk tilsvarende det en bruker for å lade mobilen noe de åpenbart hadde). Jeg tilbød 4X prisen det ville kostet å lade bilen opp...men nei! Skuffende service.

Da dukket heldigvis en opp i køen på Essoen og tilbød oss lading av bilen noe vi var veldig takknemlige for! Han fortalte oss videre at Vinje kommune har planer om utbygging av hurtigladere både i Åmot og Haukeli. Dette er meget gledelig!

Den lille historien min ovenfor viser hvor dårlig infrastruktur det er for hurtiglading av elbil langs den viktige øst-vest koridoren som E134 er. I motsetning til RV7 over Hardangervidda og E18 langs sørlandet, er E134, med unntak for Aksdal, uten hurtiglademuligheter for elbil. Kraftkommunen Vinje ligger meget strategisk til med tanke på å løse dette infrastrukturproblemet. Se kart som illustrerer hvor infrastrukturen ligger i dag:

http://www.elbil.no/elbilfakta/teknologi/444-hurtigladekartet

Jeg har personlig vært i kontakt med Vest-Telemark kraftlag mtp utbygging. Disse mente det var et behov, men hadde dessverre ingen konkrete planer for utbygging av ladeinfrastruktur. Se deres svar nedenfor:

"Hei.

Viser til ditt spørsmål.
Vi har pt ingen konkrete planer og er vel heller ikkje sikker på om det er VTK som skal ornde dette. Alternativet er private aktørar som kjøper nødvendig effekt og energi av oss.

Er enig med deg om at dette bør på plass.

Vest-Telemark Kraftlag AS
Ketil Kvaale
Adm. dir."

Jeg har også vært i kontakt med Transnova som yter økonomisk støtte til utbygging av infrastruktur. Her er svaret jeg fikk fra de:

"Hei!

Beklager at det har tatt noe tid å gi svar på din henvendelse.

Transnova sin støtte til ladeinfrastruktur har siden 2011 vært konsentrert om en pilotetablering av hurtigladeinfrastruktur i og omkring store byer og befolkningssentra og etablere korridorer mellom dem. Hovedhensikten med denne strategien har vært å legge til rette for bruk av elbil der potensialet har vært størst for å erstatte «fossilbiler» og bidra til størst mulig reduksjon av CO2-utslipp fra transport. Dessuten vil en slik satsing på sikt gi gode effekter i forhold til lokale utslipp fra biltrafikken. Det er en målsetting at ladeinfrastruktur skal gi mulighet for forretningsmessig bærekraft for de private aktørene som bygger og drifter den.

E134 over Haukelifjell har ikke vært en prioritert strekning for Transnova. Hovedårsaken er liten trafikk med elbil og at ingen operatører har ønsket å etablere infrastruktur så langt. Strekningen har så langt vært lite aktuell for kjøring med elbil. Dette har imidlertid endret seg i det siste med introduksjonen av Tesla og større rekkevidde enn bilene som har dominert markedet fram til nå.

Vi er nå i sluttfasen for å beskrive en strategi og finansiering av framtidig infrastruktur for lading på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Konklusjoner og tiltak vil være klare tidlig neste år. Det vil ikke være riktig å foregripe hva disse vil innebære. Generelt kan jeg imidlertid opplyse at Transnova vil basere sin støtte på universelle hurtigladere, dvs. ladestasjoner som tilbyr standardene CHAdeMo, CCS og Mode 3 Type 2. For sistnevnte vil effekten sannsynligvis være begrenset oppad til 22 kW AC for de fleste laderne, men vi ser også at noen operatører vil tilby 43 kW. Denne AC-ladingen vil kunne benyttes for Tesla, men begrenset oppad til 22 kW.  Vi ser også potensial for større bruk av semihurtigladere med effekt opp til 22 kW. Dette kan være for både AC- og DC-lading, men hvor AC vil være desidert rimeligst å etablere. Hvilken betydning dette får for vår strategi og finansiering, er ikke avklart enda.

Før Transnova vurderer hvordan en eventuell støtte skal innrettes mot strekningen du etterspør, vil det blant annet være nødvendig å se på behovet, tidspunkt for når etablering kan være aktuell og hvem aktørene kan være for å bygge og drifte infrastrukturen.




Med hilsen
Asbjørn Johnsen

Faggruppe: Transnova
Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO
Besøksadresse: Abels gate 5, TRONDHEIM
Telefon: +47 73954643  Mobil: +47 97014730  e-post/Lync: asbjorn.johnsen@vegvesen.no
www.vegvesen.no  e-post: firmapost@vegvesen.no"

I tillegg har jeg også vært i kontakt med Telemark fylkeskommune ang. deres planer.
Her er svaret jeg fikk av de:

"Hei.
Takk for forespørselen! Ser at den har ligget en stund i arkivet hos oss, og at du derfor ikke har fått noen tilbakemelding.

Telemark fylkeskommune har ingen egen strategi for utbygging av ladestasjoner for el-bil langs riksveger.

Hos oss har arbeidet med ladestasjoner for el-bil i stor grad vært gjort gjennom det regionale samarbeidet bystrategi Grenland (Skien, Porsgrunn, Siljan, Bamble, Statens vegvesen, Jernbaneverket og Telemark fylkeskommune). Bystrategi Grenland-samarbeidet har i tidligere år satt av midler, og i inneværende år søkt om nye midler til ladestasjoner gjennom den statlige belønningsordningen. Vi skal nå inn i forhandlinger med Samferdselsdepartementet om  en fireårig belønningsavtale, som vil kunne gi oss større muligheter for utbygging i Grenland.



Med vennlig hilsen
Marte Bakken Resell

Samfunnsgeograf
Telemark fylkeskommune – areal og transport
marte-bakken.resell@t-fk.no"

Haukeliseter fjellstue er forespurt. Se svar nedenfor:

"Hei

Takk for detteJ

Vi sitter og ser på løsninger for dette, vi tror og att det kunne vart en og ting att ha.


Med vennlig hilsen
Andreas Nilvander
Bestyrer

Beskrivelse: signatur logo med STF"

Fortum har jeg også vært i kontakt med. Se spørsmål og svar nedenfor:

"Hei,

Beklager, hektiske dager nå rett før jul...
Vi har ingen planer på denne strekningen pt.

Tar vare på tipsene dine, så kan jeg kontakte de på nyåret for å sjekke interessen.


Med vennlig hilsen

Jan Haugen Ihle
Country manager Charge & Drive – Norway
Fortum Markets AS
Mobile: +47 907 45 215

From: Per Magnus Haugen [mailto:pmhaugen@gmail.com]
Sent: 9. desember 2013 15:23
To: Ihle Jan Haugen
Subject: Re: Lade elbil med Fortum Charge & Drive langs E134?

Hei.

Minner om denne e-posten. Ble nylig medlem av "Charge & drive", men er ikke videre imponert av responstiden på relevante spørsmål!


2. desember 2013 kl. 12:34 skrev Per Magnus Haugen <pmhaugen@gmail.com>:
Hei.

Har Fortum planer om å etablere ladere, f.eks 22kw type 2 langs E134 - Haukelifjell?

Dette er en strekning som pt. for det meste er uten muligheter for lading. Det er også en av de viktigste øst-vest traseene i Sør-Norge, slik at behovet er absolutt til stede. Jeg har selv en Tesla Model S som jeg ønsker å benytte på lengre turer, typisk fra Oslo til Vestlandet over E134. 

Vet at det er flere aktører langs ruten som er interessert i å få installert slike ladepunkter, herunder Nutheim ved Seljord samt Haukeliseter fjellstue. Andre kandidater kan være Vinje kro i Åmot og Sjøormen kro ved Seljord. Ellers bør også Edland og Røldal være passende steder å ha slike lademuligheter.

Håper på positivt svar!



Tesla er også forespurt:

Se svar nedenfor:

"Hi Per Magnus

Sorry for late reply. That route is important in Norway and we have it in our sights for the future.
I don't have any more info at this time.
Thanks for your mail.

Christian Marcus |Project Developer
Bredgade 35 | 1260  Copenhagen K | Denmark
mobile: (+45) 6169 1085 | e cmarcus@teslamotors.com"


Elbiler står pt for en betydelig andel av nybilsalget i Norge. Det har nå kommet elbiler med såpass lang rekkevidde at det går an å legge ut på langtur. Men i likhet med fosilbiler er en avhengig av å ha mulighet for å fylle drivstoff langs veien. Uten slik mulighet er det naturlignok mange som vil kvie seg for å bruke elbilen på lengre turer. E134 over Haukeli vil slik det er i dag kreve en overnatting dersom en skal kjøre fra øst- til vestlandet.

Kan du eller noen andre i Vinje kommune si noe mer om hvilke planer Vinje kommune har for utbygging av hurtigladeinfrastruktur for elbil?

På forhånd takk for svar.

Med ønske om ei god jul!
 
----------------

Svar:

Gode Per Magnus Haugen,

Takk for innspelet. Eg må seia du har gjort ein stor innsats for å få etablert tilbod om hurtiglading av el-bilar i Vinje! Det er sjølvsagt inspirerande for oss i kommunen, som òg har konstatert at interessa er markert større i år enn tidlegare.

Sjølv om oppgåva formelt sett ikkje er eit kommunalt ansvar, er det strategisk viktig både for området og for E134 at ein så framtidsretta infrastruktur som ladestasjonar for el-bilar er på plass også her. Me har ikkje ferdige planar, men har sett ned ei arbeidsgruppe med medlemer frå Vinje kommune, næringslaga i Haukeli og Åmot og Vest-Telemark Kraftlag for å utgreie så vel val av standard (jf. svaret til deg frå Transnova) som plasseringa og finansieringa av ladestasjonane. Vonleg kan tilbodet vera på plass i 2014.

Beste helsing

Arne Vinje
Ordførar i Vinje   
Model X - 90

jkirkebo

Sitat fra: Per Magnus på mandag 23. desember 2013, klokken 19:07
Forrige helg kjørte kona og jeg vår TMS fra Oslo til familiehytta på Vågsli (Botn). Vi startet med fullt batteri. Turen langs E134 gikk strålende helt til vi kom til hytta der det var speilblank is og ikke sjangs i havet å komme frem til stikkontakten slik at vi fikk ladet bilen til returen på søndag.

Sånn litt OT vil jeg si det er veldig betryggende å ha med seg et sett hurtigkjettinger i bilen når man har hytte på fjellet ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Per Magnus

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. desember 2013, klokken 19:21
Sitat fra: Per Magnus på mandag 23. desember 2013, klokken 19:07
Forrige helg kjørte kona og jeg vår TMS fra Oslo til familiehytta på Vågsli (Botn). Vi startet med fullt batteri. Turen langs E134 gikk strålende helt til vi kom til hytta der det var speilblank is og ikke sjangs i havet å komme frem til stikkontakten slik at vi fikk ladet bilen til returen på søndag.

Sånn litt OT vil jeg si det er veldig betryggende å ha med seg et sett hurtigkjettinger i bilen når man har hytte på fjellet ;)

Hehe :) Gjorde meg noen tanker om det da vi seilte sidelengs på flatmark. For å komme til stikket måtte vi i tillegg forsere noen relativt bratte bakker slik at det hele var håpløst. Brøytetraktoren med kjetting på alle fire drivhjulene spant i bakkene (rygget med fullt lesseapparat med snø og fresen bak). Har aldri opplevd verre forhold der oppe på de 14 årene vi har hatt hytta.

Skal kjøpe hurtigkjettinger som skal ligge i bilen på slike turer  ;) Hadde det vært ok med infrastruktur langs strekningen så hadde det ikke vært et problem. Historien illustrerer hvor utfordrende E134 er pt. mtp manglende ladeinfrastruktur. 
Model X - 90

Hyperstress

Veldig bra Per Magnus, det er slike initiativ som får ting på gli.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

På vei tilbake, og i dag blir det garantert kolonne.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Foleson

Får håpe Vinje kommune får ut fingeren og viser litt mere innsats enn de har gjort før. De har tidligere fått støtte fra Transnova til ladepunkt, ref: http://www.vinje.kommune.no/Aktuelt/Nyheter/2010/Januar-april/Ladepunkt%20for%20elbil.aspx

Jeg lette overalt etter denne kontakten uten å finne den og det var ingen på Fristadsenteret som hadde kjennskap til den. Jeg kontaktet kommunen, og det viser seg at de aldri faktisk satte opp ladepunktet og Transnova trakk støtten.

Så med såpass lite lokalt initiativ, så skjønner jeg Transnova som ikke har prioritert området.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

eledille

Har stått og ventet i 45 min, 0 grader og en del snøfokk. 20 grader i bilen. Har brukt 4 km rekkevidde på oppvarming så langt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA