Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lysstyrke på skjerm ved mørkekjøring

Startet av eledille, torsdag 02. januar 2014, klokken 23:38

« forrige - neste »

eledille

#15
Vi ventet i over fire timer før det ble vår tur, og kjørte i kolonne i ca en time. Ankom Groven Camping med 95 typical km igjen. 215,5 km, 52 kWh, 241 Wh/km. Vi startet fra havnivå og det var skikkelig møkkavær.

Først sto vi utenfor Austmannalitunellen i nesten to timer i kontinuerlig snøfokk. Vi hadde 20 grader i bilen og brukte 20 typical km på dette mens bilen hele tiden drev og tinte snø som la seg på vinduene og panotaket. Deretter ventet vi i litt over to timer til inne i tunellen, men da brukte bilen nesten ikke energi, bare tre-fire tkm. Periodevis slo vi av klimaanlegget inne i tunellen, siden vinduene ikke dugget noe likevel, og da holdt bilen godt på varmen.

Snittforbruket var 260 da vi møtte køen, og det hadde steget til 266 da vi kom inn i tunellen.

I tillegg kjørte vi slalom mellom fem biler og en trailer som spant eller hadde gitt opp i første kneika etter Austmannalitunellen, så kjøreegenskapene på elendig vinterføre er det ingen ting å si på så sant man har gode dekk.

Tessie besto prøven med glans, rett og slett :)






Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tuxedo

Herlig historie, eledille.  Og akkurat denne turen var det vel serdeles behagelig å overnatte på Groven uansett om en trengte lading eller ei, eller kjørte fossil for den del  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Philip Marlowe

@eledille, hva slags dekk har du på bilen?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Hyperstress

Sitat fra: eledille på lørdag 28. desember 2013, klokken 01:13
Vi ventet i over fire timer før det ble vår tur, og kjørte i kolonne i ca en time. Ankom Groven Camping med 95 typical km igjen. 215,5 km, 52 kWh, 241 Wh/km. Vi startet fra havnivå og det var skikkelig møkkavær.

Først sto vi utenfor Austmannalitunellen i nesten to timer i kontinuerlig snøfokk. Vi hadde 20 grader i bilen og brukte 20 typical km på dette mens bilen hele tiden drev og tinte snø som la seg på vinduene og panotaket. Deretter ventet vi i litt over to timer til inne i tunellen, men da brukte bilen nesten ikke energi, bare tre-fire tkm. Periodevis slo vi av klimaanlegget inne i tunellen, siden vinduene ikke dugget noe likevel, og da holdt bilen godt på varmen.

Snittforbruket var 260 da vi møtte køen, og det hadde steget til 266 da vi kom inn i tunellen.

I tillegg kjørte vi slalom mellom fem biler og en trailer som spant eller hadde gitt opp i første kneika etter Austmannalitunellen, så kjøreegenskapene på elendig vinterføre er det ingen ting å si på så sant man har gode dekk.

Tessie besto prøven med glans, rett og slett :)

Stemmer det at du brukte ca 2kw når du ventet ute?
Er gull om en kan vente inni tunellene, har sett tempforskjell på 30 grader, +15gr inni, -15gr ute :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Leaf_2014

Var det planlagt med overnatting, eller hadde du kjørt helt hjem dersom du hadde mer påvver i batteriet?

Er ikke overrasket over at en del biler sliter på glatta, utrolig hvor dårlige dekk mange kjører med.
Leaf 2014

eledille

#20
Tuxedo: Jepp, det var ganske så behagelig å fyre opp i peisen, sprette en vinflaske og rigge seg til i sofaen :)

Philip: Nittentoms Michelin Xi3 med 49 PSI.

Hyperstress: Må regne litt for å finne ut av forbruket. Bilen viser litt over 390 typical med smekkfullt batteri, tror det er 395 eller 396. Da teller den ikke med "reservetanken". Mener vi har funnet ut før at det er 80 kWh som vises som range? I så fall er det 203 Wh per typical km. Vi ventet utenfor i snøfokket i nesten to timer, la oss si 110 minutter, og brukte 20 typical km på dette. 203*20 = 4060 Wh, så da blir det 4060/110*60 = ca 2,2 kW.

Edit: Det er forresten ca 30 høydemeter fra der vi møtte køen til der vi stoppet inne i tunellen. Siden bilen nok veide i underkant av 2500 kg med passasjerer og bagasje utgjør dette 0,2 kWh. Da blir forbruket ca 2,1 kW.

Det var virkelig ganske dårlige forhold, selv om det ikke var særlig kaldt med bare -1 grad, så klistret snøen seg hele tiden på bilen og smeltet. Vi var dekket av vann og smeltende snø hele tiden og det blåste kuling, og siden vi hadde god margin og var interessert i å finne ut av forbruket lot vi bare klimaanlegget stå på. Vi kunne ha spart på strømmen ved å bare slå av varmen og tine frontruta ved behov, og så måke av snøen når vi kom inn i tunellen.

Skjervesbu: Vi har pleid å stoppe på Groven de siste årene med bensinbil også, rett og slett fordi det er mye mindre stress med unger i bilen. Da blir turen hyggeligere for alle :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

Det er et eller annet mystisk som foregår med disse beregningene.

Forskjellen i snittforbruk (260 til 266 Wh/km) tilsvarer ca 750 Wh forbrukt utenfor tunellen. Det stemmer overhodet ikke med fallet i gjenværende rekkevidde i typical km.

750 Wh på to timer høres urimelig lavt ut. På den annen side var 2 kW mer enn jeg hadde forventet ut fra tykkelsen på det orange feltet på effektmeteret mens vi sto der, det så tynnere ut enn 2 kW.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anders Heibø

Sitat fra: eledille på søndag 29. desember 2013, klokken 21:42
Det er et eller annet mystisk som foregår med disse beregningene.

Forskjellen i snittforbruk (260 til 266 Wh/km) tilsvarer ca 750 Wh forbrukt utenfor tunellen. Det stemmer overhodet ikke med fallet i gjenværende rekkevidde i typical km.

750 Wh på to timer høres urimelig lavt ut. På den annen side var 2 kW mer enn jeg hadde forventet ut fra tykkelsen på det orange feltet på effektmeteret mens vi sto der, det så tynnere ut enn 2 kW.

Så vidt jeg har sett regner bilen kun ut hvor mye den bruker når den er "på". Sitter man i setet tar det lang tid før displayet bytter fra Park til Car off. (30 minutter?) Strøm brukt etter at bilen er "av" vil derfor ikke komme med på totalforbruk og snittforbruk  :(
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Også_Øyvind_H

Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

eledille

Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

den12mann

Sitat fra: JohanH på mandag 23. desember 2013, klokken 11:27
Sitat fra: eledille på mandag 23. desember 2013, klokken 11:24
Har akkurat startet fra Åmot med 320 tkm. Kolonnekjøring over haukelifjell.

spesielt hvis du blir stående i lange tider med varme på

Ingen varme på ruten er vel strengt tatt regel nummer 1 i sånt vær ;)

eledille

#26
Hvis du har tenkt å se ut må du ha varme på eller hjelpemann til å tørke dugg :) Det var 0 til -1 grader, fuktig luft, snøfokk og bilen sto stille annet enn av og til når køen beveget seg litt.

Om det hadde vært kaldere hadde jeg nok vært enig med deg så lenge bilen var i fart.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

den12mann

Fair enough, du skrev stående.
Skjønt, stående kolonne over Haukeli pleier å bety stående innendørs i tunnelen med tunneldørene lukket og "bare velstand"

TS

Sitat fra: den12mann på mandag 30. desember 2013, klokken 22:33
Fair enough, du skrev stående.
Skjønt, stående kolonne over Haukeli pleier å bety stående innendørs i tunnelen med tunneldørene lukket og "bare velstand"
Er det strøm i disse tunnelene burde det være mulighet for stikk til oss vel?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Per Magnus

Sitat fra: eledille på mandag 30. desember 2013, klokken 14:54
Sitat fra: Også_Øyvind_H på mandag 30. desember 2013, klokken 12:48
Per Magnus, ref tilsvarende diskusjon på FB-siden.

Jeg har forstått det slik at det vil komme en Type 2 lader på Åmot Senter nå utpå nyåret - 22 kW? En times lading der vil vel gi de fleste av oss god margin på vei over.

Det er faktisk i minste laget med en time om vinteren, særlig siden bilen fortsatt bare trekker 26 A. I dårlig vær kan du nok regne 110 kWh forbruk pluss margin mellom Oslo og Haugesund.

Jeg hørte også rykter om en 22kw lader på Åmotsenteret. Det er bra med all infrastruktur som bygges, men blir likevel noe snøgt dersom en skal krysse fjellet. Med kun ett ladepunkt vil en også være sårbar mtp andre som lader (kø) samt dersom ladepunktet er ute av drift. For vår del vil det kunne være aktuelt å legge handleturen til Åmotsenteret på vei til hytta.

Da vi i desember -13 ankom hytta på Vågsli etter å ha kjørt ca 30 mil fra Oslo hadde vi rundt 4-5 mil igjen på typical range. Kjørte rimelig normalt da. For å komme over fjellet til Karmøy er det drøyt 22 mil igjen. Det er også greit å ha en buffer på noen mil dersom en f.eks. havner opp i uvær, ulykker, vegarbeid, omkjøring osv...

Håper derfor at det bygges hurtigladere snart. Registrerer at det skal bygges både i Notodden og Etne i 2014 (ant. CHAdeMO), slik at det hjelper på. Håpet er imidlertid at Tesla skal sette opp superchargere langs denne viktige øst-vest traseen. 
Model X - 90

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA