Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: sn0le på søndag 24. mai 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Mippen på lørdag 23. mai 2015, klokken 12:08
Å koble seg til sikringsboksen på dual D modellene er ikke så lett. Jeg fikk ikke denne sikringsholderen (avbildet) til å passe inn. Virker som de har flyttet sikringen til hanskerom lyset. I min sikringsboks er den der jeg har tatt bort en sikring. På eldre modeller tror jeg den er ytterst.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11132.msg347676.html#msg347676
Her er bilde av min nederst i tråden.
Samme plassering av sikring. Passer helt fint.

Var ikke plass på min. Den andre sikringen kom i veien. Da må det være at sikringsholderen din er lengre enn min. Hvor har du handlet din?
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Elfa.
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?init=2&shop=ELFA_NO-NO&item=10-293-29&

Den du har lagt ut bilde av har noe plast mellom pinnene. Ser din sånn ut som på bildet du la ut?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Hvis du sammenligner bildene er min kortere ser det ut som.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Biltema? Det er i så fall ikke rett sikringsholder. :D
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Biltema ja, men har bestilt obd2 Adapter i stedet nå så da ordner det seg.
Fremtiden er elektrisk.

sn0le

Da anbefaler jeg at man setter en sikring på kabelen, eller lar være å klippe vekk den sikringsholderen som er ved sigarett-tenner pluggen.
Hvis noe skjer med kameraet eller kabelen som gjør at det blir en kortslutning av 12V'en så slipper man at noe viktig blir ødelagt. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mippen

Det er sant. Skal ikke fjerne den som sitter der:)
Fremtiden er elektrisk.

mogu

#623
Sitat fra: sn0le på søndag 24. mai 2015, klokken 18:19
Da anbefaler jeg at man setter en sikring på kabelen, eller lar være å klippe vekk den sikringsholderen som er ved sigarett-tenner pluggen.
Hvis noe skjer med kameraet eller kabelen som gjør at det blir en kortslutning av 12V'en så slipper man at noe viktig blir ødelagt. :)

Obd kontakten har da vel sin egen sikring? Setter man inn en ekstra sikring i serie med denne er det jo Lotto hvem som ryker først.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

sn0le

Spørs hvor stor sikring det er på originalsikringen.
Hvis original sikring på kursen er på 10A og man setter inn en sikring på 2A i den glassikringsholderen så vil 2A sikringen ryke først, og det er kun kameraet som blir strømløst.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Muffinman

Det er ikke sikkert. Det kommer an på hvilke andre forbrukere som står på samme kurs, og tregheten i sikringene (toleranse for kortvarig overbelastning).

mogu

Sitat fra: sn0le på søndag 24. mai 2015, klokken 19:51
Spørs hvor stor sikring det er på originalsikringen.
Hvis original sikring på kursen er på 10A og man setter inn en sikring på 2A i den glassikringsholderen så vil 2A sikringen ryke først, og det er kun kameraet som blir strømløst.

Mulig det må sees litt nærmere på, men er nødvendigvis ikke helt på jordet nei. Kameraet kunne vel trekke 0,4A, så en 2A sikring burde vel være nok? Noen som vet hvilken sikring obd er koblet til og hva størrelsen på den er?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mippen

Det er originalt en glass sikring på blackvue kameraet sin ledning. Det er også originalt en sigarett plugg. Det er også sikring på sigarett tenner kontakten, så tror nok sikringen som er på kabelen har noe for seg.
Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Jord kobles til Pin 4 eller Pin 5, 12V til Pin 16 (som er usvitsjet + på batteri). Ingenting annet kobles. Til adapteren brukes f.eks. en sigarett-til-12v-kliper fra Clas Ohlsson til 39,- eller noe slikt: http://www.dhgate.com/product/car-cigarette-lighter-socket-100pcs-lot-sl/107637989.html

Utstyr som behøves: Loddebolt + loddetinn, slik at du får loddet 12v-kabelen til pinnene i obd2-kontakten.

For montering i bilen så modifiseres ikke eksisterende strømkabel til kamera, den bare rulles rundt og legges inn med alle andre kabler bak panelet under OBD2-porten.

Enkelt og greit, og svært reversibel modifisering.
Elbilist

F_P

Sitat fra: toestland på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:48
...

Hva som eventuelt skjer hvis F47 ryker vet jeg ikke. Men ser ut til at det kun er TPMS systemet som er viktig for bilen i bruk. Ser også at TPMS PWR har en input til noe som kalles Body Control Module. Usikker hva denne gjør.

Strømtrekket fra Blackvue 650 er på 0,4A ved 12V så det tror jeg skal gå veldig bra.

Noen som har testet å nappe ut F47?

Body Controle Module (BCM) ja. Kan jeg fortelle deg hva er for noe. Dette kalles gjerne sentralelektronikk på norsk, og det burde få varsellampene til å lyse om du føler deg usikker på om du kan ryke sikringen til denne. I BCM er stor sett alt som går på komfortfunksjoner koblet. Det være seg alle lys innvendig og utvendig, regn og lyssensorer, ryggekamera, p-sensorerklimaanlegg m.m. F.eks vil pinnene av/på til tåkelys som ikke alle har være deaktivert ved koding om lysene mangler. Mulig ledningene også mangler, men det varierer (ref. kontakt til sikkerhetspakke i taket på nyere biler uten sikkerhetspakke). Det er rett og slett en kontroll-hub for de aller fleste funskjoner. Ryker sikringen til denne er det mye som slutter å fungere. Bilen vil nok fremdeles gå fremover da ingen livsviktige motorfunksjoner ligger i BCM, men du vil mest sannsynlig miste servo på styring og bremser grunnet følgefeil.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA