Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

mogu

Sitat fra: F_P på tirsdag 26. mai 2015, klokken 20:56
Sitat fra: toestland på lørdag 23. mai 2015, klokken 22:48
...

Hva som eventuelt skjer hvis F47 ryker vet jeg ikke. Men ser ut til at det kun er TPMS systemet som er viktig for bilen i bruk. Ser også at TPMS PWR har en input til noe som kalles Body Control Module. Usikker hva denne gjør.

Strømtrekket fra Blackvue 650 er på 0,4A ved 12V så det tror jeg skal gå veldig bra.

Noen som har testet å nappe ut F47?

Body Controle Module (BCM) ja. Kan jeg fortelle deg hva er for noe. Dette kalles gjerne sentralelektronikk på norsk, og det burde få varsellampene til å lyse om du føler deg usikker på om du kan ryke sikringen til denne. I BCM er stor sett alt som går på komfortfunksjoner koblet. Det være seg alle lys innvendig og utvendig, regn og lyssensorer, ryggekamera, p-sensorerklimaanlegg m.m. F.eks vil pinnene av/på til tåkelys som ikke alle har være deaktivert ved koding om lysene mangler. Mulig ledningene også mangler, men det varierer (ref. kontakt til sikkerhetspakke i taket på nyere biler uten sikkerhetspakke). Det er rett og slett en kontroll-hub for de aller fleste funskjoner. Ryker sikringen til denne er det mye som slutter å fungere. Bilen vil nok fremdeles gå fremover da ingen livsviktige motorfunksjoner ligger i BCM, men du vil mest sannsynlig miste servo på styring og bremser grunnet følgefeil.

Tross alt bedre at en sikring ryker da, enn at man kobler seg inn på ledninger, med alle mulige konsekvenser det kan ha. Noen som har spurt om hvordan tesla stiller seg i forhold til å koble seg til ledningene i sikkerhetspakken i forhold til garanti o.l.?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Øggen

Har nå tatt sjansen og skal teste disse to her en stund. På papiret lover de mye, og det skal testes. Ingen wifi, men når hadde jeg hatt behov for det??

http://www.diggcams.com/mini-0806-pro-carcam-rubber-buttons-glass-panel-screen-p-1395.html

eg1l

Da har jeg fått installert et BlackVue 650 i min ferske 85D. Tenkte jeg skulle dele litt erfaringer, da det ligger mye bra info i denne tråden som jeg har brukt, stor takk til F_P og sn0le. Hele installasjonen ble borre-fri, da jeg fikk trukket ledningen til kameraet bak, rundt hele bakluken ved baklysene. Trikset var å bruke en trekkefjær til å få ledningen ned til området ved knappen til bakluka på høyre side (vipp ut dekselet fra toppen), og bruke trekkefjærea fra venstre side og opp for å få den ned på venstre side. Ledningen til kameraet bak er akkurat lang nok, med ca 10-20cm margin. I tillegg fikk jeg laget en liten plugg fra en pc-ledning jeg hadde liggende, så det ble null modifikasjoner på bilen i så måte. For å få ledningene fra taket og ned til fremsiden av speilet, la jeg de i sporet til kjøleribben til autopilot-kameraet. Det var litt dillemikk for å få av dekselet ved speilet, så vær forsiktig når man demonterer dette, slik at plastklipsene ikke knekker.
Tips; bruk en hyssing teipet på frontruten til å sentrere kameraet, funker bra å bruke appen til å se live, mens man fester kameraet.

Spørsmål, er det konstant strøm i pluggen ved speilet?
Jeg la merke til at det ikke var noe lys i kameraet i dag tidlig, men har ikke sjekket opp videre.

F_P

Flott jobb eg1l :)

Bra du tok bilde av kabelgjennomføringen ved speilet og kameraet. Hadde helt glemt av å nevne det selv ser jeg.

Når det gjelder strøm i kabelen i taket så er det strøm der 24/7 er min erfaring. Også når man kjører "Power off" fra skjermen i bilen. Forøvrig egen sikring til den kursen (5A) sånn i tilfelle den har gått (av en eller annen grunn ryker sikringen i 50% av tilfellene når jeg lodder. Har ikke fått sjekket nærmere hvorfor, men mistenker at det er noe feil med loddebolten min  :-[ siden jeg senest i går merket meg en liten gnist når jeg loddet)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

andreasmj

Sitat fra: eg1l på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:44
Da har jeg fått installert et BlackVue 650 i min ferske 85D.

Fantastisk guide! Har du et delenummer på den pluggen du brukte? Dette må jeg gjøre til helgen :)

Edit: "og trakk du coaxkabelen bakover på høyresiden eller venstresiden?" Ut i fra bildene forstår jeg det slik at du trekker bakover på høyresiden og så frem og opp på venstresiden...

Edit 2: En IT-venn foreslo denne. http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1303389346_2/20-Pairs-4-PIN-Male-Female-RGB-Connector-Cable-For-3528-5050-SMD-LED-Strip.jpg Får dra innom en datasjappe og se om de kan hjelpe meg.
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

eg1l

Sitat fra: andreasmj på onsdag 27. mai 2015, klokken 11:36
Sitat fra: eg1l på onsdag 27. mai 2015, klokken 10:44
Da har jeg fått installert et BlackVue 650 i min ferske 85D.

Fantastisk guide! Har du et delenummer på den pluggen du brukte? Dette må jeg gjøre til helgen :)

Har desverre ikke delenummer, men det er en slik:

Edit: "og trakk du coaxkabelen bakover på høyresiden eller venstresiden?" Ut i fra bildene forstår jeg det slik at du trekker bakover på høyresiden og så frem og opp på venstresiden...

Edit 2: En IT-venn foreslo denne. [url=http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1303389346_2/20-Pairs-4-PIN-Male-Female-RGB-Connector-Cable-For-3528-5050-SMD-LED-Strip.jpg]http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1303389346_2/20-Pairs-4-PIN-Male-Female-RGB-Connector-Cable-For-3528-5050-SMD-LED-Strip.jpg]

Edit 2: En IT-venn foreslo denne. http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1303389346_2/20-Pairs-4-PIN-Male-Female-RGB-Connector-Cable-For-3528-5050-SMD-LED-Strip.jpg Får dra innom en datasjappe og se om de kan hjelpe meg.

Har desverre ikke delenummer, men det er en slik: http://www.dx.com/p/pwm-4-pin-female-to-dual-male-extension-split-cable-30cm-length-58085#.VWW92N_vbBs
Den passer ok med litt makt. Din antakelse ang. føringsvei er korrekt, på høyresiden fra gummistrømpen og bakover mot baklyset. På venstresiden fra elektronikk og mot baklys.

andreasmj

Sitat fra: eg1l på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:55
Har desverre ikke delenummer, men det er en slik: http://www.dx.com/p/pwm-4-pin-female-to-dual-male-extension-split-cable-30cm-length-58085#.VWW92N_vbBs
Den passer ok med litt makt. Din antakelse ang. føringsvei er korrekt, på høyresiden fra gummistrømpen og bakover mot baklyset. På venstresiden fra elektronikk og mot baklys.
Perfekt! Var innom digital impuls og plukket opp denne. Ser ut til å passe!

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kabler-og-adaptere/Str%C3%B8m---intern/4-pin-vifte-til/Str%C3%B8mkabel-3x-forgrener-for-4-pins-cpu-Synkroniserer-cpu-og-kabinettviftene115091-p0000045660
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

Davidsv

eg1l: flott guide! Forstår jeg det riktig at du da ikke har gjort noe som helst lodding eller andre ting, og at alt er helt reversibelt? Har du brukt noen ekstra sikringer?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

F_P

Men det jeg ikke helt skjønner. Hvorfor i alle dager har du trukket kabelen igjennom hele bakluka?

mogu

Sitat fra: F_P på onsdag 27. mai 2015, klokken 22:49
Men det jeg ikke helt skjønner. Hvorfor i alle dager har du trukket kabelen igjennom hele bakluka?

+1
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

tonl

Er vel eneste muligheten hvis man ikke vil borre hul på karosseri og ledningen til bakkameraet føres gjennom kabelslangen mellom bakluka og kupeen.

eg1l

Sitat fra: Davidsv på onsdag 27. mai 2015, klokken 20:59
eg1l: flott guide! Forstår jeg det riktig at du da ikke har gjort noe som helst lodding eller andre ting, og at alt er helt reversibelt? Har du brukt noen ekstra sikringer?

Ikke noe lodding på bilen, kun for å skjøte på plugg til kameraet. Jeg beholdt glassikringen som satt på ledningen til kameraet, kappet ledningen rett ved sigarettenner-kontakten.

eg1l

Sitat fra: tonl på onsdag 27. mai 2015, klokken 23:33

Er vel eneste muligheten hvis man ikke vil borre hul på karosseri og ledningen til bakkameraet føres gjennom kabelslangen mellom bakluka og kupeen.

Slik har jeg og forstått det, derfor ble det å trekke ledningen gjennom bakluka.

mr.rs4

Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

F_P

Jaha, og hva er så bra med det utenom mulighet for masse minne?

PS! Fikk forresten svar fra denne andre produsenten vi snakket om, men glemte det litt bort...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA