Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bjørns Model S P85 videoer

Startet av D.O, lørdag 21. desember 2013, klokken 10:36

« forrige - neste »

tonl

Den har nesten samme spek som blackvue dr750, men takler større minnekort. Så jeg vet ikke hva som bedre på.

F_P

Billigere, men det skjønner jeg ut fra bildene. Sikkert bra kamera altså, men ser at byggekvaliteten på div deler ikke er på Blackvue-nivå. Bildekvaliteten er sikkert like bra :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Sandvika

Om man er for feig til å trekke ledning bak og ikke ser poeng med GPS så vil jeg anbefale Blackvue 3500. Ca 1500kr. Installerte dette selv i går på 10-15min eneste verktøy var avbitertang og liten flattrekker for å åpne takdekselet.

Installasjonsprosedyre (virker som om denne informasjonen er spredt ut over tråden)
-Klipp ledningen til kameraet 30cm fra pluggen og avisoler.

-Vippet ned dekselet i taket med en flattrekker (sikkerhetspakken) og løsne klipps høyre på sort deksel over speil ved å dra dette forsiktig rett ned på høyre side. 

-Her er det nå en god åpning å sende kabelstumpen gjennom fra vindussiden til luken i taket.

-Løsne den sorte kontakten i midten av panelet med tre ledninger. Åpne denne kontakten som er lukket rundt de originale ledningene med klipps, være forsiktig så ikke de originale ledningene løsner fra kontakten.

-Legg de uisolerte ledningene fra kamera oppå de to ytterste ledningene mens man klemmer igjen kontakten igjen. (Denne koblingen virker mer enn solid nok og jeg så ingen grunn til å skulle stresse med lodding. )

-Koble til kamera og sjekk at det er strøm på ledningene.

-Pakke bort ledninger og klikk deksler på plass.

-Fest kamera.


Droppet sikringen på ledningen siden den var helt i motsatt ende av ledningen (dumt?)
Burde snudd kamera opp ned slik at linsa kom lengre bort fra autopilotklumpen. Nå dekker denne de ytterste 5-10 gradene på venstre side.


mr.rs4

Sitat fra: F_P på torsdag 28. mai 2015, klokken 08:55
Jaha, og hva er så bra med det utenom mulighet for masse minne?

PS! Fikk forresten svar fra denne andre produsenten vi snakket om, men glemte det litt bort...
Like bra kamera fremme og bak. + Det har 15Mbps vs 4 til 8Mbps på andre "gode" kamrea.
Sony Exmor IMX322LQJ CMOS Sensor.
1080p / 30Fps ( 15Mbps bit-rate ).

Rear camera:
Sony Exmor IMX322LQJ CMOS Sensor.
1080p / 30Fps ( 15Mbps bit-rate )

Har bedre natt kamera.

Mindre vinkel på kamera, 120 vs 140 på andre

Og større minne muligheter, men det trengs vel for å dekke opp for mer Mbps data.


Sitat fra: tonl på torsdag 28. mai 2015, klokken 09:00
Den har nesten samme spek som blackvue dr750, men takler større minnekort. Så jeg vet ikke hva som bedre på.
Se over, dette har ikke blackvue dr750? Eller tar jeg feil? Tenkte på å kjøpe blackvue dr750 tidligere. Men usikker nå.


Sitat fra: F_P på torsdag 28. mai 2015, klokken 09:03
Billigere, men det skjønner jeg ut fra bildene. Sikkert bra kamera altså, men ser at byggekvaliteten på div deler ikke er på Blackvue-nivå. Bildekvaliteten er sikkert like bra :)
Bygge kvaliteten kan jeg være enig at så litt dårligere ut ja :-)
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

F_P

Nå måtte jeg sjekke. 750 har ca. 6Mbps bitrate foran og 4Mbps bitrate bak. Da vet vi det :)

Har du noen bilde/video eksempler fra dette Panorama kameraet?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

mr.rs4

Jeg har ikke noen tester jeg, og har ikke sett noe på youtube. Jeg er på båt og har ikke kapasitet til å se / laste ned filmer.
Men tok et søk og fant dette
https://www.youtube.com/results?search_query=2CH+Panorama+X2
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

chrgre

For de som ikke vil ha en obd2 kontakt som stikker ned. Blir helt usynlig.
http://m.ebay.com/itm/261894917726?nav=SEARCH

Davidsv

Hvordan får jeg av panelet i taket? Jeg får ikke tak noe sted. Og også når det gjelder det svarte panelet mot vinduet, må det også løsnes? Hvordan?
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

tonl

#653
Du kan bruke disse plastverktøyet til å fjerne "mikro/lysdekselet" på taket. Får kjøpt hos biltema. Eventuelt kan du bruke en liten flat skrutrekker


[url]http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Demonteringsjern-av-plast-2000022426//url]

Plastdekselen rundt speilet ved frontruta. Jeg brukte enn av de plastik verktøyet fra biltema for å løsne den ut. Mellom dekselen og frontruta er det en lite glipp. Stikk inn noe flat imellom og løsner forsiktig.

Ser du bor i Oslo. Jeg kan komme og vise deg hvis du trenger hjelp.

nortrahof

Da har jeg installert en Blackvue 650 etter at jeg ble skremt av episoden i Bergen.

La litt arbeid i dette for å få det mest mulig usynlig.
Jeg valgte å trekke coaxen til aktre kamera inn i gummistrømpen på venstre side. Da er den mest mulig usynlig og godt beskyttet for skader. - Jeg hadde nok ikke rutet kabelen uten en slik beskyttelse.
Det er lurt å fjerne venstre deksel på C-stolpen. Det er festet sammen med støtten for hattehyllen.
Likeså er det greit å fjerne håndtaket på venstre side for å åpne/lukke trunkluken. Da coaxen må ned i underkant av bakruten for "å snu" for deretter å legges bak plastdekslene frem til kameraet, kan det være greit å få tilkomst gjennom åpningen for håndtaket. Dette hjelper spesielt for å finne igjen trekkefjæren.
For å trekke coaxen gjennom den originale gummistrømpen må denne fjernes fra karosseriet i begge ender og trykkes sammen. Tre en trekkefjær gjennom gummistrømpen og lag en liten løkke på coaxen (ca. 50 cm.) og fest i denne slik at man trekker løkken gjennom strømpen (dobbelt ledning). Når man får tak i løkken på andre siden, er det mye lettere å trekke pluggen i enden av coaxen gjennom gummistrømpen. Når den er rutet videre, settes gummistrømpen på plass i karosseriet.
Vær forsiktig hvordan du ruter kabelen videre forover - og ikke stikk den bak taktrekket der det slutter mot døren.
Der er en airbag som skal ha fri passasje.
Ta ned plastdekslet mellom de 2 takrutene (om du har pano). Der får du lett plassert kabelen hensiktsmessig. Bruk medfølgende "kabelanker" slik at det ikke blir noen skrangling.

Jeg liker ikke å lodde på spenningssatte ledninger. Derfor laget jeg en mellomplugg av noen gamle kontakter jeg hadde. På dette  mellomstykket, tok jeg avtappingen til dashcam, slik at dette kan settes på uten spenning.
Bildet viser mellomledningen på  5 cm. Jeg bruker krympestrømpe på pinnene (hvis noen lurer).
- Er det noen i Kristiansandsområdet som lurer på hvordan man skal installere, hjelper jeg gjerne til med råd ol.

Det jeg nå lurer på:
Det var greit å stille inn kamera på appen som man kan laste ned på mobilen eller iPAD- men jeg kunne gjerne tenke meg å bruke 17"-skjermen i bilen. Der klarer jeg ikke å laste ned noen av appene da bilen hverken støtter anrdroid eller iOS ser det ut som?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Davidsv


Sitat fra: tonl på lørdag 30. mai 2015, klokken 12:25
Du kan bruke disse plastverktøyet til å fjerne "mikro/lysdekselet" på taket. Får kjøpt hos biltema. Eventuelt kan du bruke en liten flat skrutrekker


Plastdekselen rundt speilet ved frontruta. Jeg brukte enn av de plastik verktøyet fra biltema for å løsne den ut. Mellom dekselen og frontruta er det en lite glipp. Stikk inn noe flat imellom og løsner forsiktig.


Ser du bor i Oslo. Jeg kan komme og vise deg hvis du trenger hjelp.]http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Karosseri/Demonteringsjern-av-plast-2000022426


Plastdekselen rundt speilet ved frontruta. Jeg brukte enn av de plastik verktøyet fra biltema for å løsne den ut. Mellom dekselen og frontruta er det en lite glipp. Stikk inn noe flat imellom og løsner forsiktig.


Ser du bor i Oslo. Jeg kan komme og vise deg hvis du trenger hjelp.




Takk for tips! Det var et flott tilbud å komme og vise:) Sender PM.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

andreasmj

@Eg1l eller @nortrahof dere bor ikke tilfeldigvis i Oslo og har tid til å hjelpe meg med rutingen fra gummistrømpen, ned til enden av bakluka og opp igjen en dag? Alt annet er installert og i orden :) Nå kan jeg slappe mer av når jeg står parkert offentlig!
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

nortrahof

Som sagt, bor jeg i Kristiansandsområdet - og kan hjelpe der som en av dere ønsket.
Oslo er for meg temmelig usentralt. ,-)
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

andreasmj

Da tar jeg kontakt hvis jeg ikke har fikset det før jeg skal på hytta ;)
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

F_P

Sitat fra: andreasmj på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50
@Eg1l eller @nortrahof dere bor ikke tilfeldigvis i Oslo og har tid til å hjelpe meg med rutingen fra gummistrømpen, ned til enden av bakluka og opp igjen en dag? Alt annet er installert og i orden :) Nå kan jeg slappe mer av når jeg står parkert offentlig!

Kan fikse det for deg (holder til på Kløfta), men siden jeg lever av dette må jag ta noen kroner for det. Si fra om det er av interesse så ordner vi det i en fei.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA