Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabler / standarder - hva følger med TMS og hvor kan disse brukes??

Startet av Kristia, fredag 20. desember 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 23:34
Fun fact:

Hadde en kunde inne med en RAV4 nye typen og disse lader med opp til 40A enfase.

Lader en på mode 3 ladestolper får en maks 32A, men finner en en 43 kW AC lader har vi the missing link.

Mer info her: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

Det ser ikke ut til at kablene under 
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper kan ta mer en 32A

Da må man finne en kabel ala
"Ladekabel type 2 til type 2, 3 faser 63A" http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=49763
men i USA bruker de vel en annen fysisk kontakt enn type2.

En må da finne "Ladekabel type 2 til type XYZ, ZXY faser 63A"
Der  XYZ vel er den amerikanske utgaven av "type1" (enfase med høy strømstyrke)
og  ZXY antagelig må være en-fase.

En slik kabel er vel ikke hyllevare overalt.

Når du så har fått deg en slik kabel må du finne et "type2 lade-hull" med som kan levere 40A på en fase.

En mulig kandidat blir da en variat av crOhm EVSE1M63 f.eks den mobile som over nettet kan kjøpes i Danmark av flere steder. http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=102453
Norske bedrifter innen elbilladning selger også dette merket http://billader.no/hjemme-lading/portabelt-ladeutstyr-2/

Jeg selger ikke noe til elbiler, men har en Renault ZOE som jeg ønsker meg flere type2 lade-hull av typen "crOhm EVSE1M63" til.

Denne ladestasjonen for hurtigladning på AC43kw har en pris som er lavere enn DC-ladestasjoner.

Ønsker en ikke ta hensyn til ZOE hutigladning på AC43kw, kan også "crOhm EVSE1M40" være et alternativ
http://elbilsupport.dk/side.asp?Id=195900&Vare=5523
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

elektrolux

Sitat fra: v-i-c på lørdag 12. september 2015, klokken 11:08
Sitat fra: elektrolux på fredag 11. september 2015, klokken 23:34
Fun fact:

Hadde en kunde inne med en RAV4 nye typen og disse lader med opp til 40A enfase.

Lader en på mode 3 ladestolper får en maks 32A, men finner en en 43 kW AC lader har vi the missing link.

Mer info her: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper

Det ser ikke ut til at kablene under 
http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper kan ta mer en 32A


Vi har etter kundeønske fått bygget denne overgangskabelen fra type 2 til type 1 til bruk på 22 kW og 43 kW ladestasjoner med fastmontert kabel med type 2 pistol. Godkjent for 50A last, men testet uten varmgang på Tesla Roadster og 63A lading. Muligjør lading av biler med type 1 ladeinntak fra også disse ladestasjonene.

Pris: Kr 1500.-  inkl. moms
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trikkern

Dere som kjører rav4. Er dere fortsatt fornøyd? Kjører nå en Mercedes Electric  som vi egentlig er veldig fornøyd med. Men ser nå vinterstid at rekkevidden er i korteste laget, samtidig som det er den eneste elbilen utenom tesla med fornuftig bagasjeroms plass. Men fant en rav4 2012 modell til salgs på Finn nå. Fortsatt ikke hurtiglading, men har jo eventuelt mulighet til å ettermontere chademo fra quickchargepower for en god neve penger :) hva er eventuelt fordeler og ulemper med denne bilen? Reperasjoner? Garanti? Og hva er egentlig reell rekkevidde vinterstid? Legger med link til annonsen.

http://m.finn.no/car/used/gallery.html?finnkode=68025771#image25
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Brorson

Trodde først det var min som var tilsalgs!
Min har fungert veldig bra, den var nr 3.på norske skilt! Aust 2014)
Har også en 2012 leaf, men rav'n er i en helt annen klasse!

Øyvind.h

Den er jo absolutt ikke dum denne.
300.000,- for Rav4 med 42kWh batteri. Ser at utstyr for CHAdeMO lading koster 3000USD. Så kanskje 40.000,- ferdig montert i Norge? 340K totalt for 42kWh Rav4 med CHAdeMO er spennende.
- Batteri nok for all småkjøring.
- Kapasitet nok til moderate langturer.
- Hengerfeste

Det som trekker ned er garanti ved montering av CHAdeMO og utfordring ift verksted/kunnskaper hos Toyota Norge. Men til 340.000,- kan man kanskje ta sjansen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kaiat

Det er hengerfeste, men vær obs på at tillatt hengervekt er 0 kg på denne som på elbiler flest. Feste til sykkelstativ altså. :)

Det skal forøvrig være to slike biler med Chademo i Norge, men er eierene her inne på forumet mon tro?

elektrolux

Er ikke 300 for mye for en 2012 RAV 4 når MB selger nye biler med 3 fase 11 kW lading for rundt samme pris?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. desember 2015, klokken 09:52
Er ikke 300 for mye for en 2012 RAV 4 når MB selger nye biler med 3 fase 11 kW lading for rundt samme pris?
Skjønte ikke helt sammenligningen?

Rav4 har 42kWh batteri, mot B-klassens 28/32. Altså 10-14kWh mer.
I tillegg kan Rav4 støtte CHAdeMO, og støtter allerede god effekt fra det strømnettet folk flest har.

Jeg opplever også B-klasse og Rav4 som to forskjellige bilklasser.
Men der er 30-50% større batteri og mulighet for CHAdeMO som er det største fortrinnet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

Takk for godt og informativt svar. Nå ser jeg fordelen med RAV 4.

Må muligens ut og prøve bilen en gang til. Fikk nemlig kjøre den en liten tur da nåværende eier kjøpte overgangskabelen han bruker mot ACC ladepunkter
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. desember 2015, klokken 12:36
Takk for godt og informativt svar. Nå ser jeg fordelen med RAV 4.

Må muligens ut og prøve bilen en gang til. Fikk nemlig kjøre den en liten tur da nåværende eier kjøpte overgangskabelen han bruker mot ACC ladepunkter
Del gjerne erfaringene :)
Er det utenkelig at du kan montere CHAdeMO delene om man bestiller dem fra USA?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brorson

Hva type kabel snakker du om?
Har vell kjøpt en kabel av deg, som er blitt brukt 1 gang, type 1-2 kontakt 32a.
Er dette en annen?
Vi lader bare hjemme, med 10a Toyota lader og 16 A stillbar Nissan lader

Trikkern

Var nettop kombinasjonen av Større batteri og chademo mulighet som fristet :) samtidig som det er veldig god plass i den.  snakket også med sørimport som skulle få inn noen flere toyotaer mot slutten av januar. Han nevnte at det var 2 stk i Norge som hadde bestilt chademo lading, men var usikker på om de var montert enda. Har også regnet rundt 40 000 sånn ca for ferdig montert chademo. Ulempen er jo at nytt batteri koster 29000$  :o
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Brorson

Skjekk med Sørimport om du kan få en liste over de verksteder., som kan disse bilene?
Kontakt deretter verkstedene selv og hør hva de kan reparere?

Trikkern

Sørimport sa at alt av vanlig service kan tas på alle Toyota verksteder. Men sw oppdateringer fikk man vistnok bare gjort med noe spesielt utstyr som var i Norge 3 ganger i året. Så måtte planlegge litt med tanke på det. Batteri og drivverk er det jo tesla som har levert, men de ville vistnok ikke ha noe med bilen å gjøre, siden den ikke var solgt av dem har jeg lest. Muligens det har endret seg nå? Men har ikke rav4 mye av det samme drivverket som mercedes og tesla roadster?
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

Brorson

Jeg har jo importert min selv fra USA og har 0 av garantier!
Har vært heldig, ingen problem så langt,
Men har hatt noen følere ute ang verksted som har noe erfaring men ikke funnet noen konkrete ennå. Ikke så lett å få erfaring når det går bare 18 feilfrie biler av disse på norske veier!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA