Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladekabler / standarder - hva følger med TMS og hvor kan disse brukes??

Startet av Kristia, fredag 20. desember 2013, klokken 12:58

« forrige - neste »

klatrechris

har sjekket litt rundt og det er 5 stk brukte til salgs i hele usa ut fra det jeg har funnet.

eneste som er aktuell er med 41.8kw battery. 3 av de andre var med 27kw og en med 35kw batteripakke.

priser mellom 30-38k+ sales tax(6,5% i california ut fra hva jeg fant ut) avhengig av km stand som ligger mellom 5000-16000km.

ser ikke ut som str på batteripakken har så mye å si der borte mot pris brukt.

Eneste laberet jeg fant var at billån ikke funker ved egenimport. så må nesten selge leafen først før man får handlet . alternativt er å bruke ett omportfirma i norge og få billån via kontrakt der. men da blir ikke det like gunstig lenger.
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Ingebrigt

Hvordan finner du batteri-størrelsen på de enkelte bilene?
Sale tax påløper ikke ved eksport.

hma

Til de som vurderer import av en ny Rav4 EV; sett dere grundig inn i hva dere kjøper!

Dere finner mye godt stoff på
http://www.myrav4ev.com/forum/
samt ved innmelding i gruppen "RAV4-EV" på evchargernews.com

Jeg er en av tre norske eiere av "klassisk" Rav4 EV, en makaløs elbil helt uten feil og problemer, mindre enn sin etterfølger og uten Tesla-ytelsene. Dog har den glimrende rekkevidde 6kW innebygget lader og god passasjer- og lasteplass. Batteripakken er bygget opp av NiMH-batterier og utgjør 28kWh.

Når det gjelder den nye Rav4 EV, er den en bastard mellom Toyota og Tesla, dvs Tesla drivlinje og Toyota-bil.
Eierne i USA virker svært fornøyde, men enkelte melder om savn etter den mer praktiske størrelsen til forgjengeren.
Den største utfordringen en eventuell norsk kjøpere møter er mangel på support. I følge eieren i artikkelen over (som jeg også har snakket med) har han fått positiv respons fra Toyota Norge/Europa om overføring av garanti og tilgang på diagnose/support. Mot Tesla Norge var det derimot ikke like god respons. Kanskje forståelig da deres serviceteknikere ikke har opplæring på den spesifikke løsningen(?).
Det betyr at man ikke kan oppdatere eller diagnostisere bilen om noe går galt med drivlinjen.

Amerikanske eiere har også flagget et alvorlig problem, hvor en gateway mellom Tesla- og Toyota-elektronikken har sviktet under kjøring. Kanskje lett å få fikset om du bor i California, men ikke fullt så enkelt herifra.
http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=576

Når det kommer til størrelse av batteriet foreligger det en rekke spekulasjoner.
Det har vært diskutert hva som er "påstemplet" kapasitet på batericellene og hva som er tilgjengelig kapasitet. Tror det er dette som ligger til grunn for de ulike verdiene, jfr. 41,8 , 37 og 27kWh.
I denne tråden kan man se det som trolig er innsiden av Tesla-pakken i en Rav4EV:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13121-Inside-the-Tesla-battery-pack

I følge ubekreftet informasjon jeg har fått fra Tesla Norge, leverte Tesla en spesialtilpasset batteripakke på ca 40kWh til noen få av de første produksjonseksemplarene av Rav4EV. På grunn av høy kostnad ble dette erstattet av et større batteri (60kWh), men som fikk elektronisk begrensning på ca 40kWh.
Understreker at jeg ikke har verifisert denne informasjonen fra Toyota eller andre med førstehånds kunnskap.

Skal man importere bilen den på forhånd ha vært registrert av en privat eier i USA, men det er kanskje godt kjent.

Når det er sagt, er nye Rav4EV en bil jeg gjerne skulle likt å ha og jeg skjønner alle som lar seg friste, Personlig finner jeg risikoen vesentlig høyere enn for min 14 år gamle klassiske Rav4EV og står derfor over et kjøp inn til videre.
Har du, i motsetning til meg, råd til å ta et eventuelt tap på 200-300'000 (som følge av driftsstans), er det bare løp-og-kjøp ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kristia


elektrolux

Lekker sak. Ser girvelgeren er merket D og B lik VW. Kan dette bety seilefunksjon i D?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Lar meg friste av denne bilen selv med de problemene som har vært, har sett på den før, og ble på ny fristet igjen. Helt klart den bilen som hadde passet oss best som bil nr 1.
Sørimport tar ca 100000 mere en de selges for i statene, men gir også en garanti på 2år og 5 på batteriet.
Irriterende at det er en bastard, ellers hadde jeg allerede kjøpt.

Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

elektrolux

For omtrent samme pris får en Mercedes B klasse electric. Spørs om ikke det er et tryggere kjøp med tanke på oppfølging i etterkant.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Yeyeye

Helt klart tryggere, men Raven er høyere på "vil ha listen" Fornuft og følelser er ikke alltid enige.
EPA rating på rekkevidde mener jeg var 87miles på B-classe og 103(oppgitt 113 noen plasser) på Rav4.
Mercedes faller akkurat igjennom for at vi kan gå fullelektrisk  pga hytte og barndomsplassen min 16 mil unna. 16mil med en god del høydemeter og svingete til dels dårlig vei. Har utenom Rav4 EV holdt Kia Soul EV som nummer 1, da den i allefall sommerhalvåret skal kunne klare strekningen med litt forsiktighet, den har igjen litt for dårlig bagasjeplass.
Rav4 hadde vært ypperlig, selv om den kanskje også er en litt liten bil til vårt bruk. Bastardstatusen er hoved motargument for vår del. Tør jeg gamble skikkelig, så kan jeg jo importere den selv :o

Arild
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Brorson

Det er jo bra å få et papir hvor det står Garanti!
Problemet er bare det at ingen verksted i Norge kan reparere disse bilene!
Så lenge den fungerer som den skal, så er bilen kanon bra, har kjørt 10.000 på 6 mndr.

Softblue

Toyota recalls RAV4 EVs to repair Tesla component.

A software flaw in the RAV4 EV's propulsion system may cause the vehicle to shift into neutral and result in a complete loss of driving power, increasing the risk of a crash, according to a statement posted on Toyota's U.S. website on Wednesday. Tesla supplied the component that Toyota dealers will repair, Cindy Knight, a Toyota spokeswoman, wrote in an e-mail.

http://www.autonews.com/article/20150312/OEM11/150319956
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

Trekkoppbil

Om bilen har typegodkjenning i Nordamerika, og rein Title, så vil du som regel få den enkeltgodkjent ved trafikkstasjonen på Lier. På enkelte biler må man bytte farge på lyset. Og man må passe på at det ikke er heftelser på bilen etc.
Måten å dokumentere at bilen har amerikansk godkjenning på, er å ta med seg utskrift av historikken på bilen, som viser at den har vært registrert i USA. Derfor gjelder det å kjøpe en bil som har vært registrert.

Men bilen har vel bare 2-hjulstrekk og ingen chademo-port, og da er det vel ikke så mye poeng i å ta den inn?


Brorson

Det er ingen problem med å få den registert i Norge, det eneste jeg måtte gjøre var å gå Chassinr inn i motorrommet!
Har nå kjørt den 15000 på norske skilter siden august 2014.

MrBacardi

Det har blitt registrert 8 stk elektriske Rav 4 hittil i 2015. Den siste ble registrert nå i juni (EL 68944) Disse er 2012-/2013-årganger.

Er nå oppe i 18 stk totalt i Norge.
Test mine Android-apps: Bilsamler / Ladestasjon
Jeg koblet Teslaen til slack

2020 VW ID.3 1ST - Kø-nr 75
2017 Leaf 30 kWh - Utlevert april 2017
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Brorson

Av de 18 så er det bare jeg som er her på Forumet, eller er det flere?

elektrolux

Fun fact:

Hadde en kunde inne med en RAV4 nye typen og disse lader med opp til 40A enfase.

Lader en på mode 3 ladestolper får en maks 32A, men finner en en 43 kW AC lader har vi the missing link.

Mer info her: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type1.html#Mode_3_lading_fra_nye_typen_ladestolper
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA