Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Siddis, onsdag 18. desember 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

frekri

Kanskje det er best om de som skal på ferie låner bort sin Tesla til oss som venter på vår? Så vi kan sitte barnevakt for 12v batteriet? :)
Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

Siddis

Mange gode forslag her, takk.

Var innom Tesla i Stavanger idag. De skal få sett på noe trøbbel med navigasjonen. De foreslo da å ta den inn mens jeg var på reise, så kunne den stå tørt og varmt i deres garasje.  :D de skulle så sørge for fulladet batteri til jeg var hjemme igjen! For meg var det en grei deal! Fikk samtidig kjøpt gummimatter og fikk med blått adapter som de nå hadde fått inn.  :)

timingbeltkiller

#32
En vanlig lader til 12v startbatteri går over til periodevis vedlikeholdslading med svak ladestyrke når ladingen nærmer seg full. Reiser du på en 3 måneders tur til Australia, gjør du derfor følgende:
- setter bilen i garasjen med full tank.
- kobler til laderen.

Med en elbil burde det klare seg å koble til laderen. For batteritypen som  brukes i duppeditter og elbiler er jo i motsetning til før nå konstruert for å tåle klattelading like godt som full lading fra tomt batteri. Eksempelvis foreskriver bruksanvisningen til Elektrolux oppladbar støvsuger å alltid plasere den i ladestativet med tilkoblet strøm  når den ikke brukes.

Følgelig er det helt riktig av TM å anbefale tilkobling til lader straks bilen ikke brukes uansett ladeprosent på batteriet???
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

valvolainen

Nå beveger vi oss ganske langt utover de to ukene, men hva med dette scenarioet:
Lad bilen til 50-60%, koble fra 12V batteri.

Da taper vel ikke hovedbatteriet seg?
Evt om man kobler en pulslader aka ctek osv til 12v batteriet istedenfor å koble det fra. Hvis computere og slikt trekker 12V, vil man jo demme opp for batteritap og bilen vil fortsatt ha 50% SOC når du kommer hjem etter 3mnd.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

toppi

Da har jeg hatt en e-post korrespondanse med Tesla Support.

De anbefaler ikke å ha ledekabel i når vi skal være borte i 2 mnd, og "innrømmer" vel da at ikke alt er som det skal med UMC.
Så hevdes det at mye vil bli bedre med adapterne, men da jeg påpeker at det uansett ikke hjelper alle de som lader med schuko, var svaret at det jobbes med en firmware i bilen som skal forbedre ladesituasjonen på UMC.

Som vanlig så er det lite felles informasjon.
Rart, må jo være enklere enn å motta hundrevis av e-post og tlf på samme problemstilling.

Så pr i dag er svaret at plussgrader er best for lagring, lade til 85% og koble fra.
Er det noen som kan starte bilen (1 min, trykke inn bremsen ) en gang i uken, er dette optimalt.
Dette vil gi litt strøm til 12V batteriet.
Så bør man ikke under 25%, da bør den lades opp.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

valvolainen

Da høres det jo fornuftig ut å lade til 80%, koble til en ctek lader på 12v.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Amper

hvordan er det med tilgang til 12 via 12v plug i konsolen (sigarettenner) når TMS-bilen er parkert.. jeg har brukt det med hell på tidligere biler.. det funker jo fjell når det er bare vedlikehold eller topping opp..

det er enda enklere en å ta av nosekone..
P85D :o)

valvolainen

Tviler på at strømmen holdes i 12V kontakten med bilen av.
Skal sjekke dette forøvrig. Godt å vite.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

laumb

Nå har min bil stått 7 1/2 dag stille på Skøyen.
Range Mode er deaktivert.

Har falt fra ~280 Typical km til 182 typical km. De har helt sikkert rattet det litt inn og ut av verkstedet, men for det meste har den stått stille (følger med på app).

En ting er sikkert - skal ikke reise bort lenge med Range Mode av - og ingen lading tilgjengelig... Kjenner jeg gruer meg til de lengre sydenferiene hvis ikke bilene starter å toppe seg opp selv snart.

Havebigfun

Sitat fra: laumb på mandag 16. desember 2013, klokken 19:48
Nå har min bil stått 7 1/2 dag stille på Skøyen.
Range Mode er deaktivert.

Har falt fra ~280 Typical km til 182 typical km. De har helt sikkert rattet det litt inn og ut av verkstedet, men for det meste har den stått stille (følger med på app).

En ting er sikkert - skal ikke reise bort lenge med Range Mode av - og ingen lading tilgjengelig... Kjenner jeg gruer meg til de lengre sydenferiene hvis ikke bilene starter å toppe seg opp selv snart.
Vanligvis vil du sette på rangemode - hvis du da sparer bilen for de stadige henvendelser via app går stby- forbruket betydelig ned- ingen stress med ferie sålenge det ikke er på 2 eller 3 mnd- men selv det kan gå bra.

sindrej

Blander dere range mode og energy save begrepene her? Eller mener dere faktisk range møde?

turfsurf

Sitat fra: sindrej på tirsdag 17. desember 2013, klokken 00:59
Blander dere range mode og energy save begrepene her? Eller mener dere faktisk range møde?

Virker sånn, range mode er vel kun vits i når man faktisk kjører, energy saving er vel det man vil ha på hvis man skal redusere vampire drain.

Ellers så anbefalte Tesla support meg å slå av energy saving til daglig, siden det kunne føre til problemer med lading med UMC. Det stemte ihvertfall for meg, med energy saving på kunne jeg ikke starte og stoppe lading med appen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Havebigfun


RoadRunner

Sitat fra: valvolainen på mandag 16. desember 2013, klokken 19:42
Tviler på at strømmen holdes i 12V kontakten med bilen av.
Det er ikke strøm i 12v kontakten etter at man lukker dørene og forlater farkosten. Spenningen er tilbake når bilen låses opp og en dør åpnes.
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

eledille

#44
Jeg har skaffet meg en Mennekes 13 A Schuko til Type2 kabel fra Salto. Den funker foreløpig som et skudd, jeg kan starte og stoppe lading fra appen og bilen, ingen feil oppstår etter fullført lading, og når jeg skrudde på klimaanlegget etter fullført lading så trakk bilen strøm fra veggen uten problemer. Har ikke testet lenge enda, men det ser veldig lovende ut.

Det er utrolig deilig når ting bare virker :)

Ikke gidd å styre med alle mulige Reodor-løsninger eller barnevakt til bilen. Skriv til Tesla og meld fra at bilen ikke lader som den skal og at hvis problemet ikke blir løst innen tre uker så kjøper du fra tredjepart og krever pengene tilbake. Dette er verken kranglete, gnient eller illojalt, det er bare business. Leverer man for seint eller ikke i henhold til kontrakt, så koster det penger. Om du ønsker å donere penger til Tesla er det fritt frem, da kjøper du bare kabelen og glemmer det hele.

Etter dette kan du gjøre som følger når du skal på ferie: Sett daily limit til 50 % eller så og plugg bilen i. Reis av gårde. Hvis du trenger mer enn 50 % når du kommer hjem, så logg på med mobilen i rette øyeblikk før du setter deg på flyet og slå over på "max range".

For øvrig kan jeg ikke se at adapterne skulle ha noen som helst innvirkning på dette problemet. UMC'en vil se akkurat samme forhold uansett hvilket adapter som sitter på enden.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA