Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Erfaringer med blått adapter

Startet av Siddis, onsdag 18. desember 2013, klokken 15:55

« forrige - neste »

Mc_Herreington

Dro på ferie i 3 uker forrige mnd. Tesla sa jeg skulle lade opp bilen og la den stå, optimalt få en til å komme innom og sjekke etter en uke. Fortalte at jeg hadde 400v hjemme, fikk da beskjed at det var bare å ha UMC koblet til hele tiden. Ble fortalt at en løsning på 230v problemet vi har i Norge skulle komme etter nyttår ( noe om å snu UMC pluggen ? ). Det var visst veldig mye feil i strømnettet som gjorde at det var mye feil med 230v ladning ( Har kjørt 9000km siden august og ladet hjemme med UMC uten et eneste problem med 400v ).

Skjønner frustrasjonen til folk som ikke har 400v, men tror virkelig at Tesla jobber intensivt med å løse  problemene med strømnettet i Norge.

Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

eledille

For meg høres det ut som de famler i blinde, for det er ikke feil på mitt anlegg. Forøvrig likner et IT-nett med jordfeil på TN, siden det da vil være 230 V på den ene pinnen og 0 V på den andre mot jord.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: eledille på søndag 22. desember 2013, klokken 00:30
Jeg har skaffet meg en Mennekes 13 A Schuko til Type2 kabel fra Salto.

Det er utrolig deilig når ting bare virker :)
Flott at det har løst seg for deg- jeg syntes virkelig synd på deg med de problemene du hadde.
Får du Tesla til å betale Salto-kladden?

eledille

Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 11:05
Flott at det har løst seg for deg- jeg syntes virkelig synd på deg med de problemene du hadde.
Får du Tesla til å betale Salto-kladden?

Jeg får si som Blodstrupmoen: Time vil sjåvv :)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

NTesla

Var uten bruk av bilen i litt over to uker og den tapte seg cirka 15% eller 65ish tkm uten tilkoblet ladekabel. Sjekket app et par ganger, så må si meg helt ok fornøyd med dette. Bilen fungerte som om det var en vanlig hverdag med unntak av at parkbremsen(?) hadde hengt seg noe helt forferdelig (som rapportert i andre tråder her). Parkerte forøvrig i garasje med konstant cirka 10 grader, og brukte bremsen litt bevisst før jeg parkerte bilen.

Har tidligere hatt mindre problemer med parkbremsen når den har vært uten bruk i 24/48timer, men denne gangen var det så vidt bilen tok løs og det smalt veldig høyt samt fikk en skranglelyd noen minutter etterpå ettersom bremsene skrapte i rusten(?). Hadde naboene hørt meg kjøre rundt i den lydløse, men skranglete nybilen så spørs det hvor god naboeffekten ifht. at andre kjøper bilen :)

Kan ikke være vanlig at det er konstruert slik? Har aldri hatt lignende problemer med noen bil tidligere. Kommer til å ta det opp ved neste kontakt med service.

Cirion

På Honda'en så blokkerte parkbremsen seg totalt etter en ukes tid i garasjen. Falken kom, men jeg bodde i blokk og de slet med å komme med lav nok bil til å trekke meg ut. Han tok da fram slegga, og etter en haug av slag fra både han og meg, så fikk vi løs bilen. Så ja, det kan være værre designet. Sluttet å dra i brekket etter den opplevelsen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Kallagtunet

Sitat fra: Cirion på onsdag 08. januar 2014, klokken 11:56
Sluttet å dra i brekket etter den opplevelsen.

Prøv det på Teslaen...

Her er det en konstruksjon av komponenter som ikke kan ha vært testet utenfor California!


Veggen

Det går da fint.
Sett bilen i fri / tow mode før du går ut så går ikke park bremsen på.

Spinner

Sitat fra: eledille på mandag 23. desember 2013, klokken 17:53
Sitat fra: Havebigfun på søndag 22. desember 2013, klokken 11:05
Flott at det har løst seg for deg- jeg syntes virkelig synd på deg med de problemene du hadde.
Får du Tesla til å betale Salto-kladden?

Jeg får si som Blodstrupmoen: Time vil sjåvv :)
Hold oss oppdatert, jeg har gjort det samme!

Har bilen stående i 5 dager nå, med Mennekes 13A schuko kladd. Fungerer som en drøm! Lader opp automatisk etter et fall på ca 3% :)

Jejl

Vi har også nettopp vært litt over to uker på ferie.
Parkbremsen fungerte utmerket som den pleier. (Kan det ha å gjøre med at bilen omtrent ikke har kjørt på saltede veier?)
Batteriet mistet 49 km.

Kallagtunet

Sitat fra: Veggen på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:23
Det går da fint.
Sett bilen i fri / tow mode før du går ut så går ikke park bremsen på.

Er det ikke litt skummelt å gå fra en bil i tow mode da... Høres ikke ut som en ok fiks på bremser som ikke er tilpasset norsk klima.

ebbrey

11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

frankofobia

Med blått adapter har bilen min stått tilkoblet i snart 2 uker og lader seg automatisk opp til 90% når den faller til ca 85%.

Godt å kunne komme hjem til "klar" bil.

Forøvrig ikke bare brekket som ruster seg fast. På min BMW 540 hendte det at klossene rustet seg fast til skivene når jeg var borte i flere uker av gangen. Slegge og 2"x4" var alltid løsningen. Håper Teslaen lar seg flytte på når jeg kommer hjem :-)

Kallagtunet

#58
Sitat fra: ebbrey på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:49
Tow mode + http://www.jula.no/hjulstopper-2-pk-027114 ? :S

Jepp sammen med 12V boosteren og mobil modifisert salto ladekabel i frunken...

Det er vel bedre å få tesla til å løse rotårsaken til problemet.

Bremsene på vår tesla henger typisk mer etter en natt i garasje med 12 plussgrader og med tørket luft (og ja jeg bruker bremser ikke bare regen) en det Leafen vi akkurat solgte gjorde etter tre ukers stilstand stående ute med brekket på i øs pøs.

Veggen

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 08. januar 2014, klokken 23:33
Sitat fra: Veggen på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:23
Det går da fint.
Sett bilen i fri / tow mode før du går ut så går ikke park bremsen på.

Er det ikke litt skummelt å gå fra en bil i tow mode da... Høres ikke ut som en ok fiks på bremser som ikke er tilpasset norsk klima.

Dette er selvsagt ikke noen fiks.
Poenget var bare at det er fullt mulig å lå være å sette på parkbremsen på model S på samme måte som man kan la være å dra til håndbrekket på en gammel bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA