Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av LMOR, fredag 13. desember 2013, klokken 21:05

« forrige - neste »

LMOR

Så en plass en som mente at fjernlysene, selv i 5A2, var halogen. Men det høres ikke rikting ut, og på bildet ser det ikke ut som det er halogen. Og adaptive lys dekker normalt også fjernlys?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Nei Fjernlysene i i3 (om man har valgt adaptive LED lys) er også LED, noe som betyr endel besparelser i strømforbruk (ca 50% ift halogen)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

#2
Nei, de nederste lysene skal være blinklys og tåkelys.  Det står spesifikt i spesifikasjonene på 5A2 at det er led både kjørelys, nærlys og fjernlys.  Tåkelysene og blinklysene er ikke LED.

Men det kan jo hende at virkeligheten er anderledes, men det kan kansje noen med tilgang på i3 bekrefte.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

I begynnelsen av denne filmen ser du at fjernlysene må være LED. Der er ikke nok reflektorareal til at det kan være halogen. Her ser du også at de nedre lysene er til tåkelys og blinklys.

http://www.youtube.com/watch?v=aSFToaqKDGk&list=TLxIypwFq6em9afpNNjeLhq9RtTf6hstRD
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MortenH

#4
I dag var jeg innom forhandleren i Stavanger. Han kunne rapportere at han ser det er mye misforståelser på forumet, men kunne ikke engasjere seg i dette som seriøs forhandler. Han mener misforståelsene oppstår fordi bilene er forskjellige fra land til land. Det er bare Danmark og Sverige som har like biler som Norge.

Nok om det. Det var disse lyktene som ble undersøkt i dag. Bilen som er utstilt i Stavanger har LED frontlykter (5A2) og LED lyselementer (5AK). Når jeg står foran bilen med alle lysene på, ser de nederste lyktene svake og gulaktige ut. Hvis jeg bøyer meg litt ned, blir jeg helt blendet 8) og innser at dette er fjernlysene. Det er kraftige halogenpærer.

Bilen i videoen over har altså ikke samme lykter som den bilen som står utstilt i Stavanger, som er den som er godkjent i Norge. Norske BMW i3 har i følge det selgeren forklarer ikke tåkelys eller kurvelys (det er kun tåkelys bak). De nederste lyktene er fjernlys, og han demonstrerer hvordan de skrus av og på. Det er for øvrig en lyssensor som bestemmer når nærlysene skal skrus på som tillegg til kjørelysene.

Jeg har tatt noen bilder i ca en meters høyde, for å vise hva jeg fant ut.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

LMOR

Takk for innsatsen! Men betyr dette at vi betaler like mye som de i andre land betaler for LED fjernlys? Skulle ikke prisen være lik i alle land? Og er det ikke litt misvisende da å kalle dem adaptive, hvis det bare gjelder nærlys?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

lillemarius

I brosjyren av papir står det under "Standard-/ekstrautstyr", bildetekst 04:
"Adaptive LED-lykter (ekstrautstyr), inkl. fjernlysassistent som ikke blender, og adaptive kjørelys, sørger for at veibanen opplyses optimalt." Lurer på hvordan dette fungerer ut fra de opplysningene som kommer fram i denne tråden.

LMOR

Jeg så det samme. Men de har nok sitt på det tørre. Det står bare at kjørelysene er adaptive, og nedblending av fjernlysene fungerer helt sikkert like fint som på andre BMWer.

Problemer er at vi ikke får adaptive fjernlys, slik som jeg trodde. Men egentlig spiller det ikke så stor rolle, fordi det kommer til å være sjelden eller aldri at mange av oss trenger fjernlys i og rundt en by.

Da gjenstår bare at vi betaler for mye. Men de kan sikkert argumentere med at spesialversjonen til Norden koster like mye å lage. (Fjernlys med LED ble kanskje ikke godkjent).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#8
Det ser ut til at fjernlysene er Halogen på alle bilene, så hvordan de har fått til fjernlys med LED på filmen er et godt spørsmål.

MEN, en ny utfordring er at LED hovedlysene ikke lyser til sidene når jeg svinge inn til garasjen f.eks., i følge rapporter, bare justering i høyden (og forhåpentligvis litt adaptive i forhold til vegbanen lengre frem)

I manualen står det at LED stripene kalles både daglys, og side-lys. Er det da slik at de lyser opp/sterkere, når en svinger til siden?

Jeg har prøvd å se etter dette når jeg har kjørt, uten å se samme effekt som jeg har på bilen min i dag. Men det kan også være fordi det var for lyst.

Noen som har forstått hvordan dette fungerer?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Truls Martin

Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 00:15
Det ser ut til at fjernlysene er Halogen på alle bilene, så hvordan de har fått til fjernlys med LED på filmen er et godt spørsmål.

MEN, en ny utfordring er at LED hovedlysene ikke lyser til sidene når jeg svinge inn til garasjen f.eks., i følge rapporter, bare justering i høyden (og forhåpentligvis litt adaptive i forhold til vegbanen lengre frem)

I manualen står det at LED stripene kalles både daglys, og side-lys. Er det da slik at de lyser opp/sterkere, når en svinger til siden?

Jeg har prøvd å se etter dette når jeg har kjørt, uten å se samme effekt som jeg har på bilen min i dag. Men det kan også være fordi det var for lyst.

Noen som har forstått hvordan dette fungerer?

Da jeg bestilte fikk jeg beskjed om at LEDlysene ikke svinger sånn vi er vant med i 5ern (ser du har F10)
Jeg har selv en F11 og de adaptive lysene med biXenon er jo helt rå!

Skjønner ikke helt hvorfor de kaller det for Adaptive Led, men det kan jo hende de feks stiller seg litt opp og sentrerer lyskjeglen litt sånn som 5ern gjør når man setter på fjernlys...??
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

LMOR

Sitat fra: Truls Martin på mandag 20. januar 2014, klokken 16:34
Sitat fra: LMOR på mandag 20. januar 2014, klokken 00:15
Det ser ut til at fjernlysene er Halogen på alle bilene, så hvordan de har fått til fjernlys med LED på filmen er et godt spørsmål.

MEN, en ny utfordring er at LED hovedlysene ikke lyser til sidene når jeg svinge inn til garasjen f.eks., i følge rapporter, bare justering i høyden (og forhåpentligvis litt adaptive i forhold til vegbanen lengre frem)

I manualen står det at LED stripene kalles både daglys, og side-lys. Er det da slik at de lyser opp/sterkere, når en svinger til siden?

Jeg har prøvd å se etter dette når jeg har kjørt, uten å se samme effekt som jeg har på bilen min i dag. Men det kan også være fordi det var for lyst.

Noen som har forstått hvordan dette fungerer?

Da jeg bestilte fikk jeg beskjed om at LEDlysene ikke svinger sånn vi er vant med i 5ern (ser du har F10)
Jeg har selv en F11 og de adaptive lysene med biXenon er jo helt rå!

Skjønner ikke helt hvorfor de kaller det for Adaptive Led, men det kan jo hende de feks stiller seg litt opp og sentrerer lyskjeglen litt sånn som 5ern gjør når man setter på fjernlys...??

Ja de stiller seg opp og ned, så det kan være det de mener. Men de beskriver også at du skal få en optimal opplysning på svingete veier. Men vi har sett at ikke alt det som står om i3 er riktig. Det er en som maser på kundesenteret i UK, og kommer høyere opp i systemet etter hvert. Fremdeles påstår de at lysene "svinger". Kan de flytte LEDene "bak" lykten?
Vi får se om noen til slutt finner svaret. Så langt ser det ut til at det ikke blir som F10/11 :-(
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

BMW UK påstår fremdeles hardnakket at det er kurvelys. Men ingen ser ut til å være enig enda. Merk at det ikke er mulig å teste dette når bilen står i ro, så det må testes på en mørk svingete vei. Kjørte på en slik vei i kveld med F10, så neste gang jeg kjører en i3, så skal jeg prøve å kjøre samme sted. Hvis ikke noen andre klarer å bekrefte dette før.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Har ikke kjørt mørk og svingete vei, men de et ganske brede, og det kan være de justerer seg noe i bredden. De tilpasser seg også automatisk til venstre trafikk (i følge manual)
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

Ang. "Lilla kant" på LED lys.  Jeg ser at F.eks Audi A7 med full LED har samme kanten på lyset, så dette er en egenskap med LED, og ikke noe BMW har funnet på.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Sitat fra: Vind på tirsdag 21. januar 2014, klokken 06:37
Ang. "Lilla kant" på LED lys.  Jeg ser at F.eks Audi A7 med full LED har samme kanten på lyset, så dette er en egenskap med LED, og ikke noe BMW har funnet på.
Absolutt, hverken glasset eller reflektoren kan lage en slik stripe, så når det ikke er panseret, må det vær kanten av LED "pæren". Bedre med denne kanten enn halogen. Det er godt lys!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA