Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alternativer til UMC

Startet av buylove, onsdag 11. desember 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

erot

#30
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:16
Sitat fra: OleT på onsdag 04. desember 2013, klokken 05:53
Da må den være VELDIG stille med "vanlig" tak. Selv med panoramatak er den veldig stille.

??? Har vi samme bil? Min støyer noe helt grasalt i landeveisfart. Elsker bilen, men akkurat på støyisolasjone er Tesla helt ute å kjøre. Har riktig nok store hjul, men likevel. En femserie med samme hjulstørrelse er natt og dag i forhold.
Da må det være noe alvorlig galt med bilen din? Jeg har riktignok 19", men opplever bilen som veldig stillegående. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse. Jeg vet den siste 5-serien er ekstremt stillegående, og jeg er ganske sikker på at den er stillere enn Model S på motorveien. Men natt og dag? Ikke snakk om.  Har dog ikke testet 5-serie med 21" felger og 35 profil. Mener det satt 18" på den 5-serien jeg kjørte. Husker ikke profilen på dekket.

Nei, de er dessverre slik. Var nettopp ute i en femserie nå, og den er mye stillere. Kjørte også en treserie i dag som bør være en simplere bil. Denne kjørte jeg hjemom og der er det strødd. Med Teslaen høres det ut som om det regner ertestore hagl på taket, mens BMWen var helt stille. Natt og dag er en underdrivelse. Det er faktisk ikke snakk om en dårlig isoleringsjobb men at ingen jobb er gjort. For meg er dette helt uforståelig. I fart hjelper selvsagt god asfalt og snillere hjul. Er det tørt i tillegg kan det bli riktig bra, men det holder bare ikke på en slik bil. Men som sagt, alt annet er jeg kjempefornøyd med.

Litt OT kanskje siden tråden handler om tak, poenget mitt er at man ikke trenger å være redd for panotak ift støy. Min kvalifiserte gjetning er at du (grovt) kan rangere støyproblemområdene i Teslaen slik:

1. Hjulbuer
2. Dører
3. gulv
4. Torpedovegg og Bagasjerom
5. Panotak

Som flere nevner over sier støymåling med skikkelig utstyr bare litt om opplevd støy. Støymåling med en mobil sier sannsynligvis nesten ingenting.

Øyvind.h

#31
Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Da må det være noe alvorlig galt med bilen din? Jeg har riktignok 19", men opplever bilen som veldig stillegående. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse. I lav og moderat fart er den sågar dørgende stille, spesielt på R2 dekkene. Jeg vet den siste 5-serien er ekstremt stillegående, og jeg er sikker på at den er stillere enn Model S på motorveien. Men natt og dag? Ikke snakk om.  Har dog ikke testet 5-serie med 21" felger og 35 profil. Mener det satt 18" på den 5-serien jeg kjørte. Husker ikke profilen på dekket.

Nei, de er dessverre slik. Var nettopp ute i en femserie nå, og den er mye stillere. Kjørte også en treserie i dag som bør være en simplere bil. Denne kjørte jeg hjemom og der er det strødd. Med Teslaen høres det ut som om det regner ertestore hagl på taket, mens BMWen var helt stille. Natt og dag er en underdrivelse. Det er faktisk ikke snakk om en dårlig isoleringsjobb men at ingen jobb er gjort. For meg er dette helt uforståelig.
Ja dette er ganske uforståelig for meg også. Kanskje jeg har vært veldig heldig med min bil, ettersom den er fullt på høyde med E-klasse og A6? Den er sågar dørgende stille i lav og moderat hastighet. 5-serie er stillere på motorvei, men jeg tror du og jeg har totalt forskjellig definisjon av forskjellen mellom natt og dag... Eller så har du vært svært uheldig med din bil (eller kanskje felg/dekkvalg?)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ebbrey

Har ingen nevneverdig støy fra panormataket. Nå har ikke jeg testet noe annet heller..

MEN jeg merker at det kommer knitrelyder fra taket hvis bilen har stått stille en liten stund og jeg kjører ut på veien feks med litt "gyning" så knitrer det 4-5 ganger fra taket. Sikkert pakningene
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

pej

Prøvde begge før jeg kjøpte og fant at det var mer støy med panoramatak. Høyden innvendig som selgerne på Alnabru hevdet at du mistet uten panorama, stemmer ikke. Den er like høy kun minus tykkelsen på filten i taket. maks 5mm. Takhimlingen følger profilen på taket og går kun ned der det er bærebjelker. Akkurat som på den med panoramatak altså.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

TS

Sitat fra: pej på onsdag 04. desember 2013, klokken 20:22
Prøvde begge før jeg kjøpte og fant at det var mer støy med panoramatak. Høyden innvendig som selgerne på Alnabru hevdet at du mistet uten panorama, stemmer ikke. Den er like høy kun minus tykkelsen på filten i taket. maks 5mm. Takhimlingen følger profilen på taket og går kun ned der det er bærebjelker. Akkurat som på den med panoramatak altså.
De selgerne hadde nok aldri sett en uten panotak. Det hadde ikke jeg heller..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

erot

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:55
Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Da må det være noe alvorlig galt med bilen din? Jeg har riktignok 19", men opplever bilen som veldig stillegående. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse. I lav og moderat fart er den sågar dørgende stille, spesielt på R2 dekkene. Jeg vet den siste 5-serien er ekstremt stillegående, og jeg er sikker på at den er stillere enn Model S på motorveien. Men natt og dag? Ikke snakk om.  Har dog ikke testet 5-serie med 21" felger og 35 profil. Mener det satt 18" på den 5-serien jeg kjørte. Husker ikke profilen på dekket.

Nei, de er dessverre slik. Var nettopp ute i en femserie nå, og den er mye stillere. Kjørte også en treserie i dag som bør være en simplere bil. Denne kjørte jeg hjemom og der er det strødd. Med Teslaen høres det ut som om det regner ertestore hagl på taket, mens BMWen var helt stille. Natt og dag er en underdrivelse. Det er faktisk ikke snakk om en dårlig isoleringsjobb men at ingen jobb er gjort. For meg er dette helt uforståelig.
Ja dette er ganske uforståelig for meg også. Kanskje jeg har vært veldig heldig med min bil, ettersom den er fullt på høyde med E-klasse og A6? Den er sågar dørgende stille i lav og moderat hastighet. 5-serie er stillere på motorvei, men jeg tror du og jeg har totalt forskjellig definisjon av forskjellen mellom natt og dag... Eller så har du vært svært uheldig med din bil (eller kanskje felg/dekkvalg?)

Vil tro at min er en rimelig oppdatert versjon. P+ levert i slutten av november.

Det jeg skrev er basert på P+ hjul og lignende hjulsett (ganske likt med støy). Bare for å presisere: Bilen er tight og fin. Null knirking og selvsagt svært stille i lav fart. Det er er utelukkende romling, veisus eller hva man skal kalle det, sannsynligvis med en viss andel vindstøy (men lav CV tilsier lite vindstøy). Det om at natt og dag var en underdrivelse gjelder knatringen fra grus. Romlingen er det ikke like voldsom forskjell på, men en markant forskjell vil jeg likevel si. Men knatringen avslører uansett at isolering i hjulbuene må være lik null. Det er denne mangelen som er en gåte for meg. Vet ikke sikkert, men har hørt at en femserie bærer flere hundre kilo lyddempemateriale, hvorfor skal ikke da Tesla koste på et minimum i en slik bil? Jeg vil tro det kommer etter hvert.

TS

Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 23:01
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:55
Sitat fra: erot på onsdag 04. desember 2013, klokken 19:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Da må det være noe alvorlig galt med bilen din? Jeg har riktignok 19", men opplever bilen som veldig stillegående. Helt på høyde med eks A6 og E-klasse. I lav og moderat fart er den sågar dørgende stille, spesielt på R2 dekkene. Jeg vet den siste 5-serien er ekstremt stillegående, og jeg er sikker på at den er stillere enn Model S på motorveien. Men natt og dag? Ikke snakk om.  Har dog ikke testet 5-serie med 21" felger og 35 profil. Mener det satt 18" på den 5-serien jeg kjørte. Husker ikke profilen på dekket.

Nei, de er dessverre slik. Var nettopp ute i en femserie nå, og den er mye stillere. Kjørte også en treserie i dag som bør være en simplere bil. Denne kjørte jeg hjemom og der er det strødd. Med Teslaen høres det ut som om det regner ertestore hagl på taket, mens BMWen var helt stille. Natt og dag er en underdrivelse. Det er faktisk ikke snakk om en dårlig isoleringsjobb men at ingen jobb er gjort. For meg er dette helt uforståelig.
Ja dette er ganske uforståelig for meg også. Kanskje jeg har vært veldig heldig med min bil, ettersom den er fullt på høyde med E-klasse og A6? Den er sågar dørgende stille i lav og moderat hastighet. 5-serie er stillere på motorvei, men jeg tror du og jeg har totalt forskjellig definisjon av forskjellen mellom natt og dag... Eller så har du vært svært uheldig med din bil (eller kanskje felg/dekkvalg?)

Vil tro at min er en rimelig oppdatert versjon. P+ levert i slutten av november.

Det jeg skrev er basert på P+ hjul og lignende hjulsett (ganske likt med støy). Bare for å presisere: Bilen er tight og fin. Null knirking og selvsagt svært stille i lav fart. Det er er utelukkende romling, veisus eller hva man skal kalle det, sannsynligvis med en viss andel vindstøy (men lav CV tilsier lite vindstøy). Det om at natt og dag var en underdrivelse gjelder knatringen fra grus. Romlingen er det ikke like voldsom forskjell på, men en markant forskjell vil jeg likevel si. Men knatringen avslører uansett at isolering i hjulbuene må være lik null. Det er denne mangelen som er en gåte for meg. Vet ikke sikkert, men har hørt at en femserie bærer flere hundre kilo lyddempemateriale, hvorfor skal ikke da Tesla koste på et minimum i en slik bil? Jeg vil tro det kommer etter hvert.

Nettopp pga vekten tenker jeg...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

krister461

Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
Hvilken takboks?

Hvordan er støyen med bare Whispbar-stativet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA