Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Alternativer til UMC

Startet av buylove, onsdag 11. desember 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

buylove

Hei!
Er det noen som har erfaring med om det er mer støy i bilen med panoramatak en vanlig tak?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

TesLars

Oslo
Black Model S

OleT

Da må den være VELDIG stille med "vanlig" tak. Selv med panoramatak er den veldig stille.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

gbzdoc

Merker ikke støy fra panotaket annet enn i tunneller.

bb

Jeg har tidligere hatt en 2006 BMW 5-serie E61 med panoramatak. Den hadde et innertak som kunne stenge lyset helt. Med innertaket stengt så var den like stille som en bil uten panoramatak. Men problemet var at når den var åpen så ble det mer støy. Den var merkbar over 80 km/t og veldig merkbar i tunneler ved lavere hastigheter.

Så overraskelsen min var stor da jeg fikk Model S med panoramatak. De har isolert den bedre både med tanke på støy og varme. Jeg skal prøve å få gjort en støytest (video) en dag for å dokumentere dette.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Panotaket er helt stille hos meg. Kun i veldig høy hastighet kan jeg høre at det ville vært bedre med helt tak, og sol og kulde har ikke vært noe problem foreløpig (ikke vært kaldere enn ca -10 foreløpig).

I tunneler hører jeg mer støy enn jeg ville gjort med et vanlig tak, men ikke plagsomt. Men jeg har en svak plystrelyd i 120+ som skal utbedres ved neste service.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Eopheim

Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Lille Lance

Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
... pga av Whispbar eller pga stativ + takboks generelt sett? ... :o
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Cirion

Sitat fra: Lille Lance på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
... pga av Whispbar eller pga stativ + takboks generelt sett? ... :o
Sånn går det når man ikke har en brummende motor som overdøver...
Piggdekk hjelper kansje?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lille Lance

Sitat fra: Cirion på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
... pga av Whispbar eller pga stativ + takboks generelt sett? ... :o
Sånn går det når man ikke har en brummende motor som overdøver...
Piggdekk hjelper kansje?

Får kanskje bare skru opp volumet på musikkanlegget da  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
... pga av Whispbar eller pga stativ + takboks generelt sett? ... :o
Sånn går det når man ikke har en brummende motor som overdøver...
Piggdekk hjelper kansje?
Godt forslag. I sentrum en dag kom tre bensinbiler på rad, og en Model S som bil nummer fire. De tre bensinbilene rullet stille forbi. Model S'en var den desidert mest bråkete, for den hadde piggdekk. Merkelig opplevelse at den lydløse bilen var mye mer bråkete i lav hastighet enn fossilbilene rundt, men det var jo ene og alene pga pigg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

EvenSteven

Dette er ihvertfall positivt med tanke på fotgjengere!  ;D
Tesla S P85+ sølv

Henning76

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:27
Sitat fra: Cirion på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:16
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:13
Sitat fra: Eopheim på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:02
Har akkurat satt på Whispbar+ takboks, mye støy, veldig mye støy....
... pga av Whispbar eller pga stativ + takboks generelt sett? ... :o
Sånn går det når man ikke har en brummende motor som overdøver...
Piggdekk hjelper kansje?
Godt forslag. I sentrum en dag kom tre bensinbiler på rad, og en Model S som bil nummer fire. De tre bensinbilene rullet stille forbi. Model S'en var den desidert mest bråkete, for den hadde piggdekk. Merkelig opplevelse at den lydløse bilen var mye mer bråkete i lav hastighet enn fossilbilene rundt, men det var jo ene og alene pga pigg.

Mener ikke å tråkke noen på tærne nå - men jeg synes bare det blir helt feil å kjøre med piggdekk (og særlig i sentrum av en storby) på en Model S.

Nå er jeg kanskje an av mindretallet som kjøper Model S blant annet fordi jeg er miljøengasjert, men allikevel.... :)
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

sn0le

For min del må folk kjøre på piggdekk om de vil.
Men kjører selv med piggfrie dekk, og har gjort det de siste 10 årene.
Kjører nordover hver jul, og tilbakelegger vel ca 3.000-3.500 km på norske vinterveier hver gang.
Og selv nord for polarsirkelen så går det veldig greit med piggfritt.
Bilen jeg har nå har en egenvekt m/fører på 1965kg, så det er i samme vektklasse som Model S vil jeg tro.

Synes det virker som enkelte (heldigvis ikke mange) mener at piggdekk = kjør som om det er sommerføre.
Piggfritt går helt greit, men man må gjerne ta det litt mere piano i enkelte situasjoner enn man ville gjort med piggdekk.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Trustno1

Sitat fra: Henning76 på onsdag 04. desember 2013, klokken 10:33

Mener ikke å tråkke noen på tærne nå - men jeg synes bare det blir helt feil å kjøre med piggdekk (og særlig i sentrum av en storby) på en Model S.

Nå er jeg kanskje an av mindretallet som kjøper Model S blant annet fordi jeg er miljøengasjert, men allikevel.... :)

Ikke at jeg føler meg tråkket på tærne, men man kan ikke slå alle over ett her.

For min egen del så bor jeg ganske langt innover i landet der veiene ikke er saltet, og det stort sett alltid ligger ett lag med is på veien om vinteren. I tillegg må jeg opp en relativt bratt bakke når jeg skal parkere hjemme.

Ukentlig pendler jeg inn til oslo og er der ett par dager før jeg reiser hjem igjen. Skal jeg stoppe og skifte dekk langs veien før jeg kjører inn i byen?

Egentlig så hadde jeg ønsket å kjørt piggfritt selv ut fra ett komforhensyn, men sikkerhet og fremkommelighet veier høyere for min del, så regner med jeg kommer til å skaffe meg piggdekk når jeg får bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA