Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sikring går på offentlige ladestolper

Startet av østfolding, lørdag 07. desember 2013, klokken 00:33

« forrige - neste »

østfolding

Er det noen som har erfaring med Select-lån fra BMW kontra lån i tradisjonell bank (renten er ganske lik)?

Slik jeg forstår det garranterer BMW for at du kn bytte inn bilen etter 3 år for 43% av kjøpesummen.

Med 3+2-ordnig er det åpenbart lagt opp til at man skal selge bilen eller kjøpe den ut etter tre år. Personlig tenker jeg å ha i3-en i 4-5 år - spesielt hvis det lar seg gjøre å oppgradere batteripakken senere (noe selgeren hintet om ar kan komme til å skje).

Under halvparten av kjøpesummen er jo ingen kjempesum, men likevel en sikkerhet. Når renten er den samme som i ekstern bank så er det vel ikke så mye å tape på å velge denne finansieringen?

stianthors

Jeg lurer på akkurat det samme.

Men jeg håper virkelig at restverdien etter 3 år er mer enn 43%, hvis ikke ble det en meget dyr måte å spare penger på ;-)

østfolding

La oss håpe det!

Men renten på 4,95 - det er vel ikke den effektive? Noen som vet hva den er?

Termingebyret er på nesten en 100-lapp, ser jeg. Det er vel noe mer enn en tradisjonell bank.

valvolainen

skandiabanken har vel 4.9 effektivt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

østfolding

Det er bare å glemme Skandiabanken. BMW Norge forlanger å ha pengene på konto én uke før avtalt levering - men Skandiabanken nekter å utbetale noe som helst før de har fått innsendt det midlertidlige vognkortet.

Det pleier å gå fint for forhandlere å godta en bekreftelse fra banken på at lånet er invilget og at kjøpesummen vil bli overført når vognkortet er sendt inn, men det nekter BMW Norge å godta.

Så lykke til med det...

LMOR

Dette er vel en type leasing, så da koker det ned til om du kan få tak i pengene billigere, og om du har tro på at du selv skal kunne selge bilen for en høyere pris. Jo lengre tid du skal ha den, jo mer sannsynlig er det at du kommer bedre ut av å ordne alt selv.

Merk også at det ofte er skrevet noe om stand med liten skrift, slik at de trekker fra eventuelle skader på den garanterte restverdien... Har ikke sjekke om BMW gjør det.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Nei, BMW eSelect er et vanlig lån - bare med en salgssumgaranti når du skal selge den igjen etter fem år.

BMW eLease er leasing.

LMOR

Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:19
Nei, BMW eSelect er et vanlig lån - bare med en salgssumgaranti når du skal selge den igjen etter fem år.

BMW eLease er leasing.

Skal ikke krangle mye på dette, men for meg er det en kreativ leasing variant, så lenge vi ikke kan få samme garantien uten å låne penger av dem.

I f.eks USA kan en ikke få miljørabatten på vanlig leasing, fordi eieren er leasingselskapet. Derfor denne typen "leasing" der kunden eier bilen, men får en garantert pris etter en periode, som ved leasing.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Har sett betingelsene (for øvrig høy effektiv rente, selv om den nominelle er lav) og for meg er det et vanlig lån bare at BMW hvis du vil KAN selge den tilbake mot 43% av kjøpesummen etter 3 år. Altså en liten ekstra sikkerhet kontra et vanlig banklån. Men noe mer enn det, er det ikke.


Sent from my iPad using Tapatalk

ali_ben

Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 20:06
Det er bare å glemme Skandiabanken. BMW Norge forlanger å ha pengene på konto én uke før avtalt levering - men Skandiabanken nekter å utbetale noe som helst før de har fått innsendt det midlertidlige vognkortet.

Dette var jo interessant. Skandiabanken er riktig nok billige, men men muligens ikke så fleksible. Ser på nettsidene at de har en egen "oppskrift" på hvordan man skal gå frem for å låne til Tesla, så de er absolutt til stede i markedet.

Vet noen forresten hvilke banker som er villige til å betale ut penger til BMW før bilen er registrert?
BMW i3 levert 2. mai 2014

østfolding

Skandiabanken forlanger nok vognkortet fra Tesla-eieren før Tesla Motors får pengene sine ogdå, men vil da tro at Tesla Motors er fleksible og godtar en bekreftelse fra banken på at lånet er innvilget. Det gjør ikke BMW Norge. Forhandlerne vil gjerne, men de som kjent bare agenter og må gjøre som BMW Norge sier.

Min selger skulle dobbeltsjekke i morgen, men var i dag egentlig helt sikker på at det ikke gikk. Så, når verken BMW eller Skandiabanken er fleksible, blir det vanskelig.

Vil tro det går helt fint hos DNB og andre store, men der er ikke renten og gebyrene like gunstige.


Sent from my iPad using Tapatalk

LMOR

Sitat fra: østfolding på tirsdag 14. januar 2014, klokken 21:38
Har sett betingelsene (for øvrig høy effektiv rente, selv om den nominelle er lav) og for meg er det et vanlig lån bare at BMW hvis du vil KAN selge den tilbake mot 43% av kjøpesummen etter 3 år. Altså en liten ekstra sikkerhet kontra et vanlig banklån. Men noe mer enn det, er det ikke.


Sent from my iPad using Tapatalk

Det er egentlig det samme som leasing, forskjellen er hvem som eier bilen:

The OwnersChoice product provides advantages similar to a lease (i.e. lower monthly payments, the option to return the vehicle at the end of the term) PLUS ownership of the vehicle.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

østfolding

Ja, og med eSelect kan du f.eks selge den etter allerede ett år. Eller to, tre, fire eller fem. Det kan du ikke med leasing-varianten. Store fleksibilitetforskjeller altså.

Silkefot

Hva er det som gjør at man ikke kan låne fra en dyr bank og følge BMW Norge's ønsker og så flytte lånet til Skandiabanken når vognkortet er klart?
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

østfolding

Godt spørsmål. Skandiabanken er i alle fall en av de bankene som ikke tilbyr refinansiering av bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA