Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilte bil til gammel pris, men nytt utstyr, ikke f.

Startet av Gusse, fredag 06. desember 2013, klokken 23:10

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Gusse på fredag 29. november 2013, klokken 00:38
Hadde en forholdsvis ubehagelig samtale med min bank SMN i dag.
Jeg trodde alt var i orden med finasisering. Har egenkapital på 50K og lån på 10år. Nå finnes det mange meninger om hvorvidt det er smart etc, men det er ikke det denne tråden handler om. Min bank kunne i dag informere meg om at iom at Tesla Model S er en elektrisk bil, så er verditap så usikkert at de måtte ha 20%egenkapital....ok..so far so good...pust,pust. De hadde en løsning for meg med et tilleggslån for denne egenandelen minus de allered 50K som jeg hadde avtalt...dyrt lån på 16% renter på 5 år. Ok, 5 år er greit, et sånn dyrt lån må jeg jo betale ned fortest mulig alikevel....aner at dette blir litt dyrere enn planlagt allerede her. "men hovedlånet blir på 10år?" spørr jeg. "Vel...nei det er det som er tingen, vi kan heller ikke ha det på mere enn 5 år". På dette tidspunktet har pustingen gått over til hyperventilering. Bilen er dyr nok for meg i forhold til min økonomiske situasjon(se annen tråd) som det er, med en grundig utregning at jeg klarer det med et 10 års løp. Et scenario med avbestilling og tap av 31000 i depositum begynner å snurre foran øynene mine. Skammen når jeg forteller venner, familie, kollegaer at bilen som de allerede har begynt å misunne meg, likevel ikke blir min. Leende ansikter slumrer i bakhodet når jeg stotrer fram: "hvor mye blir det i måneden det da?"...svaret er like ille som jeg har forestilt meg, dobbelt så mye tilsammen, som det jeg har forespeilet når jeg bestilte bilen. Selv bankfunksjonæren åpner med: "det blir en god del mere dessverre"
Enden på historien er ikke så dramatisk, dog ikke mindre flau. Kausjonist!
I en alder på 37år, må jeg krype hjem til min gamle mor, som gledelig kausjonerer for sin sønn. Dermed skal vistnok banken føle seg trygg nok til gi meg 10 år billån med kun 50K i egenandel. Ihvertfall ble det lovet i telefonen i dag, så i morgen blir det forhåpentligvis i orden.
Sitter igjen med noen tanker.
Hadde virkelig ikke trodd at den omstridte tanken omkring at elbil har større verditap enn fossilbil, hadde innvirkning i så stor grad på finansiering av bilen.
Har vi virkelig kommet så langt, at en bank er blottet for evne/vilje til å ta noen som helt risiko?

Husk bare at hvis det blir full krise og finansieringen faller i boks så har du to alternativer:

* Selg bilen og få en annen til å hente den ut og ordne med forsikring
* Få tilbake depositum, ref order agreement under "Spesielle omstendigheter".
Elbilist

OleI

Er jo bare idiotisk å ta opp lån på bil med låne lengde av ett hus lån.
Ta heller ett rammelån på huset og sett ønsket nedbetalings tid på det.
Men, kanskje ikke helt det lureste om du ikke allerede har betalt godt ned på huset nå som vi står ovenfor en mulig kraftig korreksjon av boligprisene.

Til dere som kom med de første svarene så synes jeg dere burde holde dere for gode til å rakke ned / svartmale situasjonen til en som forsøker å finne løsninger for å få "drømmen" i land.
Ikke alle som er født med en gullskje i munnen....


Kjørte selv finansieringen via Tesla og DNB.
Med 25% finansiering fikk jeg 4 % rente på kampanjetilbud!  ;D

janmb

#17
Sitat fra: tho på fredag 29. november 2013, klokken 00:51
Unnskyld meg... Men har du bare 50k til ditt navn er ikke en Tesla model S første prioritet! Greit det er mye bil for penga men får da være grenser.

Hva er det med dette forumet? Til tross for at det er et utrolig nyttig sted med mye erfaringer og kompetanse, er det også den største samlingen fordømmende, kranglete folk jeg har sett på lenge...

Hva om prioriteringene allerede HAR vært gjort? Dvs 50K er det man kan avse som egenkapital til bilen, etter at alt annet har fått satt av det som trengs?

Hva om noen synes det er greit å prioritere bil høyt?

Jeg finner det langt mer rosverdig og fornuftig at noen som virkelig brenner for det strekker seg langt etter en slik bil enn de av kjøperne som knapt virker til å bry seg i det hele tatt.


Sitat fra: taraquin på fredag 29. november 2013, klokken 08:13
Er det ikke en hel del av dere med billån som heller burde refinansiete huslån? Mye bedre rente...

Jo, for de som eier bolig og har igjen sikkerhet å hente ut derfra er det definitivt å foretrekke. Men det gjelder jo ikke alle.

Selv tar jeg ut mesteparten med sikkerhet i hus og en rest på rundt 150K i billån. Nå skal det også sies at forskjellen i rente var mindre enn ventet - ca 4% effektiv på huset vs. 5% på bilen - men sistnevnte henger jo sammen med at dette billånet er en mye mindre andre av bilens verdi enn jeg ville hatt om jeg skulle hatt hele lånet som billån.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Zneip

En bil blir aldri en fornuftig investering - enten man brenner av sparegrisen eller låner pengene i banken. En som kjører mye kan uansett hevde at han "betaler" rentene med sparte drivstoffkostnader og andre avgifter. For noen er en bil kun et fremkomstmiddel - for andre er det en hobby og lidenskap. Jeg tror vi skal være såpass rause med hverandre og tenke at alle har laget sitt eget regnestykke, basert på sin egen økonomi og hvor "lystfaktoren" også har vært med som en viktig faktor. Har man sykt lyst på denne bilen - så ofrer man gjerne noen restaurantbesøk og dyre boblejakker for å si det sånn.

Stå på Gusse - gleder meg til å hilse på deg "oppi gata" ;)
Nord Trøndelag | X90D

Trustno1

Ser mange her kommenterer "kommentarene kunne man spart seg for" og "cocky holding" osv. Var usikker på om jeg skulle gidde å kommentere dette eller ikke, men når man først legger frem en problemstilling på ett offentlig forum, så må man også regne med å få noen svar "rett fra levra"

Når man regner på bil og økonomi så gjør man seg gjerne noen beregninger som kanskje ikke stemmer helt med virkligheten. Man strekker kanskje strikken en god del lengre enn hva man burde, og hva som er fornuftig for å få "drømmen" i oppfyllelse, selv om man kanskje strengt talt har råd.

Personlig så har det tidligere aldri i verden falt meg inn å kjøpe en bil til over 600k (jeg har bestillt P85) Men når jeg så og leste om Model S så falt jeg helt for denne, og har sittet mye å regnet på hvorvidt jeg kunne forsvare ett kjøp økonomisk. Før jeg kjøpte så kom jeg hele tiden frem til at dette var superlønnsomt, og her kommer jeg til å spare 40-50k i året på bilkostnader.

Nå, etter den største "gledesrusen" har lagt seg, så har jeg gjort noen nye beregninger, og kommet frem til at over ett 8-10 års perspektiv så er det slett ikke sikkert at jeg kommer til å spare så enormt mye avlikevel. Kanskje tvert om, men det er ummulig å vite.

Siden gjensalgsverdigen på en TMS om endel år er ummlig å vite, så føler jeg at det uansett er greit å ta utgangspunkt i at verdien er 0 når batterigarantien er ute. Om dette er tilfellet er vel slettes ikker sikkert, men regner man slik så risikerer man iallefall ikke å sitte igjen med svarteper dersom ting går galt.

Kapitalkostnaden på nedskriving av 640k(mitt tilfelle) på 8 år blir vel ett sted mellom 100-150.000/år avhengig av rente, deretter må man begynne å legge til driftskostnader som service, dekk, strøm, forsikring osv. Man bør jo også ta hensyn til endringer i rente, som heller ikke er usannsynlig over ett såppas lang tidsrom.

Som sagt, ikke ute etter å "sitte på min høye hest", men det er lett å lure seg selv i en kjøpssituasjon der man skal ha noe man virkelig har lyst på. Det kan være greit å gå over regnestykket ett par ganger ekstra, gjerne sammen med en venn/fammilie som kanskje har litt mer objektivt syn på saken.

Amper

Sitat fra: Gusse på fredag 29. november 2013, klokken 00:38
Hadde en forholdsvis ubehagelig samtale med min bank SMN i dag.
Jeg trodde alt var i orden med finasisering. Har egenkapital på 50K og lån på 10år. Nå finnes det mange meninger om hvorvidt det er smart etc, men det er ikke det denne tråden handler om. Min bank kunne i dag informere meg om at iom at Tesla Model S er en elektrisk bil, så er verditap så usikkert at de måtte ha 20%egenkapital....ok..so far so good...pust,pust. De hadde en løsning for meg med et tilleggslån for denne egenandelen minus de allered 50K som jeg hadde avtalt...dyrt lån på 16% renter på 5 år. Ok, 5 år er greit, et sånn dyrt lån må jeg jo betale ned fortest mulig alikevel....aner at dette blir litt dyrere enn planlagt allerede her. "men hovedlånet blir på 10år?" spørr jeg. "Vel...nei det er det som er tingen, vi kan heller ikke ha det på mere enn 5 år". På dette tidspunktet har pustingen gått over til hyperventilering. Bilen er dyr nok for meg i forhold til min økonomiske situasjon(se annen tråd) som det er, med en grundig utregning at jeg klarer det med et 10 års løp. Et scenario med avbestilling og tap av 31000 i depositum begynner å snurre foran øynene mine. Skammen når jeg forteller venner, familie, kollegaer at bilen som de allerede har begynt å misunne meg, likevel ikke blir min. Leende ansikter slumrer i bakhodet når jeg stotrer fram: "hvor mye blir det i måneden det da?"...svaret er like ille som jeg har forestilt meg, dobbelt så mye tilsammen, som det jeg har forespeilet når jeg bestilte bilen. Selv bankfunksjonæren åpner med: "det blir en god del mere dessverre"
Enden på historien er ikke så dramatisk, dog ikke mindre flau. Kausjonist!
I en alder på 37år, må jeg krype hjem til min gamle mor, som gledelig kausjonerer for sin sønn. Dermed skal vistnok banken føle seg trygg nok til gi meg 10 år billån med kun 50K i egenandel. Ihvertfall ble det lovet i telefonen i dag, så i morgen blir det forhåpentligvis i orden.
Sitter igjen med noen tanker.
Hadde virkelig ikke trodd at den omstridte tanken omkring at elbil har større verditap enn fossilbil, hadde innvirkning i så stor grad på finansiering av bilen.
Har vi virkelig kommet så langt, at en bank er blottet for evne/vilje til å ta noen som helt risiko?

hei Gusse,

jeg leser mellom linjene at du gjerne skulle ønske deg en TMS ASAP, men du strekker strikken din rimelig langt når du må låne egenkapital til et annet lån..

Jeg tror det beste for deg ville vært og funnet en annen kjøper tild en bilen du har bestilt (neppe vanskelig) slik at du slipper å tape 31000 kr.

Hvis du har bestilt før prisene gikk opp kan du sikkert tjene en god slant også på denne bestillingen også..  Dvs. du avterer bilen på finn.no og gjør en bindene avtale om at vedkommende kjøper overtar bilen ved levering fra tesla (fri omreg. innen 60 dager) og han betale også tesla for bilen. Det kan være lurt å få noen til å hjelpe deg med en slik avtale dersom du ikke godt inne i sånt som det.

Når dette er gjort så sitter du å venter på en brukt TMS på finn.. tipper første 60kw TMS neppe vil gå for mer enn 350 000,- slutten av neste år..   

Da har du nok egenkapital (med TMS gevinst og evt. litt sparing) og du får en løsning der du ikke blir flådd av banken..

Og du kan bruke argumenter overnfor venner og familie at du selger din TMS med xxxxx kr gevinst samt at du spare 100 000,- på en litt brukt TMS og tilsvarende betydelig renter og verditap på ny bil..  De aller fleste ville synes dette er et fornuftig og meget godt valg!  ;)

P85D :o)

den12mann

Sitat fra: laumb på fredag 29. november 2013, klokken 06:20
Tho, elektrolux; det var kommentarer dere kunne spart dere for!

De kunne nok ordlagt seg annerledes, men poenget deres ser jeg ingen problemer med.
TS spør om finansielt råd og da er det en helt legitim tilbakemelding å stille spørsmål om en har det nødvendige økonomiske grunnlaget for kjøp.

janmb

Sitat fra: den12mann på fredag 29. november 2013, klokken 10:09
De kunne nok ordlagt seg annerledes, men poenget deres ser jeg ingen problemer med.

Jeg ser ikke at de har noe poeng i det hele tatt, all den tid de ikke kjenner vedkommendes økonomi overhodet. Spørsmålet gjaldt vår oppfattelse av banken - som fair enough også er litt vanskelig å uttale seg om på så tynt grunnlag - men det handlet jo slik sett ikke om vedkommendes egne økonomiske vurderinger.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Eivind_Bergen

Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:42
Sitat fra: den12mann på fredag 29. november 2013, klokken 10:09
De kunne nok ordlagt seg annerledes, men poenget deres ser jeg ingen problemer med.

Jeg ser ikke at de har noe poeng i det hele tatt, all den tid de ikke kjenner vedkommendes økonomi overhodet. Spørsmålet gjaldt vår oppfattelse av banken - som fair enough også er litt vanskelig å uttale seg om på så tynt grunnlag - men det handlet jo slik sett ikke om vedkommendes egne økonomiske vurderinger.

Nja, trådstarter har jo tidligere publisert litt informasjon om sine økonomiske forhold, se nedenfor. Jeg synes heller ikke det er urimelig at folk stiller litt spørsmål om dette er så lurt når det kommer frem at trådstarter må betale 16% rente på deler av billånet og skal nedbetale den delen av lånet over 5 år.

Sitat
Høy/lav er vel subjektiv, så jeg ser den. For min del har jeg kommunal minstelønn, noe som kan for noen anses som lavtlønnet. Har også bare 50% stilling, men en samboer som har lønn nok til å dekke husholdning og husleie(da er det også stopp på hennes konto). Har av og til uforutsett inntekter, da jeg er musikker og tar noen jobber av og til(nei jeg jobber ikke svart, har et enkeltpersonsforetak som jeg tar det igjennom). For tiden jobber jeg med å bygge opp et større foretak, men fram til nå, som er ganske vanlig, så har det vært mye jobbing og null personinntekt. På sikt håper jeg at dette vil gji avkastninger i form av lønn.

Trustno1

At det i det heletatt er mulig å låne for å få lån er for meg ubegripelig.

Jeg er 100% for at bankene skal kreve en viss andel egenkapital(eventuell annen sikkerhet) for å kunne gi lån. Men at de derimot kan gi ett ekstra lån med høyere rente for å dekke denne egenkaptialen er helt forkastelig. Da burde de heller gitt blankt avslag på lån.

erot

Sitat fra: rakriste på fredag 29. november 2013, klokken 08:24

for mange kan ett "billån" bli dyrere som ett huslån om man blir fristet å strekke det over 20-30 år for mindre mnd betalinger.

En måte å gjøre det på om man utvider huslån, er å sette en fast overføring til en høyrentekonto hver mnd, der beløpet tilsvarer forventet verditap på den tiden du planlegger å ha bilen. F.eks om du har den i fire år og forventer 300k i verditap: 300k / 48 mnd = 6250 pr mnd. Da står det 300k klar der til mellomlegget når du bytter bil. 

Krever selvsagt at man har nok margin på huslån og god økonomisk disiplin, men er den billigste måten ift renter.

Cowboystrekk

Sitat fra: rakriste på fredag 29. november 2013, klokken 08:24
Sitat fra: taraquin på fredag 29. november 2013, klokken 08:13
Er det ikke en hel del av dere med billån som heller burde refinansiete huslån? Mye bedre rente...

jeg skal det etter nyttår.  Skal ha samme løpe tid på lånet men får da 3.5% rente kontra 6.4% som jeg har nå.

for mange kan ett "billån" bli dyrere som ett huslån om man blir fristet å strekke det over 20-30 år for mindre mnd betalinger.
fra snittalderen på forumet å dømme tipper jeg flertallet eier hus. Mange selger dessuten sin 'gamle' bil og casher inn noen hundre på den. For vår del øker månedlig nedbetaling på lån med 500 i måneden med samme nedbetalingsplan pga bilsalg, nesten 100k egenkapital og en full bsu :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kagex

Med halv kommunal lønn hadde jeg aldri turt å ta et sånt lån,  men er jo opp til deg og samboeren å bli enig om dette. 

Men en ting er jo hvis en dag dere går fra hverandre og din lønn kun klarer å dekke bil lånet.  Hva gjør du da?  Har du ekstra penger til uforutsettende regninger?  Som f. Eks dekk.  Service og skader på bil?

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Bjoris

#28
Du skal ikke bli så sjokkert over at bankene er skeptiske til verdifallet. AutoLease har jo gått ut og sagt at de forventer betydelig høyere verdifall på TMS enn andre tilsvarende biler. Halvering over 3 år var vel påstanden samtidig som de sier det er stor usikkerhet. En bank vil alltid ta høyde for risikoen ved å gjøre tiltak som kortere nedbetalingstid, høyere rente eller si nei. De er som ett forsikringsselskap og regner ut risikoen de har ved å gi ut lån, de har ingen følelser for elbiler eller TMS...

For banken lyser det nok røde lamper i datasystemene når de legger inn 50 k i EK, halvert verdi på 3 år sett i forhold til lånesaldo. Det blir jo det som kalles underdekning og den blir stor, så banken har teknisk sett altfor stor risiko om du skulle misligholde lånet, as simple as that...

Jeg har regnet mye på TMS vs alternative biler og selv vi som har kostbart bil fra før (A6) kommer vi dårlig ut av det med en ny TMS. Jo, vi sparer mye på driften, men det blir på mange måter småpenger når vi snakker verdifall på 100.000 pr år! Om vi kjøpte en ny A6, 5 serie til samme pris kommer vi bedre ut av det med TMSen om en ikke tar worstcase scenario med TMSen, men det hadde økonomisk sett vært smartere å kjøpe en 1 år gml importbil full av utstyr til 100-150.000 billigere enn TMSen.

Det var bare det at disse bilene ble totalt uinteressante når TMSen kom så jeg går inn i dette med åpne øyner, håper alle andre også gjør det så det ikke blir en gedigen nedtur. Det er SKAMDYRT å kjøpe bil til 600.000, sånn er det bare...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trustno1

Sitat fra: erot på fredag 29. november 2013, klokken 11:26
Sitat fra: rakriste på fredag 29. november 2013, klokken 08:24

for mange kan ett "billån" bli dyrere som ett huslån om man blir fristet å strekke det over 20-30 år for mindre mnd betalinger.

En måte å gjøre det på om man utvider huslån, er å sette en fast overføring til en høyrentekonto hver mnd, der beløpet tilsvarer forventet verditap på den tiden du planlegger å ha bilen. F.eks om du har den i fire år og forventer 300k i verditap: 300k / 48 mnd = 6250 pr mnd. Da står det 300k klar der til mellomlegget når du bytter bil. 

Krever selvsagt at man har nok margin på huslån og god økonomisk disiplin, men er den billigste måten ift renter.

Er vel gjerne den beste måten å tenke på dette, bortsett fra at jeg tror det gjerne er mer rentemessig gunstig å sette pengene tilbake i lånet ennå sette de på høyrentekonto. Husk at det er rentemarginene som banken lever av, og dersom du sitter med penger på høyrentekonto samtidig som du har lån så er dette egentlig nettogevinst for banken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA