Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestilte bil til gammel pris, men nytt utstyr, ikke f.

Startet av Gusse, fredag 06. desember 2013, klokken 23:10

« forrige - neste »

tho

Ser at jeg har fått litt pepper for min uttalelse. Jeg er en litt direkte type og kunne selvfølgelig ha ordlagt meg litt mindre dømmende.

Men jeg må si jeg er litt skremt av hva dere sier her. Mulig jeg bare er ultrakonservativ når det gjelder økonomi. Men jeg kunne aldri i livet tenkt meg å låne så mye penger for å kjøpe bil. Dere utsetter dere for helt enorm risiko. Ingen vet hva som skjer i morgen ei heller om 3 år. Hva skjer med renta? Kommer den til å være 3% i 8 år framover? Uforutsette utgifter? Er jobben din helt sikker? Får frysninger bare av å tenke på det.

Skulle tro det var en rettighet å få låne 600k til bil!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Trustno1

Sitat fra: tho på fredag 29. november 2013, klokken 12:25
Ser at jeg har fått litt pepper for min uttalelse. Jeg er en litt direkte type og kunne selvfølgelig ha ordlagt meg litt mindre dømmende.

Men jeg må si jeg er litt skremt av hva dere sier her. Mulig jeg bare er ultrakonservativ når det gjelder økonomi. Men jeg kunne aldri i livet tenkt meg å låne så mye penger for å kjøpe bil. Dere utsetter dere for helt enorm risiko. Ingen vet hva som skjer i morgen ei heller om 3 år. Hva skjer med renta? Kommer den til å være 3% i 8 år framover? Uforutsette utgifter? Er jobben din helt sikker? Får frysninger bare av å tenke på det.

Skulle tro det var en rettighet å få låne 600k til bil!

Kan ikke si annet enn at dette er absolutt høyaktuelle ting å tenke på.

Personlig så hadde jeg aldri tatt opp lån på en bil som jeg ikke klarer å tilbakebetale i overskuelig fremtid (3-4 år).
Kan bare snakke for min egen del, jeg har nok forholdsvis romslig økonomi, grei egenkapital og planer om å nedbetale bilen på 3 år, men avlikevel så føler jeg meg ikke bekvem med å ta opp så mye lån. Livssituasjoner kan raskt endre seg.

Nettop derfor jeg ønsker å betale ned lånet så kjapt som overhode mulig. Dette minsker risikoen for at det skjer noe uforutsett i løpet av låneperioden.

Lacaixxa

Sitat fra: den12mann på fredag 29. november 2013, klokken 12:24
Sitat fra: janmb på fredag 29. november 2013, klokken 10:42
Sitat fra: den12mann på fredag 29. november 2013, klokken 10:09
De kunne nok ordlagt seg annerledes, men poenget deres ser jeg ingen problemer med.

Jeg ser ikke at de har noe poeng i det hele tatt, all den tid de ikke kjenner vedkommendes økonomi overhodet.

Nettopp det at en ikke kjenner økonomien gjør jo tvert imot at spørsmålet er enda mer relevant. Dersom TS hadde opplyst og bekreftet at økonomien ikke er noe problem så hadde spørsmålet ikke vært på sin plass, men det er ikke tilfelle her.
Sitat fra: Trustno1 på fredag 29. november 2013, klokken 12:23
Sitat fra: Lacaixxa på fredag 29. november 2013, klokken 12:03
Vi lever i et moderne samfunn hvor det er naturlig å låne penger til bil og hus. Det kalles kapitalisme og har vært med å løfte verden ut av fattigdommen.

Lykke til med Tesla kjøpet. Det gjør livet bedre - og bilen har allerede økt pris. Betal den ned over 10 år - ved eventuelt dårlige 2. håndsverdi - så er nedsiden å kjøre rundt i verdens beste bil de neste ti årene. :):)

Jeg lurer på hvor mange ulykkelige sjeler som har tenkt slik, og endt opp som en kandidat for luksusfellen.

Vel; til informasjon så er det ganske vanlig blant folk å låne penger av banken til hus og bil. Og selv om det kan virke som det gjelder mange når du ser på reality show på tv - så har bankene nokså lavt mislighold.

Å miste kontrollen over økonomien ved hjelp av forbruksgjeld og kredittkort er en annen sak. Subjektiv risikotagning også. Personlig ville jeg tatt risiko innenfor to st.avvik på 95 % sannsylighet for å klare lånet på TMS vs å kjøre en Think. Kanskje spesielt mtp at jeg har familie som jeg ikke vil utsette for ulykkesrisiko. Der er mine personlige preferanser i retning av risiko mot null = Tesla.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Espen Hugaas Andersen

Det er ikke noe galt i å låne penger, men det må stå i forhold til egenkapital og inntekt. Hvis man tjener 500 000 kroner i året er det ikke veldig problematisk å kjøpe en Model S, selv med null EK. Men da prioriterer man Model S over egen bolig, ferier, osv. Eller om man har 200k i inntekt men 500k i EK, da er det heller ikke et problem å kjøpe Model S.

Men med 200k i inntekt (?) og 50 000 i EK er det vanskelig å se for seg at et bilkjøp til 600k (?) er veldig lurt. Inntekten dekker jo knapt nok allerede mat og bolig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Foleson

Jeg bestilte en Model S for over et år siden vel vitende om at det nesten 100% sikkert blei et grundig tapsprosjekt. Det er ikke en bil jeg egentlig har råd til, men det har med prioriteringer å gjøre. Og om det faktisk skulle bli en masse penger ut av vinduet, så er det ut av vinduet på verdens beste bil.

Nå har jeg vært heldig (og tålmodig) og har fått styrket egenkapitalen jeg putter inn i bilen gjennom salg av Model S no.1, så antagelig så blir denne bilen ganske så gunstig for meg, men det var som sagt ikke engang en vurdering jeg brydde meg om når jeg bestilte.

Jeg regner med at dette gjelder ganske mange av oss som had kjøpt denne bilen, og da må man jo bare si at det er greit at folk bruker pengene der de vil. Så lenge de er klar over at det blir dyrt, så får det heller bare bli det uten at andre skal moralisere uten å vite alle grunnene for valget folk har tatt.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Kagex

Jeg moraliserer ikke.  Er jo hans bil og hans økonomi.  Jeg ønsker at han klarer det.  Men i følge mine beregninger utifra 50 prosent stilling hvis det stemmer med informasjonen ovenfor.  Ca 11 tusen netto utbetalt.  Billån ca 6-7 tusen hver mnd.  Pluss forsikring.  Si 1000 der også.  Så av lønna hans på 11 så betaler han 7-8 tusen.  Har igjen 3-4 tusen til mat, tlf, lege, strøm,  boutgifter. 

Virker veldig risikabelt.  Men all kudos hvis han klarer det i mange år fremover.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Øyvind.h

Skriver Gusse noe sted at han har 50% stilling og hva han tjener? Eller er dette tall folk har funnet på og nå fremstiller som fakta?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kagex

Jeg antok kun det siden det ble nevnt med 50 kommunal stilling.  Rett meg hvis jeg har feil.  Prøver bare å gi han en oversikt selv om ham kanskje har regnet på dette 100 ganger

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Maartensommer

Fra en tidligere post i denne tråden:

Sitat fra: sitat på fredag 29. november 2013, klokken 11:02

Høy/lav er vel subjektiv, så jeg ser den. For min del har jeg kommunal minstelønn, noe som kan for noen anses som lavtlønnet. Har også bare 50% stilling, men en samboer som har lønn nok til å dekke husholdning og husleie(da er det også stopp på hennes konto). Har av og til uforutsett inntekter, da jeg er musikker og tar noen jobber av og til(nei jeg jobber ikke svart, har et enkeltpersonsforetak som jeg tar det igjennom). For tiden jobber jeg med å bygge opp et større foretak, men fram til nå, som er ganske vanlig, så har det vært mye jobbing og null personinntekt. På sikt håper jeg at dette vil gji avkastninger i form av lønn.
[/quote]

elpedros

Jeg tror det bare er sunt med noen advarende pekefingre, det er en grunn til at banken gjør denne vurderingen. Ta det som et godt råd på veien om ikke annet.

For noen kan bare dekk- og forsikringsutgiftene på en slik bil spise opp det man har "spart" på drivstoffutgifter på ett år, hvis man har tatt skrittet opp fra en småbil/kompaktklassebil og mangler en del på full bonus.

Øyvind.h

Sitat fra: Maartensommer på fredag 29. november 2013, klokken 13:19
Fra en tidligere post i denne tråden:

Sitat fra: Eivind_Bergen på fredag 29. november 2013, klokken 11:02

Ok. Trodde det var trådstarter som var tema, men da har det endret seg :)

Det viktigste er at folk tar høyde for uforutsette utgifter. Dekk er jo ikke akkurat billig i disse dimensjonene, ei heller felger om de skades. Man sparer penger på drivstoff, men man må regne med å måtte betale for seg i bommen/årsavgift etter hvert. Forsikringspremiene kan stige en del også, og avskrivningene bør føres korrekt og ganske raskt ettersom dette er en fersk bil fra fersk produsent.

Med fingeren i været vil jeg si man bør ha minimum 10.000,- disponibelt til bilhold i måneden (alle kostnader, inkl. renter, avdrag, service etc) om man skal kjøpe seg Model S.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tho

Lurer på om det blir mange tvangssolgte Tesla Model S framover. Hva vil det gjøre med verditapet? Selvforsterkende effekt? Eeek.  ???
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

navelso

Sitat fra: Amper på fredag 29. november 2013, klokken 10:06
Jeg tror det beste for deg ville vært og funnet en annen kjøper tild en bilen du har bestilt (neppe vanskelig) slik at du slipper å tape 31000 kr.

Hvis du har bestilt før prisene gikk opp kan du sikkert tjene en god slant også på denne bestillingen også..  Dvs. du avterer bilen på finn.no og gjør en bindene avtale om at vedkommende kjøper overtar bilen ved levering fra tesla (fri omreg. innen 60 dager) og han betale også tesla for bilen. Det kan være lurt å få noen til å hjelpe deg med en slik avtale dersom du ikke godt inne i sånt som det.

Når dette er gjort så sitter du å venter på en brukt TMS på finn.. tipper første 60kw TMS neppe vil gå for mer enn 350 000,- slutten av neste år..   

Da har du nok egenkapital (med TMS gevinst og evt. litt sparing) og du får en løsning der du ikke blir flådd av banken..

Og du kan bruke argumenter overnfor venner og familie at du selger din TMS med xxxxx kr gevinst samt at du spare 100 000,- på en litt brukt TMS og tilsvarende betydelig renter og verditap på ny bil..  De aller fleste ville synes dette er et fornuftig og meget godt valg!  ;)

Syns dette var et veldig godt råd hvis du ligger helt i grenseland til å klare å finansiere bilen. Høres jo ut som dette blir veldig trangt om det i det hele tatt kan gå rundt?
Elektrifisert:
USA Leaf 2012
S85 levert 22. mai 2014 - solgt august 2016
S70D facelift sept 2016 - S75D og uncork. Til salgs
Model 3 køplass reservert og avbestilt
S100D inventory kjøpt juni 2019
Rabattlink: http://ts.la/olav3716

Sjøhyene

Ville selv heller aldri vurdert en så dyr bil uten minimum 20% EK.
Greit nok hvis man ikke har unger eller hus, men har man folk som avhenger av din økonomi blir det litt galskap imo og låne så mye til en bil, som jo er garantert å falle en del i verdi de første åra.

Angående OPs dilemma så kan det godt hende andre banker vill gitt et mye bedre tilbud. Men forstår samtidig at banken hans setter renta i taket på de sista prosentene og krever rask tilbakebetaling. De tenker jo bare at de skal ha betalt for risikoen som de nok anser som veldig høy her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Avh

Skremmende at Autolease får stå som eneste kilde til annenhåndsverdien. Sier seg selv at også de må gjette. Hvem ville spådd at Teslaene gikk for 100 000 over nybilpris? Og til de som ventet for å se: se der steg jommen prisen i november gitt. Når alle løper i flokk; da gjelder det å gjøre det stikk motsatte er min erfaring ...

På sikt tror jeg annenhåndsverdien blir avhengig av om Tesla klarer å kutte ned på leveringstiden. Er det lenge til levering har du et godt bruktkort på hånden.
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA