Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skuffende test

Startet av Trøndertesla, onsdag 27. november 2013, klokken 16:32

« forrige - neste »

Tesla-man

#150
60 grader og 60% er i ditt eksempel det samme.  ....og er omtrent like bratt som streken i prosenttegnet.  Tviler.
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Restusj

Jeg har selv kjørt opp verdens bratteste gate (Dunedin, New Zealand) som er registrert til 35%. Høres ikke mye ut men du vil neppe stoppe opp for en bakkestart.. Dette er utroligt bratt og asfalt funker dårligt i bakken. Her er det betong som gjelder.
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

petersv


Griffel

#153
Sitat fra: Gusse på torsdag 26. desember 2013, klokken 01:34
Der vi bor må man kjøre opp en temmelig bratt bakke( kan dessverre ikke å regne på stigning)
Hvordan du skal beregne stigning er beskrevet tidligere i denne tråden, men gjentas her litt mer detaljert:
Bruk gjerne kartet på Finn.no og zoom så mye det går inn på veien.

Kartet har et måleverktøy, Mål avstanden mellom to kotelinjer (1m høydeforskjell). 100% delt på den avstanden du fant i meter. Er avstanden for eksempel 5 m får enn 100/5 =20% som er en meget bratt bakke på ca. 12 grader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

janmb

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. desember 2013, klokken 15:13
Er avstanden for eksempel 5 m får enn 100/5 =20% som er en meget bratt bakke på ca. 12 grader.

9 grader, ikke 12  ;)

Og ja, det føles bratt som en vegg
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

t0ffluss

Sitat fra: Restusj på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:41
Jeg har selv kjørt opp verdens bratteste gate (Dunedin, New Zealand) som er registrert til 35%. Høres ikke mye ut men du vil neppe stoppe opp for en bakkestart.. Dette er utroligt bratt og asfalt funker dårligt i bakken. Her er det betong som gjelder.

+1, vært der selv! småbratt bakke ;)
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Quattro

#156
Unnskyld meg folkens, dette er barnelærdom, eller ungdomsskole pensum. 20 % stigning tilsvarer at det for hver 100 meter man forflytter seg horisontalt må man forflytte seg 20 meter vertikalt. 20/100*100%=20%. Enkelt prosentregning fra barneskolen.

Skal dere regne om dette til grader kan dere tenke dere en rettvinklet trekant og en formel:

arctan (motstående katet/hosliggende katet) = svar i grader. arctan  kan være angitt som arctan eller atan på de fleste litt mer avanserte kalkulatorer.

I dette tillfelle her med 20% stigning vil motstående katet være 20 og hosliggende katet vare 100. Dette gir:

arctan (20/100) = 11,3 grader.

Benytter dere formelen på finn finner dere sannsynligvis hypotenusen i en rettvinklet trekant som distanse og må benytte et annet uttrykk.

Da blir det arcsin (motstående katet/hypotenus) = arcsin (20/100) = 11,5 grader.

Dette er algebra fra ungdomskolen  ;)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Griffel

Sitat fra: Quattro på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:33
Unnskyld meg folkens, dette er barnelærdom, eller ungdomsskole pensum. 20 % stigning tilsvarer at det for hver 100 meter man forflytter seg horisontalt må man forflytte seg 20 meter vertikalt. 20/100*100%=20%. Enkelt prosentregning fra barneskolen.
I dette tillfelle her med 20% stigning vil motstående katet være 20 og hosliggende katet vare 100. Dette gir:

tanh (20/100) = 11,3 grader.
Da synes jeg vel ca. 12 grader var ganske nær i og med at jeg skrev ca. og regnet det ut i hodet.
(men, tanh skulle vel vært arctan, og sinh arcsin)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Quattro

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:45
Sitat fra: Quattro på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:33
Unnskyld meg folkens, dette er barnelærdom, eller ungdomsskole pensum. 20 % stigning tilsvarer at det for hver 100 meter man forflytter seg horisontalt må man forflytte seg 20 meter vertikalt. 20/100*100%=20%. Enkelt prosentregning fra barneskolen.
I dette tillfelle her med 20% stigning vil motstående katet være 20 og hosliggende katet vare 100. Dette gir:

tanh (20/100) = 11,3 grader.
Da synes jeg vel ca. 12 grader var ganske nær i og med at jeg skrev ca. og regnet det ut i hodet.
(men, tanh skulle vel vært arctan, og sinh arcsin)

Selvsagt, du har helt rett, litt treg i hodet her jeg sitter og følger boxing day. sinh og tanh er begge hyperbolske funksjoner, jeg retter innlegget! Å ta det i hodet er imponerende, dette krever at du kan din matematikk, bra det er flere av oss   ;)
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Griffel

#159
Sitat fra: Quattro på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:54
Å ta det i hodet er imponerende
Kanskje ikke så veldig av en som ble ingeniør på den tiden regnestav var en benyttet, svaret på 2x2 var ca. 4 og en måtte gjøre et overslag i hodet for ikke å bomme med en dekade eller to.


For små vinkler er sinus omtrent lik tangens omtrent lik vinklen i radianer.
(360/6x0,2=12) hvor 6 er ca. 2xpi
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Quattro

#160
Sitat fra: Griffel på torsdag 26. desember 2013, klokken 17:10
Sitat fra: Quattro på torsdag 26. desember 2013, klokken 16:54
Å ta det i hodet er imponerende
Kanskje ikke så veldig av en som ble ingeniør på den tiden regnestav var en benyttet, og svaret på 2x2 var ca 4.
For små vinkler er sin omtrent lik tangens omtrent lik vinklen i radianer.
(360/6x0,2=12)

A-ha, den metoden der kjente jeg ikke til, takk skal du ha :). Jeg ble sivil ingeniør i moderne tid så jeg begynte å gruble litt på hvordan du tok det i hodet. Jeg begynte med å finne ut at pi/16 blir ca. 0,2 og 180/16 tilsvarer ca. 11.....

Etter redigeringen din gikk det opp for meg. Takk skal du ha og beklager off topic, men rett skal være rett!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Gusse

Sitat fra: arnehelge på torsdag 26. desember 2013, klokken 02:02
60% signing på veien? Det var voldsomt. Til sammenligning er det bratteste partiet i Vikersund-bakken på "kun" 38%  ;)
som sagt, dårlig på regning av stigning ja, men det er veldig bratt ;)

Johnny

Gusse, du er uten tvil den beste av oss til å beskrive hva en bratt bakke er!!!
TMS og eGolf.

den12mann


turfsurf

Kjørte 52 mil i går, med Pirelli dekkene som fulgte bilen.

1. etappe: Golsfjellet - Leira - Dokka - Lillehammer. Hovedsaklig snø og is føre rundt null grader, så en grei utfordring for dekkene (og bilen). 202 Wht/km med ca 700 høydemeter ned. En god stund før batteriet var varmt, så det ble litt lite regen til å begynne med, og TC fikk jobbet mye.

2. etappe: Lillehammer - Dombås: Bart og vått føre rundt 0, 215 Wht/km med 200 høydemeter opp.

3. etappe: Dombås - Averøya: Slaps, vått og tørt føre blandet 5-10+, 174 Wht/km med 600 høydemeter ned.

Hele turen med rangemode på, og 2 voksne + 3 barn med bagasje.

Når det gjelder vinterføre så er bilen veldig forutsigbar og trygg, og man kan greie seg gjennom vinteren med Pirelli dekkene. Men å velge slike dekk hvis man har planer om å kjøre noen mil på annet enn bar / våt asfalt, er komplett idioti. Har opplevd å ikke komme løs på nesten flat mark, og har måttet ty til kjettinger ett par ganger.

Ellers imponert over hvor lett det var å matche "typical range", hele turen foregikk uten spesielt økonomisk kjøring, fra Lillehammer til Averøya, så var det plenty med forbikjøringer, og snittfart på 80+.

Det som virkelig ikke imponerte meg før dette var at hver gang jeg ladet bilen og lot UMC stå i noen minutter etter lading var ferdig, så klagde bilen over 12V problemer. Konsekvent. Og starte lading hvis bilen hadde stått en stund uten ladekabel var trøblete for å si det mildt. I tillegg frøs alle vinduene en gang, så bilen måtte varmes opp for å få lukket dørene. Dette med noen få minus grader.


Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA