Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering nær sjølyst med elbil

Startet av Marius84, onsdag 27. november 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Hyperstress

Hvis budsjettet er stramt, slik du sier, så kjøp S85 m.dobbeltlader. (+panotak dersom du må ha mulighet til å ha noe på taket. )
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

mgarm

S85 er lurt med tanke på kjørelengde og det følger med supercharger
Tech pakke må du ha hvis du skal ha fremtidige oppdateringer har jeg blitt fortalt
Parkerings sensorer er lurt med en så diger bil. Da må du ha Tech pakke også
Panorama tak må du ha hvis du skal ha skistativ
Lydpakken har RDS radio som kan være kjekt når FM nettet slukkes i 2017,  men du kan jo bare koble til en ekstern DAB radio også.
Resten er vell bare nice to have

Muffinman

#17
Sitat fra: mgarm på onsdag 20. november 2013, klokken 07:57
S85 er lurt med tanke på kjørelengde og det følger med supercharger
Tech pakke må du ha hvis du skal ha fremtidige oppdateringer har jeg blitt fortalt
Parkerings sensorer er lurt med en så diger bil. Da må du ha Tech pakke også
Panorama tak må du ha hvis du skal ha skistativ
Lydpakken har RDS radio som kan være kjekt når FM nettet slukkes i 2017,  men du kan jo bare koble til en ekstern DAB radio også.
Fremtidige oppdateringer avhengig av Tech-pakke? Det tror jeg vi må sette på kontoen for spekulasjoner. Det er mange gode grunner for å velge tech, men dette er ikke en av dem. Parksensorer er et godt argument hvis de virker. Det er for øvrig ryggekamera på bilen som fint kan brukes til å vurdere avstanden til vegg, fortauskant osv, men det blir veldig fort skittent og ubrukelig. Mine parksensorer fungerer for øvrig ikke slik jeg er vant med fra tidligere biler.  Jeg har rygget rett bak i en annen bil uten å få varsel, og tre dager etter fikk jeg feilmelding for systemet i front.
Lydpakke og DAB-vel, man har enda ikke fått DAB til å fungere skikkelig. Dessuten er det nettradio på standardanlegget. Jeg har ikke lydpakke og dermed ikke DAB, og savner det heller ikke. Lyden er grei i standardanlegget, og jeg ble ikke sååå imponert over demobilene med lydpakke. Jeg vurderte ikke forskjellen til å være verdt 6000 når jeg kjøpte, og nå er vel prisen økt vesentlig.
Er enig i at det er smart å vurdere 85, det vil gi noe mer frihet i forhold til rekkevidden. Også viktig å merke seg at superlading ikke er inkludert i S60, så om man har behov for det blir differansen mellom 60 og 85 mindre. I mitt hode er det for øvrig logisk at om man har behov for superlading har man sannsynligvis behov for den største batteripakka også.

frskby

Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

jorkus

Ref "Whisbar har nå tilsynelatende kommet med takstativ også til biler uten panoramatak."
Innebærer montering av en festemekanisme på taket og BORRING i taket.. Sliter litt med å borre i taket kjenner jeg..  ;)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

jkirkebo

#20
Sitat fra: jorkus på onsdag 20. november 2013, klokken 10:08
Ref "Whisbar har nå tilsynelatende kommet med takstativ også til biler uten panoramatak."
Innebærer montering av en festemekanisme på taket og BORRING i taket.. Sliter litt med å borre i taket kjenner jeg..  ;)

Jeg ville også slitt litt med å belaste et alu-tak med såpass mye vekt på så små punkter. Originalfestene i pano-taket er jo tross alt montert i forsterket ramme rundt pano-taket. Tror det tåler litt mer enn tynn alu-plåt...

På lyse biler blir vel neppe de fire sorte festene på taket spesielt pene heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kagex

Mitt beste råd er vel ta det økonomien tillater. 
For min del tok jeg vinterjakke fordi jeg har barn som sitter bak der.  Et par tusen for at han skal få varmet rompa var ikke dyrt.  Får far en bil til 600 så syntes jeg ungen kan få litt varme i stumpen for et par tusen.

Men er jo seff prioriteringssak.

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Øyvind.h

Sitat fra: Kagex på onsdag 20. november 2013, klokken 11:20
Mitt beste råd er vel ta det økonomien tillater. 
For min del tok jeg vinterjakke fordi jeg har barn som sitter bak der.  Et par tusen for at han skal få varmet rompa var ikke dyrt.  Får far en bil til 600 så syntes jeg ungen kan få litt varme i stumpen for et par tusen.

Men er jo seff prioriteringssak.
Prisen er 4.900, ikke 2000,- . Men argumentet ditt står seg like godt. Har du behov og råd er det bare å kjøpe pakken :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sindrej

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 06:18
Dobbeltlader (Ettermontering vil koste 3-4X mer.
Har det kommet noen priser på dette ? 30-40k for ettermontering av dobbellader ??  :o

jorkus

Lyspakken har jeg ikke sett noen nevne.. Kanskje ikke så rart :) Jeg vet ikke hva som ligger i lyspakken jeg har kjøpt.. det er vel lys i håndtak og dører også uten lyspakke!
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Stiania79

Sitat fra: sindrej på onsdag 20. november 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 06:18
Dobbeltlader (Ettermontering vil koste 3-4X mer.
Har det kommet noen priser på dette ? 30-40k for ettermontering av dobbellader ??  :o

Nei. Dette er ikke riktig. Du betaler 25% mva + jobben for ettermontering så dette er noe folk virkelig KAN vurdere om de trenger... regn med da ca kr 4-5000 mer enn å bestille med. Dette ettermonteres uansett i Norge før utlevering :-) Jeg har droppet denne. Du får uansett ladet 40-50 km per time vs 90-100 km per time med dobbeltlader. Superlader stasjonene lader uansett 320 km på 30 min... så spørs litt hvor mye du kjører per dag.
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

sindrej

Ja, jeg tenker 20k (eller i beste fall mindre) for å ettermontere en dobbellader.  Jeg hadde definitivt slengt med den i dag, om jeg absolutt skulle spart de 10k så kunne jeg tatt vanlig hvit istedetfor perlemor.

Til trådstarter: Min prioritet var omtrent som dette; 85, tech, skinn, luft, park, panorama, lyd, lys, sikkerhet, hattehylle.  I ettertid angrer jeg på at jeg ikke kjøpte dobbellader og performance.  Av tilvalgene mine så var kun lys, sikkerhet og hattehylle ting jeg kunne vært foruten.  Kunne også vurdert å droppe panoramataket om det var mulighet å feste takbøyler på vanlig tak.  Med dagens priser hadde vel listen min sett ca sånn ut i prioritert rekkefølge: Tech, skinn, luft, park, dobbellader, panorama, hattehylle.  Hadde sikkert kuttet lyd, lys sikkerhet.  For meg er skinn et must, så også tech, andre kan prioritere det annerledes.

Stiania79

S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

#28
Sitat fra: Stiania79 på onsdag 20. november 2013, klokken 12:22
Sitat fra: sindrej på onsdag 20. november 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 06:18
Dobbeltlader (Ettermontering vil koste 3-4X mer.
Har det kommet noen priser på dette ? 30-40k for ettermontering av dobbellader ??  :o

Nei. Dette er ikke riktig. Du betaler 25% mva + jobben for ettermontering så dette er noe folk virkelig KAN vurdere om de trenger... regn med da ca kr 4-5000 mer enn å bestille med. Dette ettermonteres uansett i Norge før utlevering :-) Jeg har droppet denne. Du får uansett ladet 40-50 km per time vs 90-100 km per time med dobbeltlader. Superlader stasjonene lader uansett 320 km på 30 min... så spørs litt hvor mye du kjører per dag.

Flott at du uttaler deg så bastant. Kanskje gjøre litt research før du uttaler deg?
Prisen for ettermontering av dobbeltlader i USA er 3600 dollar + taxes. Dvs direkte oversatt ca 27.450,- inkl.mva. Men ser vi på service-prisene betaler vi omtrent US pris i dollar ganger 10.
Så da er det ikke urimelig å forvente 3-4X prisen. Så får du mene akkurat hva du vil om det :)

Sitat fra: sindrej på onsdag 20. november 2013, klokken 12:42
Ja, jeg tenker 20k (eller i beste fall mindre) for å ettermontere en dobbellader.  Jeg hadde definitivt slengt med den i dag, om jeg absolutt skulle spart de 10k så kunne jeg tatt vanlig hvit istedetfor perlemor.
Mange tenker nok som deg, til de ser prisen i USA og sjekker eks forskjellen i service-priser for USA og Norge. Da går det opp et lys.

Men klart, jeg sitter ikke med fasit før prisen står på norsk nettside. Men forventer i hvert fall 25-30.000+
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

#29
Forstår ikkje dei som nevner dbl lader som obligatorisk.
Har ikkje denne, og ikkje merka savn så langt. Blått adapter derimot.;-)

Ellers er tech og ryggesensor must have.

Utover det, prioriter det som du måtte ønske alt etter økonomi.
Sjølv har eg alt bortsett fra dbl lader og hylle bak. Seter bakerst er ok, men blir ikkje så mykje brukt. Meir moro faktor enn nytte forviss, så langt.

Ville nok ikkje savna hverken vinterpakke, lys, alarm, panoramatak, alcantara, karbonfiber eller skinnseter.:-)

Luft ville nok blitt et savn, samt performance.:-) men ville klart meg uten disse også. Bilen er så rå i seg sølv at eg ville storkost meg i ein s85 med tech og ryggesensorer. Den er stor, ryggesensorer er nødvendig for nervene.;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA