Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering nær sjølyst med elbil

Startet av Marius84, onsdag 27. november 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Harlex

Du må handle etter lommeboken.. I mine øyne er alt et must utenom 21" og pluss. I mine øyne er dette det eneste som reduserer komfort og jeg valgte derfor dette bort. Baksetene ville jeg ikke ha fordi jeg ikke vil være den som alltid kjører når det er aktiviteter med ungene..
Skulle jeg begynt å plukke av utstyr hadde jeg begynt slik...: lyspakke, sikkerhetspakke, panoramatak, vinterpakke, lydpakke, luftfjæring, skinn, parkeringssensorer, teknologipakken, dobbeltlader.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

erot

Luft er et must! mange fordeler. Kjedelig å kjøre rundt med hengerumpe når du har tung last, og heving vil du alltids få bruk for. Og ikke minst: Denne bilen handler om den dynamiske og silkemyke kjøreopplevelsen. Må innrømme at jeg ikke har prøvd den på fjærer, men erfaring fra andre biler med og uten luft forteller meg at luftfjæringen bidrar vesentlig til den fantastiske følelsen bilen gir.

Quattro

Jeg har valgt sikkerhetspakken da forsikringspremien ble såpass mye lavere pga sikkerhetspakken at det i løpet av noe år vil tjene det inn!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

HKS

Så vidt jeg vet så er det ikke noen forskjell på premien med eller uten sikkerhetspakken. Iallefall ikke i min forsikring.
Tesla Model S 90D

Hyperstress

Sitat fra: erot på onsdag 20. november 2013, klokken 22:45
Luft er et must! mange fordeler. Kjedelig å kjøre rundt med hengerumpe når du har tung last, og heving vil du alltids få bruk for. Og ikke minst: Denne bilen handler om den dynamiske og silkemyke kjøreopplevelsen. Må innrømme at jeg ikke har prøvd den på fjærer, men erfaring fra andre biler med og uten luft forteller meg at luftfjæringen bidrar vesentlig til den fantastiske følelsen bilen gir.

Must for deg ;)

Jeg valgte bort luft etter å ha testet en A6 med luft i forhold til min egen uten luft. Minimal forskjell i comfort, men den hadde forskjellige stivhetsvalg, og jeg likte godt "dynamic" valget. På TMS-luft kan en ikke endre stivhet, bare høyde, så da valgte jeg det bort. Er spent på flere erfaringer fra de som har fått bilene uten luft, men så langt ser det ut til at de er godt fornøyde.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

eledille

#50
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 22:09
Så kanskje er ikke luft et must for deg, men jeg tør påstå at jeg allerede har tjent inn kostnaden. Og bilen er tre uker gammel.

Det er bra mange som kjører SUV og påstår at de trenger det for å komme frem til hytta. De av oss som ikke har SUV kommer oss forbløffende bra fram vi også. Jeg synes det høres litt sånn ut når 2/3 av forumbefolkningen bare *må* ha luftfjæring pga at det er så voldsomt ulendt der de kjører.

Jeg har i hvert fall kjørt over fartsdumper her i nesten 30 som jeg ikke turde kjøre over i mer enn 20 med gamlebilen, som var lavere. Jeg har også ved et uhell kjørt med ett bakhjul rett utfor en fortauskant. Den tok ikke borti noe som helst da heller. Det var ikke av de høyeste kantene, heldigvis, det hadde nok ikke gått bra, men den satte seg skikkelig ned med et dump likevel.

Selvsagt finnes det garantert også noen som faktisk har bruk for det, men har du ikke hatt behov for høy bil før så får du det neppe med MS heller :)

Da jeg ikke valgte luft tenkte jeg ikke først og fremst på de 10 k, men på mulig fremtidig vedlikehold. Pluss at jeg leste at enkelte mener at luftfjæringen er for bløt i mellomområdet og at standardfjæringen er riktig bra.

Jeg mener at hvis man ikke absolutt må kunne heve bilen høyere enn en vanlig bil så er luft en åpenbar ting å kutte hvis budsjettet er stramt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: HKS på onsdag 20. november 2013, klokken 23:08
Så vidt jeg vet så er det ikke noen forskjell på premien med eller uten sikkerhetspakken. Iallefall ikke i min forsikring.
Ingen forskjell her heller. Mitt selskap differensierte ikke på antallet sensorer alarmen har, kun at det var fabrikkmontert alarm. Og det har bilen også uten sikkerhetspakken.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#52
Sitat fra: Muffinman på onsdag 20. november 2013, klokken 22:09
Så kanskje er ikke luft et must for deg, men jeg tør påstå at jeg allerede har tjent inn kostnaden. Og bilen er tre uker gammel.
Sitat fra: eledille på torsdag 21. november 2013, klokken 00:25Det er bra mange som kjører SUV og påstår at de trenger det for å komme frem til hytta.
Jeg har aldri hatt en SUV, men har skadet alle bilene jeg har hatt ved å ta nedi. Det dreier seg i hovedsak om plastskader. For øvrig har jeg ikke hytte.

SitatDe av oss som ikke har SUV kommer oss forbløffende bra fram vi også.
Nå handler vel ikke dette om SUV vs ikke SUV, men luftfjæring vs ikke luftfjæring. For min del handler det heller ikke om framkommelighet, men å ha muligheten for å skåne bilen fra å ta nedi hvor jeg ferdes. Og det har jeg behov for til stadighet.

Sitat2/3 av forumbefolkningen bare *må* ha luftfjæring pga at det er så voldsomt ulendt der de kjører.
Stråmann.

SitatJeg har i hvert fall kjørt over fartsdumper her i nesten 30 som jeg ikke turde kjøre over i mer enn 20 med gamlebilen
Hvis fartsdumper er den største hindringen du kommer ut for er du ikke en av dem som har behov for å heve bilen. Den klarer de aller fleste fartsdumper i "low" også.

SitatSelvsagt finnes det garantert også noen som faktisk har bruk for det.

Helt riktig. Og jeg er en av dem.

SitatDa jeg ikke valgte luft tenkte jeg ikke først og fremst på de 10 k, men på mulig fremtidig vedlikehold. Pluss at jeg leste at enkelte mener at luftfjæringen er for bløt i mellomområdet og at standardfjæringen er riktig bra.
Det med framtidig vedlikehold er selvfølgelig et poeng hvis man ikke har behov for å heve (eller senke) bilen, men jeg ser ikke på det som problematisk. Det koster det det koster, og selv MB har fått konkurrenter på sine rådyre originaldeler til luftfjæring som koster en brøkdel. Jeg har for øvrig tradisjon for å måtte legge ut x antall tusenlapper i plast/lakk annethvert år på mine tidligere biler, og det er heller ikke gratis. Med min historikk kan jeg reparere luftfjæring for betydelige beløp uten at totalen blir større. Nå er det forresten ikke uvanlig at metallfjærer knekker på moderne biler heller.

SitatJeg mener at hvis man ikke absolutt må kunne heve bilen høyere enn en vanlig bil så er luft en åpenbar ting å kutte hvis budsjettet er stramt.
Enig.

Jeg vet jo at man forsvarer egne valg og jeg er selvfølgelig ikke noe unntak men jeg synes nok at meningene dine om dette tyder på at du ikke har vært mye på landsbygda og kjørt på dårlige/ulendte veier eller måtte kjøre ombord på ei ferge ved springflo. Da tar "vanlige" biler nedi også. Og MS har en del lengre akselavstand enn gjennomsnittsbilen, noe som gjør at den tar lettere nedi. Det at jeg har subbet nedi på "high" instilling hvor isen i midten av veien var formet av annen trafikk skulle vel også tyde på at MS er noe lavere i standard høyde enn de fleste andre biler.

Dette koker ganske enkelt ned til hva man har behov for, men jeg synes man skal være forsiktig med å råde nye kjøpere til å droppe lutfjæringen fordi den gamle bilen ikke tok nedi. Da tror jeg enkelte kan få seg en overraskelse. Min MS tar lettere nedi hvor jeg kjører i standard høyde enn:

- Saab 9-3 med standard understell
- Citroen C5
- Citroen Berlingo
- MB W124
- Gammel Subary Legcy
- Toyota Corolla

For å nevne noen.

Quattro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2013, klokken 07:12
Sitat fra: HKS på onsdag 20. november 2013, klokken 23:08
Så vidt jeg vet så er det ikke noen forskjell på premien med eller uten sikkerhetspakken. Iallefall ikke i min forsikring.
Ingen forskjell her heller. Mitt selskap differensierte ikke på antallet sensorer alarmen har, kun at det var fabrikkmontert alarm. Og det har bilen også uten sikkerhetspakken.

Usj da, har tydeligvis gått på en smell med å ta med dette, men det kostet ikke all verden. Jeg var ikke klar over at alarm allerede var i bilen, selv uten sikkerhetspakke.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Bjoris

#54
Jeg begynte dette showet med å tenke "vi kan jo klare oss fint med en strippet s60", vi skulle jo ikke bytte bil en gang, men med en strippet S60 var det jo nesten butikk å bytte ut en 4 år gml A6

Sjekket mye info om S60, den var rask, lettere, mindre forbruk. Sikkert en knallbil, men så begynte galleien;

85 kw batteri
Det var mye penger ekstra, men nesten ingen kjøpte 60 her i Norge, hva når 60 kw er slitt, DA blir det kort rekkevidde da... altså ble det MÅ HA!

Tech pakke/parkeringssensorer
Dette vurderte jeg aldri skikkelig, men alle hadde jo tatt den så den MÅ vi jo HA! Dessuten noen løse rykter om at bilen ikke kunne oppdateres om du ikke valgte den. Innser i ettertid at mye jeg trodde var med i denne får du uansett! Men parkeringssensorer MÅ du jo HA så da så...

Panoramatak
Nei, det skulle vi ikke ha, men så kom dette med takbøyler og boks, ulempene var støy, fremtidig problem. men skiboksen gjorde at det ble MÅ HA! Dessuten blir det jo en kab om sommeren... Når jeg tenker på det så har jeg også takluke på A6en, den har det jo hent at vi har hatt på gløtt, sist i 2011 tror jeg:)

Skinn
Så flott bil uten skinnseter, nei det går jo ikke, altså MÅ HA!

Luft
Aldri hatt behov før og en masse dårlige historier om at dette greiene ryker, likevel var det jo litt fasinerende, ikke ille pris, mja, jo vi kjører jo på dårlig vei med hard is og dype hull, jammen ble det ikke MÅ HA her også!

Lydpakke
Det var den første pakken jeg ikke MÅTTE HA, men så var den jo så billig og så ble det litt MÅ HA der også, er jo glad i å spille musikk og kjører mye alene og har mulighet til å spille høyt...

Vinterpakke
Det MÅ en jo HA! Valgte den da vi alltid har tenkt at det burde vært setevarmer til ungene når vi kommer fra skiturer. Ofte må vi vente på yngstemann og blir sittende... Det jeg ikke tenkte på med Teslane er at den blir varm på 1,2, 3:) MEN det KAN jo være at vi en dag har lite strøm og må spare så da MÅ vi ha dette også da...

Dobbeltlader
Dette og baksetene droppet vi (vi vil heller ha dette rommet setene ligger i og innser at vi ALDRI kommer til å bruke et slik baksete). Men jammen fikk jeg grenet meg til en dobbellader i siste liten, Type 2 kommer for fult og alle blir sikkert 22 kw, hehe og da MÅ vi jo HA dobbeltlader...

Som du sikkert har skjønt, her er mye som vi IKKE MÅ HA, men hadde lyst på.

Når jeg tenker på det nå er det eneste vi MÅ HA, panoramatak for å få på skiboksen og nå lest jeg at det gikk ann å få til dette uten, dog med litt borring i taket...

Lykke til, min mening som har bestilt nesten alt på en std er at det er svært lite ekstra på en Tesla du MÅ HA!

Men litt mindre spøk så er det mye av utstyret til Tesla som er veldig rimelig i forhold til f.eks Audi så jeg tror ikke det blir feil å fylle på med utstyr om en syns det er ok å bruke så mye penger på bil, men jeg ser jo at bilen gikk fra 450.000 til 600.000 pga dette jaget etter å ha alt. Den differansen tror jeg ikke jeg får tilbake den dagen jeg selger....
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Kagex

Med tanke på at man må ha key fob for å starte bilen så må de eventuelt hacke bilen uansett.  Og klarer de det så tror jeg ikke antall sensorer bilen har uansett har noe å si.  Min mening da

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

Øyvind.h

#56
Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 09:10
Dette koker ganske enkelt ned til hva man har behov for, men jeg synes man skal være forsiktig med å råde nye kjøpere til å droppe lutfjæringen fordi den gamle bilen ikke tok nedi. Da tror jeg enkelte kan få seg en overraskelse. Min MS tar lettere nedi hvor jeg kjører i standard høyde enn:
Dette er et godt poeng, men det virker ikke som mange har fått med seg hvorfor. En Model S med luft eller coil i standard høyde har omtrent samme bakkeklaring som en standard Passat, dvs. 15cm.
Men forskjellen ligger i utformingen av bilens underside! Se på undersiden av en parkert Passat og en parkert Model S, så skjønner du tegninga. Model S har nesten helt flat underside, og er like lav fra front til bak, side til side. Passat derimot har langt mindre område som er kun 15cm fra bakken. I Model S har du dermed mye større sannsynlighet for å slå nedi ting på veien enn eks en Passat, selv om de i følge målinger har samme bakkeklaring.

Model S kan heves til rundt 20cm, eller senkes til rundt 12cm. Det er ikke en dum funksjon å ta med seg når man ser understellets utforming, spesielt mtp. hva som sitter i gulvet! Om Musk får ut fingern og lar oss selv sette høyde uten å legge så strenge føringer på farten blir dette veldig bra!

For øvrig: luftunderstellet er billig, men jeg ville nok droppet det også om jeg var på stramt budsjett. Det gir bare litt ekstra komfort, nice to have funksjon for en del, og antatt noe bedre rekkevidde på motorvei. Understellet er levert av Continental, og slik jeg forstår det er det nå luftsylindre og ikke de gamle belgtypene vi snakker om. Dvs. levetiden bør være god, og deletilgangen likeså.

PS: Fært å si det, men om du smeller nedi slik at batteriet får skade bør du faktisk håpe bilen tar fyr, for da er du dekket av garantien. Litt sykt egentlig....

Sitat fra: Quattro på torsdag 21. november 2013, klokken 09:19
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 21. november 2013, klokken 07:12
Sitat fra: HKS på onsdag 20. november 2013, klokken 23:08
Så vidt jeg vet så er det ikke noen forskjell på premien med eller uten sikkerhetspakken. Iallefall ikke i min forsikring.
Ingen forskjell her heller. Mitt selskap differensierte ikke på antallet sensorer alarmen har, kun at det var fabrikkmontert alarm. Og det har bilen også uten sikkerhetspakken.

Usj da, har tydeligvis gått på en smell med å ta med dette, men det kostet ikke all verden. Jeg var ikke klar over at alarm allerede var i bilen, selv uten sikkerhetspakke.
Ikke noe å gråte for :) Utformingen på takkonsollen foran er visstnok mer moderne med sikkerhetspakken (ikke sett bilder eller fått dette verifisert). Det kan også være at kjøpere av sikkerhetspakken på et senere tidspunkt tilgodeses med meldingsvarsel om sensorer trigges! Sikkerhetspakken har vel også bevegelsessensor, slik at felgtyveri er mer utfordrende (såfremt noen reagerer på alarmen da).

Det er annet ekstrautstyr jeg ville følt større anger over å ha tatt med enn en sikkerhetspakke til et par tusenlapper.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stiania79

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 13:24
Sitat fra: Stiania79 på onsdag 20. november 2013, klokken 12:22
Sitat fra: sindrej på onsdag 20. november 2013, klokken 12:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 06:18
Dobbeltlader (Ettermontering vil koste 3-4X mer.
Har det kommet noen priser på dette ? 30-40k for ettermontering av dobbellader ??  :o

Øyvind - dette er hva jeg har blitt fortalt av Tesla selv så det er det jeg baserer meg på. Dobbeltlader er vel noe av det eneste jeg IKKe har valgt selv da de mente dette var for folk som kjørte mye og trengte å lade FORT...og at det kan ettermonteres. MEN seff - Har ikke gjort det så no idea. Koster det kr 30 000 kan jeg ikke skjønne noen som gidder..........

Nei. Dette er ikke riktig. Du betaler 25% mva + jobben for ettermontering så dette er noe folk virkelig KAN vurdere om de trenger... regn med da ca kr 4-5000 mer enn å bestille med. Dette ettermonteres uansett i Norge før utlevering :-) Jeg har droppet denne. Du får uansett ladet 40-50 km per time vs 90-100 km per time med dobbeltlader. Superlader stasjonene lader uansett 320 km på 30 min... så spørs litt hvor mye du kjører per dag.

Flott at du uttaler deg så bastant. Kanskje gjøre litt research før du uttaler deg?
Prisen for ettermontering av dobbeltlader i USA er 3600 dollar + taxes. Dvs direkte oversatt ca 27.450,- inkl.mva. Men ser vi på service-prisene betaler vi omtrent US pris i dollar ganger 10.
Så da er det ikke urimelig å forvente 3-4X prisen. Så får du mene akkurat hva du vil om det :)

Sitat fra: sindrej på onsdag 20. november 2013, klokken 12:42
Ja, jeg tenker 20k (eller i beste fall mindre) for å ettermontere en dobbellader.  Jeg hadde definitivt slengt med den i dag, om jeg absolutt skulle spart de 10k så kunne jeg tatt vanlig hvit istedetfor perlemor.
Mange tenker nok som deg, til de ser prisen i USA og sjekker eks forskjellen i service-priser for USA og Norge. Da går det opp et lys.

Men klart, jeg sitter ikke med fasit før prisen står på norsk nettside. Men forventer i hvert fall 25-30.000+
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Øyvind.h

Sitat fra: Stiania79 på torsdag 21. november 2013, klokken 10:01
Øyvind - dette er hva jeg har blitt fortalt av Tesla selv så det er det jeg baserer meg på. Dobbeltlader er vel noe av det eneste jeg IKKe har valgt selv da de mente dette var for folk som kjørte mye og trengte å lade FORT...og at det kan ettermonteres. MEN seff - Har ikke gjort det så no idea. Koster det kr 30 000 kan jeg ikke skjønne noen som gidder..........
Jeg ser det er to som har fått beskjed om rundt 20k for ettermontering, og stemmer dette er det jo fantastiske nyheter for nordmenn som har skippet dobbeltlader, men som får behov for dem senere.
Dobbelt pris er jo helt klart mer spiselig enn 3-4X. Men det har kommet så mye rar info fra Tesla at jeg vil anbefale å se på hva de gjør i praksis fremfor hva de sier. Og i praksis koster ettermontering av dobbeltlader i USA ca 27-28.000,- inkl 25% mva. Da med amerikanske priser på arbeid og deler.

Kanskje laderne til det europeiske markedet er vesentlig rimeligere å produsere enn de amerikanske, slik at vi kan få dette installert med deler og arbeid til 20K? Det kan være en mulig forklaring på spriket. Med litt hell burde uansett prisen på dobbeltlader falle etter hvert som volumet stiger!

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. november 2013, klokken 09:10
Nå er det forresten ikke uvanlig at metallfjærer knekker på moderne biler heller.

Definitivt ikke. Jeg måtte bytte begge fjærene foran på Touranen på ca. 120.000km da den ene var knekt. Det ble jo endel tusenlapper da støtdemperne ble tatt samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA