Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Parkering nær sjølyst med elbil

Startet av Marius84, onsdag 27. november 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Marius84

Veldig usikker på hva jeg skal velge før jeg trykker "bekreft".
Har i utgangspunktet tenkt å ikke ha så mye utstyr for å holde kostnadene nede, men har heller ikke lyst å angre i ettertid.

Skinn eller del skinn? Bør det være skinn seter i en slik bil? Eller kler delskinn sentene bilen hvis dere skjønner?

Lydpakke eller ikke? Hvordan er lyden i bilen uten lydpakke? Lest på forumet at folk er fornøyd med. Men ikke hørt noe om standard anlegget.

Tech pakke-  lyst på tåkelys pga utseende, men dyrt med techpakken er dyr.
Ellers så ser jeg ikke at elektrisk åpning av bagasjerommet står i techpakken. Er dette blitt standard?

Vinterpakke? Er den egentlig viktig for en å ha en fin bil vinter?

Kan man kjøpe dekk og felger andre plasser enn hos tesla med tanke på boltsirkel?

Er prisen på mytesla ferdig registrert og good to go? Hva kommer isåfall i tillegg?

Ble mye spørsmål her men håper på litt erfaringer fra dere som har erfaring:)

Mvh Marius



laumb

Skinn eller stoff (ja, ikke delskinn. Det lille som er er fake skin (men kjennes bra ut!) så de kalles stoff.)?
- jeg har kjørt skinnkledt bil ved flere anledninger og savner alltid stoffsetene mine. Du sitter bedre fast pga friksjonen. I tillegg synes jeg bilen kler dette mer enn skinnibteriør da det blir litt flatt/platt. Stoff med skinnlappene gir liv.

Tech-pakke er etter mine øyne minstekrav sammen med lydpakken og parkeringssensorer (krever tech). Har du disse tre pakkene trenger du strengt tatt ikke flere.

Vinterpakken er egentlig en "komfortpakke i kaldere vær" og er på ingen måte nødvendig. Dersom du har behov for varmeseter bak, et lite felt ved vindusviskerne med varmetråder og oppvarmede dyser bør du kjøpe denne. Jeg droppet den.

Eller er glasstak noe du burde vurdere da du ikke får festet takstativ uten. Festene for takstativ er ikke der på vanlig tak.

Angående prisen kommer i tillegg blant annet årsavgift og (for min del) en sum på 2400/2800 (husker ikke) for klargjøring og diverse ting.


Hvor bor du? Bor du i nærheten Lillestrøm/årnes kan du få sjekke setene i min om du vil.

blokhus

Techpakke med parksensor er must. Vinterpakke rimelig unødvendig. Panoramatak gjør mye med bilen mener jeg og ville tatt dette også. Spar heller på setene da :)
#2125 P85+ Blå m svart skinn
Alt utenom dobbeltlader, vinter- og sikkerhetspakke

PaalT

Marius,

Er enig med laumb og Blokhus.. Tech, sensor og lydpakken er et must.

Det jeg angrer mest på er dobbel lader.. Tror det var en 10KNOK feil..

Jeg syntes skinn seter er best, men det er en smaks sak.. Bilen mister ikke funksjonalitet med stoff eller skinn
Mvh Paal

Model S85, Sort/Sort, 19", VIN 191xx
Model P85 Multirød/Sort, 19", Vin 553xx - Solgt  2015
Audi A3 e-tron
Model 3 Perf Sort/Sort,

Mhal


TS

Sitat fra: blokhus på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:53
Techpakke med parksensor er must. Vinterpakke rimelig unødvendig. Panoramatak gjør mye med bilen mener jeg og ville tatt dette også. Spar heller på setene da :)
Enig i at Techpakke og Psensor er must for mange, men ikke for alle. Kjøp etter lommeboka. Xenon skal være inkludert uansett nå..
 
Personlig hadde jeg aldri bestilt panoramatak i dette landet om det ikke var for at det er eneste mulighet for takstativ. Og det må man jo ha mulighet for  ;)

Så skal du ha stativ/boks på taket, så må du ha panotaket.. 

Vinterpakke droppet jeg fordi ingen kalde rumper normalt skal sitte i baksetet.
Når det gjelder oppvarmede spylerdyser etc, så vet vel ingen av oss hvor vtiktig det er. Om bilen normalt står i garasje går det sikkert greit uten.

Parkerer du ofte i mørke sentrumsgater, da med sikkerhetspakken.





rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Anders Heibø

Som ett minimum mener jeg du må ha superlader (hvis du velger 60kWh pakken). Men velg 85kWh hvis du har mulighet da bilen er fantastisk på langkjøring! Med 85kWh, dobbeltlader, tech pakke og parkeringsassistent er du i skrivende stund oppe i 563.000kr.

Er enig med laumb om vinterpakken. Sikkerhetspakken er i utgangspunktet unødvendig.
Resten av valgene er opp til hver enkelt å bestemme hva de prioriterer :) Det er mye man vil ha og lett å makse ut hvis man ikke setter noen grenser...
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

shb

Hei. Jeg ville valgt tech, skinn, luft, dobbellader, parkksensorer og panorama tak. Med 85 kWh batteri.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

NTesla

Bilen er super som den er i standardversjon, så du vil ikke bli skuffet uansett hvilke tilbehør du velger/ikke velger.

Selv ville jeg prioritert 85kwh batteriet før tilvalgene med mindre du har noe must om at du må ha skiboks eller seter til barn, slik at bilen blir mest mulig lik en fossilbil mtp. bruksområde. Hvis det var noe hold i ryktene om at en må ha Tech-pakken for å kunne nyttiggjøre seg diverse oppgraderinger senere så ville det vært mitt andrevalg på en tech-bil som Tesla.

Bilen er good to go med det Laumb nevner av kostnad, samt slenge på en 500-lapp for ekstra ladeadapter.

Gusse

Enig med folket:
S85 m/Tech,park ass, dobbellader....resten lar du lommeboka bestemme. Venter du småbarn, eller har, så har jeg kanskje vurdert det?!
Kommer fra en som dro til med alt (tom dyreste lakk)untatt performance,pluss, og 21".
Hver sin smak, men siste jeg addet på lista var pantak og skinnseter.
Jeg låner stort sett alt, så for meg utgjord det så fint lite å fjerne noen få ting på listen.

Henning76

Er litt uenig med folk når det gjelder vinterpakken. Kjøring i null-temperatur eller litt under produserer ALLTID is på ruta når man kjører ganske langt, om man da ikke vil ha defrost på full pupp opp på ruta hele tiden. Varme til spylerdysene seala den dealen for meg.

Er også veldig grei måte å kunne spare strøm på hvis det ikke er SKIKKELIG kaldt - kjøre setevarmerne istedenfor klimaanlegget.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

AreLib

S85 er det du må gå for. skinn eller stoff er en smakssak, begge har sine fordeler og ulemper. Lydpakken må de som har hørt forskjellen kunne uttale seg om men for min del regner jeg med standard er godt nok for mitt bruk.
Dobbeltlader om du reiser mye og har lang vei til jobb.
Vinterpakken er tull.
Parkassist er kjekt og ha pga bilens former men krever Tech pakke.
Dekk og felger får du kjøpt hos alle seriøse dekk og felg forhandlere.
Mener at årsavgift og vrakpant kommer itillegg.
sett deg ned og tenk gjennom hva DU selv trenger og føler du må ha med, det er til deg og dine du kjøper bil til ikke til naboen
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Chlangum

Man betaler årsavgift ja.
Men den kommer ikke på fakturaen.

Derimot kommer vrakpanten på fakturaen. I skrivende stund er den på 2400,-
Det som overasket meg litt med det at jeg valgte 4 års forhåndsbetalt service avtale er at dette må man betale moms på.

15200 for pakken og 3800 i moms.
Men denne pakker er valgfri da. Og man må vel betale moms hvis man leverer bilen til service uten denne pakken også.

En annen ting som ikke mange ikke tenker over er at hvis man skulle finne på å kjøpe brukt så må man betale omreg avgift. Med mindre tidligere eier har eid bilen i mindre en 3 måneder. Men det blir kanskje litt OT i denne sammenheng.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Øyvind.h

#13
Enig med de fleste andre her. Velg følgende (i prioritert rekkefølge):
S85
Tech-pakke (denne er litt dyr ift hva du får, men likevel et müst i mine øyne)
Parkeringsassistent
Dobbeltlader (Ettermontering vil koste 3-4X mer. 22kW punkter vil bli ganske vanlige ila nærmeste fremtid. Ikke kjøp elbil uten beste ladeoppsett!)
Luftunderstell (fantastisk komfort!)
Lydpakken (om du ikke tror FM, nettradio og spotify vil dekke dine behov. Her gjør du et veivalg mtp fremtidig teknologi)

Må du prioritere kan du med god samvittighet droppe:
Skinn (interiøret ser pent ut med stoff, og sittekomforten i stoff er etter min smak bedre)
Vinterpakken (denne pakken har jeg sett mange kreative forsøk på å argumentere for. Den gir noe ekstra komfort, thats it).

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shb

En har varme i seter foran uten vinterpakke. Jeg synes ikke den er verdt pengene.
Omregistrering tror jeg er endret til 60 dager, den var 3 mnd. Men du vet greit med ekstra avgifteskroner til statskassen.
Luftfjering er greit. Ser i en annen tråd. Den gjør det lettere å legge på kjettinger feks.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA