Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Adaptersett til Tesla Model S

Startet av Ctr46, lørdag 23. november 2013, klokken 14:29

« forrige - neste »

Sveinal

Hvordan kalibrerte du? (Prosedyre?)

Hvilket lufttrykk i vinterdekkene valgte du å bruke?
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

eledille

Den rekalibrerer ikke i forhold til trykket du har i dekkene. Trykknivået som gir varsel er hardkodet.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

RSandven

Jeg fikk min bil i går, ka-ching!

Jeg prøvde da for første gang å lade, lyste først blått, så kjappe grønne, og så kom det 4-5 feil. Slow down, needs service, 12V low. Jaja tenkte jeg. Holdt inn begge scroll, samme feil. Men hjalp å ta ut laderen et par ganger. Nå har den gått i hele natt å ladet masse gode elektroner :)

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. november 2013, klokken 23:02
Hmm, min ble ferdig ladet i dag og skal få stå med kabelen plugget i til i morgen for å teste. Ingen krise om jeg blir stående med flatt 12v hjemme uansett.  Har ikke hatt noen problemer med feilmeldinger eller ladeproblemer annet enn ved kontoret.
Min har stått med ladekabel plugget inn mange dager- uten problemer- men i det siste var det mer ustabilt- to ganger rett ved tom batteri. Det at du ikke får problemer idag betyr ingenting. Så er det slik at 12V batteriet slites av disse jojo-turene. Derfor- fusker det- ta ut UMC når lading er ferdig.

Inv

Finner det passe ironisk at en elbil med hele 85kwh kapasitet skal slite med utlading av det j.. 12v batteriet. Hvorfor ha et i det heletatt??

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt plaget med dette på eldre bensinbiler av div grunner. Trodde kanskje nå at problemet var over.. Dette må tesla fikse...

Spinner

Sitat fra: Inv på søndag 24. november 2013, klokken 10:45
Finner det passe ironisk at en elbil med hele 85kwh kapasitet skal slite med utlading av det j.. 12v batteriet. Hvorfor ha et i det heletatt??
For å drive kritiske ting som alarm og lås/døråpning uavhengig av kapasiteten på hovedbatteriet.

Inv

Sitat fra: Sbr på søndag 24. november 2013, klokken 11:19
Sitat fra: Inv på søndag 24. november 2013, klokken 10:45
Finner det passe ironisk at en elbil med hele 85kwh kapasitet skal slite med utlading av det j.. 12v batteriet. Hvorfor ha et i det heletatt??
For å drive kritiske ting som alarm og lås/døråpning uavhengig av kapasiteten på hovedbatteriet.

Det skjønner jeg ingenting av og spess ikke når det funker så dårlig som det tydeligvis gjør. Er jo bare å reservere den siste biten av hovedbatteriet. Er jo feks ikke sånn at reservetanken på en bil er en egen fysisk tank...


Spinner

Sitat fra: Inv på søndag 24. november 2013, klokken 11:34
Sitat fra: Sbr på søndag 24. november 2013, klokken 11:19For å drive kritiske ting som alarm og lås/døråpning uavhengig av kapasiteten på hovedbatteriet.
Det skjønner jeg ingenting av og spess ikke når det funker så dårlig som det tydeligvis gjør. Er jo bare å reservere den siste biten av hovedbatteriet. Er jo feks ikke sånn at reservetanken på en bil er en egen fysisk tank...
Tror du må snakke med Tesla om dette, for du har tydeligvis mye mer greie på strøm enn de ;)

Inv

Heldigvis har de ihvertfall noen forumtroll der ute som er villig til å rakke ned på andre for å tale deres sak når de driter seg ut...  ;)

De klarte å kvitte seg med girkassa vha software, er sikker på at de klarer det samme i fremtiden med det 12v batteriet

jkirkebo

Sitat fra: Inv på søndag 24. november 2013, klokken 11:34
Sitat fra: Sbr på søndag 24. november 2013, klokken 11:19
For å drive kritiske ting som alarm og lås/døråpning uavhengig av kapasiteten på hovedbatteriet.

Det skjønner jeg ingenting av og spess ikke når det funker så dårlig som det tydeligvis gjør. Er jo bare å reservere den siste biten av hovedbatteriet. Er jo feks ikke sånn at reservetanken på en bil er en egen fysisk tank...

Om du f.eks kolliderer vil hovedbatteriet kobles ifra. Greit å kunne få opp dørene da, samt at varselblinker fungerer? Eller om du kjører over noe som gjør at hovedbatteriet tar fyr og kobles fra. Kjipt å ikke enkelt få opp bakdørene og få ut ungene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Inv

Tviler på at tesla gambler på at 12v er operativt for å få opp dørene. Tror du batteriet som ligger i frunken overlever dette?


sn0le

Sannsynligvis ikke.
Men det ville det nok ikke gjort i dieselpurka mi heller. ;)
Skjønner godt at de har et separat batteri, i tilfelle noe skjer med batteripakken.
Nissan Leaf har vel og separat 12V batteri for de viktige systemene?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

OleJA

Sitat fra: Inv på søndag 24. november 2013, klokken 19:18
Tviler på at tesla gambler på at 12v er operativt for å få opp dørene. Tror du batteriet som ligger i frunken overlever dette?

Tror faktisk det ja, så vidt jeg har forstått er 12V batteriet plassert helt bak i frunken, relativt plundrete å skifte pga dette.
Videre er det et sertifiseringskrav for Elbiler at driftsbatteriet aktivt må kobles inn via en (12V drevet) kontakter. Ved trafikkulykker er det fast rutine at kabelen som holder denne kontaktoren åpen klippes av redningsmannskapet. For Model S er denne tilgjengelig på høyre side av frunken.
Dermed er man garantert at det ikke er høyspenning på kabler man måtte komme til å kutte under redningsarbeidet. - Så lenge man ikke kutter i selve batteriet.
Tror dermed det ikke er noen måte å unngå et 12V system selv i elbiler.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Inv

Uavhengig av årsaken til at det er der, så skulle man tro de klarte å holde det oppladet til en hver tid ved å ta strøm fra hovedpakken, men hva vet jeg.

Tesladigger

Sitat fra: Sveinal på søndag 24. november 2013, klokken 00:18
Hvordan kalibrerte du? (Prosedyre?)

Hvilket lufttrykk i vinterdekkene valgte du å bruke?

Hei,
Prosedyren var enkelt beskrevet når du trykket inn knappen for denne funksjonen, knappen finner du under controll menyen og under settings på vehicle.
Men det gikk ut på å kjøre i over 40 km/t i ti minutter og at du først måtte komme opp i hastighet før du aktiverte funksjonen, i praksis gikk det ikke mer enn 5-6 min. før jeg fikk meldingen successfull kalibrering.

Jeg har 3 bar i vinterdekkene dvs. ca 43-44 PSI, det var dette Dekk1 hadde fylt dem med før de ble satt på bilen.
Jeg benytter Nokian Hakka 7 og dekkene virker stabile og fine med dette trykket, men jeg har vurdert å ta dem opp til 48 PSI bare for å forbedre forbruket litt.

Om sensorene blir kalibrert mot det trykket du måtte ha i dekkene eller om dette er forhåndsprogrammert vet jeg ikke, men det står en advarsel om at funksjonen kun må benyttes ifm. dekkskifte og ikke ifm. feilmelding på dekktrykk.
Slik sett kan det virke som at man faktisk nullstiller mot det trykket man faktisk har i dekket når man kalibrerer.
Men som nevnt jeg vet ikke dette sikkert.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA