Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Eier plutselig en Reva - Ladeproblem!?

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 19. november 2013, klokken 20:11

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Kia Soul lanseres som elbil i 2014.

http://www.moibibiki.com/files/images/images640_/kia-soul-8.jpg

Gledelig at flere produsenter kommer med elbiler. Nå er det snart bare Toyota som ikke vil selge elbiler...

http://www.mynewsdesk.com/se/kia_motors/pressreleases/kia-soul-elbil-lanseras-2014-927493

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

MSS

Hei

Sjekket med KIA Norge, de sier at de forventer bilene inn til Norge fra 4. kvartal i år. Er veldig interessert i den, men vi vet jo ikke prisen. Da blir det vanskelig å bestemme seg.

Har ikke elbil fra før, men ønsker å ha en 2. bil (forhåpentligvis blir det til en 1. bil etterhvert). Sliter sterkt mellom biler som Leaf, BMW i3 og altså Kia Soul. I og med at SOUL skal ha en voldsomt mye lenger kapasitet, (de snakker om 120 miles (193km)), bortsett fra Tesla (koster formye) er det vel ingen som kommer i nærheten.

Liker IMiev og de andre trillingene også, men det blir for smått. Skulle jeg hatt en permanent bil 2 ville en av dem vært flott.

Men uansett, har noen andre hørt noen flere rykter? Alt jeg finner på nettet er disse bildene med kamuflerte soul biler.

mvh
MSS
Omsider - Elbil bestilt
Hvit Hyundai Ioniq 2017 - teknikkpakke, skinnseter og takluke
Bestilt 29.9.16
Mottatt 04.01.17

Trond Arve

Sitat fra: MSS på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:16
...I og med at SOUL skal ha en voldsomt mye lenger kapasitet, (de snakker om 120 miles (193km)), bortsett fra Tesla (koster formye) er det vel ingen som kommer i nærheten.
Ser ut som den kommer med 27 kWh batteripakke? Kan gi 1-2 mil lengre rekkevidde enn Leaf med sine 24 kWh.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

pottle

#3
Sitat fra: MSS på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:16
I og med at SOUL skal ha en voldsomt mye lenger kapasitet, (de snakker om 120 miles (193km)), bortsett fra Tesla (koster formye) er det vel ingen som kommer i nærheten.

Kia Soul har ikke en voldsomt større kapasitet enn de andre bilene. En 27 kWh-batteripakke er mer, men det rekker kun til ca 1-2 mil (12,5 %) mer enn Leaf og BMW. Det blir interessant å se om Kia klarer å forbedre kWh-ytelsen per mil i forhold til de andre småbilene som er ca 1,8 kWh på vinterføre. Klarer ikke Kia å matche dette så kan det være at vi sitter igjen med en bil som har en kortere rekkevidde enn Leaf og BMW. Som et eksempel på dette har dårlig kWh-ytelse dessverre gjort Ford Focus Electric noe tungsolgt. 

193 km og over 200 km som det står på dinside.no i dag, er dessverre bare papir-tall som bilprodusentene og bilselgere lirer av seg. Nissan Leaf lider også av dette - på japanske nettsider så skal Leaf til og med klare 228 km. En må ikke kjøpe en elbil ut i fra hva selger og annonser oppgir som rekkevidde.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

jkirkebo

Sitat fra: pottle på mandag 27. januar 2014, klokken 14:58
Kia Soul har ikke en voldsomt større kapasitet enn de andre bilene. En 27 kWh-batteripakke er mer, men det rekker kun til ca 1-2 mil (12 %) mer enn Leaf og BMW. Det blir interessant å se om Kia klarer å forbedre kWh-ytelsen per mil i forhold til de andre småbilene som er ca 1,8 kWh på vinterføre. Klarer ikke Kia å matche dette så kan det være at vi sitter igjen med en bil som har en kortere rekkevidde enn Leaf og BMW. Som et eksempel på dette har dårlig kWh-ytelse dessverre gjort Ford Focus Electric noe tungsolgt. 

Ut ifra bildene virker det ikke som om luftmotstanden har blitt tillagt særlig vekt når bilen ble designet. Og luftmotstand er jo den viktigste rekkeviddetyven for elbiler. Jeg tviler derfor på at denne går noe særlig lengre enn Leafen, ihvertfall ikke på motorvei i 100km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KaiRK

Virker som om de har fått til noe bra på "varme" fronten...
"Vi fikk dessuten demonstrert at varmeapparatene var effektive, og belastet batterikapasiteten overraskende lite i forhold til det vi har opplevd i andre elbiler."
http://www.dinside.no/926635/elektrisk-kia-soul-kjort-i-sprengkulde

Hvis det i tillegg faktisk stemmer at rekkevidden kan dras til over 200km, snakker vi en skikkelig "killer"! ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

pottle

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-57618522-48/kia-soul-ev-joins-electric-car-ranks/

Artikkelen bekrefter at bilens hurtigladersystem kommer med CHAdeMo-standaren. Ikke en stor overraskelse siden det er en asiatisk bil.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Catalyzator

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Igloo

Jeg håper de kommer med litt mer konkret info om denne bilen snart. Den ser tøff ut! (Ihvertfall på utsiden)
Kia Soul Ev

Din Model 3 ble reservert 05/04/2016
RN1071XXXXX

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på mandag 27. januar 2014, klokken 15:05
Ut ifra bildene virker det ikke som om luftmotstanden har blitt tillagt særlig vekt når bilen ble designet. Og luftmotstand er jo den viktigste rekkeviddetyven for elbiler. Jeg tviler derfor på at denne går noe særlig lengre enn Leafen, ihvertfall ikke på motorvei i 100km/t.
En kommentar nede på denne linken hevder at Cd ~ 0,38.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Cowboystrekk

Sitat fra: Trond Arve på lørdag 04. januar 2014, klokken 23:44
Sitat fra: MSS på lørdag 04. januar 2014, klokken 22:16
...I og med at SOUL skal ha en voldsomt mye lenger kapasitet, (de snakker om 120 miles (193km)), bortsett fra Tesla (koster formye) er det vel ingen som kommer i nærheten.
Ser ut som den kommer med 27 kWh batteripakke? Kan gi 1-2 mil lengre rekkevidde enn Leaf med sine 24 kWh.
Etter å ha kjørt mye Tesla og Leaf så må jeg si at det forbauser meg hvor høyt forbruket er på Leafen, uten varmeanlegg og ECO så har jeg store problemer med å kjøre lenger enn 40% av rekkevidda til min 60 kW (tilsvarer batteristørrelsa), noe som burde være uproblematisk selv om Leaf er mindre aerodynamisk da den har 500 kg mindre å drasse på. Om KIA greier å få en mer effektiv drivlinje og varmeapparartet blir så bra som det høres ut som har jeg ingen problemer med å se at den kan greier mer enn de 1-2 milene ekstra kontra Leaf som man skulle tro batteriet gir på papiret.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Trond Arve

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 18. februar 2014, klokken 09:05
Etter å ha kjørt mye Tesla og Leaf så må jeg si at det forbauser meg hvor høyt forbruket er på Leafen, uten varmeanlegg og ECO så har jeg store problemer med å kjøre lenger enn 40% av rekkevidda til min 60 kW (tilsvarer batteristørrelsa), noe som burde være uproblematisk selv om Leaf er mindre aerodynamisk da den har 500 kg mindre å drasse på.
Nominell kapasitet for Leaf-batteriet er 40% sammenliknet med TMS-60; 24 kWh vs 60kWh. Effektiv kapasitet på Leaf er ca 21 kWh på grunn av buffer i topp og bunn; hva er effektiv kapasitet for TMS-60? Med 3 kWh buffer blir effektiv kapasitet på Leaf 37% av TMS-60 (21 kWh vs 57 kWh). Ved langkjøring i jevn/høy fart har vekt relativt liten innvirkning. Gjetter at drivlinja til Leaf er rimelig effektiv, mens kulde koster relativt mye energi (varmeapparat + manglende batterivarming på Leaf).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

#12
Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:33
Ved langkjøring i jevn/høy fart har vekt relativt liten innvirkning. Gjetter at drivlinja til Leaf er rimelig effektiv, mens kulde koster relativt mye energi (varmeapparat + manglende batterivarming på Leaf).
500kg mer betyr mellom 200 og 300Wh/mil i rulletap tilnærmet uavhengig av hastighet. (Varierer med underlag).
Økt vekt betyr noe ekstra tap ved akselerasjon, bremsing, bakker opp og ned, men lite ved jevn hastighet. Luftmotstanden til Leaf og Tesla er temmlig lik (CdxA er ca 0,644 og 0,643).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cowboystrekk

Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 18. februar 2014, klokken 11:33
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 18. februar 2014, klokken 09:05
Etter å ha kjørt mye Tesla og Leaf så må jeg si at det forbauser meg hvor høyt forbruket er på Leafen, uten varmeanlegg og ECO så har jeg store problemer med å kjøre lenger enn 40% av rekkevidda til min 60 kW (tilsvarer batteristørrelsa), noe som burde være uproblematisk selv om Leaf er mindre aerodynamisk da den har 500 kg mindre å drasse på.
Nominell kapasitet for Leaf-batteriet er 40% sammenliknet med TMS-60; 24 kWh vs 60kWh. Effektiv kapasitet på Leaf er ca 21 kWh på grunn av buffer i topp og bunn; hva er effektiv kapasitet for TMS-60? Med 3 kWh buffer blir effektiv kapasitet på Leaf 37% av TMS-60 (21 kWh vs 57 kWh). Ved langkjøring i jevn/høy fart har vekt relativt liten innvirkning. Gjetter at drivlinja til Leaf er rimelig effektiv, mens kulde koster relativt mye energi (varmeapparat + manglende batterivarming på Leaf).
Tipper du har 56-57 kW tilgjengelig på Teslaen. Batterivarminga har nok mye å si da jeg som regel greier 16-18 mil med Leaf om sommeren i ECO uten vifte (ikke hvis det blir noe særlig motorveg), mens jeg greier 35-40 med Teslaen i rundt 8 C (ikke hatt det varmere etter at jeg fikk den) med ECO og uten varme. Det er vell spesielt på motorveg at jeg sliter med Leafen (aerodynamicen).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Ken

Har den Kias 7år garanti så vil den friste mer.
Har ikke Leafen en grei aerodynamikk? Det var meningen fra produsentens side. Det er vanskelig å forstå det som spiser opp all rekkevidde på Leaf.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA