Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris for opplegg av 230 V, 32 ampere, enfase?

Startet av torerikb, mandag 04. november 2013, klokken 13:48

« forrige - neste »

E_S

Aha, det forklarer ganske mye, ja! Jeg har faktisk ikke lagt merke til den øvre grillen der. Får skylde på at skilte dekker litt og jeg bare har hatt bilen i et par uker.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

F_P

Fyller på med litt info etter en lang dag med montering i går.

Dette ble gjort på en annen bil en min, men nyttige erfaringer som er lurt å dele vil jeg tro :)

Hva ble montert
2x SR2 10 Rigid m/drive spredning
2x Vision med 10-gradersspredning

Bilen det ble montert på er en P85D, og det er en noen forskjeller på AP og pre-AP biler som påvirker monteringen. Når vi også valgte 2x10" for å faktisk få det lovlig så medførte det også noen utfordringer.


  • Isoporen man finner bak nosecone er helt annerledes enn min pre-AP bil. På denne bilen var isoporen såpass lang at fangeren må av for å få vekk isoporen. Nå tok vi av fangeren uansett grunnet plasseringen av de 2 Vision LED-barene
  • Det sitter en temp.sensor til høyre i luftekanalen bak øverste grillen. Denne kommer i veien når man monterer 2x10"
  • Den grønne ledningen med lysegrønn stripe for å koble seg til styrestrøm fra lyktene finner man bare på førersiden. Den sitter i PIN nr. 3. På passasjersiden er ledningene av en annen farge så jeg kan ikke garantere at det er PIN nr. 3 der også. På ledningsnettet til Rigid er det den blå ledningen som vanligvis går til av/på bryteren som kobles til her. Vi monterte forøvrig uten bryter i første omgang
  • +12V og jord ble tatt rett fra batteriet. Batteriet befinner seg under frunkbaljen så denne må ut for å komme til.
  • De to Rigid-barene ble montert bak grillen rett under skiltet. For å få dette korrekt i forhold til vinkel ble indre festet løst ved å modifisere 2 festebraketter slik at LED-barene er skrudd sammen i hverandre på midten. Dette må nesten gjøres slik hvis ikke vil lysene fungere som grøftelys grunnet feil vinkel.
  • De 2 Vision barene er montert i den nedre grillen. For å få til dette må fangeren av. Dette er ingen jobb for den lettskremte og nervøse. Fangeren sitter vel og merke bare med 2 skruer i hjulbuene, 2 skuer under, og en mengde klips, men å ta den av er nervepirrende. Å få den på igjen ditto frustrerende. Nye klips anbefales

Konklusjon:

  • Bruk øverste grillen for montering, det er plass nederst også, men fangeren må da som sagt av og du kan plusse på minst 1 t ekstra jobb.
  • Montering bak grillen gir merkbart dårligere spredning så det er ikke ideelt om lysutbytte er det du prioriter.
  • Går man for 2x10" vil du også spare en god del tid på å montere foran/gjennom grillen da innfeste vil bli enklere. Selv om 1x 20" ikke er lov så tror jeg det likevel er å anbefale siden jobben da blir enda mindre krevende.

Monteringen ble utrolig diskret, men jeg tviler vel på om dette er noe jeg tar på meg en gang til. Øverst under skiltet er helt greit, men om noen vil ha de montert nede blir det avslag på forespørselen  :P
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

Ikke akkurat kjempelurt å nesten stenge for nesten alt av luftkjøling av radiatoren til kjølevæsken. Er jo allerede ganske begrenset med kjøling selv ved vanlig kjøring en varm sommerdag. Hvis man bare kjører i 80 og aldri gir på er det sikkert ikke noe problem. Men kjører man i høyere hastigheter over tid en varm sommerdag trenger man luften som kommer inn der.

De spjeldene på sidene som åpner seg kjøler ned de 2 AC kondenserne og ikke radiatoren i midten som er til kjølevæsken.

2015 P85D

Trustno1

Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 14. september 2015, klokken 11:31
Ikke akkurat kjempelurt å nesten stenge for nesten alt av luftkjøling av radiatoren til kjølevæsken. Er jo allerede ganske begrenset med kjøling selv ved vanlig kjøring en varm sommerdag. Hvis man bare kjører i 80 og aldri gir på er det sikkert ikke noe problem. Men kjører man i høyere hastigheter over tid en varm sommerdag trenger man luften som kommer inn der.

De spjeldene på sidene som åpner seg kjøler ned de 2 AC kondenserne og ikke radiatoren i midten som er til kjølevæsken.

Ser ikke for meg at kjølingen vil kunne bli noe nevneverdig problem med mindre man bor i California eller har planer om banekjøring. Denne er nok dimensjonert for å takle mye høyere temperaturer enn vi har her til lands.

Det vil jo fortsatt komme rikelig med luft forbi lampene, man vil bare få noe dårligere flow

F_P

Vi konkluderte med det samme angående varme. La forøvrig merke til at det er elektriske spjeld på hver side av fangeren, bak kromrillene. Usikker på hvilke radiatorer som kjøler hva vel og merke.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

#455
De 2 på sidene bak klaffene er AC kondenserne. Den i midten er radiator for kjølevæske systemet som i hovedsak er for motorene og lader. AC systemet brukes til ac, batteri men ser også ut som kan hjelpe med kjøling ellers også.

Ser hvordan systemet er lagt opp på dette bilde fra diagnosemenyen.
2015 P85D

OleJA

Sitat fra: F_P på mandag 14. september 2015, klokken 13:53
Vi konkluderte med det samme angående varme. La forøvrig merke til at det er elektriske spjeld på hver side av fangeren, bak kromrillene. Usikker på hvilke radiatorer som kjøler hva vel og merke.
Om ikke et reelt problem, så trolig et garantiproblem den dagen en får problem med kjøling  :-X
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

F_P

Sitat fra: OleJA på mandag 14. september 2015, klokken 14:30
Om ikke et reelt problem, så trolig et garantiproblem den dagen en får problem med kjøling  :-X

Det kan nok tenkes, men da tror jeg det gjelder den øvre plasseringen også. Som nevnt vil jeg uansett ikke anbefale ut fra praktisk nytte å montere 2x10" inn bak grillen under skiltet da det begrenser spredningen på lysene en del.

Når det gjelder bilen på bildet så er også tanken at det monteres 2 brytere til hvert par slik at man ikke kjører med alle 4 tent mer enn når det er høyst nødvendig.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Voll1

Flott prosjekt!  Takk for at F_P deler dette med oss.

Legg gjerne ut et "ferdig-bilde" slik at vi kan se hvordan det hele ble til slutt (uten lys påslått). Et nærbilde av sammenkoblingen av de 2 øvre LEDbarene hadde også vært flott.

Gleder meg til fortsettelsen når det gjelder bryterplassering og teknologi (Homelink??).  :)
Model S  2013-2018
Model X  2017-

hoffa

#459
Vurderer å montere en 20" ledbar, men trenger en smal skiltramme. Den originale dekker for mye av grillen. Har søkt litt men finner foreløpig ingen som selger dette, noen som vet?

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

Muffinman

Sitat fra: hoffa på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:54Den originale dekker for mye av grillen.
Ops, der var det en utfordring jeg ikke så komme. Uansett har gammelbilen en smalere ramme og skal ikke ha ledbar. Tenker at jeg må bytte, slik at monteringen kan gå sin gang på den nye. Kanskje du kan bytte skiltholder med en eier av en eldre bil?

@F_P: Er det ikke en vanvittig øvelse å justere fire ledbar``s til å stemme med lysbildet fra originallyktene? Man skal jo helst unngå nærblending samtidig som man får best mulig sikt. Har du en spesiell framgangsmåte på dette?

(Jeg nøyer meg med en enkel 10" SR2 Hyper Combo, men ser for meg utallige prøveturer med justering mellom).

F_P

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 15. september 2015, klokken 11:03
Sitat fra: hoffa på tirsdag 15. september 2015, klokken 10:54Den originale dekker for mye av grillen.
Ops, der var det en utfordring jeg ikke så komme. Uansett har gammelbilen en smalere ramme og skal ikke ha ledbar. Tenker at jeg må bytte, slik at monteringen kan gå sin gang på den nye. Kanskje du kan bytte skiltholder med en eier av en eldre bil?

@F_P: Er det ikke en vanvittig øvelse å justere fire ledbar``s til å stemme med lysbildet fra originallyktene? Man skal jo helst unngå nærblending samtidig som man får best mulig sikt. Har du en spesiell framgangsmåte på dette?

(Jeg nøyer meg med en enkel 10" SR2 Hyper Combo, men ser for meg utallige prøveturer med justering mellom).

Jo det er en vanvittig øvelse å få det 100%. Når i tillegg fangeren er i veien såpass som den er så blir det enda verre. Nå brukte vi ikke allverdens av tid på det i første omgang siden det manglet et ledningsnett til Vision-barene, og spesielt de blir kjelkete å justere etter at de er montert pga. en litt for godt skjult justeringsskrue. Rigid-barene er enklere da de er lettere tilgjengelig.

Som sagt. Jeg er enig med deg angående 1x10". Det holder for de fleste og er enklere å montere og det blir mindre ledninger, rele, brytere etc.. 1x20" om man vil ha mer lys. Ville som sagt laget hull i grillen til lyset slik at den kommer utenfor all plasten som sperrer for spredningen. Det ser ikke like elegant ut, men lyset blir nok en del bedre.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

dotten

Jeg tror garantien kommer til å ryke og at bilen brenner opp..
S85

P85D fra mars 2015

Muffinman


dotten

Muligens ikke i den rekkefølgen.
S85

P85D fra mars 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA