Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Michelin X-Ice Xi3 levert på dør for under 10.000 kroner

Startet av PetterX, mandag 28. oktober 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

PetterX

Hei folkens! Jeg kan ingenting om bil. Det har egentlig aldri interessert meg. Har kun hatt én bil i mitt liv, og den har jeg nå hatt i 17 år (toyota). Hovedgrunnen til at jeg nå vurderer å kjøpe Tesla er at jeg elsker gadgets. Tesla er en gadget på hjul...

Driver nå og spekker min drømmegadget, men er usikker på det med dekk. Klarer jeg meg med de medfølgende helårsdekkene, eller bør jeg kjøpe separate sommer og vinterdekk?

Har kjørt på helårsdekk de siste 17 år, uten nevneverdige problemer. Deilig å slippe å skifte dekk når sommer og vinter banker på døren. Bor i Oslo.

Kagex

Du bør nok ha vinterdekk på denne bilen.  Mye krefter og tung bil.  De helårs dekkene som følger med passer seg nok bare til sommer/vår/høst

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

PetterX

Urk!

Følger det med jekk? Er det like enkelt å bytte dekk som på en vanlig bil?

TerjeV

Sitat fra en dyktig bruker på forumet:

En ting er klinkende klart!
Jeg skal ikke velge de medfølgende "helårsdekkene" som vinterdekk!

Dro avgårde i dag, 2 minus. Lett isete overflate - med "helårsdekk" i bakhodet. "De klarer seg vel utmerket på litt høstis.".

Nei, det er ikke å anbefale. Lurer på om det blir å dra å bytte dekk i dag.
"Helårsdekk" i 2 minus med lett islag ble i overkant spennende for blodpumpa mi. Sitter ikke godt forover og bakover, sitter ikke godt sidelengs. Sitter rett og slett ikke.
Karmøy -
TMS 85 Levert 26.11.2013 - solgt 28.05.2016
Mercedes B 250 Electric 2017 Siden August 2016
E-tron fra Juni 2019

Aage M.

Sitat fra: PetterX på søndag 20. oktober 2013, klokken 11:28
Urk!

Følger det med jekk? Er det like enkelt å bytte dekk som på en vanlig bil?

Følger ikke med jekk. Skal du gjøre jobben selv anbefaler jeg anskaffelse av god hydraulisk jekk. Ingen forskjell fra andre biler, men husk at dekkene er tunge. Bruk momentnøkkel, og husk etterjustering etter noen få mil.

PetterX

PetterX

PetterX

Skifter den jevne Tesla-eier dekk selv? Hvis ikke, hvor får dere det gjort og hvor mye koster det?

Kagex

Kalles helårsdekk fordi de brukes jevn over hele året i sydligere strøk, i Norge der brøyting er et problem hvert år og snø som dekker mesteparten av landet må man nok belage seg på å ha 2 sett med dekk.

P29687

PetterX

Trodde disse bilene var spekket med tanke på norske forhold?

Kagex

Spekket etter norske forhold er nok kun batteriet, varmeanlegg, strøm, vinterpakke ( som har oppvarmede bakseter). de tilbyr vinterdekk (ekstra kostnad) nokian dekk til 23 og pirrelli til 15
P29687

PetterX

Takk for alle svar. Setter stor pris på det.

Fint om noen som bruker helårsdekkene kan si noe om sine erfaringer.

Kallagtunet

Tviler sterkt på at noen er så dumme at de har noen erfaringer å melde. Hvis du ikke har råd til de 15k vinterdekkene koster er bilen for dyr...

PetterX

15k fra eller til betyr ikke mye. Skifter dere dekk selv? Hvis ikke hvor får dere gjort det og hva koster det?

Kagex

hvis økonomi har noe å si så kanskje gå ned fra 85 til 60 pakken eller fjerne noen av ekstra pakkene for vinterdekk må man ha ellers så kan du egentlig bare parkere teslaen når snøen kommer.
P29687

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA