Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Michelin X-Ice Xi3 levert på dør for under 10.000 kroner

Startet av PetterX, mandag 28. oktober 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

PetterX

Jeg har som sagt kjørt på helårsdekk hele mitt liv her nede i Oslo. Noen spesiell grunn til at det ikke vil funke med en Tesla?

kjølholdt

2.1 tonn 362 hestekrefter bakhjulstrekk kan gjøre det vandkelig med helårsdekk
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

Sitat fra: PetterX på søndag 20. oktober 2013, klokken 12:39
Jeg har som sagt kjørt på helårsdekk hele mitt liv her nede i Oslo. Noen spesiell grunn til at det ikke vil funke med en Tesla?
Hva slags dekk har dette vært? Merke og modell? Vekt og krefter tilsier at Model S bør skos bra :) Dvs. nordiske vinterdekk (som dessverre er dårligere på tørr og våt asfalt enn kontinentale vinterdekk, men som du vil prise deg lykkelig for at du kjøpte når du skal opp snødekte bakker :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Mhal

Har ikke fått min enda. Men ser det spørs om jekk å skifte dekk. Vil det fungere å sette bile i high mode klosse under og senke til low istedet for å bruke jekk?

bb

Styr unna (bokstavelig talt) såkalte helårsdekk! De brukes kun i sydeuropeiske land der klimaet er noe helt annet enn her. Det folk ofte kaller for helårsdekk er vanligvis piggfrie vinterdekk. Jeg ser skremmende mange biler i sommerhalvåret som er skodd med piggfrie dekk. Men det finnes ekte helårsdekk som også selges her. Disse har dypere mønster enn vanlige sommerdekk og er litt mykere.

Helårsdekk er et kompromiss. Du får et middelmådig sommerdekk og et middelmådig vinterdekk. Hvorfor gå for et dekk som scorer 6 av 10 på testene hvis man kan bruke to sett med dekk som hver scorer 10 av 10 på sommer/vintertestene? Forforsterker + effektforsterker yter som regel bedre enn en integrert forsterker. 18-70 mm + 70-200 mm objektiv yter som regel bedre enn et 18-200 mm objektiv.

Piggfrie vinterdekk bør ikke brukes om sommeren. De er for myke og gir dårligere grep, lengre bremsestrekning og vannplaner på lavere hastighet. Dessuten slites de fortere ut fordi de må jobbe på høyere temperatur enn det de er laget for. Eneste fordelen er at de støyer mindre enn sommerdekk. Men er man opptatt av støy finnes det også støysvake sommerdekk som gjør det bra i testene.

Husk at de fire håndflatene dekkene utgjør er de eneste kontaktflatene mellom bilens 2,1 tonn og veien. Å spare litt penger på dekk eller å spare tid/penger på dekkskift to ganger i året er noe jeg ikke ville ha vurdert engang.

Sitat fra: PetterX på søndag 20. oktober 2013, klokken 11:45
Skifter den jevne Tesla-eier dekk selv? Hvis ikke, hvor får dere det gjort og hvor mye koster det?
Jeg kommer til å skifte dekk selv, ja. Det vil ta en time hver gang. Pluss en time for vasking av dekk/felg før de lagres. Så i alt fire timer i året. Her på Haugerud i Oslo er det et dekkverksted som kun tar 250 kr for bytte av dekk. De gjør det på ca. 10 minutter mens du venter.

Sitat fra: PetterX på søndag 20. oktober 2013, klokken 12:39
Jeg har som sagt kjørt på helårsdekk hele mitt liv her nede i Oslo. Noen spesiell grunn til at det ikke vil funke med en Tesla?
Alt funker selvfølgelig. Det er bare snakk om at marginene for bremselengde, grep, akselerasjon osv blir redusert.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

valvolainen

Sitat fra: Mhal på søndag 20. oktober 2013, klokken 13:56
Har ikke fått min enda. Men ser det spørs om jekk å skifte dekk. Vil det fungere å sette bile i high mode klosse under og senke til low istedet for å bruke jekk?

Nei.

Luftffæring suger ikke understellet opp når du senker bilen, de slipper ut luft.
Så når du kjører den opp, slenger klosser under og slipper den ned vil dekkene fortsatt falle til bakken og hvile der.
Hva som enda værre er - når du tvinger av dekkene vil navene falle enda lenger ned og du sliter med å få på dekkene igjen.


Martin Nystrand
Råde, Østfold.

PetterX


petersv


Kagex

Nope.  Bruker dem vår/sommer/høst helt til de er slitt så kjøpe et par skikkelige sommerdekk

Sent from my GT-I9505 using Xparent BlueTapatalk 2

P29687

tklev


Havebigfun

Sitat fra: tklev på søndag 20. oktober 2013, klokken 19:00
Hva er skikkelige sommerdekk for Perf Plus?
De dekkene som følger med- sitter som limt på bakken ;)

Epleskreller

I morgen kan det bli ufrivillig test av helårsdekkene på snøføre. Det kommer til å gå sakte! :-[
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

janlar

Heldig dere med helårsdekk ;), bedre enn 21" og sommerdekk  :-\
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

Neemaz


Om noen av dere etter gjentatte advarsler om snø imorgen, fortsatt drar på jobb imorgen med sommerdekk/helårsdekk... Da håper jeg dere først og fremst ikke skader noen andre, deretter håper jeg at dere blir forvist fra Norge med umiddelbar virkning.  >:(    :o   ???

laumb


Sitat fra: Epleskreller på søndag 20. oktober 2013, klokken 20:35
I morgen kan det bli ufrivillig test av helårsdekkene på snøføre. Det kommer til å gå sakte! :-[

Spent på dette. Har avtalt time for å legge om på originalfelg i morgen kl. 12:30 på Alnabru. Ikke kan jeg skru av felgene og kjøre den andre bilen inn heller. :-/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA