Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på oppgradert lader (software)

Startet av Erik F. H., søndag 21. mai 2017, klokken 18:46

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:19


Min erfaring etter 15 år i bil bransjen er at AC kompressorer ryker fra tid til annen og jeg vil tro at hvis en forventer at den skal holde 15-20 år er enn litt optimistisk. Sjansen for at AC anlegg fungerer normalt på en 15 år gammel bil hvor det ikke er tatt noe AC service er liten-da anlegget vil være tomt for gass med stor sannsynlighet.
 
Hovedgrunnen til at de ryker er mekanisk feil pga at manglende smøring. Siden det forsvinner 10-15% gass pr år uansett i naturlig lekkasje så vil AC kompressor gå "tørr" etter ca 7-15 år å da er sjansen stor for at den ryker.
Jeg kommer ikke på at jeg noen gang byttet AC kompressor på en bil som det var bra med gass igjen på AC anlegget. Anlegget var tomt for gass. Det er derfor viktig å ha service på AC anlegget og BRUKE AC ikke bare på sommeren for å få smøre sirkulasjon i systemet! Jeg bruker derfor AC på vår C-Zero hele året. Kommer til å bestille AC service etter ca 3-4 år. De fleste biler har ca 50-80% av anbefalt gass mengde fylt på fra fabrikk så med naturlig svinn kan bilen være helt tom etter 5 år-dette har jeg opplevd flere ganger. Lekkasje fra AC anlegg er ikke uvanlig. Fabrikkene fyller ikke opp helt til 100% da gass koster. AC gassmengde sjekkes som regel IKKE via service-kun at AC "slår inn". Her må en ha separat AC service. Et AC anlegg kan fungere på et vis med så lite som 20% gass igjen.

Men det hadde vært spennende om noen sjekket en slik sak!     

Hvis forrige eier da ikke har tatt denne servicen så har jo kjøper en utrolig god sak. Bilen ble kjøpt på høsten og da er det ingen stor grunn til at hun bruker AC heller. Hvis den har manglet eller hatt lite gass når hun kjøpte den så er det vanskelig å se at dette ikke var en feil som var der når hun kjøpte den. Håper kjøper har baller nok (selv om det er en hun) til å ta denne saken videre, ikke minst for at man da vil kunne få en normal bruktbilpris for disse bilene i fremtiden hvis hun vinner frem.

PionerThink

Dette er jo egentlig litt besynderlig ???
Hvis dette gjelder på tvers av bilmerkene så sitter jo mange på en "udetonert bombe" slik jeg kan tyde dette?
Har selv solgt mange biler der jeg aldri har sjekket AC for gass, bare konstatert at den har virket :o
Kunne jo da risikert at ny eier banket på døra og ba meg om å dekke AC-kompressor selv om jeg solgte bilen "i god tro" at den virket som den skulle i salgsøyeblikket ::)
Et alternativ sett i lys av denne saken er jo at man skriver i kontrakt at man selger bilen som den er, men anbefaler ny eier å foreta AC-service, gearkasseservice, kardangservice og alle andre potensielt skjulte "feiltrusler" for å gardere seg ;)
Da kan man i det minste ikke bli tatt for ikke å ha nevnt noe mulig utestående i kontrakt ;D
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

kaiat

Sitat fra: CitB59EL på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:19


Min erfaring etter 15 år i bil bransjen er at AC kompressorer ryker fra tid til annen og jeg vil tro at hvis en forventer at den skal holde 15-20 år er enn litt optimistisk. Sjansen for at AC anlegg fungerer normalt på en 15 år gammel bil hvor det ikke er tatt noe AC service er liten-da anlegget vil være tomt for gass med stor sannsynlighet.
 
Hovedgrunnen til at de ryker er mekanisk feil pga at manglende smøring. Siden det forsvinner 10-15% gass pr år uansett i naturlig lekkasje så vil AC kompressor gå "tørr" etter ca 7-15 år å da er sjansen stor for at den ryker.
Jeg kommer ikke på at jeg noen gang byttet AC kompressor på en bil som det var bra med gass igjen på AC anlegget. Anlegget var tomt for gass. Det er derfor viktig å ha service på AC anlegget og BRUKE AC ikke bare på sommeren for å få smøre sirkulasjon i systemet! Jeg bruker derfor AC på vår C-Zero hele året. Kommer til å bestille AC service etter ca 3-4 år. De fleste biler har ca 50-80% av anbefalt gass mengde fylt på fra fabrikk så med naturlig svinn kan bilen være helt tom etter 5 år-dette har jeg opplevd flere ganger. Lekkasje fra AC anlegg er ikke uvanlig. Fabrikkene fyller ikke opp helt til 100% da gass koster. AC gassmengde sjekkes som regel IKKE via service-kun at AC "slår inn". Her må en ha separat AC service. Et AC anlegg kan fungere på et vis med så lite som 20% gass igjen.

Men det hadde vært spennende om noen sjekket en slik sak!       



Har lært meg å ta en sjekk på AC-anlegget nå og da etter at det ble tomt for gass på den forrige bilen min en gang.

Merkeverkstedet som mine foreldre brukte på sin forrige bil brukte faktisk å ta en skikkelig sjekk på AC-anlegget sånn hvert andre eller tredje år. Det stod ikke oppført i vanlig service, men de gjorde det slik for at kunden skulle unngå trøbbel på AC-anlegget. Men den gjengen gjorde bra jobb da, jeg brukte de noe selv. Foreldrene mine hadde denne bilen i ti år og AC fungerte prikkfritt hele veien.

lfc4ever

Da har j hentet bilen fra verksted. Vart reparert på garanti. Jeg har ikke hatt service på bilen min, så var litt spendt på om det hadde noe å si.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

65lars

God lesing, takker for erfaringene!. 
Jeg har, etter 12,5 mndr.,  kun 3200 km på Zeroen min, og tar den vel ikke inn på Service før til neste år.  I påska blir det å skifte til sommerdekk, bruke litt smerkel-papir på bremser osv., en mini service.  Pollen filter?  WTF?  Oljenivå, bremmseveske, alt er jo perfekt.  Hva mer trenger jeg å gjøre?
:+1:
Trilling, bestilt KIA

pwb

Sitat fra: 65lars på søndag 09. april 2017, klokken 15:53
God lesing, takker for erfaringene!. 
Jeg har, etter 12,5 mndr.,  kun 3200 km på Zeroen min, og tar den vel ikke inn på Service før til neste år.  I påska blir det å skifte til sommerdekk, bruke litt smerkel-papir på bremser osv., en mini service.  Pollen filter?  WTF?  Oljenivå, bremmseveske, alt er jo perfekt.  Hva mer trenger jeg å gjøre?
:+1:

er det ikke 12 mnd service på zero? På ion er det 20.000 eller 12 mnd, det som kommer først. Men på neste service så får jeg også 24 mnd siden jeg har "kjørt inn" 12 mnd :-)

65lars

Til pwb:
På Zeroen er det 15K km eller ett år service, for å beholde garantien. 
Dette finner jeg ingen steder, hverken i service-heftet eller i manualen.  Noen papirer i det hele tatt.
Bilen hadde kjørt 1K km da jeg kjøpte den, en demobil fra forhandler. 
Jeg har kjørt den 2,3 K km siden jeg overtok den, 4. april -16.
Basert på det ovennevnte, sendte servicesjefen meg et dokument, på dansk, som forklarte dette med 15K km eller ett år.  Vedlagt.

Jeg spurte service sjefen det følgende:  Om denne bilen har kjørt kun 5km i løpet av ett år, stått i garasjen resten av tiden, vil dere allikevel anullere garantien, fordi jeg ikke tok den inn på service, til tonen av kr. 4.000 - etter ett år???

Fikk aldri noe svar. :)

Så jeg tar det med ro.  Gjør litt av servicen selv, tar den inn på 2-års service om ett år.   
Eller kanskje etter 12K km?   :D
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA