Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde?

Startet av Bjoris, mandag 24. juni 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

epsilone6

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 10. september 2016, klokken 14:34
Min bil hadde ikke blitt sakteladet før jeg fikk den, kun hurtigladet ca 60 ganger, dvs nesten hver dag før jeg fikk den.
Etter snart 50 000 km/to år er det ingen tegn til batteritap i følge Leafspy. Rekkevidden er bedre enn noensinne.

Jeg tror dette er optimalt så lenge temperaturen ikke blir for høy. Lader aldri til 100% og alltid kort ladetid.

tomrh

#46
Sitat fra: Rio på lørdag 10. september 2016, klokken 10:36
Sitat fra: tomrh på fredag 09. september 2016, klokken 12:33
Røntgenanalyse av lithiumbatteri viser at hurtiglading faktisk skader batteriet og lager huller i strukturen:
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414094117.htm
Men tomrh, det gjelder da vel én kjemi, og én struktur?

Jeg snakket med en av de top tekniske sjefene hos Nissan, og han sa at de ikke så degraderingsfroskjell på batteriene som bare hurtiglades og de som bare normallades.
Vi har jo denne generelle artikkelen fra battery university også da:
http://batteryuniversity.com/learn/article/ultra_fast_chargers
Der det av figur 2 framkommer at ladehastigheter over 1C degraderer batteriet raskere. (Leaf hurtiglader med opptil 2C i starten).

Jeg forstår forskningsartikkelen på sciencedaily som om at de valgte ut en lovende batterikjemi for å studere i røntgenlys hvordan degradering arter seg ("...structural changes have been visualized for the first time"), men at prosessen skjer i alle litiumbatterier mer eller mindre (jfr innledning: "Charging lithium-ion batteries too quickly can permanently reduce the battery capacity").

Vet ikke helt hvilken av de ulike batterikjemiene som Nissans tekniske sjef snakket om? Kan hende de har funnet den rette kjemien i 30 kWh-batteriet?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Uttalelsen gjaldt den gamle batterikjemien.

Altså, jeg er ikke uenig med deg, men mener at man ikke kan generalisere fra artikkelen - nettopp fordi kjemiene og den fysiske konstruksjonen er så forskjellig.

Jeg vil også anta at det er vanskelig å simulere "real world conditions" i et laboratorium, over tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA