Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde?

Startet av Bjoris, mandag 24. juni 2013, klokken 11:26

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. juni 2013, klokken 15:29
Det er utvilsomt bedre å ha større buffer i begge ender enn å bruke hele spekteret. Men jeg vil tro at både Nissan og Mitsubishi har gjort nødvendige grep for å sikre god nok levetid på batteriene. Å si at Leaf-eiere som lader til 100% bør bytte til trilling er vel i overkant kategorisk?

Ja, spesielt siden Leaf ladet til 80% (egentlig 82.2%) har omtrent like lang rekkevidde som trilling ladet til 100%...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 14. juni 2013, klokken 16:01
Jeg tviler litt på om informasjon stemmer på batteritypen som brukes i Leaf:

* 50.000km uten synlig tap og mye lading til 100%
http://sacramento.cbslocal.com/2013/03/06/2011-nissan-leaf-at-two-years-32000-miles-no-signs-of-age/

* Mistet en bar ettter 126.000km og 100% lading
http://insideevs.com/steve-marshs-nissan-leaf-loses-first-battery-capacity-bar-after-record-78600-miles/
Jeg antar Steve må ha ladet mellom 800 og 1000 ganger til 100%, i følge tabellen skulle vel tapet vært langt mer enn han har nå?

Thomas
Det virker som denne Steve har kjørt batteripakken helt ned ver dag. Det star at nå kommer han seg ikke til jobb uten å ha en ladestopp. Da vil jeg si at det er helt utrolig at han har klart å kjøre så mange mil før kapasiteten har gått ned.
De fleste her snakker mye om 100% men ikke mange som tenker på at det sliter mye å kjøre batteripakken i bånd.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2013, klokken 17:01
Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. juni 2013, klokken 16:16
At batteriene er ulike kan man for eksempel se ved at Leaf bærer 140Wh/kg og i-Miev 80Wh/kg. Om de er radikalt annerledes vet jeg lite om, heller ikke hvordan 100% lading påvirker antall ladesykluser. Men jeg antar som sagt at Nissan vet endel om dette.

Om disse tallene er korrekte betyr det faktisk at trillingene har tyngre batteri enn Leaf. Det virker noe rart synes jeg?
Sant. Hmmm finner ulike tall der ute. Ser ut som cellen har 109 Wh/kg, mens batteripakken har 80 Wh/kg... det er kanskje inkludert ledninger osv.? http://www.greencarcongress.com/2008/05/the-battery-pac.html.

Her angis 157 Wh/kg for Leaf-cellen, uten å oppgi tall for selve pakken. Men dersom det stemmer at pakken veier 294 kg ender vi med 24000/294 = 81 Wh/kg.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2013, klokken 17:06
Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. juni 2013, klokken 15:29
...Å si at Leaf-eiere som lader til 100% bør bytte til trilling er vel i overkant kategorisk?
Ja, spesielt siden Leaf ladet til 80% (egentlig 82.2%) har omtrent like lang rekkevidde som trilling ladet til 100%...
Var slett ikke slik jeg mente det. Hvis man overhodet ikke er villig til å endre på ladevanene sine men fullader Leafen hver gang, så ville man hatt elbil mye lengre om man hadde hatt trilling. Men så kan man jo bare selge Leafen i god tid før man mister en bar, sikkert langt fra alle som tenker på å spørre hvordan den er blitt ladet...  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. juni 2013, klokken 20:55
Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. juni 2013, klokken 17:01
Sitat fra: Trond Arve på fredag 14. juni 2013, klokken 16:16
At batteriene er ulike kan man for eksempel se ved at Leaf bærer 140Wh/kg og i-Miev 80Wh/kg. Om de er radikalt annerledes vet jeg lite om, heller ikke hvordan 100% lading påvirker antall ladesykluser. Men jeg antar som sagt at Nissan vet endel om dette.

Om disse tallene er korrekte betyr det faktisk at trillingene har tyngre batteri enn Leaf. Det virker noe rart synes jeg?
Sant. Hmmm finner ulike tall der ute. Ser ut som cellen har 109 Wh/kg, mens batteripakken har 80 Wh/kg... det er kanskje inkludert ledninger osv.? http://www.greencarcongress.com/2008/05/the-battery-pac.html.

Her angis 157 Wh/kg for Leaf-cellen, uten å oppgi tall for selve pakken. Men dersom det stemmer at pakken veier 294 kg ender vi med 24000/294 = 81 Wh/kg.
Ja og i wiki-artikkelen om i-MiEV som Trond Arve refererer til står det "The entire pack has a specific energy of 80 Wh/kg". Så da er det vel omtrent det samme da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Flg. spørsmål passer også å ta opp i denne tråden:

Med batteriet over 80% ladet, vil kraftig regenering være å anbefale? Tenker på en situasjon der man ruller ned fra toppen av en skikkelig bratt bakke. Mengden regenert strøm vil fort kunne bli ganske mange titalls ampere, nesten som hurtiglading.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

BE

Dette styrer Leaf fint selv.Du får gradvis redusert regenerering etter hvert som du nærmer deg 100% (Tar også hensyn til temperaturen på batteriet). Med fulladet batteri vil du ikke ha noe regenerering i det hele tatt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

keca

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. juni 2013, klokken 23:57
Flg. spørsmål passer også å ta opp i denne tråden:

Med batteriet over 80% ladet, vil kraftig regenering være å anbefale? Tenker på en situasjon der man ruller ned fra toppen av en skikkelig bratt bakke. Mengden regenert strøm vil fort kunne bli ganske mange titalls ampere, nesten som hurtiglading.

For de mange "ta-vare-på-batteriet-mest-mulig" fanatikerne her inne på forumet er vel dette et skrekkscenario. For min del føler jeg mer for å få denne bilen brukt, enn å ta vare på batteriet slik at man helst kun burde latt den stå lagret med 40-50% strøm (kanskje feil strømnivå ved lagring..)

Da det er en buffer i bunn og topp, føler jeg at dette holder. Derfor lader jeg til 100% alltid, kjører den ofte langt ned, lar den stå fulladet i flerfoldige timer, hurtiglader ganske ofte, fullt pådrag ihvertfall en gang per kjøretur(tror dette kan være veldig skadelig..) og sikkert en masse andre ting som er veldig skadelige for batteriet. Har kjørt 47 000km nå, tror ikke batteriet er svekket, forstår ikke helt det batteriprogrammet, men der har jeg 285 GIDS (281 GIDS er 100%).

Jeg er overhodet ikke interessert i å endre mine ladevaner og jeg er ihvertfall absolutt ikke interessert i en "trilling".. (om den så hadde vart 5 år lengre!)
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

RuneW

Sitat fra: keca på mandag 17. juni 2013, klokken 00:48
Jeg er overhodet ikke interessert i å endre mine ladevaner og jeg er ihvertfall absolutt ikke interessert i en "trilling".. (om den så hadde vart 5 år lengre!)

Nei, det kan jo nesten virke som om jo verre du behandler batteriet jo bedre holder det seg... Så som jeg har sagt før - kjør på med 100% lading, flatt batteri og hurtiglading  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Sitat fra: RuneW på mandag 17. juni 2013, klokken 13:27
Sitat fra: keca på mandag 17. juni 2013, klokken 00:48
Jeg er overhodet ikke interessert i å endre mine ladevaner og jeg er ihvertfall absolutt ikke interessert i en "trilling".. (om den så hadde vart 5 år lengre!)

Nei, det kan jo nesten virke som om jo verre du behandler batteriet jo bedre holder det seg... Så som jeg har sagt før - kjør på med 100% lading, flatt batteri og hurtiglading  ;D
Jeg tror ikke en skal vektlegge ahr tallene fra leaf battery appen på Android for mye. De virker å være usikre estimater, som vi ikke vet hvordan regnes ut. Mitt ahr tall er 67,57 og det har ikke endret seg en desimal siden jeg begynnte å bruke appen for ca. 1 mnd siden, samt ser jeg flere andre har akkurat likt tall.

Det eneste tallene som virker pålitelig fra den appen er celleparenes volt og Soc tallet.

SOC tallet viser alltd 80% ved lading til 80%. Lading til 100% gir SOC tall på ca 93% hos meg, men det varierer litt +- 1%. Lading til 80% er 4,05 volt, og på min Leaf ligger lading til maks, ca. 4,09 avg. Dvs at det er 0,04 volt forskjell, så min erfaring etter at jeg bruker android appen er at lading 80% er mye nærmere lading til maks enn jeg trodde.

Vedrørende marginer og maks volt / min / cutoff volt, kan en ikke direkte sammenligne forskjellige liion kjemier. Lipo og liion batterier lades normalt til maks 4,2 volt.

På mitt batteri er at det er det samme ene celleparet som utmerker seg med lavere spenning ved Very Low battery warning. Siden det er kritisk at ingen av cellene går under min volt, skal det bare en svak celle til for å redusere kapasiteten til hele batteriet, siden BMS må passe på at den ene cellen ikke ødelegges helt.









tomrh

Fant en interessant slide-presentasjon av målinger på kapasitetstap ved hurtiglading i minusgrader.
http://www.slideshare.net/avnishnarula86/modeling-of-ageing-of-liion-battery-at-low-temperatures

Den mest informative sliden her er slide 20.

Generelt kan man mhp. batteriets levetid anbefale å unngå høye strømtrekk ved lave temperaturer, dvs. både hurtiglading og kraftige aksellerasjoner. Semihurtiglading ved 1C i sommertemperaturer er ikke skadelig i det hele tatt (referansekurven på slide 20).

For å forstå kurvene: Leaf starter ut hurtiglading om sommeren med ca. 120A ladestrøm som tilsvarer ca 2C. Referansekurven med 1C tilsvarer ca. 60A ladestrøm. Når man hurtiglader i noen få minusgrader får man typisk maks 50A, dvs. ca. 0,8C.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Røntgenanalyse av lithiumbatteri viser at hurtiglading faktisk skader batteriet og lager huller i strukturen:
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414094117.htm
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på fredag 09. september 2016, klokken 12:33
Røntgenanalyse av lithiumbatteri viser at hurtiglading faktisk skader batteriet og lager huller i strukturen:
https://www.sciencedaily.com/releases/2015/04/150414094117.htm

Men tomrh, det gjelder da vel én kjemi, og én struktur?

Jeg snakket med en av de top tekniske sjefene hos Nissan, og han sa at de ikke så degraderingsfroskjell på batteriene som bare hurtiglades og de som bare normallades.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AppleKnocker

Min bil hadde ikke blitt sakteladet før jeg fikk den, kun hurtigladet ca 60 ganger, dvs nesten hver dag før jeg fikk den.
Etter snart 50 000 km/to år er det ingen tegn til batteritap i følge Leafspy. Rekkevidden er bedre enn noensinne.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

leafnor

Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 10. september 2016, klokken 14:34
Min bil hadde ikke blitt sakteladet før jeg fikk den, kun hurtigladet ca 60 ganger, dvs nesten hver dag før jeg fikk den.
Etter snart 50 000 km/to år er det ingen tegn til batteritap i følge Leafspy. Rekkevidden er bedre enn noensinne.
Har ikke peiling, med noe peiler inn på at temperatur er et moment. Med hurtiglading holder batteriet jevnt over noe høyere temperatur enn uten. På GEN1 Leaf sitt batteri minnes jeg å ha lest er over 35 ikke er bra.
Hurtiglader man så det ikke er over 35, da tenker jeg det ikke er noe problem med hurtiglading.
Derimot, holdt jeg på hver dag å ladet med hurtiglader som på ferieturen i sommer der batteriet holdt over 50 grader, da hadde det blir "amerikanske" tilstander, og bye bye batteri.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA