Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av zeit74, torsdag 06. april 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

S4e

Mener å ha lest at forbruket på den er forfærdelig på langtur og trådstarter har lite glede av elmotor når en ikke bruker bilen til småkjøring i byen?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zeit74

Jeg har så fryktelig lyst på elbil, av mange grunner, men innser at 4wd er det fornuftige her. Kjørte en ganske ny Suzuki Vitara opp dit og det kjentes veldig trygt. Kunne dog vært en litt kraftigere bil. Med skiboks, tur retur, bensin for 400.

For oss er det nok ikke et brukbart alternativ med kjetting og/eller piggdekk, men takker for gode innspill. Det er piggdekkforbud i byen og jeg synes det blir litt mye å ordne med. Kanskje jeg er litt lat, men. En må bare forsøke å ta inn alle detaljer og denne type ekstraarbeid vil telle negativt for meg før en hyttetur. Jeg er ikke så bilvant at det kjennes greit å ta kjettinger av og på heller, selv om en sikkert blir vant til det og.

Så enkelt og greit som mulig, så bra/sikker som mulig, så komfortabelt som mulig, opp mot 500 000 tenker jeg. Så da utgår akkurat nå en Tesla 4wd p.g.a pris.  :'(Hybrid har vi vurdert, men da er nok bensinbil greiere for vårt bruk med primært hyppige langturer.  Elsker tanken på at brusen er dyrere enn turen som du skriver over her, elbilfundamentalist, og jeg har hjertet mitt rettet mot Tesla men det blir et fryktelig dyrt og lite brukt leketøy.  ;D ;D

Taffelman

#47
Tja.. alt er jo relativt  :)

Vi har ett blandet kjøremønster på vår Outlander PHEV og har årlig gjennomsnittsforbruk på ca 0,4 L/mil etter ca 30.000 km.

Etter at batteriet er kjørt "tomt" (etter ca 4 mil) går den på 0,6 - 0,7 l/mil avhengig av årstid og kjørestil, dvs på nivå med en tilsvarende stor Diesel SUV. Med fulladet batteri ved avreise blir gj.snitt forbruk ned mot 0,5 L/mil på en 20 mils etappe, som vil utgjøre mindre enn 5000 kr/år for bruksmønsteret som TS skisserer.

En ny(ere) bil til ca 400.000 har verditap/finanskost på ca 60.000 pr/år, legg til forsikring, veiavgift, service og avskriving på slitedeler (dekk/bremser) så er totalkostnaden godt over 80.000 pr år.

Det er prisen man betaler for å ha ny(ere) bil med den komforten, sikkerheten og teknologien det gir.

Det er vel ca 30 helger i året som er "normal" hyttebruk, og da blir det fort over 2.500 kr pr tur bare i "eiekostnad" for en ny(ere) bil til 400.000, så en 100-lapp eller to i forskjell på drivstoff blir relativt likegyldig.

Rent økonomisk, er nok en litt eldre bensin-SUV mest fornuftig for TS inntil det kommer flere elbil modeller med 4WD i "normal" prisklasse, venter selv på TM3 (men ønsker meg egentlig en mellomstor EL-SUV) :)


X75D
TM3 LR AWD

Luftventil

En Tesla til ~550 000 med 4wd er garantert et mer økonomisk kjøp enn en bensinbil til ~500 000.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

elo1973

Sitat fra: zeit74 på onsdag 01. februar 2017, klokken 22:04
Hva er egentlig ventetid på de ulike modellene nå?
F.eks Opel Ampera-E
Hyundai Iconiq
Nissan Leaf
..andre?
Bestilte Leaf første uka i januar. Får den fredag førstkommende, altså ca 5 uker. Ble noen dager ekstra pga endring underveis til versjon med 6,6kW lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

zeit74

Parametrene har endret seg helt for oss, da vi likevel ikke endte opp med å kjøpe hytta langt innpå snaufjellet med smal, bratt vei osv. Så det har heller ikke blitt noe bilkjøp ennå.

Det vi trenger nå, er en bil som holder en strekning på 130 km uten lading (kan lade på hytta). Her er veien helt grei motorvei/landevei med noe fjellvei uten bratt stigning, så vi har ikke lenger så stort behov for 4wd. Det er Tesla superchargere like ved hytta. Hvis det blir snakk om ventetid  på bilen (Ioniq, Ampera osv) er vi nok mest keene på Tesla 3, men ventetid er i grunn ikke så fristende i det hele tatt.

Vi ser for oss tre alternativer:
1) Brukt Tesla S (men jeg synes den er litt stor og dyr, og vi trenger strengt tatt ikke bil noe særlig ellers)
2) Kjøpe en midlertidig billig bensinbil og bestille Tesla 3 (den er vel nesten like stor som S?)
3) Ny/ganske ny Leaf 30 kwh hvis den holder strekningen?

Hva ville du/dere kjøpt i denne situasjonen hvis dere skulle ha bil NÅ!

Lars C. Krogenæs

Hei

Dropp fossilbil.

Jeg ville kjøpt en ny Leaf med 30kWh. Da kommer du uproblematisk frem uten ladestopp på vinteren. Det er få/ingen brukte 30kWh biler til salgs, og kampanjeprisen på bilene er nå gode. Skal dere på lengre turer er ikke 20 minutters hurtigladestopp ille heller.

Da får du en fin bil med lite feil som dere kan ha i mange år. Man kan alltids vente på biler med lengre rekkevidde enn det man trenger, men da vil de også koste mer. Leveringstiden er nå 6-8 uker.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Crown

Det som er viktig her er høydeforskjellen fra start til hytten. Er den litt for stor, så er det slett ikke sikkert at Leaf 30kWh klarer 130km om vinteren hvis det er riktig kaldt. Da er det trolig bare Zoe 40kWh og Ioniq som klarer det av de du får i dag.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ebe

Bilen er vel ekstra tung på hytteturen også. Jeg ville lånt en nissan 30kwh og prøvd strekningen selv. Ikke sikkert den klarer det de værste dagene.

Et annet alternativ er jo den nye golfen også. Fin bil med mye utstyr, men litt dyrere enn Leaf. Nye BMW klarer vel også strekningen, mer er kanskje ikke akkurat hyttebil :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

zeit74

#54
Takk, dere. Vi får ta en nøyere titt på eGolf også. Jeg tror ikke Zoe blir aktuell for oss, men hvis det dukker opp en Ioniq på Finn, så... Foreløpig leder den sterkeste Leafen. :)

Det er ikke så stor høydeforskjell til dette stedet, så jeg tror nok Leafen klarer det.

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:24
Zoe 40 ser ut til å greie 240 km under gode forhold.
Nye egolf med 36 kWh bør klare dette fint.
Ioniq under normale forhold (som varme i bilen) klarer ca. 160 km http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html
240km under gode forhold? 340 tenker jeg vi sier!
Nå er vel ikke Zoe den optimale hyttebilen, men den klarer (nesten*) Drøbak-Geilo via Uvdal som er 240km og 800m stigning (over en topp på 1100 moh) i 24 minusgrader. I fartsgrensen med varme.

*Nesten fordi totalforbruk ble 43kwh som er to mer enn de 41kwh som er tilgjengelig. Måtte altså ta en do/ladestopp i Rødberg. Den vanlige veien til Geilo RV7 er ikke like ekstrem og med litt mildere vær hadde det gått helt fint.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

zeit74

#56
Tenkte bare å avslutte tråden med å fortelle at vi i dag har kjøpt en nokså ny Nissan Leaf 30kwh, og jeg kjenner roen og lykken over et bra valg.  ;D

Tusen takk for alle gode råd, tips jeg aldri ville ha kunnet søke opp og all erfaring dere har.  :+1:

Det får muligens bli en Tesla senere i livet.   :D

Luftventil

Sitat fra: zeit74 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:56
Tenkte bare å avslutte tråden med å fortelle at vi i dag har kjøpt en nokså ny Nissan Leaf 30kwh, og jeg kjenner roen og lykken over et bra valg.  ;D

Tusen takk for alle gode råd, tips jeg aldri ville ha kunnet søke opp og all erfaring dere har.  :+1:

Det får muligens bli en Tesla senere i livet.   :D

Grattis med ny bil!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Elbil fundamentalist

Gratulerer! Det går fint å dra på langtur med den. Prøvde chademo adapteret på Teslaen for første gang i helgen. Gikk veldig fint å lade der (grønn kontakt, CirkleK etter Sundvollen). 45kw 290km/t. Med hurtigladere overalt er det blitt mye lettere å kjøre Leaf på langtur.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Crown

Sitat fra: zeit74 på tirsdag 14. mars 2017, klokken 20:56
Tenkte bare å avslutte tråden med å fortelle at vi i dag har kjøpt en nokså ny Nissan Leaf 30kwh, og jeg kjenner roen og lykken over et bra valg.  ;D

Tusen takk for alle gode råd, tips jeg aldri ville ha kunnet søke opp og all erfaring dere har.  :+1:

Det får muligens bli en Tesla senere i livet.   :D

Gratulerer, trygt valg!
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA