Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av zeit74, torsdag 06. april 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på torsdag 02. februar 2017, klokken 09:41
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 02. februar 2017, klokken 09:22
ZOE med 41kwh tilgjengelig klarer 30-32 mil under gode forhold. Nå har den også aktiv batterivarmer som kan forvarme batteriet til 15C. Det gir noen ekstra mil om vinteren sammenlignet med å starte turen med et kaldt batteri.
e-Golf har 10kwh mindre tilgjengelig enn ZOE og går selvsagt vesentlig kortere.
Kanskje ikke. I denne testen så ser det ut som Zoe 40 klarer knapt 250 km under meget gode forhold og i lav hastighet (se særlig de siste 2 min):


Robert llewellyn gjør mye bra, men vitenskapelig tester er vel ikke helt hans greie. Jeg har sett videoen før, også det hvor han sier at han har et forbruk på 10kw/100 km og ligger an til 400 km rekkevidde.
Elbil.no fikk et forbruk på 11.8/kw på en 16 mils tur uten å overgå seg selv i økokjøring. Tilsvarer ca 35 mil rekkevidde.

Jeg har bare kjørt min noen få tur ennå, og i lite gunstige temperaturer. Jeg har aldri vært i nærheten av krype ned mot 20 realistiske mil selv med lav temperatur og høy fart (kjører mye i 110 sone). Med norske hastigheter er intervallet 24-32mil høyst realistisk.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: gr på torsdag 02. februar 2017, klokken 09:21
Sitat fra: S4e på onsdag 01. februar 2017, klokken 19:52Kan være flere som klarer dette, men tillater meg å være skeptisk til Leaf og e-golf for eksempel som ikke er kjent for lang rekkevidde... Ioniq og Zoe kanskje, men vil tro på grensen.
Tror ikke du skal forvente at Ioniq klarer lenger enn nye e-Golf, de er nok i samme mølja. I lav fart vil vel mest sannsynlig Golfen gå en del lenger, mens i motorveifart vil forskjellen nok være liten. Zoe 40 BØR være en del over begge disse basert på batteristørrelse, men den sliter også med aerodynamikken når det blir motorveifart.
Vær obs på at eGolf fortsatt ikke har aktiv batterivarme slik som Ioniq, Zoe og Soul og flere andre. Man kan fort miste 10-20% rekkevidde når man starter med kaldt batteri. På langtur har det mindre å si for da blir batteriet varmt uansett.

Med 31kwh tilgjengelig på nye eGolf tror jeg nok man kan risikere rekkevidde ned mot 12-13 mil på kalde dager og kaldt batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Olemann

#32
Det er ikke vanskelig, men heller normalt,  å bruke 18-20 kW pr 10 mil om vinteren dersom man ikke tenker på å spare.  Gjelder alle elbiler, ikke bare 2.5 tonn lastede Teslaer.  Dette om man kjører i 80-100 km/t, minus 5 eller kaldere, evt. snø/slaps og bruke av AC/varmeapparat og 20-22 grader inne.

Det betyr at vil man være 100% trygg så kan man ikke regne med særlig mer enn drøyt 20 mil med den nye Zoe, eller 30 mil med Ampera-e vinterstid.

Liker man leve på marginer og holde nesa i displayet og bruke topplue og kjøre saktere så kan man sikkert strekke Zoe til 30 mil og Ampera-e til 40 mil selv vinterstid. 

zeit74

Det er mye å tenke på og vurdere for oss. Utrolig mange gode og egenerfarte svar her, setter pris på det. Fristelsen akkurat nå ligger nok mest i retning av brukt Tesla. Selv om bilen ikke vil bli så mye brukt i hverdagen da vi begge har gangavstand til jobb. Håper det er greit at jeg spør om et par ting til:

- Vi har ikke garasje der vi bor nå, midt i Oslo by. Er det et stort problem i deres/andres øyne? (Er jo klar over parkeringsfrustrasjonene her, og har hatt bil i Oslo før, men ikke elbil.)

- Hvordan påvirkes batteriet om bilen står en ukes tid uten bruk/lading? Eller lenger?

- Noe annet en bør tenke på med elbil stående på åpen gate? Jeg har i fantasien tenkt at det muligens er hærverk på ladeledninger etc..?


DagfinnN

#34
Sitat fra: zeit74 på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:40
Det er mye å tenke på og vurdere for oss. Utrolig mange gode og egenerfarte svar her, setter pris på det. Fristelsen akkurat nå ligger nok mest i retning av brukt Tesla. Selv om bilen ikke vil bli så mye brukt i hverdagen da vi begge har gangavstand til jobb. Håper det er greit at jeg spør om et par ting til:

- Vi har ikke garasje der vi bor nå, midt i Oslo by. Er det et stort problem i deres/andres øyne? (Er jo klar over parkeringsfrustrasjonene her, og har hatt bil i Oslo før, men ikke elbil.)
Vel uten garasje ville jeg ha tenkt meg om. Men får du ladet opp til 90 prosent nær hjemme på vei hjem fra hytta er det overkommelig. Vi kjører ca 50 km om dagen og lader 2 ganger i uka.
- Hvordan påvirkes batteriet om bilen står en ukes tid uten bruk/lading? Eller lenger?
Hvis du slår på energisparing og slår av "always connected" forbrukes ca 3 - 4 km i døgnet. Ikke ille. Du får kontakt med bilen på app likevel - det tar bare litt lenger tid. Har du kommunikasjonen på går ca 6 km i døgnet. Det skader ikke batteriet.

- Noe annet en bør tenke på med elbil stående på åpen gate? Jeg har i fantasien tenkt at det muligens er hærverk på ladeledninger etc..?
Jeg ville ikke ha forlatt bilen på åpen gate med ladeledning i.
De færreste angrer på kjøp av Tesla. Det er en herlig bil og eie!
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Autowinder

En kollega med Tesla MS P85 2013 sier han ikke har merket svekket batteri på mer enn 2% til nå på 63.000km.
Personlig føler jeg jurassictest.ch versjon 5, gir godt anslag på høydemetrene og 140km unna til hytta på 930moh. Jeg kompenserer da for temperaturen ute nå i januar, ved å sette realistisk gjennomsnittshastighet og max sportslig kjørestil (10) som kompensasjon for utetemperatur på -5°. Men husk evt. å velge riktig biltype og rute.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Elbil fundamentalist

Sitat fra: zeit74 på torsdag 02. februar 2017, klokken 19:40
Det er mye å tenke på og vurdere for oss. Utrolig mange gode og egenerfarte svar her, setter pris på det. Fristelsen akkurat nå ligger nok mest i retning av brukt Tesla. Selv om bilen ikke vil bli så mye brukt i hverdagen da vi begge har gangavstand til jobb. Håper det er greit at jeg spør om et par ting til:

- Vi har ikke garasje der vi bor nå, midt i Oslo by. Er det et stort problem i deres/andres øyne? (Er jo klar over parkeringsfrustrasjonene her, og har hatt bil i Oslo før, men ikke elbil.)

- Hvordan påvirkes batteriet om bilen står en ukes tid uten bruk/lading? Eller lenger?

- Noe annet en bør tenke på med elbil stående på åpen gate? Jeg har i fantasien tenkt at det muligens er hærverk på ladeledninger etc..?
Du kan trygt sette den på gata. Det står så mye flotte biler overalt, men det er enda en god grunn til å kjøpe brukt uansett. Det optimale er selvsagt at dere leier dere en p-plass med lademulighet, men det er etterhvert mange kommunale type2 ladeplasser lang fortauene bortover. Ikke sett fra deg bilen oppladet til 100% , men maks 80% og flytt den til ladeplasser en gang i uka/ jevnlig og hold øye på Teslaapp'en slik at batteriene aldri blir utladet (helst ikke under 40%) ved "lagring". Dog tviler jeg på at det blir ett problem uansett. Altfor artig bil å kjøre til å la den bli stående i ukesvis  :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

S4e

Hvis du ikke har egen parkering med lademuligheter vil jeg si Tesla er den klart beste bilden. Stor batterikapasitet (som Ampera-e ;-) ), men supercharger nettverket er en unik fordel med Tesla du vil ha ekstra glede av.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zeit74

Nå viser det seg at den hytta vi har falt mest for, og nok ender med på å kjøpe, har en lang, snirklete og meget smal fjellvei oppover. Svært brå svinger. Lengde på denne veien er uvisst, men det tar omkring en halvtime med bratt oppoverskråning fra fjellområde til høyfjell. Hadde ved besøk der en lånt 4-hjulstrekk bil som kjentes nødvendig å ha oppover der. Ellers er veien grei landevei ut av Oslo.

Så hvis vi skal ha elbil i det hele tatt, må det nesten være brukt tesla med 4-hjulstrekk. Det begynner da å bli meget dyrt for oss, som ellers ikke bruker bilen stort. Mannen min mener at vanlig tesla er greit, men det blir for dyrt med firehjuls-trekk. Det er mest jeg som kjører. Må kanskje vurdere bensinbil likevel..?

Crown

Altså, dere bruker ikke bilen i byen, så det er bare til hytten dere skal bruke den i praksis. Kjøp dere en noen år gammel Subaru, Toyota RAV4 e.l. og vent til Tesla model 3 e.l. kommer, altså "normalt" prisete elbiler med 4WD og nok rekkevidde. Dere sparer jo ikke så mye penger på å ha elbil som andre ettersom dere ikke bruker den til dagen i bomringer etc, og miljøaspektet er heller ikke så uttalt så lenge dere ikke kjører i byen.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

zeit74

Takk, Crown. Jeg er redd det blir det beste, ja. En helt "vanlig" bil. Vi får drøye elbilen litt, tenker jeg. Tusen takk alle sammen.  :+1:

Elbil fundamentalist

Ta øvelsen og regn på dette skikkelig. ICE biler koster flesk, men vi er så blitt så vant til å kaste tusenlapper ut av sidevinduet på dem -Verdifall, årsavgift, bompenger og drivstoff, oljeskift service og alt som går istykkelser som rustne eksosanlegg rusthull i bensintank. Spesielt når de skal kjøpes "billig brukt". Da kommer "reperasjonsfjellet". Det er alltid en god og gjennomtenkt grunn til at forrige eier ville kvitte seg med bilen. Alt av slitedeler er gjerne brukt opp samtidig. Ofte ikke lønnsomt i forhold til den billige renta vi har, å gå opp til nyere bil.

Crunch litt tall i excel. En brukt Tesla er antakelig billigere enn de nye elbilene med 4wd og stort batteri, hvertfall om du skal betale dyrt for en forbrenningsbil i 2 år i mellomtiden. De første 2 årene som hytteeier, så kjører man opp titt og stadig. Bytte ut og fylle opp, pusse opp og male. Veeeldig dyrt å basere alle disse turene på forbrenningsbiler.

Ellers har du 70D til kr 595' om du kan strekke deg litt til.
https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=66696930

Men mest sannsynlig trenger du ikke 4WD. Invester i gode dekk f.eks Nokian Hakka8 piggdekk og hvis Legger du på kjetting de verste dagene så blir den timebetalingen veldig bra..
https://m.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=kjetting%20Tesla%20




2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Crown

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 04. februar 2017, klokken 22:15

Crunch litt tall i excel. En brukt Tesla er antakelig billigere enn de nye elbilene med 4wd og stort batteri, hvertfall om du skal betale dyrt for en forbrenningsbil i 2 år i mellomtiden. De første 2 årene som hytteeier, så kjører man opp titt og stadig. Bytte ut og fylle opp, pusse opp og male. Veeeldig dyrt å basere alle disse turene på forbrenningsbiler.


Du har mange gode poeng, bare at forskjellen er så veldig stor fra en bil til 200k hvor du får en med forhandlergaranti på 1-2 år og en Tesla til over 500k. Særlig når de i det daglige ikke har noe å hente på å ha elbil ettersom de ikke bruker bil. Strengt tatt tror jeg ikke en Tesla er gratis å holde når den passerer 5 år heller. Og skal du dra den med oppussing etc litt lengre, så er det jo veldig greit med tilhengerfeste :) Og kanskje en bil som ikke er så farlig med om man lesser ned med materialer og stein...

Kjettinger er alltid nødstilfelle, kjøre en vei som tar over en halvtime med kjettinger hele tiden blir bare et slit (og sliter hardt på bilen). Mange krappe svinger oppover hvor hastigheten går ned mot 0 er det bare 4WD som duger (bl.a. derfor har jeg fortsatt en Subaru Outback i garasjen ;))
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elbil fundamentalist

Veldig dyrt hengerfeste. Det er noe magisk å vite at kjøper man en halvliter brus på veien, så er den brusen dyrere en turen til hytta med teslaen(*). "You can't beat that feeling"  8)

Håndverkerne har egne biler. Kan leie varebil på nabobil de få gangene man virkelig skal drive med logistikk på egnhånd.

Hvis vi virkelig skal snakke om å ha billig bil, så er kanskje bilkollektiv det beste? Aldri sjekket det ut for vår egen del, da vi har bruk for bil daglig.
https://nabobil.no/listings/11493-citroen-jumpy-2006?start_time=04.02.2017+18%3A00&end_time=11.02.2017+21%3A00&result_number=18&promoted=false

* direkte kostnader
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Taffelman

Hva med Outlander PHEV (Plug-in hybrid).

Komfortabel romslig SUV med 4WD god bakkeklaring, god bagasjeplass og ofte hengerfeste. Perfekt familie/hytte/hunde -bil.

"Elbil" i byen og hybrid på langtur.

Fra ca 400K ny, og ca 300K for et par år gamle biler.
X75D
TM3 LR AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA