Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Åpning av ladegarasjen på Festningen ser ut til å nærme seg

Startet av zeit74, torsdag 06. april 2017, klokken 18:01

« forrige - neste »

turfsurf

Kommer jo veldig an på hvor høyt hytta ligger, og snittfarten på vei dit. 19 mil kan fort bli langt med noen høydemeter og litt dårlig vær. Kalde vinterdager kan du bare glemme det med alt utenom Zoe40, AmperaE og Tesla.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

S4e

Samme situasjon som deg. Vi kjører primært til hytta og lite i byen. 186 km og hytta ligger på 900 meter. Brukes mye på vinterstid og erfaring fra de fleste elbil eiere er at bilene bruker betydelig mer strøm.  Har ikke noe mot en ladepause på langtur, men ønsket en bil som ikke behøver dette på mellomlange turer (2-3 timer) hver helg. Mange som har hatt elbil en stund har akseptert å ta hyppige ladestopp, men hvorfor skal en det når det nå finnes nye biler der det ikke er nødvendig?

Ut fra hva jeg har klart å lese meg opp til er det bare Tesla og Ampera som klarer dette med stor margin. Kan være flere som klarer dette, men tillater meg å være skeptisk til Leaf og e-golf for eksempel som ikke er kjent for lang rekkevidde... Ioniq og Zoe kanskje, men vil tro på grensen.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

nie

Med et slikt bruksmønster (langtur til hytte på fjellet og lite kjøring i byen ) ville jeg ha kjøpt en brukt diesel stasjonsvogn.
Eneste brukbare alternativ er Tesla som er utenfor budsjett.

S4e

Sitat fra: nie på onsdag 01. februar 2017, klokken 20:50
Med et slikt bruksmønster (langtur til hytte på fjellet og lite kjøring i byen ) ville jeg ha kjøpt en brukt diesel stasjonsvogn.
Eneste brukbare alternativ er Tesla som er utenfor budsjett.

Glemt Ampera-e? Bedre rekkevidde enn mange av Tesla modellene...
http://www.dinside.no/motor/opel-ampera-e-gar-enda-lenger/66924290
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zeit74

Hva er egentlig ventetid på de ulike modellene nå?
F.eks Opel Ampera-E
Hyundai Iconiq
Nissan Leaf
..andre?

Kjetil1986

Ca ventetid på de forskjellige bilene:

- Ampera-e: Bestiller du i dag, så får du vel ikke bilen før i 2018
- Ioniq: 4-6 mnd
- e-golf: 4 mnd
- Leaf: ca 2-3 mnd har jeg hørt.
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

zeit74

Tusen takk igjen, for all kunnskap og imøtekommende tone.  :)
Det er så mange fristende elbil-modeller...!  :+1:

geear

Sitat fra: S4e på onsdag 01. februar 2017, klokken 19:52Kan være flere som klarer dette, men tillater meg å være skeptisk til Leaf og e-golf for eksempel som ikke er kjent for lang rekkevidde... Ioniq og Zoe kanskje, men vil tro på grensen.
Tror ikke du skal forvente at Ioniq klarer lenger enn nye e-Golf, de er nok i samme mølja. I lav fart vil vel mest sannsynlig Golfen gå en del lenger, mens i motorveifart vil forskjellen nok være liten. Zoe 40 BØR være en del over begge disse basert på batteristørrelse, men den sliter også med aerodynamikken når det blir motorveifart.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 01. februar 2017, klokken 11:05
Sitat fra: nix på onsdag 01. februar 2017, klokken 10:58
190km en vei? Zoe 400 bør vel klare biffen, det samme bør Ioniq og ny e-Golf gjøre, litt avhengig av strekning/vær/føre. Av disse er det kun Zoe som har relativt kort leveringstid, men det er jo alltids finn.no også.
Zoe vil nok ikke greie dette på vinteren. Med fravær av hurtiglademulighet og trolig problemer med å lade denne på hytta, er nok de andre bilene mer egnet. Nye golf vil således være nærmest i rekkevidde og tid.
Zoe 40 ser ut til å greie 240 km under gode forhold.
Nye egolf med 36 kWh bør klare dette fint.
Ioniq under normale forhold (som varme i bilen) klarer ca. 160 km http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html
ZOE med 41kwh tilgjengelig klarer 30-32 mil under gode forhold. Nå har den også aktiv batterivarmer som kan forvarme batteriet til 15C. Det gir noen ekstra mil om vinteren sammenlignet med å starte turen med et kaldt batteri.
e-Golf har 10kwh mindre tilgjengelig enn ZOE og går selvsagt vesentlig kortere.

For behovet som beskrives her er Ampera-e er det beste valget hvis den er stor nok. ZOE hvis man vil vente noen uker, i stedet for noen år. Ellers må man ta ladestopp, og da er jo egentlig nesten alle elbiler aktuelle. Brukt Leaf til 140 000 f.eks.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

S4e

Vi får vel snart vite når Ampera-e leveres for de som bestiller nå, men flere år er vel å ta hardt i? Hør med forhandler...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

S4e

Vær forøvrig obs på ulemper med Zoe i Norge med vårt strømnett og mangelfull hurtigladning.  Sakset fra en annen tråd:

SitatHar vurdert Zoe som bil nr 2, siden jeg kan lade den på 11 kW hjemmelader. Men dette er også den eneste fordelen den har. Ulempene, slik jeg har forstått det:
- Den er kresen på strøm, og kan kun bruke en upraktisk ladebøtte, eller dyr zapcharger på de fleste nett.
- Mangler hurtiglading (i praksis)
- Manglende temperaturregulering av batteri som gir begrensing ved semihurtiglading
- og det er vel den bilen som har størst avvik på teoretisk og reell rekkevidde.

Støtter kommentarer ovenfor om å vurdere hvilke alternativ som eksisterer. Jeg tror Renault overdriver fordelene og bagatelliserer ulempene kraftig.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,31935.15.html
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

tutti

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 02. februar 2017, klokken 09:22
ZOE med 41kwh tilgjengelig klarer 30-32 mil under gode forhold. Nå har den også aktiv batterivarmer som kan forvarme batteriet til 15C. Det gir noen ekstra mil om vinteren sammenlignet med å starte turen med et kaldt batteri.
e-Golf har 10kwh mindre tilgjengelig enn ZOE og går selvsagt vesentlig kortere.
Kanskje ikke. I denne testen så ser det ut som Zoe 40 klarer knapt 250 km under meget gode forhold og i lav hastighet (se særlig de siste 2 min):


Elbil fundamentalist

#27
Du får brukte Tesla S85 fra ca 460.000, så de behøver ikke være så dyre. En veldig bra langtur bil. Se Teslabjørn sine videoer på YouTube. Da er gratis supercharging i bilens levetid inkludert. Lading på langtur er viktig, og med en Tesla kan du ta bilferie nedover kontinentet med letthet. Tesla har mange ladestaller på sine ladelokasjoner, hvor off. ladestasjoner ofte bare har en eller to PR lokasjoner (som andre omtalte bilene er avhengig av). Dermed kan det ofte oppstå ventetid før det blir din tur å lade. Så da blir det ventetid pluss ladetid, og det kan stjele tid fra en hyggelig fredagskveld på hytta, kontra en Tesla som kan kjøre nonstop. Lån en Tesla på prøvetur til hytta eller leie en på nabobil, så vet du ihvertfall hva du velger bort hvis du avstår fra å velge den beste langtur elbilen.

Du bør ha stort batteri hvis du skal bli forbøyd med elbil som hyttebil. Hvis du vil ha med deg ski på taket eller skiboks, så trekker det også masse strøm i øket luftmotstand. På vinteren er det mange faktorer som trekker opp strømforbruket: våt vei, høydeforskjell, mer luftmotstand med tettere kald luft, snø og slaps, mer rullemotstand på vinterdekk, skistativ/skiboks vekt av bagasje personer oppvarming av kupé defroster etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

koffeld

Hva med en brukt Tesla? De billigste nå går jo ned mot 400k, det er ikke veldig mye over ny egolf, ampera osv. Da er rekkevidde null bekymring og du får gratis superlading om du skal kjøre enda lengre. Du får ikke med 4-hjulstrekk, men det får du ikke på de andre heller og fremkommeligheten på vinteren med bakhjulsdrevet Tesla er overraskende god!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Jejl

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. februar 2017, klokken 09:18
Sitat fra: Jejl på onsdag 01. februar 2017, klokken 08:58
Kjøp deg en Ampera.
(Eller Tesla Model 3 hvis du kan vente en stund)
Den var morsom  ;D Valg mellom de to bilene det er lengst ventetid. Elbikjøpere nå om dagen må ha tålmodighet. Hvilke merker er det som leverer på mindre enn fire måneder? BMW, VW og Renault?
Han trenger ikke å bestille en. Det kommer garantert flere for salg med en gang leveringene begynner i Norge. Men han må trolig betale endel mer enn nybilprisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA