Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: new version of nikometer

Startet av elektrolux, søndag 13. juni 2010, klokken 10:47

« forrige - neste »

elektrolux

Registrerer at min egen Think går inn i precharge modus når jeg starter lading fra under 40%.

Precharge = lading med 10A i et begerenset tidsrom i stedet for rett på 15 A eller 21 A som er normal fase 1 lading.

Det hører med til historien at jeg har nok en blokk som etter 62 Ahr ikke har mer å gi, og dermed reverserer.

Derfor vil jeg påstå at precharge modus ikke nødvendigvis er aktivert av lav spenning på traksjonsbatteriet som det tidligere har blitt hevdet, men av for rask stigning i ladespenningen ved ladestart.

Denne raske stigningen er typisk etter at en blokk har reversert, og armert med denne infoen kan brukere med f.eks Nicometer avsløre om de har svake blokker i bilen.

Denne observasjonen gjør det også interresant å komme med en tillegsfunksjon på Nicometeret, som gir beskjed dersom bilen har vært innom precharge modus.

Feilmeldingen precharge Timeout, kan således direkte indikere reverserte celler, men da i langt framskreden tilstand, og muligens for sent til at tilstanden kan forbedres.

Samme symptomer er obeservert på P106 med blokker som reverserer like før bilen stopper. På PSA er dog precharge modus anderledes i den forstand at bilen ikke går inn i en fast strøm, men forsøker med pulsing og svak lading og utlading? I alle fall indikerer Robometeret dette, men det er nok kun forbruket til DC-DC'en .
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Jeg har ikke reverserte celler, men har observert precharge flere ganger. Noen få ganger har det skjedd at den kutter når precharge er ferdig etter ca 10 min. Tror det er en forklaring på dette et annet sted i forumet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. mai 2010, klokken 22:12
Derfor vil jeg påstå at precharge modus ikke nødvendigvis er aktivert av lav spenning på traksjonsbatteriet som det tidligere har blitt hevdet, men av for rask stigning i ladespenningen ved ladestart.
Jeg følger ikke logikken her. I såfall skulle vel ladingen starte i normal-modus og så gå over i pre-charge?

De opplysningene jeg har sier at det er batterispenningen når ladingen startes som bestemmer pre-chage eller normal modus. Så vidt jeg husker er grensen 110V.

Dersom du har en reversert blokk (normal spenning -12V) kommer du under spenningsgrensen for pre-charge ved 40% energi.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Precharge skal aktiviseres hvis spenningen er under 110 volt. Laderen gir da 10 A i 10 minutter, og hvis spenningen når 110 V vil ladingen fortsette nomalt.
De første bilene hadde en prechargeverdi på 114 volt, og disse laderene ville ofte ikke lade hvis bilen var kjørt langt ned, fordi spenningen ikke nådde 114 volt på 10 minutter.  Etter et par forsøk, gikk det som oftest bra. Kan hende det har sneket seg en gammel lader innimellom?
Hvis en blokk er dårlig, vil en også kunne mangle litt spenning på å starte normallading.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

En reversert blokk betyr egentlig en celle i en blokk som ikke lenger klarer å gi strøm under kjøring, og en vil oppleve et spenningsfall på ca 1 volt.

Etter stopp vil ofte spenningen stige igjen til normal verdi, og i mitt tilfelle er spenningen ved ladestert fra ca -65 Ahr godt over 114 Volt. Cellen er rett og slett blitt svært "elastisk" og spenningen går lav ved last, og høy ved lading.

Det er riktig at bilen forsøker seg på en normal ladestart, men den oppdager at spenningen stiger for brått, og bytter så modus.

Bilen min er tidligere eid av en Think ansatt, og har alle oppgraderingene som finnes, inkl B116, som jeg ikke lenger liker grunnet konstant kjølevifte under servicelading, og kun 7A servicelading. Jeg avslutter likevel alltid serviceladingen selv nå etter oppnådd toppspenning og 25C så B116 jobber mot meg her.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Det er riktig at precharge gir mindre effekt til å hindre for rask stigning og mulig overgang til overlading før batteri er fulladet.
Vi har sett at spenning under lading stiger fortere ved lav temperatur og da ville man oppleve flere problemer med time-out hvis Elektrolux``påstand er riktig.

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. mai 2010, klokken 22:48
En reversert blokk betyr egentlig en celle i en blokk som ikke lenger klarer å gi strøm under kjøring, og en vil oppleve et spenningsfall på ca 1 volt.

Etter stopp vil ofte spenningen stige igjen til normal verdi, og i mitt tilfelle er spenningen ved ladestert fra ca -65 Ahr godt over 114 Volt. Cellen er rett og slett blitt svært "elastisk" og spenningen går lav ved last, og høy ved lading.
Jeg hadde 120V ved 25% energi forrige dagen, etter en natts hvile og batteritemperatur 7 grader.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. mai 2010, klokken 22:48
Det er riktig at bilen forsøker seg på en normal ladestart, men den oppdager at spenningen stiger for brått, og bytter så modus.
Da er det to forhold som kan trigge pre charge. Skal bli interessant å sjekke nikometer-loggen for å se om det samme skjer hos meg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA