Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil-deler/-rester gis bort mot avhenting

Startet av BauDemo, mandag 25. januar 2010, klokken 22:40

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: Lynet på torsdag 31. desember 2009, klokken 13:44
Jeg stopper serviceladingen selv på ca 38Ah overlading. Hvis man ser på vedlagte graf kunne jeg stoppet på ca 28Ah. Da har spenningen falt, og tempen passerer 25 grader.
Prøver å lære meg hvordan man lager kurvene, Lynet. Men jeg skjønner ikke helt diagrammet. Kanskje du er snill og korrigerer mine antagelser?
X-aksen (vannrett) angir tiden i minutter.
Den rosa kurven har du kalt I. I angir vanligvis strøm, men kurven ligner ikke på noen jeg får.
Den mørke blå kurven har du kalt U, som vanligvis angir spenning. Dette ligner på min batteristrømkurve.
Den gule kurven er batteritemperatur og verdi leses på Y-aksen til høyre. Hos meg synker den som regel første 3/4 av ladingen.
Den fiolette kurven, ladet AH, er grei, en liten knekk idet ladingen går over i fase 2. Verdi leses av på høyre Y.akse.
Den turkise kurven, overladet Ah, skjønner jeg også, verdi leses av på høyre Y-akse.
Svigningene du har på den gule (ved 181 og 381 minutter) og rosa (ved 361 minutter) kurven har jeg ikke sett før.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

#16
Beklager, men det gikk litt fort når jeg laget skjemaet  :o
Den rosa kurven er selvsagt spenning, og den tynne mørkeblå et strømmen.
Det er kun spenningen som leses av på venstre side.

Svingningen i temperatur er på grunn av relativt grov oppløsning i tempfølingen i BMS. Kan ikke se noe unormale variasjoner i spenningen. Det lille hakket på spenningen ved 361min er skifte fra bulklading til vedlikeholdslading.

Ny korrigert graf er vedlagt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

The continuing of charging after the lamp stops blinking is normal in my cars. You are probably correct in assuming that the blinking stops after the end of normal overcharging. The missed overcharging that accumulates seems not to activate the blinking.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

BauDemo

I think I have sent the Think EV Manager (this is the program that does the maintenance charge, etc) and the new version of "nikometer" to everyone that showed interest. If you have not received it, and think you should have, please let me know. Please note this is still in beta phase, so if you don't want to have bugs, etc, just wait for some more time and I will put it up for download.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Ken

Klarte i dag å aktivere vannfylling og aktiver vifter m.fl med nikometer i dag etter å ha mislykket tidligere.
I noen tilfeller  måtte jeg prøve å aktivere og bekreft flere ganger før jeg fikk den ønsket resultat.

Jeg er litt bekymret fordi "Initial lading" var aktivert og vil ikke forsvinne etter flere forsøk med å veksle mellom tenning og lading. Energimåleren har gått fra 40% til 100% og jeg lurer på om jeg har faktisk aktivert Initier nytt batteri?

Etter å ha aktivert servicelading sjekket jeg lade status og så at både Service og Initial lading var i gang samtidig.
Finner ut av det sikkert ;)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Min erfaring er at det er "umulig" å aktivisere servicelading dersom apparatet (jeg bruker Actia aparat) er "aktivert" ved at ladekabel settes i. Det kommer bare "Kommunikasjonsfeil" når jeg prøver. Jeg må sette på tenninga før jeg trykker * og går inn i BMS og starter servicelading, og SÅ sette i ladekabel og skru av tenninga. Kan det være at du opplever det samme?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Man må gå inntil BMS ECU først for å aktivere vannservice med både Actia  Og Nikometer. Man går inntil Lader til å sjekke lade tilstand etterpå.

Med Nikometer har jeg prøvd tidligere å velge alle aktiveringskommandoer etter hverandre kreft dem etterpå. Ingen fungerte på begge mine biler med BMS 111 og 116. Jeg kunne høre at en kontakt var opprettet med ECU (Electronic Control Unit) men ønsket effekt var fraværende. Med dobbel bekreft har jeg fått nesten alt til å fungere.

Til og med aktivert initiallading aktivert på Nikometer i går kveld fikk bilen lade normalt. Jeg hadde ikke Actia i min besittelse så jeg kunne ikke bekrefte  lade tilstand.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Av og til kan "Kommunikasjonsfeil" komme hvis 12voltbatteriet har lav spenning.
For å starte spesielle funksjoner som sletting av feil og maintenancecharge kan det være en fordel å starte bilen før du foretar disse operasjonene.
Lytt til vannpumpelyden, den vil gå fortere når bilen er startet fordi spenningen er høyere.
Gi deretter maintenanceladekommando, sett inn ladeledningen og slå av tenningen. Dette pleier å virke for meg.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Think

Tok en liten halv timer i det kaldt og prøvd dette. Valgt maintenance charge og bekreftet en gang. Det lyder som at BMS/laderen ha akseptert bestilingen, men en liten avlesing med Actia FR2000 vise dette ha ikke fungerte Men Evmanager viser true på maintenance charge. Nye prøve med dobbel bekreft ikke noe forskel hus meg. Prøved med Actia FR2000 bestilt maintenance charge. Da komme melding ta tilbake pil og set inn plug. Bare med tilbake pil kommer bekreftelse og kun med dette blir maintenance charge selected. Jeg tror Niko mangler en del av avslutnings dialogue.????
5 x Think City, Leaf Tekna 24Kw

BauDemo

Hi guys,
Please keep in mind that the manager module is still in test phase. I have collected some very interesting feedback and have prepared a new version that should make the communication process more reliable. Since I am currently on vacation I can't really confirm how the new version works, but will send it out when I have the chance to do that.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

El rayo

#25
Software i Th!nk Classic BMS er ikke perfekt. Actia FR-2000 får også ofte "Kommunikasjonsfeil". Alt må gjøres i en spesiell rekkefølge for at BMS programmet skal oppfatte hva du vil. Likevel kan selv servicemekanikere på Th!nk verksted trenge opptil 10 forsøk for å komme gjennom hele innstillingen av servicelading.

Når Nikometeret får melding om feil, spør det på nytt av eget initiativ og er således enklere å bruke enn FR-2000 (der man må spørre på nytt manuellt).

Sitat fra: hens på mandag 08. mars 2010, klokken 20:59
Av og til kan "Kommunikasjonsfeil" komme hvis 12voltbatteriet har lav spenning.
For å starte spesielle funksjoner som sletting av feil og maintenancecharge kan det være en fordel å starte bilen før du foretar disse operasjonene.
Lytt til vannpumpelyden, den vil gå fortere når bilen er startet fordi spenningen er høyere.
Dette stemmer med mine observasjoner. DC/DC converteren har to utgansspenninger, 13,8V og 14,1V. 14,1 V får man kun når bilen er startet. Ved lading og når tenninga er på (før man vrir til start) gir DC/DC'en 13,8 V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Hei, jeg glemte noe:
Feil må slettes før bilen vil akseptere maintenance charge!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Ser Ken har fått Nikometret til å starte servicelading. Jeg har prøvd flere ganger, men får det ikke til å virke.
Jeg får heller ikke til "dobbel bekreft" Hører releene i kontaktorboksen klikker, og vannpumpa endrer farten. Samme gjelder for oppstart av kjølevifte.

Har noen fått ny versjon av programmet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Hvilken BMS har  du Lynet?

Etter å ha aktivert en servicelading med Eurometer sjekket jeg ladetilstand med Nikometer. Så at det vekslet mellom vedlikeholds og initial lading på skjermen. IKKE activer disse ladinger med nikometer uten å være tilstede når man har BMS 116. Ikke at jeg ville har gjort det allikevel.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Lynet

Jeg har B111. Men tidligere er det nevnt at vedlikeholdslading ikke starter hvis det ligger inne feilkoder, og det får jeg ikke sjekket (tror ikke det er feilkoder).
Men uansett skulle jeg greid å startet kjøleviften.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA