Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: For godt til å være sant?

Startet av El rayo, tirsdag 24. mars 2009, klokken 11:52

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: hens på lørdag 07. mars 2009, klokken 15:11
Vi burde kanskje ha en egen tråd for de forskjellige batteritypene.
Lagde en egen tråd, jeg.

Sitat fra: Lynet på lørdag 07. mars 2009, klokken 12:56
Men hva er optimal lagring for NiCd (Think) blokker som er godt brukt?
Men hva er det beste, ca 50%, tilnærmet 0% eller kortsluttet?
I og med at det er 5 celler i serie i Saft STM5-100MRE blokkene tror jeg ikke det er lurt å kortslutte blokkene. Da vil de svakeste cellene reversere. Jeg ville aller først tatt servicelading og fylt vann, så ladet ut til 5V (1V pr celle) og latt selvutladingen ta seg av resten. Lagre blokkene med tettede fyllenipler (det er de som står vannrett).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på lørdag 07. mars 2009, klokken 21:44
Lagre blokkene med tettede fyllenipler (det er de som står vannrett).

Har kommet fram til at minst en av disse 2 nipplene bør tettes med hørselsværn. Det sikrer at blokken får ventilert ut trykk som gjerne bygger seg opp under lagring.

Ellers lagrer jeg alle blokkene mine etter tømming til 4,5V med 50A. Da hviler de på ganske nøyaktig 6,00V
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. mars 2009, klokken 23:19
... minst en av disse 2 nipplene bør tettes med hørselsværn.
;D
Jeg lurte et par sekunder på hva du skulle med hørselsværn mens du tettet den ene nippelen ???
men så tok jeg det jo :-[
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynet

#3
Men med utlading helt til 0V med under 1A (12V 21W bremselyspære) vil man få lite reversering av enkelte celler, alle vil komme ned på 0V etterhvert.

Spørsmålet er nok om det er noe krystallbygging med 6,0V på batteriet og lagring i flere år?

Og som et apropo til Saft og Hens sitt inlegg under NiMH kan jeg fortelle at mine blokker som hadde blitt lagret nesten helt tomme i nesten 2 år ga ca 105Ah etter en opplading på 120% (20A ned til 5,0V)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lynet

Byttet i forrige uke ut to slitne blokker produsert i 2000 med  2 like gamle blokker som hadde stått i 2 år med nesten 0V spenning, altså fullstendig tømt. Med PakTrakr ved første utlading etter vannfylling oppdaget jeg noe forunderlig. De to blokkene hadde ca 0,4V høyere spenning enn de andre blokkene ved 20A belastning og ca 17% kapasitet igjen.
Jeg har 5 andre blokker som er like gamle, 3 fra 2005 og 9 fra 2007.
Men de som hadde stått lagret i to år hadde altså HØYERE spenning ved nesten tom pakke!!!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Boogie

#5
Sitat fra: Lynet på søndag 17. mai 2009, klokken 21:08
Byttet i forrige uke ut to slitne blokker produsert i 2000 med  2 like gamle blokker som hadde stått i 2 år med nesten 0V spenning, altså fullstendig tømt. Med PakTrakr ved første utlading etter vannfylling oppdaget jeg noe forunderlig. De to blokkene hadde ca 0,4V høyere spenning enn de andre blokkene ved 20A belastning og ca 17% kapasitet igjen.
Jeg har 5 andre blokker som er like gamle, 3 fra 2005 og 9 fra 2007.
Men de som hadde stått lagret i to år hadde altså HØYERE spenning ved nesten tom pakke!!!

Det du ser her er faktisk en fullstendig rekondisjonering som har gått over lang tid.
Dersom blokkene er gode fremdeles vil spenningen bli høyere.
De har enten fått redusert indremotstanden sin pga rekondisjoneringen, eller de andre har økt sin over de siste to årene.
Kansje en kombinasjon av begge deler.
Dette ser vi ved en vanlig rekondisjonering også. Men det behøver ikke bety at blokkene er 100%.
De bør gjennom en kapasitetstest og restkapasitets sjekk også for å se at de leverer som forventet.
Hvor fort kom spenningen over 6V (etter hvor mange Ah lading ved lav kapasitet -ca 5A)?
Jo fortere jo bedre. Helst innen 1Ah.

Alle biler med NiCd som nå begynner å bli 8-10 år gamle kan med fordel gjennomføre en recon process før de får problemer.
Dette for å unngå problemer, og for å øke spenningen/senke indremotstanden. Bilen blir jo kvikkere også med økt spenning  ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

El rayo

Sitat fra: Boogie på onsdag 20. mai 2009, klokken 13:26
Alle biler med NiCd som nå begynner å bli 8-10 år gamle kan med fordel gjennomføre en recon process før de får problemer.
Takk for tipset, Boogie! "El Rayo", en 2000 modell, må nok holde ut til Ginetta'en er elektrifisert, forhåpentligvis i løpet av vinteren. Jeg klarer meg ikke uten elbil lenger ;)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Boogie

Sitat fra: El rayo på onsdag 20. mai 2009, klokken 16:50
Takk for tipset, Boogie! "El Rayo", en 2000 modell, må nok holde ut til Ginetta'en er elektrifisert, forhåpentligvis i løpet av vinteren. Jeg klarer meg ikke uten elbil lenger ;)

Hehe, ser ut til at vi er flere som er smittet av dette viruset..
Selv har jeg for tiden samme opplevelse når jeg kjører fosilbil som jeg hadde rundt røyking for noen år siden.
Jeg blir uvel og kvalm av å kjøre dem.
Men det går fort over når jeg kommer inn i en av mine elbiler igjen.

Hadde forøvrig gleden av å hente 4 personer som kom med fergen fra Strømstad til Sandefjord i går. De hadde aldri kjørt elbil før, og når de fikk vite at hele turen kom på ca kr 10 ,- så ble de ganske overrasket. Det var en 5-seters Partner vi kjørte.

"Men dette er jo en stor bil. Jeg trodde alle elbiler var små og trege"  ;D
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA