Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gammalkewet. serie 1.2 og 3

Startet av El rayo, lørdag 21. mars 2009, klokken 23:19

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. mars 2009, klokken 13:09
Vil NiMh tåle å lagres i utladet tilstand, slik NiCd gjør. ???
Fortsetter her, jeg.

Jeg har Vanson NiMH celler, type AA/R6, 2Ah i den trådløse musa til PC'n. Har to par celler som brukes vekselvis. De brukes til musa ikke funker lenger og hver celle er da nede i ca 1V. I begynnelsen ladet jeg med én gang jeg byttet og lot de ligge oppladet, men syntes de virket kort tid. Synes det er greit å eksperimentere med "ny" teknologi i liten skala av prishensyn.

Senere har jeg latt dem ligge utladet til det snart er tid for å bytte igjen og da varer de lengere. I begynnelsen brukte jeg laderen som fulgte med, den lader med ca 0,2A og har koblingsur som stopper ladingen etter 14 timer. Senere har jeg brukt en Multiplex datastyrt og programmerbar lader som bruker negativ delta V (var det ikke det vi ble enige om var den rette betegnalsen?) til å stoppe ladingen. Har byttet denne laderen på garanti en gang fordi den ikke stoppet utlading av NiCd batterier ved innstilt spenning. Ved lading i natt gikk det på 2,739Ah.

Dette er ingen vitenskapelig holdbar test, men gir en viss peiling. Disse cellene skal kunne hurtiglades med 0,9A, men varer da kortere enn ved 0,2A (C/10) lading. Kan skyldes at jeg bruker en gammel batteriholder ved lading med Multiplex laderen og at det er noe motstand i kontaktene.
dato inn   fabrikat   celletype   apparat   antall oppladinger   kommentar   dato ut
26.10.06   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Clas Ohlson termometer/klokke   1   ladet med original lader   14.09.07
26.10.06   ? NiCd 450 mAh?   2xAA/R06   Clas Ohlson termometersender   ?   .   21.12.06
26.10.06   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   1   ladet med original lader   04.12.06
30.10.06   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Clas Ohlson termometer/klokke   .   varsel for lavt batteri tente, men forsvant igjen   .
31.10.06   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Clas Ohlson termometer/klokke   .   varsel for lavt batteri tente og ble på, men fungerer fremdeles   .
05.12.06   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   2   ladet ca 10 timer, kjentes lunkne ut   12.01.07
13.01.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   3   ladet til den slo seg av selv   09.02.07
10.02.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   4   ladet til den slo seg av selv   26.03.07
26.03.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   5   ladet til den slo seg av selv   16.05.07
17.05.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   6   ladet til den slo seg av selv   23.06.07
24.06.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   .   7   ladet til den slo seg av selv   .
.   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   .   ladet 14.09.07       2   ladet med Multiplex LN-5014 på 0,8A, det gikk bare på 501 mAh   .
ca10.09.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   fontene   9   .   28.09.07
01.10.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   10   ladet med Multiplex LN-5014 på 0,8A, det gikk på 1326 mAh   26.10.07
26.10.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   .   .   05.11.07
06.11.07   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   3   ladet til den slo seg av selv 06.11.07   14.12.07
.   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   11   ladet til den slo seg av selv 06.11.07   .
14.01.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   4   .   07.02.08
07.02.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   12   .   02.03.08
02.03.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   5   .   22.03.08
22.03.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   13   tatt til test av radio i Laser 200, ladet etterpå noen timer til lunkne   16.04.08
21.04.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   6   ladet med originallader   22.05.08
22.05.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   14   ladet med ny MPX; 1766 mAh/3,07V 12.06.08   06.06.08
06.06.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   7   ladet med MPX, 0,9A: 1957 mAh   08.06.08
05.07.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   15   ladet med MPX 31.07.08, 0,9A, stoppet etter 134 og 103 mAh   05.07.08
.                 "   .   .   .   ladet med MPX 07.08.08, 0,2A, avbrutt ved 3024 mAh, lunkne   26.07.08
26.07.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   8   ladet med MPX, 0,2A   18.08.08
18.08.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   16   ladet med MPX, 0,2A   13.09.08
13.09.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   9   ladet med MPX, 0,2A   07.10.08
07.10.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   17   ladet med MPX, 0,2A   06.11.08
06.11.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   10   ladet med MPX, 0,2A   05.12.08
05.12.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   18   ladet med MPX, 0,2A   28.12.08
28.12.08   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   11   ladet med MPX, 0,2A   27.01.09
27.01.09   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06"   Logitech mus   19   ladet med MPX, 0,2A   22.02.09
22.02.09   Vanson NiMH 2Ah   2xAA/R06'   Logitech mus   12   ladet med MPX, 0,2A   .

Beklager at det ble litt rotete. Satte inn Excel i tabell (BBC-kode på denne siden). Håper at noen får noe brukbar ifno ut av det likevel. Hvis noen har tips omhvordan jeg laster opp regneark, send PM.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

ravn

Beste forslag er å lagre excel arket til PDF, og laste det opp via "Ekstra valg...".

Tilbake til emne, dette er litt utenfor min kunskap.
Eneste jeg kan bidra med er fra Verkstedboka til Rangeren:

Sitat
The traction battery can be stored out of the vehicle for up to 30 days without the serious damage to the battery. If possible, the traction battery should be fully charged prior to storage. After thirty days ofstorage, the battery should be fully charged. Proper storage will maximize traction battery life.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

Dette er helt i tråd med Vectrix sine anbefalinger også.

M.a.o. er nok det aller beste å forsøke å bruke batteriene.

Varme tanker går til NiCd batteriene som omtrent tåler all type lagring. Det være seg halvladet, utladet, kortsluttet...  Vekk dem opp igjen og de er mange ganger bedre enn da de ble lagt i dvale.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Men hva er optimal lagring for NiCd (Think) blokker som er godt brukt?
Jeg har noen reserveblokker som har blitt pent kjørt i 60 000 kilometer da naboblokka eksploderte, men fikk hele rekka på forsikringen. Men 4 av dem kan nok brukes lenge enda.
De har nå stått i to år så godt som utladet.
Men hva er det beste, ca 50%, tilnærmet 0% eller kortsluttet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hens

Vi burde kanskje ha en egen tråd for de forskjellige batteritypene. det er lett å bruke feil prosedyre. Men uansett, nicadbatterier skal lagres nesten utladet.MEN når de settes inn i en kasse med batterier med forskjellig alder og tilstand, er det fort gjort å ødelegge batteriene dersom de ikke initieres og kjøres inn tilstrekkelig.
1. Nicadbatterier  som har stått lagret over tid, skal ha en initiallading. Det er fordi det danner seg en "hukommelse" tilsvarende den sulfateringen som skjer i blybatterier. Dette fører til at motspenningen stiger før batteriene har fått tilstrekkelig lading. Nye batterier fikk en initiallading på 40% Disse hadde da vært lagret i et par måneder.
2. Et sted i min dokumentasjon fra saft har jeg lest at batterier som har blitt lagret i mer enn et år, skal ha en initiallading på 200%. Dette tar lang tid, fordi det ekstra  spenningsfallet som oppstår, går over til varme.
3. Hvis initialladingen blir mangelfull, vil ikke kapasiteten bli 100 %.Ved forsiktig kjøring kan den få en tid til å tilpasse seg, men ved dyputlading vil disse cellene /blokkene reverseres, noe som fører til kraftig varmgang. -Og ny svekkelse og reduksjon av kapasitet.

Derfor er det viktig at en montering av nye blokker i en kasse blir gjort riktig. og kjøres forsiktig til å begynne med. Alt annet vil medføre at batteriet ødelegges igjen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA