Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Framskjøvet leveringsdato for S85D

Startet av Ellerikke, tirsdag 09. desember 2014, klokken 16:15

« forrige - neste »

kos

Hei - det er dette som er det store problemet når elbilparken vokser.  problemet forsvinner ikke ved prisen. Om du må lade så betyr det at prisen er underordnet når det ikke finnes alternativer. Løsningen er  enten flere hurtigladepunkt eller biler som lader hurtigere. Løsningen er ikke å lage ordninger som gjør at man lader ikke. Det er helt tullete. Så kan noe tro at problemet forsvinner med økt pris. Samtidig har noen lært at det kun lades 1.2 timer i snitt, så når jeg er dagens kunde så er det antagelig ikke flere som skal lade. Sett opp et skilt om lade regler. Og så er jeg glad for at ingen kan stoppe å ta ut min kontakt. Aksepterer ikke at noen fikler med bilen min - hva med skader da ?

TS

#166
Sitat fra: kos på torsdag 18. desember 2014, klokken 15:13
Hei - det er dette som er det store problemet når elbilparken vokser.  problemet forsvinner ikke ved prisen. Om du må lade så betyr det at prisen er underordnet når det ikke finnes alternativer. Løsningen er  enten flere hurtigladepunkt eller biler som lader hurtigere. Løsningen er ikke å lage ordninger som gjør at man lader ikke. Det er helt tullete. Så kan noe tro at problemet forsvinner med økt pris. Samtidig har noen lært at det kun lades 1.2 timer i snitt, så når jeg er dagens kunde så er det antagelig ikke flere som skal lade. Sett opp et skilt om lade regler. Og så er jeg glad for at ingen kan stoppe å ta ut min kontakt. Aksepterer ikke at noen fikler med bilen min - hva med skader da ?

Jeg solgte nylig min Tesla Model S og familiebilen er nå Leaf 2012.
Det første jeg kan si er at Tesla er de eneste som virkelig mener noe med å bygge ut infrastruktur for lading.
Det er patetisk at det kun er ett ladepunkt pr plass.  Man blir så utrolig sårbar.
Vi er bortskjemt med Model S hvor du parkerer på en av 8 ladeplasser og åpner ladeporten, og plugger i. Så får du mellom 30 og 50mil pr time som regel . Godt plassert ved veikroer.

I dag dro vi for første gang på en "lengre tur" som vi kunne kjørt t/r to ganger med 85kwh pakken vi hadde før. Oslo - Nøtterøy med fullastet og fullladet Japansk Leaf. Cruisecontroll i 80km/t på E18.

Småbarnsfamilie i  -10*C . Valgte å lade på Lierskogen da det allerede var rekkeviddereduksjon til under 50% . Fortums lader der ga meg ikke noe annet valg enn 80% .
Ok, kunne jo regenerere litt på vei ned bakkene også.
Orket ikke å trykke mer på skjermen uten hansker..
Hadde ialle fall brikke, for IPhonen hadde sikkert sloknet av temperatursjokket.
Heldigvis ingen ladekø og laderen startet raskt.
Men, det tok en evighet å lade til 80%, det mente ialle fall kone og barn. 1.juledag og alt inkl McPuke var stengt ..
Egentlig synd at man skal betale pr min når det går så J.. tregt i kulda.
Burde vært en takst i kombi tid / kwh

Litt Offtopic: Hadde på "tenning", men bilen ble bare kaldere og kaldere. Jeg hadde heldigvis forberedt alle at dette kunne bli en slik tur som elbilhetserne flirer av..
Prøvde febrilsk å stille timer fra bil sette igang klima fra Carwings app..

Kom oss av gårde, men oppdaget etter Sande at vi ikke hadde mer enn akkurat til å komme frem, og var rekkevidden var raskt synkende .
Neste ladestopp ble da den nye fra Fortum hos Kiwi i Hvittingfossveien .

Der sto en hyggelig mann med i3 og ladet på Combo DC.
Jeg prøvde å koble til med Chademo, men hans skjermbilde sto på skjermen og det sto ingenting om at denne var "Dual".
Han sa det gikk treigt og hadde ringt support. Jeg forklarte han at det gikk sakte over 80% og han hadde kommet til 92%
Han så vel at det satt frustrert frue og unger i bilen og valgte å avslutte lading for for å slippe oss til.

Da var det min tur. Koblet til som anvist, men fikk melding om at det ikke var kommunikasjon med bilen. Prøvde 6-7ganger. Følte at denne nye koblingen ikke fysisk satt skikkelig på plass.
Ringte support. En hyggelig dame svarte og jeg prøvde nødbryter, reset etc.
Det begynte å se mørkt ut. Fortsatt samme feil. Begynte å tenke på taxi siden alt var stengt der.
Kjerring og unger frøs i bilen og den var tappet for restvarme og ytterligere rekkevidde.
Heldigvis nevnte hun på tlf en siste ting før vi avsluttet. "Har du slått av bilen?" Ehhhh .. Det hadde jeg ikke. Prøvde igjen etter å ha gjort det, valgte 80% og da startet lading .
(Idiotfeil som ikke hadde hindret Superlading i en Model S. )

Hvorfor kunne vi ikke få opp en melding på lader eller bil?

Mens vi sto der og ladet svingte en annen Leaf bortom, men dro videre fordi vi sto der..

Fikk fylt opp noen kwh og kom oss avgårde til familieselskapet en time forsinket..
Temaet ble raskt elbil og problemer ..

Kona og jeg er nå helt samstemte i at elbilister må ha fordeler, for det er ikke spesielt lettvint å være det.. 

En varmestue som på Skøyen Powerpark bør være et minimum dersom ikke laderen står ved en døgnåpen bensinstasjon . Og da mener jeg alle 365 dager i året.

At ikke bensinstasjoner satser på hurtigladere i større grad er et under for meg. Da mener jeg ikke hva de har planer om, men hva som er gjort til nå som vi trenger det.
Jeg er sikker på at de vil tjene mer pr elbilist enn pr bensin og dieselkunde. De kunne til og med ha sponset ladingen enkelte steder og tjent inne mye mer på handel.   

Moderator, flytt gjerne denne utblåsningen til en annen passende tråd..

God jul  :o






rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

emil

Leaf er en helt annen bil enn Tesla, og bortsett fra at begge er batterielektriske er det ikke noen vits i å sammenligne de. Som tidligere elbilist og aktiv på forumet burde du være klar over hva som møtte deg.

Ellers er det lite lurt å ta første langtur i kulden med frue og unger på slep.

Når det gjelder varme i bil under hurtigading: Skru på bil enten med brems+start knapp eller to ganger på startknapp etter at lading har startet. Og for 1. gen Leaf må AC av en eller annen grunn være aktivert for at bilen skal varme.

TS

#168
Sitat fra: emil på fredag 26. desember 2014, klokken 00:12
Leaf er en helt annen bil enn Tesla, og bortsett fra at begge er batterielektriske er det ikke noen vits i å sammenligne de. Som tidligere elbilist og aktiv på forumet burde du være klar over hva som møtte deg.

Ellers er det lite lurt å ta første langtur i kulden med frue og unger på slep.


Nå var det slik at vi har hatt bilen i under 1 uke og jeg har ikke hatt tid til å prøve den på langtur. Vår eneste bil for tiden.
Men, har måttet hurtiglade 3 ganger i Oslo på 1 uke pga julestria.

Det jeg skriver er en noe enhver uerfaren " Småelbilist" kan oppleve dersom de prøver å bruke den som familiebil på tur.
Dette handler ikke om bilen Tesla, men om viljen til å gjennomføre en elbilrevolusjon. Den er det ingen andre produsenter som har.
Derfor startet jeg innledningsvis med det. Da mener jeg ikke bare større batteri, men utbygget brukervennlig infrastruktur.

Selvfølgelig kunne jeg brukt mange timer å lese om alle detaljer her inne istedenfor å handle julegaver og skrive artikkel for Teslaklubben, men jeg trodde det viktigste for meg og andre å vite at man ikke skal ligge i 110km/t , har kun 10 mil rekkevidde i praksis og at hurtigladere finnes her og der.
Og sjekke status på de.
At familien hadde godt med klær på var et bevis på at det jeg tok høyde for at det ikke skulle gå smertefritt.

Dette innlegget var ment som kritikk til de som bygger ut infrastruktur på en måte som gjøre elbilisme blir noe for spesielt i interesserte eller for de som sparer så pass mye penger på det at de har den som bil nr 2 og bruker den til og fra jobb og tar fossilen på lengre turer.
Nå har nok en uforutsigbar elbilpolitikk en skyld i dette.

En Tesla SuperLader stasjon med 8 punkter koster vel omtrent 2mill.   
Hadde jeg drevet en veikro eller bensinstasjon langs Europaveiene, så hadde jeg investert i alle fall 1mill på hurtigladere for å trekke kunder som spiser og handler .. Om økonomien hadde tålt det, gitt alle gratis lading i 20min et halvt år kun for å trekke til nye faste kunder og føre statistikk på inntjeningen.

Honnør til Kiwi som har en forenklet versjon av en slik løsning.
Men, én lader er for lite uansett hvordan man vrir på det.
Det blir som å være billig på økologisk mat, men velge å ha et dårlig utvalg fordi man ikke tjener penger nok på det.
Alt er halvhjertet fra ende til annen innenfor utbygging.
Til dere som er hardbarkede, erfarne og tålmodige ebilister så vil jeg si at dere fortjener stor respekt for innsatsen. 

Selv skal vi prøve oss med Leaf som eneste bil frem til mai, men det blir nok lånefossil på hytteturer i vinter til forskjellige destinasjoner. Jeg er sta nok, men kan ikke ødelegge helgeutflukter for de andre familiemedlemmene med å legge ut på slike risikable ekspedisjoner basert på ladekartet.

Igjen, dette handler om upålitelig infrastruktur.
Som jeg kommenterte tidligere i denne tråden er prisen på lading svært lite viktig sammenlignet med  behovet for tilgjengelige ladere.
Dersom tilbydere gjør det mer forutsigbart å ferdes med elbil, vil flere velge det på lengre turer. På sikt vil det gi de større inntjening. 
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

TS

Sitat fra: emil på fredag 26. desember 2014, klokken 00:12

Når det gjelder varme i bil under hurtigading: Skru på bil enten med brems+start knapp eller to ganger på startknapp etter at lading har startet. Og for 1. gen Leaf må AC av en eller annen grunn være aktivert for at bilen skal varme.

Uansett, takk for tips. Jeg skrudde nok av AC for å spare strøm   ::)
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA