Erfaringer Sommerferie 2023

Startet av elektro, søndag 16. juli 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Betryggende å se at en kan suse rundt i Europa med en Tesla (Model X fra 2018) uten kø (uten å betale).
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Her er min erfaring med elbil-ferie i 2023 på Nordkalotten.

Den korte versjonen:

Fersk elbilist. Kjørte Nord-Troms og Finnmark, og sørover gjennom Finland. Opplevde kø og en app som ikke fungerte. Men opplevde også å være alene på ladested med god infrastruktur, og møtte tidvis få elbiler.

Den lange versjonen:

Fikk første elbil før ferien, men stilte godt forberedt med nødvendige apper og ladekort. Hadde på forhånd sett for meg ladesteder med flere lademuligheter på ruten, i apper som ChargeFinder.

Tromsø - Nordkapp var helt uproblematisk lademessig, stoppet på Tesla Superchargere. En fordel med Tesla-nettverket i Finnmark er at det finnes Ishavsvei-lader i nærheten av Tesla SC. Det gjør at man alltid har en plan B, noe som er fint for en uerfaren elbilist. Kan ikke huske å ha sett så stor andel utenlandske biler på veien før, det var mye trafikk på denne strekningen.

På strekningen Nordkapp - Tana, var det litt kø i Lakselv og Ifjord, men med litt samarbeid ordnet ting seg. På denne strekningen er det bare Ishavsveien som opererer (utenom Tesla SC Honningsvåg) og det merkes. Stasjonene støtter at to hurtig eller lynlader samtidig. En Ioniq 5 eier trakk det korte strået og ble ståene på normalladeren i Lakselv. Jeg byttet plass med eieren i Ifjord så de fikk ta lynladeren der. Hurtiglader eller lynlader, begge deler tar noe tid på min ID.4.

Var veldig spent på å kjøre strekningen fra Ishavsvei-lader på Hesseng [Norge] til Recharge lader i Saariselka [Finland]. Jeg var spent med rette skulle det vise seg, for de ABC ladestedene i mellom kunne jeg ikke initialisere lading på. Eneste betalingsmåte på ABC er via ABC-mobiili app, og det ble problemer når BankID autentisering startet før hver ladeøkt. Hadde heldigvis nær full-ladet bil med 98% fra Hesseng, og Northe ladekortet fungerte prikkfritt der roaming var støttet. Det kommer opp en Tesla-lokasjon i Enere/Inari senere i år, og det var arbeidere som drev gravearbeid der når jeg passerte.

Fra Saarisalka til Levi var det enkelt å kombinere pauser med lading. Ingen kø på Recharge Sodankyle og Kittila. Ankom Levi med 82% batteri og slapp dermed å gå laderunden for neste dagsetappe. Hittil var Finland-turen fri for Nordmenn og kø. Elbilene jeg studerte nærmere hadde alle EU skilt. Det er tydelig at finnene liker å feriere i Lapland på sommeren.

På veien fra Levi til Skibotn i Troms, så planla jeg ett nødvendig stopp i Karesuvanto. Der finnes det både Tesla SC og Recharge-lader der, og jeg observerte toppen to biler som ladet samtidig. Rett før norskegrensen, på K-Market Kilpisjärvi, var det normal feriekaos på denne tiden med mange biler. Siden jeg ikke hadde et stort behov for å lade, tok jeg den lille 24 kW CSS laderen, mens de mer trengende fikk dele 225 kW laderen med to uttak. Alt av tilgjengelige ladekontakter ble etterhvert tatt i bruk, unntatt Chademo-uttaket, så her blir det behov for flere ladere.

Alt i alt var turen vellykket og bilen leverte som forventet. Men det er noen flaskehalser i f.eks. Lakselv, og fortsatt svak infrastruktur på noen lange strekninger på finsk side av grensen. Likevel, opplevde aldri at jeg ikke fikk ladet, sett bort ifra på nevnte ABC lader.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Ishavsveien har vel max 175 kW, så en ID.4 og en Ioniq 5 lader vel like raskt der, gitt at du har 3.2 eller høyere versjon. Er vel noe tregere med eldre/lavere sw-versjon.

Men veldig hyggelig gjort av deg. :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Sitat fra: RJK på lørdag 29. juli 2023, klokken 20:52Ishavsveien har vel max 175 kW, så en ID.4 og en Ioniq 5 lader vel like raskt der, gitt at du har 3.2 eller høyere versjon. Er vel noe tregere med eldre/lavere sw-versjon.

Men veldig hyggelig gjort av deg. :+1:
Takk. Var bare usikker og ladet oftere enn nødvendig, så kom aldri til lav nok SoC for bedre ladehastighet. Men lader nok smartere i framtiden.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Dede

Kan legge ut om hele turen min fra stavanger til harstad (som jeg har gjort flere år nå med lille elbille (i3)).  Men først kan jeg ta denne erfaringen;

I Harstad er det generelt lite ladere å finne - alle lynladere er på sørsiden - og vi har hytte på nordsiden uten strøm på parkeringen - så må kjøre gjennom hele byen for å lade (er lader på bilforretning på Sama men der er ingenting i nærheten så kjedelig å lade der..).  Med 4(!) elbiler (fra ulike deler av landet og kom og dro på ulik tid) så var det stadig en bil på tur for å lade..  Dro på kino en kveld og fant ut på ladekart at det var sakteladere ved Thonhotellet så greit å parkere der for å fylle litt opp i 3 timer..  Neste gang vi var i byen ble også bilen parkert der.  Men etter 15 minutter fikk vi telefon fra hotellet - de ba oss flytte bilen om vi ikke bodde på hotellet.  Gjorde selvsagt det- men ga beskjed om at de burde de merke ladeplassene med at de kun er for hotellets gjester.. Som det er nå er plassene merket som offentlig tilgjengelige i ladekart og i mer appen, helt normal betaling med app, og heller ingen skilt på selve parkeringsplassen. Synes det er ugreit selv om det jo ikke var krise for oss (bare ganske praktisk å fylle opp litt når vi først var i byen).

geear


RJK

#66
Sitat fra: Dede på torsdag 03. august 2023, klokken 09:48Kan legge ut om hele turen min fra stavanger til harstad (som jeg har gjort flere år nå med lille elbille (i3)).  Men først kan jeg ta denne erfaringen;

I Harstad er det generelt lite ladere å finne - alle lynladere er på sørsiden - og vi har hytte på nordsiden uten strøm på parkeringen - så må kjøre gjennom hele byen for å lade (er lader på bilforretning på Sama men der er ingenting i nærheten så kjedelig å lade der..).  Med 4(!) elbiler (fra ulike deler av landet og kom og dro på ulik tid) så var det stadig en bil på tur for å lade..  Dro på kino en kveld og fant ut på ladekart at det var sakteladere ved Thonhotellet så greit å parkere der for å fylle litt opp i 3 timer..  Neste gang vi var i byen ble også bilen parkert der.  Men etter 15 minutter fikk vi telefon fra hotellet - de ba oss flytte bilen om vi ikke bodde på hotellet.  Gjorde selvsagt det- men ga beskjed om at de burde de merke ladeplassene med at de kun er for hotellets gjester.. Som det er nå er plassene merket som offentlig tilgjengelige i ladekart og i mer appen, helt normal betaling med app, og heller ingen skilt på selve parkeringsplassen. Synes det er ugreit selv om det jo ikke var krise for oss (bare ganske praktisk å fylle opp litt når vi først var i byen).
Bortsett fra det med parkering ved kulturhuset (var kanskje ikke der sommeren -21?), så er jeg helt enig. Harstad trenger betydelig flere ladere, også nord for byen. Står f.eks. flere Coudcharge-ladere ved det gamle meieriet, men de fikk jeg heller ikke benyttet, da de visstnok var begrenset tilgang på.

Det skulle visstnok være endel AC-ladere nært rådhuset, men jeg fant ikke disse der de var merket i kartet. Mulig det var satt opp noen schuko-stikk i sin tid, men at disse nå er fjernet, uten at de er tatt vekk i "kartverket". Ellers finnes noen alt for få sakteladere oppe ved sykehuset.

Men det er faktisk blitt forbedring i det siste, ved at det er kommet (flere?) ladere ved kjøpesenteret i Kanebogen, og ser og at Shellstasjonen nær senteret også har fått gode lademuligheter.

Synes de kunne bygget endel ladere også ved Shell Bergseng på nordsiden, da den fanger opp begge veiene ut av (eller inn til) Harstad på nordsiden.

Men merkelig at Sortland synes å være langt bedre stilt enn Harstad, gitt at Harstad er en større by og midtpunkt for regionen. Ladesituasjonen burde vært langt bedre.

På min Nord-Norge-turné i 21, så måtte jeg stille meg ved en enslig 50 kW-lader nede på Stangnes ved BMW-forhandleren (Fortum C&D, med tilhørende 22 kW-lader som kunne benyttes mens man ventet på tur), og den ved Møllerforhandleren var ikke mulig å aktivere (jeg fikk det ihvertfall ikke til). Derfor måtte jeg snu, og finne den Fortum-laderen.

Etter en runde rundt i distriktet, stakk jeg innom Møller på nytt på dagtid, og da var de vennlig nok til å flytte en ferdigladet bil, og aktivere for meg. Dette var nært stengetid, og den lot seg ikke stoppe av meg, men fikk samme karen til å stoppe når jeg hadde fått "nok" strøm til neste etappe, så jeg rakk lader i den retningen jeg skulle.

EDIT: Er tydeligvis også kommet Kople-ladere ved Tjelsundbrua Kro og Motell, som er en glimrende plassering da den passer for reisende til/fra både Harstad og Sortland/porten ut til LOfoten, og også passer for de som tar fergen Bognes - Lødingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA