Erfaringer Sommerferie 2023

Startet av elektro, søndag 16. juli 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: OlaM på lørdag 22. juli 2023, klokken 10:01
Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. juli 2023, klokken 09:14Jeg liker ikke plug & charge da man ikke ha kan ha f.eks en rabatt avtale som dekker flere biler,men må opprette en pr bil.

Hvem sier at du må det? Det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan koble flere biler til samme avtale.

Jo faktisk. Min Ionity avtale gjennom we charge er låst til kun en bil.

Orbit

Jeg har en håndfull (eller to) kundeforhold som alle støtter plug&charge (men ingen bil som er kompatibel). Alle de avtalene er knyttet til kun én bil, selv om jeg ikke tror det gjøres noen form for sjekk så lenge bilene uansett ikke gir tilstrekkelig infomasjon til laderen.

For meg hadde plug&charge ikke vært en gevinst prismessig, da det varierer hvilken avtale jeg vil bruke hos en operatør. F.eks. hos Ionity varierer det mellom land (og bil) hvilken avtale jeg benytter for betaling - da det ikke nødvendigvis er den ene jeg betaler månedspris for som er gunstigst (19 kr/mnd for Ionity Plus hos BMW Charging). Med plug&charge ville alt bli knyttet mot ett kundeforhold, som kanskje er bekvemmelig men tar bort noe av priskonkurransen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

Sitat fra: OlaM på lørdag 22. juli 2023, klokken 09:01Du kan jo fint ha rabattavtaler basert på betalingskortet, det er jo sånn det funker i kassa med Trumf, Æ, Circle K Extra osv osv.
Nei, ikke nå lengre faktisk. Man kan ikke knytte kredittkort opp mot f.eks Æ lengre, uten at jeg vet hvorfor (kanskje personvern). Det er jo derfor man må skanne Æ strekkoden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:13
Sitat fra: OlaM på lørdag 22. juli 2023, klokken 09:01Du kan jo fint ha rabattavtaler basert på betalingskortet, det er jo sånn det funker i kassa med Trumf, Æ, Circle K Extra osv osv.
Nei, ikke nå lengre faktisk. Man kan ikke knytte kredittkort opp mot f.eks Æ lengre, uten at jeg vet hvorfor (kanskje personvern). Det er jo derfor man må skanne Æ strekkoden.

Trumf fungerer vel ikke med kredittkort i det hele tatt. Coop Pay har derimot ingen problemer med det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:17Trumf fungerer vel ikke med kredittkort i det hele tatt. Coop Pay har derimot ingen problemer med det.
Men da må du vel uansett bruke appen? Hele poenget er jo å slippe å ha noe ekstra i form av app eller RFID.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:13
Joda, det kan man. Det var en periode man ikke kunne det, men har vært støtte for kredittkort lenge nå. Jeg har mitt DNB Saga MC i Æ-appen og den registrerer Æ ved tapping. Det fungerer dessverre ikke med Apple Pay, så om man vil bruke Curve må man bruke det fysiske Curve-kortet, men da skal det fungere.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:51Det fungerer dessverre ikke med Apple Pay, så om man vil bruke Curve må man bruke det fysiske Curve-kortet, men da skal det fungere.
Vel, da er man like langt. Gidder ikke ha med fysiske kort.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. juli 2023, klokken 10:28
Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. juli 2023, klokken 09:14Jeg liker ikke plug & charge da man ikke ha kan ha f.eks en rabatt avtale som dekker flere biler,men må opprette en pr bil.

Hvem sier at du må det? Det er jo ingenting som tilsier at man ikke kan koble flere biler til samme avtale.

Men det er en produktbegrensning fra deres side, ikke en teknisk begrensning for alt som har med plug & charge å gjøre.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:13Nei, ikke nå lengre faktisk. Man kan ikke knytte kredittkort opp mot f.eks Æ lengre, uten at jeg vet hvorfor (kanskje personvern). Det er jo derfor man må skanne Æ strekkoden.

Har aldri sett eller hørt om den begrensningen. Testet nettopp å legge til mitt Trumf Visa i Æ-appen, funket helt fint. De skiller mellom kort med/uten Bank Axept, kanskje det er det du tenker på.
'21 3LR

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:22Tja, vet ikke jeg. Kjørte gjennom Finland og Sverige i sommer, og ladet på diverse steder. Blandet annet på ett par OKQ8 stasjoner. På den første virket BMW kortet helt fint. På den andre virket det ikke, men apple pay på klokka fikset biffen. På en Eviny lader virket hverken brikke eller app, og siden det ikke var støtte for betalingskort fikk jeg ikke ladet. Ganske kjipt når du står der med 15% SOC og henger på bilen og uten dekning på mobilnettet.

Å bruke Apple Pay til å betale var akkurat like enkelt som å bruke RFID, bare at man slipper å ha en egen brikke og å registrere seg hos en ladetilbyder. Eneste grunnen til å foretrekke RFID er rabattavtaler, som bare gjør ting dyrere totalt sett uansett.

Eneste som er bedre er Plug & Charge, men da må man jo og ha en avtale og kort registrert en eller annen plass.

Selv hadde jeg vært veldig happy om alle ladere hadde hatt kontaktløs kortbetaling og stoppet der. Det ekstra sekundet det tar å sveipe klokka foran kortleseren  når jeg uansett plugger laderen i bilen koster meg ikke en kalori.

Tesla SuC v4 ser ut til å få kortbetaling, de er jo stort sett rimeligste alternativ. Men om du vil abonnere for å spare penger i sommerferien blir du nok fort nødt til å bruke appen isteden. Det blir neppe mulig å koble kort opp mot abonnement.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

hELgenen

Sitat fra: OlaM på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:57

SitatMen det er en produktbegrensning fra deres side, ikke en teknisk begrensning for alt som har med plug & charge å gjøre.

Det kan så være,men dette ble innført  når plug & charge kom. Før det kunne jeg lade alle elbiler jeg kjørte med we charge kortet. Så gjorde Ionity eller we charge noe som sjekket ladeplugg mot bil og alt ble låst til en bil uavhengig av om en brukte kortet eller plug & charge. Denne endringen var av teknisk art ved at ionity nå videreformidlet hvilken bil som forsøkte å lade på avtalen. Den bakenforliggende årsaken er således en teknisk innføring som kom med plug & charge. I min opprinnelige avtale så var ladeavtalen personlig. Dette endret de til å gjelde en spesifikk bil under min første avtaleperiode. Så jeg inngikk altså først en personlig avtale med varighet ett år  med kortet som ID,så endret de dette midt under avtaleperioden ved innføring av plug & charge og de tekniske endringene som kom med dette. Jeg foretrekker jo ikke å knytte bil+plugg/kort sammen,men det er nå slik det er blitt. Mao så vet nå f.eks Ionity hvilken bil som lader..Ikke alle har felles roaming,men det er den veien det går så i bunn og grunn ligger det en ny teknisk innføring bak at i alle fall jeg fikk innskrenket min personlige avtale fra person knyttet til kort til bil knyttet til kort

OlaM

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. juli 2023, klokken 20:52Det kan så være,men dette ble innført  når plug & charge kom. Før det kunne jeg lade alle elbiler jeg kjørte med we charge kortet. Så gjorde Ionity eller we charge noe som sjekket ladeplugg mot bil og alt ble låst til en bil uavhengig av om en brukte kortet eller plug & charge. Denne endringen var av teknisk art ved at ionity nå videreformidlet hvilken bil som forsøkte å lade på avtalen. Den bakenforliggende årsaken er således en teknisk innføring som kom med plug & charge. I min opprinnelige avtale så var ladeavtalen personlig. Dette endret de til å gjelde en spesifikk bil under min første avtaleperiode. Så jeg inngikk altså først en personlig avtale med varighet ett år  med kortet som ID,så endret de dette midt under avtaleperioden ved innføring av plug & charge og de tekniske endringene som kom med dette. Jeg foretrekker jo ikke å knytte bil+plugg/kort sammen,men det er nå slik det er blitt. Mao så vet nå f.eks Ionity hvilken bil som lader..Ikke alle har felles roaming,men det er den veien det går så i bunn og grunn ligger det en ny teknisk innføring bak at i alle fall jeg fikk innskrenket min personlige avtale fra person knyttet til kort til bil knyttet til kort

Ingenting av det der er pga standarden Plug & Charge (ISO 15118). Det er pga Ionity er et klønete byråkrati. Tysk software i et nøtteskall.

Hvem som helst som vil kan implementere Plug & Charge Det er ingenting i den standarden som sier at det er nødt til å være innført på en sær, tungvint og lite kundevennlig måte. Det har Ionity valgt helt selv.
'21 3LR

geear

Sitat fra: OlaM på lørdag 22. juli 2023, klokken 15:57

Men det er en produktbegrensning fra deres side, ikke en teknisk begrensning for alt som har med plug & charge å gjøre.

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. juli 2023, klokken 12:13Nei, ikke nå lengre faktisk. Man kan ikke knytte kredittkort opp mot f.eks Æ lengre, uten at jeg vet hvorfor (kanskje personvern). Det er jo derfor man må skanne Æ strekkoden.

Har aldri sett eller hørt om den begrensningen. Testet nettopp å legge til mitt Trumf Visa i Æ-appen, funket helt fint. De skiller mellom kort med/uten Bank Axept, kanskje det er det du tenker på.
https://www.rema.no/nyheter/kredittkort-tilbake-i-ae/

Det var borte ca. et år på grunn av en sak med Datatilsynet eller noe.

OlaM

Ergo er ingenting i veien for å koble bank- eller kredittkort til en avtale som du også starter ladingen med, annet enn at noen må faktisk gjøre jobben.
'21 3LR

Panduck

Minisommerferie, Sverige er ikke som før, fra "nær fult" til "kø" alle steder jeg stoppet.

IONTY Strømstad vinner verstingsprisen. Ser man etterlyser køsystem, det hadde de iallefall satt opp der, "start å køe her", og folk.. køet... fra laderene, ut innkjøringen av bensinstasjonen, og videre bortover veien. Både på vei ned og opp var det lang kø ut på veien. Det var jo ikke lett å forstå at dette var ladekø, så når jeg dro, så jeg bensinbiler som sto i køen og tydeligvis trodde det var kø til bensinstasjonen. Så kom det bil imot meg i mitt kjørefelt i et forsøk på å komme seg inn... Joda, fint med køsystem, men det må være litt gjennomtenkt.

På Laxbutiken ble det kø, på OKQ8-stasjonen jeg ladet ble det fullt. Det er tydelig at elbilsalget har begynt å ta av i Sverige også. Så ikke noen norske elbiler i området øst for G.borg når jeg ladet der, men fullt var det :P Men ingen steder i nærheten av Ionity-laderene, med 3 ladere og en masse biler i kø er det tydelig at noen heller vil stå i kø en GOD stund enn å betale noen kroner ekstra...

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 23. juli 2023, klokken 09:55Det var borte ca. et år på grunn av en sak med Datatilsynet eller noe.

Var det jeg mente, hadde ikke fått med meg at det var tilbake. Hjelper uansett ikke når det ikke virker med Apple Pay.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA