Erfaringer Sommerferie 2023

Startet av elektro, søndag 16. juli 2023, klokken 09:44

« forrige - neste »

elektro

I går opplevde jeg kø for første gang på lenge. Andre behov gjorde at vi stoppet med 70% SOC på Shell Tvedestrand, hvor jeg samtidig tenkte å toppe opp litt før ferden videre sørover. Der var det imidlertid 6-7 biler i kø og jeg valgte til slutt å droppe det. Det belyste imidlertid et par problemer;

Før det første var et par av de 16 laderne ute av drift. Det er ikke så lett å se, før du står rett ved laderen og ser bilde av en skiftenøkkel på skjermen til Kempower laderne.

Det er heller ikke noe godt køsystem og laderne står heller ikke helt samlet. Som er typisk på disse lokasjonene. Det som da skjer er at undertegnede først prøver en av laderne som var ute av drift og så må «snike» rundt etter en annen lader, mens forvirringen på stedet øker.

Flere brukere stod i telefonen med support (som de angivelig ikke fikk tak i, en sa han kom til Viking), noen stod og lastet ned div. apper, koblet til laderen på nytt etter feilet forsøk, flyttet bilen osv. Jeg anslår at omtrent bare halvparten av bilene ved laderne faktisk ladet. Ved resten stod folk og bannet og svertet i regnværet. Og dette er altså med de lovpriste Kempower laderne og Recharge som faktisk har e-roaming, som burde gjøre det enkelt. Hadde det ikke vært for disse problemene ville det ikke vært kø.

Bensinpumpene under tak på Shell Tvedestrand var det få som brukte..

Hadde jeg måttet lade, hadde jeg antakelig valgt Tesla Brokelandsheia eller Arendal, som også er billigere. Der er det mye mindre sånt styr. Men det skyldes nok, foruten antall ladere, at brukerne der er mer bevisste.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Ingen problem i sommer for meg men er enig at det er behov for en type køordning.

En ting er der man bare har funnet akkurat plass til laderne men der de anlegger nye ladestasjoner bør de de tenke på dette. Hva med en merking på bakken som sier "kjør her/ stopp her slik at man fyller på køen her og ikke en kø bestående av en bil her og der og først man til mølla.

En annen ting er at folk forsatt ikke har satt seg litt inn i dette og har lastet de nødvendige apper - trass fordi de vil ha kort automater?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

OlaM

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. juli 2023, klokken 11:39En annen ting er at folk forsatt ikke har satt seg litt inn i dette og har lastet de nødvendige apper - trass fordi de vil ha kort automater?

Vi er ennå tidlig i elbil-utbredelsen. Entusiastene har optimert hverdagen sin for lengst, men mange andre har kanskje nettopp fått sin første elbil eller er på sin første langtur utenfor hjemmeladingens radius. Har hjulpet folk på lading som ikke visste at man trengte en app en gang og prøvde Elbilforeningens brikke på Clever DK (funket å legge den inn...).

Går nok endel år før dette er helt sømløst. Inntil da så kan man optimere for seg selv ved å starte dagen eller ferien tidligere/senere enn de fleste andre, velge overnattingssteder med AC-lading (og hurtig-backup i nærheten), lade lengre på stopp når man først har fått plass, unngå de mest populære, kjøre mer energiøkonomisk + + +

Kjørte oppunder 6000 km på ferie, Sverige, Danmark, Tyskland, Tsjekkia, Slovenia. Ikke et sekund i ladekø, heller ikke her hjemme på siste etappe. Blir nok mer trøkk ettersom flere europeere får seg elbil, men det blir også flere stasjoner og forhåpentligvis flere av dem med gode brukergrensesnitt. Synes at det stort sett var flest lokale biler på Superchargerne forresten. Flest slovenske i Slovenia osv. Før var det kanskje flest norske uansett hvor du var.

Et lite optimeringstips er å følge med hvilke stasjoner langs ruten det blir kø på først. De er gjerne praktiske stopp, som f.eks. Torp Köpcentrum Uddevalla der det både er shopping og burger lett tilgjengelig. Smør matpakke eller kjøp lunsj i butikken om morgenen. Jeg synes f.eks. Danmark og Tyskland har gode butikk-salater, så sammen med tappevann på drikkeflasker i kjøleboksen blir det både sunn og billig lunsj, og jeg trenger ikke velge lader etter hvilken mat som er i nærheten.

Engangsbestikk er jo lett å ha i bilen, men det er jo også ganske lett å skylle vanlig bestikk på hotellbadet når man er fremme.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. juli 2023, klokken 11:39Ingen problem i sommer for meg men er enig at det er behov for en type køordning.

En ting er der man bare har funnet akkurat plass til laderne men der de anlegger nye ladestasjoner bør de de tenke på dette. Hva med en merking på bakken som sier "kjør her/ stopp her slik at man fyller på køen her og ikke en kø bestående av en bil her og der og først man til mølla.

En annen ting er at folk forsatt ikke har satt seg litt inn i dette og har lastet de nødvendige apper - trass fordi de vil ha kort automater?
Tror ikke folk unngår å laste ned apper og registrere seg pga trass. Det er nok heller det at de finner en eller to som funker i nærområdet, om de i det hele tatt har hurtigladet før. Og så er de totalt uforberedt på å lade andre steder.

De av oss (undertegnede) som fremdeles "bitcher" over problemet med alle apper, ladekort og brikker, og det å måtte registrere seg "overalt", er ofte forberedt "til tennene" allerede. Men fordi man har mange apper man ikke har brukt, eller ikke brukt på lenge, så er kanskje kortinfo fra et utgått kort, så må man gjennom den f..ns mølla igjen.

Ja jeg hater virkelig kort/brikke/app-helvetet, og kan ikke få kortløsninger med reell konkuranse fort nok. For nå melker de fleste operatører kundene sine, nettopp fordi noen (alt for mange) ikke tenker pris siden "de lader så sjeldent".

Men nå er det blitt så dyrt at folk merker god forskjell på det å måtte betale rundt 5'ern på dyreste SuC-stasjonen og over 8 og 9 kr/kWh hos den ene operatøren de har registrert seg på. Endelig begynner flere å våkne virker det som, og man blir mer prisbevisst. Dog, fremdeles helt kaos i jungelen for å finne ut hva det koster, og hvor/hvordan man får de beste prisene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Har kjørt 5000km med tilhenger med kajakker på lokket i sommer. 3000 av de i Norge, og resten Sverige / Finland.

Stod aldri i ladekø, men opplevde en del tekniske problemer. En gang var det en Recharge lader som måtte nullstilles. Ellers var det flere av Eviny sine ladere på Kystriksveien som enten ikke virket, ladet kun med 20-30kW, eller som hele tiden stoppet å lade. Samtidig som det stort sett var 3-4 ladeuttak var dette ganske snevert.

Ellers virket Tesla SuC alltid klokkerent. Eneste problemet vi hadde med Tesla var SuC Kautokeino, hvor det ikke var merket oppstilling, og det er sideparkering (altså ikke rygge inn til). I utgangspunktet ideelt for biler med henger og ikke-Teslaer. Men der hadde en gjeng motorsyklister blokker ene siden av laderne slik at det ble ganske vanskelig å få utnyttet laderne. Men med litt organisering og samarbeid så løste det seg for alle. Det var dog like før noen av de motorsyklene ble rygget ned av en ivrig e-tron eier :)

I Sverige støtte vi på to Eviny ladere hvor det ikke var mulig å starte lading hverken med brikke eller app, fikk feil med "Unauthorized". Det var ekstremt dårlig mobilnett der, så mistenker at de ikke hadde nettverkstilknytning og feilet pga det.

Brukte og OKQ8 ett par ganger, tom en gang ved en SuC siden SuC var v2 med dårligere fart. Prisen var ca lik uansett. Brukte Apple Pay ene gangen, litt dyrere men funket knirkefritt det og.

Destinasjonslading var det veldig dårlig med, men to av stedene hvor vi oppholdt oss lengst var det greit tilgjengelig. Det ene stedet var det Zaptec ladere med Charge365. Der var merkingen byttet om på to ladere, tok litt tid før jeg skjønte det. Ringe de og sa fra, og registrerte RFID brikke i appen etterpå, så jeg slipper mere knot med slikt.

Ellers var de innimellom 25-30 mil mellom ladestasjoner, det er alt for langt når man kjører med tilhenger. Det betyr at man må lade til veldig høy SoC for å nå frem. Opplevde allikevel ikke mye venting på lading, siden det var annet som skulle eller kunne gjøres...

Alt i alt lite smerte med å kjøre elbil på bilferie i Norden, men det hjelper med ti års erfaring som elbilist.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

overskyet

Kjørte tur-retur Italia tidligere i sommer. I Tyskland var det mulig å betale med kort på ladere omtrent over alt. I tillegg til apple pay og google pay for trådløs smooth betaling med tlf. Har store problemer med å forstå at det skal være vanskelig for elbillandet Norge å få til det samme. Det var også voldsomt mye mer ladere enn her.

E-Trond

Kjørte fra Kristiansand og over Hovden og Haukeli for et par timer siden. Var lite biler på laderene på turen.
Unntaket var Ionity Røldal. Der var det fullt og 6-7 biler i kø.
Kjører stort sett destinasjonslading selv,så har ikke hurtigladet i år. 
ID 7 GTX
Ioniq  2020

OlaM

Sitat fra: overskyet på søndag 16. juli 2023, klokken 18:40Kjørte tur-retur Italia tidligere i sommer. I Tyskland var det mulig å betale med kort på ladere omtrent over alt. I tillegg til apple pay og google pay for trådløs smooth betaling med tlf. Har store problemer med å forstå at det skal være vanskelig for elbillandet Norge å få til det samme. Det var også voldsomt mye mer ladere enn her.

Kult! Hvilken app brukte du for å finne ladere?
'21 3LR

overskyet

Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 20:05
Sitat fra: overskyet på søndag 16. juli 2023, klokken 18:40Kjørte tur-retur Italia tidligere i sommer. I Tyskland var det mulig å betale med kort på ladere omtrent over alt. I tillegg til apple pay og google pay for trådløs smooth betaling med tlf. Har store problemer med å forstå at det skal være vanskelig for elbillandet Norge å få til det samme. Det var også voldsomt mye mer ladere enn her.

Brukte ingen apper da jeg lader med Porsche charging network. I bilen ser jeg hvilke ladere som er tilgjengelig for det ladenettet og det er ca alt som finnes på markedet, så man kan bare la bilen velge ladere selv nedover og man er nesten garantert å komme til en med 10% SOC og null kø forbi bilen justerer fortløpende hva som er optimalt.  Det som var interessant var at det var flere andre tilbydere (enn ionity) som støttet plug & charge også. De fleste ladere jeg ladet på hadde støtte for kortbetaling, men jeg brukte det aldri selv. 300 kw ladere omtrent over alt.

OlaM

Sitat fra: overskyet på søndag 16. juli 2023, klokken 20:24
Sitat fra: OlaM på søndag 16. juli 2023, klokken 20:05

Brukte ingen apper da jeg lader med Porsche charging network. I bilen ser jeg hvilke ladere som er tilgjengelig for det ladenettet og det er ca alt som finnes på markedet, så man kan bare la bilen velge ladere selv nedover og man er nesten garantert å komme til en med 10% SOC og null kø forbi bilen justerer fortløpende hva som er optimalt.  Det som var interessant var at det var flere andre tilbydere (enn ionity) som støttet plug & charge også. De fleste ladere jeg ladet på hadde støtte for kortbetaling, men jeg brukte det aldri selv. 300 kw ladere omtrent over alt.

Konge, høres ut som de har fått til det systemet der ordentlig bra.
'21 3LR

elektro

Sitat fra: E-Trond på søndag 16. juli 2023, klokken 19:13Kjørte fra Kristiansand og over Hovden og Haukeli for et par timer siden. Var lite biler på laderene på turen.
Unntaket var Ionity Røldal. Der var det fullt og 6-7 biler i kø.
Kjører stort sett destinasjonslading selv,så har ikke hurtigladet i år. 

Ionity unngår jeg stort sett pga. køfare. Sikreste kort i ferier og på utfartsdager er Tesla Supercharger. Ellers har jeg også klart meg med destinasjonslading hittil i ferien.

elektro

Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 13:11
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 16. juli 2023, klokken 11:39Ingen problem i sommer for meg men er enig at det er behov for en type køordning.

Tror ikke folk unngår å laste ned apper og registrere seg pga trass. Det er nok heller det at de finner en eller to som funker i nærområdet, om de i det hele tatt har hurtigladet før. Og så er de totalt uforberedt på å lade andre steder.

De av oss (undertegnede) som fremdeles "bitcher" over problemet med alle apper, ladekort og brikker, og det å måtte registrere seg "overalt", er ofte forberedt "til tennene" allerede. Men fordi man har mange apper man ikke har brukt, eller ikke brukt på lenge, så er kanskje kortinfo fra et utgått kort, så må man gjennom den f..ns mølla igjen.

Ja jeg hater virkelig kort/brikke/app-helvetet, og kan ikke få kortløsninger med reell konkuranse fort nok. For nå melker de fleste operatører kundene sine, nettopp fordi noen (alt for mange) ikke tenker pris siden "de lader så sjeldent".

Men nå er det blitt så dyrt at folk merker god forskjell på det å måtte betale rundt 5'ern på dyreste SuC-stasjonen og over 8 og 9 kr/kWh hos den ene operatøren de har registrert seg på. Endelig begynner flere å våkne virker det som, og man blir mer prisbevisst. Dog, fremdeles helt kaos i jungelen for å finne ut hva det koster, og hvor/hvordan man får de beste prisene.

Apple Pay funker ikke hvis man har DNB og en del andre banker. Eller Android.. Er ikke sikker på om bankkortleser hadde løst alt heller, man hadde fortsat div. timeouts og tilkoblingsproblemer osv. Det er uansett utopi å få dette ettermontert over alt.

Plug & Charge er fremtiden. Det vet alle som har kjørt Tesla. Men det vil i uoverskuelig fremtid være behov for apper/brikker, ikke minst på destinasjonsladere. Så det er på e-roaming myndighetene burde lagt kruttet. Gjerne i hele EU.

Som @overskyet beskriver er det ikke noe problem å være elbilist, så lenge man kan holde seg til én RFID/app. Men i ferien har jeg så langt fått to nye apper. Og jeg tror ikke man hadde fått ladet med Porsche heller på Eways(Mobill) og ChargeNode.

Dog er det rart at folk knotet så mye som jeg erfarte på Recharge, Shell Tvedestrand. De aksepterer jo faktisk det meste av apper/brikker! Vet folk om det? Folk må da ha noe!? Jeg fikk til og med autentisering OK på skjermen på laderen som var ute av drift med er skiftenøkkel symbol med min Audi RFID.

Er CCS2 en del av problemet? For tunge kabler/håndtak som folk sliter med å betjene - og for omstendelige protokoller som gjerne bruker 30-40 sek. på handshake, hvis sesjonen ikke feiler eller timer ut? Tesla sin implementasjon fungerer riktig nok mye bedre, men tar fortsatt noe tid på andre merker.

Interessant nok ser bransjen i USA ut til å samme seg rundt Tesla sin North American Charging Standard (NACS). Inkudert GM, Ford, Mercedes, Volvo mf. Men der er vel alternativet CCS1 eller Chademo.

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 16. juli 2023, klokken 22:38Apple Pay funker ikke hvis man har DNB og en del andre banker.

Joda, bare å bruke Curve det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hanche

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juli 2023, klokken 22:56
Sitat fra: elektro på søndag 16. juli 2023, klokken 22:38Apple Pay funker ikke hvis man har DNB og en del andre banker.

Joda, bare å bruke Curve det.

Eh. Og hva er Curve for noe?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: elektro på søndag 16. juli 2023, klokken 22:38
Sitat fra: RJK på søndag 16. juli 2023, klokken 13:11

Apple Pay funker ikke hvis man har DNB og en del andre banker. Eller Android.. Er ikke sikker på om bankkortleser hadde løst alt heller, man hadde fortsat div. timeouts og tilkoblingsproblemer osv. Det er uansett utopi å få dette ettermontert over alt.

Plug & Charge er fremtiden. Det vet alle som har kjørt Tesla. Men det vil i uoverskuelig fremtid være behov for apper/brikker, ikke minst på destinasjonsladere. Så det er på e-roaming myndighetene burde lagt kruttet. Gjerne i hele EU.

Som @overskyet beskriver er det ikke noe problem å være elbilist, så lenge man kan holde seg til én RFID/app. Men i ferien har jeg så langt fått to nye apper. Og jeg tror ikke man hadde fått ladet med Porsche heller på Eways(Mobill) og ChargeNode.

Dog er det rart at folk knotet så mye som jeg erfarte på Recharge, Shell Tvedestrand. De aksepterer jo faktisk det meste av apper/brikker! Vet folk om det? Folk må da ha noe!? Jeg fikk til og med autentisering OK på skjermen på laderen som var ute av drift med er skiftenøkkel symbol med min Audi RFID.

Er CCS2 en del av problemet? For tunge kabler/håndtak som folk sliter med å betjene - og for omstendelige protokoller som gjerne bruker 30-40 sek. på handshake, hvis sesjonen ikke feiler eller timer ut? Tesla sin implementasjon fungerer riktig nok mye bedre, men tar fortsatt noe tid på andre merker.

Interessant nok ser bransjen i USA ut til å samme seg rundt Tesla sin North American Charging Standard (NACS). Inkudert GM, Ford, Mercedes, Volvo mf. Men der er vel alternativet CCS1 eller Chademo.
Apple Pay er ikke et alternativ for meg, bruker Android (men verken Samsung Pay eller Android Pay) og S-banken, som visstnok funket med Apple Pay før de ble slukt opp av DNB, som jeg hadde prøvd å komme meg unna.

Men ser ikke at det er EN bank som er bedre enn S-banken, ihvertfall inntil DNB har fått føkka det opp mere. Og jeg kan selvsagt shoppe rundt, men hater tanken på å ikke ha kontrollen i en bank med flere konti som JEG styrer selv.

Av ren kuriositet, Tesla bruker ikke Plug&Charge, men en versjon av Autocharge, bare sånn for å ha slått det fast. Men jeg ser poenget ditt, bortsett fra at ladebransjen ikke ser ut til å ville gjøre det lettvint for kundene, eller billig.

Selv etter alle disse årene, er det bortimot ingen seriøs utvikling på dette i Norge. Ja, Mer har en løsning for de som er Mer-kunder, på Mer-ladere, og tilsvarende med Ionity og partnerselskaper, på Ionity.

Men det er ikke i nærheten å bli universelt og med roaming-muligheter. Dette mistenker jeg de ennå ikke er kommet til enighet om innen 5 år, og da har kort blitt påbudt også for eksisterende ladere/ladestasjoner, og de er godt i gang med ettermontering, og ikke bare nye stasjoner/ladere.

Interessant med at du vil klare deg med en roaming-partner, men likevel endte opp med 2 nye apper. Dette høres jo ut som det går helt feil vei.

Men som jeg skrev lengre opp, de som knoter, er de som enten ikke har hurtigladet før, eller gått vekk fra f.eks. Wecharge og lignende etter at prisene gikk opp.

Prøvde selv å bistå en dame og svigersønnen som prøvde å få til. Dama var mest opptatt med support, som ikke så ut til å klare å veilede henne, og svigersønn så ikke ut til å få noe mer gehør fra en relativt sta dame. Men fikk etterhvert beskjed fra svigersønn om at de fikk startet lading etter å ha lastet ned en app (Ionity sin tipper jeg, siden de var på Ionity-lader).

Er CCS2 en del av problemet med sin tunge og uhåndterlige kabel? Ja, det er jeg temmelig overbevist om. Og virker jo som stadig flere opplever å få byttet port innenfor garanti, mens andre med eldre biler må sjekke høggern for ikke å bli rana på delepriser og arbeid.

Og CCS2-biler er sånn sett ganske ny, og mengdene var små i starten, og bilene mindre egnet for langkjøring. Nå med lengre rekkevidde, tipper jeg dette blir et stadig større problem. Jeg ser ikke bort fra at min port må skiftes etterhvert, og da antageligvis etter at garantien er utgått.

Dessverre er NACS ikke brukbart på 3-fase lading som vi i Europa og de i f.eks. Australia har, og ChaDeMo puster sine siste åndedrag. Jeg sitter å lurer på om et alternativ basert på Tesla sin teknologi på kombopluggen de hadde før. Den var dog basert på ChaDeMo-standarden, men Tesla forbedret den.

Men Tesla burde nesten se om de fikk laget en som takler CCS2-protokollen. Eller spille dette inn til rådet for standarder, og fått en like liten, søt og sexy plugg som kan erstatte dagens klumpete CCS2. Den bør dø fort, men bakoverkompatibilitet må ligge inne. Er dog ikke veldig optimistisk her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA