Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Add "Snow Mode" on Tesla Model 3, please

Startet av tullebukk, mandag 21. desember 2020, klokken 10:44

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: geear på torsdag 10. februar 2022, klokken 20:54
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. februar 2022, klokken 08:27
Jeg kjører i creep og chill. Har en meget trang garasje og den ekstra kontrollen man har når man slipper bilen sakte med foten på bremsen er helt klart der som gir best kontroll, og som er det sikreste. Man trenger ikke flytte foten for å stoppe bilen. Man får også trent opp muskelminnet/ryggmargsrefleksen til at det er bremsen som stopper bilen.
Edit: rettet til Creep da det var det jeg mente.
Er dette noe du ble vant med fra S eller har du kjørt Y med hold, og gått over til creep?

Regen er så kraftig på Y at jeg skjønner ikke forskjellen i å kontrollere den sakte inn med gasspedalen eller bremsepedalen, annet enn at det er to forskjellige pedaler. Trenger ikke trå på bremsa for å stoppe Y...

Og hold er kanon ellers, på rødt lys og i stillestående kø så slipper jeg bare gasspedalen helt, og bilen blir stående i ro, med bremselys på, i drive, og det er bare å trå på gassen når man vil kjøre. Med creep må man sitte og holde på bremsen eller sette bilen i park...
Har kun hatt 3 og Y. Creep på begge. Når jeg skal inn og ut av garasjen har jeg mellom 2 og 3cm klaring til speilene. Må slippe meg forbi dette punktet ved å regulere med bremsepedalen. Bruk av wattpedal er alt for upresist og tregt, og helt uaktuelt.
Ved kjøring bruker jeg ikke bremsen. Den stopper jo så og si helt opp ved å slippe gassen, og med god planlegging trenger man ikke bruke bremsen. Man trenger heller ikke sitte med foten på bremsen, bare å trykke bremsen i "hold" så holder den bremsen til man gasser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Creep er fint på flatmark, men jeg synes det blir litt plundrete når det kreves så mye kraft at man må flytte foten til wattpedal. Jeg har en mistanke om at endel av tilfellene med ukontrollert akselerasjon skyldes dette. At fører har flyttet foten til wattpedal, og glemt å flytte den tilbake.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på torsdag 10. februar 2022, klokken 22:19
...Jeg har en mistanke om at endel av tilfellene med ukontrollert akselerasjon skyldes dette. At fører har flyttet foten til wattpedal, og glemt å flytte den tilbake.
Det tror jeg også.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA