Hovedmeny

Tester i media

Startet av tuono, tirsdag 03. januar 2017, klokken 10:23

« forrige - neste »

moby666

Mulig svingradiusen er bedre på i3, har ikke tenkt over det tidligere. 1 meter forskjell er jo en del, men nå er vel IONIQ 0,5 meter lengre enn i3. Da er det kanskje en ting som er bedre på i3 ;)
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.

Crown

Sitat fra: nix på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:05
Bare for sammenligningen sin del:
Svingradius BMW i3: 9,9 meter
Svingradius Ioniq: 11 meter

Håper egentlig for begge sin del at disse tallene er sving_diameter_  :-D Men hvor har du 11 meter fra? Jeg har sett 10.6 meter. Og da er ikke under 1 meter på en hel sirkel så enorm forskjell, begge er bra. Egentlig rart at I3 ikke har enda mindre, ettersom den er så kort og RWD. MiEV har 9.0 meter svingdiameter f.eks.


x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

J@x

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. januar 2017, klokken 06:58
Å si at i3 i praksis er to dørs blir jo bare tull. To dørs biler må man vippe frem forsetet for å komme inn bak, det er ikke tilfellet med i3, selv om man kan gjøre det. Den har en ulempe, det er at fremdøren må opp sammen med bakdøren.

Ikke bare tull, jeg må åpne døren foran og ta av meg sikkerhetsbeltet for å slippe noen inn bak, og i mange tilfeller legge fram seteryggen. Det er for meg ganske likt med 2-seter...

Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

turfsurf

Sitat fra: J-B på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:10
Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.
Men da sier du jo egentlig er ute etter en ny nr 1 bil, dvs en mere alrounder. Og da er jeg enig, Ioniq er ett bedre valg. Utenom at jeg foretrekker å sitte høyt på motorvei og. Eneste tilfellet jeg egentlig foretrekker å sitte lavt er ved aktiv kjøring på svingete veier.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:31
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.
Sjekk fakta. i3 er mye nærmere Ioniq en trillingene i størrelse. Den er f.eks 20cm bredere enn de og en halv meter lengre. Ioniq er lengre, men mye av fordelen med det blir spist opp av panseret. Den er og vesentlig lavere og kun 5cm bredere. Men ellers er jeg enig, i3 er en bybil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Crown

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:50
Trillingene svinger på 9,38m

MiEV har da svigradius på 4,5m, dvs 9,0m diameter, i følge Mitsubishi?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

#37

moby666

#38
Fakta? Når jeg sammenligner størrelse på biler tenker jeg antall seter og bagasjeromsvolum.

I3 har 4 seter og bagasjerommet er ca like stort som trillinger og eup.

Siden vi er inne på fakta så har eup 30 liter større bagasjerom enn i3. Tilogmed trillingene har større bagasjerom enn i3 med sine 228 liter vs 220.
IONIQ har 350 liter med sub (samme som leaf). Altså vesentlig større enn i3.


For mange er det helt vesentlig å ha 5 seter. Vi er 4 stk i familien men veldig ofte har vi med et ekstra barn.


Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:26
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:31
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.
Sjekk fakta. i3 er mye nærmere Ioniq en trillingene i størrelse. Den er f.eks 20cm bredere enn de og en halv meter lengre. Ioniq er lengre, men mye av fordelen med det blir spist opp av panseret. Den er og vesentlig lavere og kun 5cm bredere. Men ellers er jeg enig, i3 er en bybil.

02jan

Hver gang du omtaler i3 er det ned negativitet og ofte litt feilaktig.

I3 har 260 liter volum i bagasje. Det er samme volum vi hadde i 1gen Honda HRV.
I3 er ikke laget for å være storlaster, men fungerer for mange.

I3 har i tilegg et lite ,men meget praktisk bagasjerom, foran under panseret. Har vi behov for mere last, klarer vi å utnytte plassen under beina for de i baksetet, da det er ekstra plass i gulvet i forhold til lave biler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

moby666

#40
Ok mulig det er 260 liter, men i følge denne testen på din side så er det 220. 260 er kanskje med boksen foran?

http://www.dinside.no/motor/vaksinert-mot-rekkeviddeangst/62144331

Uansett så er størrelsen i samme klasse som eup og trillingene og kanskje focus ev?


Andre biler har også mulighet til å lagre ting andre steder, så det er nok ikke så unikt for i3.

Har selv fått laget en plastkasse som jeg har satt inn under panseret i IONIQ der jeg får plass til ladekabler etc.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på søndag 05. februar 2017, klokken 08:49
Fakta? Når jeg sammenligner størrelse på biler tenker jeg antall seter og bagasjeromsvolum.

Størrelse er størrelse. Ikke lett for oss andre å vite hva du tenker på når du skriver noe helt annet. Du får skrive det du tenker på da, ikke noe helt annet. For deg så er tydeligvis A7 med fire seter en liten bil og da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AppleKnocker

Sitat fra: J-B på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:10
Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.

Tradisjonelt er jeg vant med at bil nr 1 en større bil som kjøres av far, kan brukes til alt og kjøres mest. Bil nr 2 er gjerne en mindre bil, også kalt konebil hvis man ikke er politisk korrekt. Den brukes som reservebil hvis bil nr 1 er i bruk.

Elbiler forkludrer dette litt, i det minste om man har en elbil og en kreftkjerre. Elbilen er billigere å bruke, ikke sjelden bedre å kjøre og har i det hele tatt mange egenskaper som gjør den overlegen på kortere turer.  Mange har nok opplevd at det er nederlag å bli henvist til nr 1 bilen som kanskje en er døll dieselstasjonsvogn, fremfor nr 2 bilen. Vi har to elbiler, og den minste bli brukt mest. Det er delvis fordi den er enklere å bruke til små ærend, og delvis fordi det er økonomisk gunstigere å kjøre flest mulig km over på den billigste bilen. Så hva som er nr 1 og nr 2 er jaggu ikke enkelt lenger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 05. februar 2017, klokken 19:03
Så hva som er nr 1 og nr 2 er jaggu ikke enkelt lenger.
Nr.1 bilen er vel den som kjøres mest.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA