Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ingen lyd fra førervinduet

Startet av tuono, onsdag 08. mars 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

moby666

Mulig svingradiusen er bedre på i3, har ikke tenkt over det tidligere. 1 meter forskjell er jo en del, men nå er vel IONIQ 0,5 meter lengre enn i3. Da er det kanskje en ting som er bedre på i3 ;)
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

Sitat fra: nix på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:05
Bare for sammenligningen sin del:
Svingradius BMW i3: 9,9 meter
Svingradius Ioniq: 11 meter

Håper egentlig for begge sin del at disse tallene er sving_diameter_  :-D Men hvor har du 11 meter fra? Jeg har sett 10.6 meter. Og da er ikke under 1 meter på en hel sirkel så enorm forskjell, begge er bra. Egentlig rart at I3 ikke har enda mindre, ettersom den er så kort og RWD. MiEV har 9.0 meter svingdiameter f.eks.


2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

J@x

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. januar 2017, klokken 06:58
Å si at i3 i praksis er to dørs blir jo bare tull. To dørs biler må man vippe frem forsetet for å komme inn bak, det er ikke tilfellet med i3, selv om man kan gjøre det. Den har en ulempe, det er at fremdøren må opp sammen med bakdøren.

Ikke bare tull, jeg må åpne døren foran og ta av meg sikkerhetsbeltet for å slippe noen inn bak, og i mange tilfeller legge fram seteryggen. Det er for meg ganske likt med 2-seter...

Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

turfsurf

Sitat fra: J-B på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:10
Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.
Men da sier du jo egentlig er ute etter en ny nr 1 bil, dvs en mere alrounder. Og da er jeg enig, Ioniq er ett bedre valg. Utenom at jeg foretrekker å sitte høyt på motorvei og. Eneste tilfellet jeg egentlig foretrekker å sitte lavt er ved aktiv kjøring på svingete veier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:31
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.
Sjekk fakta. i3 er mye nærmere Ioniq en trillingene i størrelse. Den er f.eks 20cm bredere enn de og en halv meter lengre. Ioniq er lengre, men mye av fordelen med det blir spist opp av panseret. Den er og vesentlig lavere og kun 5cm bredere. Men ellers er jeg enig, i3 er en bybil.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Crown

Sitat fra: elektrolux på lørdag 28. januar 2017, klokken 21:50
Trillingene svinger på 9,38m

MiEV har da svigradius på 4,5m, dvs 9,0m diameter, i følge Mitsubishi?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tuono

#37

moby666

#38
Fakta? Når jeg sammenligner størrelse på biler tenker jeg antall seter og bagasjeromsvolum.

I3 har 4 seter og bagasjerommet er ca like stort som trillinger og eup.

Siden vi er inne på fakta så har eup 30 liter større bagasjerom enn i3. Tilogmed trillingene har større bagasjerom enn i3 med sine 228 liter vs 220.
IONIQ har 350 liter med sub (samme som leaf). Altså vesentlig større enn i3.


For mange er det helt vesentlig å ha 5 seter. Vi er 4 stk i familien men veldig ofte har vi med et ekstra barn.


Sitat fra: turfsurf på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:26
Sitat fra: moby666 på tirsdag 24. januar 2017, klokken 10:31
Uansett så synes jeg ikke i3 og IONIQ kan sammenlignes da i3 er en bitte liten bybil og IONIQ er en liten familiebil. Er det forskjellige kategorier. I forhold til eUP og trillingene (som er 4 setere), fremstår I3 som det beste valget.
Sjekk fakta. i3 er mye nærmere Ioniq en trillingene i størrelse. Den er f.eks 20cm bredere enn de og en halv meter lengre. Ioniq er lengre, men mye av fordelen med det blir spist opp av panseret. Den er og vesentlig lavere og kun 5cm bredere. Men ellers er jeg enig, i3 er en bybil.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

02jan

Hver gang du omtaler i3 er det ned negativitet og ofte litt feilaktig.

I3 har 260 liter volum i bagasje. Det er samme volum vi hadde i 1gen Honda HRV.
I3 er ikke laget for å være storlaster, men fungerer for mange.

I3 har i tilegg et lite ,men meget praktisk bagasjerom, foran under panseret. Har vi behov for mere last, klarer vi å utnytte plassen under beina for de i baksetet, da det er ekstra plass i gulvet i forhold til lave biler.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

moby666

#40
Ok mulig det er 260 liter, men i følge denne testen på din side så er det 220. 260 er kanskje med boksen foran?

http://www.dinside.no/motor/vaksinert-mot-rekkeviddeangst/62144331

Uansett så er størrelsen i samme klasse som eup og trillingene og kanskje focus ev?


Andre biler har også mulighet til å lagre ting andre steder, så det er nok ikke så unikt for i3.

Har selv fått laget en plastkasse som jeg har satt inn under panseret i IONIQ der jeg får plass til ladekabler etc.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Sitat fra: moby666 på søndag 05. februar 2017, klokken 08:49
Fakta? Når jeg sammenligner størrelse på biler tenker jeg antall seter og bagasjeromsvolum.

Størrelse er størrelse. Ikke lett for oss andre å vite hva du tenker på når du skriver noe helt annet. Du får skrive det du tenker på da, ikke noe helt annet. For deg så er tydeligvis A7 med fire seter en liten bil og da.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Sitat fra: J-B på tirsdag 24. januar 2017, klokken 11:10
Min bil nr 2 (elbil) skal ta over mest mulig av jobbene til bil nr 1, så da bør den være mest mulig fleksibel, i tillegg til å være god å kjøre, og der stiller ioniq og egolf, og for så vidt leaf og Soul i en annen klasse.

Tradisjonelt er jeg vant med at bil nr 1 en større bil som kjøres av far, kan brukes til alt og kjøres mest. Bil nr 2 er gjerne en mindre bil, også kalt konebil hvis man ikke er politisk korrekt. Den brukes som reservebil hvis bil nr 1 er i bruk.

Elbiler forkludrer dette litt, i det minste om man har en elbil og en kreftkjerre. Elbilen er billigere å bruke, ikke sjelden bedre å kjøre og har i det hele tatt mange egenskaper som gjør den overlegen på kortere turer.  Mange har nok opplevd at det er nederlag å bli henvist til nr 1 bilen som kanskje en er døll dieselstasjonsvogn, fremfor nr 2 bilen. Vi har to elbiler, og den minste bli brukt mest. Det er delvis fordi den er enklere å bruke til små ærend, og delvis fordi det er økonomisk gunstigere å kjøre flest mulig km over på den billigste bilen. Så hva som er nr 1 og nr 2 er jaggu ikke enkelt lenger.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elmo

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 05. februar 2017, klokken 19:03
Så hva som er nr 1 og nr 2 er jaggu ikke enkelt lenger.
Nr.1 bilen er vel den som kjøres mest.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA