Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ingen lyd fra førervinduet

Startet av tuono, onsdag 08. mars 2017, klokken 13:34

« forrige - neste »

knut.aulie

#15
Tynne høye hjul er det beste i snø og slaps !

Edit: prøv å sykle en sykkel med brede hjul, det er kjempetungt=mye energibruk

turfsurf

#16
Avhengig av profilen gitt samme bredde ja. 19" felg sier ingen ting om mengden gummi, det er de kun profil og bredde som gjør. Gitt samme bredde vil en høyere profil gi mere fjæring ja. På samme hvis som ved en gitt høyde på gummien vil ett større hjul gi mere komfort over hull i veien enn mindre hjul vil gi. Nå er jeg tilfeldigvis vintersyklist, og sykling går helt fint på vinterføre, utenom at det er trått i dyp snø...

Edit:svar til EspenM3
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

moby666

Pizzakuttere som hjul gir dårlig kjøreegenskaper, ser rart ut, lite utvalg av dekk, dyre dekk osv. Veldig mange ulemper.

Det ser heller ikke ut som dette hjelper nevneverdig på forbruket da hyundai har klart å lage en vesentlig større bil som bruker mindre energi enn i3 som er tross alt 100 kg lettere. Ja jeg vet at dette skyldes luft motstand, men det burde også bmw skjønne.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

turfsurf

Ser du skriver at det gir dårlige kjøreegenskaper hele tiden, men det er kun en påstand fra deg som du ikke backer opp. Smalere hjul gir mindre sporing. Større hjul takler hull bedre. Smale hjul ruller og bedre. Så i3 har sykkelhjul, mens Ioniq har trillebårhjul (små).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Det er fordeler og ulemper med smale 19". Hvordan en vekter argumentene er avgjørende for hva en ender opp å mene. Finnes ikke noe allmengyldig svar, en må ta et valg.

moby666

Smale dekk håndtere hull dårligere enn brede, så da hjelper det ikke at hjulet er stort. Ikke alle hull er avlange :)

Kjøreegenskapene til i3 kan beskrives som nervøs i kupert terreng og vinglete og ustabil i høye hastigheter. De fleste tester av i3 bekrefter nettopp dette.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tuono

Dette med hva jeg har observert på veien ang. i3 under litt vanskelige forhold var ikke ment som noen oppstart til "bashing" av bilen........ Det var bare jeg som lurte på om sporvidde kunne ha noen sammenheng.

Jorgensen

-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

bertonex19

I den engelske testen ble i3 overlegen ioniq også :)
2017 Bmw i3 94 ah

moby666

Ingen tvil om i3 er en bra bybil (det kommer frem i den engelske testen), det er også eUp og trillingene. Spørsmålet er hva man er ute etter. Skal man ha en bil som fungerer både på langtur og i by, så er ikke i3 å anbefale - ihvertfall ikke hvis man trenger 5 seter.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

lenny36

I3 er en kjøremaskin i god gammeldags BMW-ånd men for en familie er det vel liten tvil om at IONIQ er et bedre valg enn i3 og e-Golf


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Stort sett enig i det, men p.g.a høyden og den store døråpningen, så er ut og inn med små barn veldig praktisk i i3. Vil si at som eneste bil er Ioniq det åpenbare valget, men som nr 2 bil er i3 like åpenbar mener jeg.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)


J@x

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. januar 2017, klokken 16:51
Stort sett enig i det, men p.g.a høyden og den store døråpningen, så er ut og inn med små barn veldig praktisk i i3. Vil si at som eneste bil er Ioniq det åpenbare valget, men som nr 2 bil er i3 like åpenbar mener jeg.

Ikke helt enig, det spørs veldig på behovet. Likte veldig i3, men den er uaktuell pga bare 4 seter og i praksis 2-dørs. Det er upraktisk når en skal bruke elbilen til mest mulig småkjøring i tillegg til pendlingen, 3 barn i alder 10 til 16. Småkjøringen blir da kjøring og henting av barn, ofte er det bare ett eller 2 av sine egne, men ofte skal venner sitte på også.. da måtte man ofte starte dieseldyret for å få dette til å fungere (s-Max), og det var ikke meningen.
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

turfsurf

Alt er selvfølgelig avhengig av behovet. Men skal man ha med flere av andre sine barn og, så må man jo ha Model X. Jeg kjøper bil for å kjøre vår familie, ikke andre. Å si at i3 i praksis er to dørs blir jo bare tull. To dørs biler må man vippe frem forsetet for å komme inn bak, det er ikke tilfellet med i3, selv om man kan gjøre det. Den har en ulempe, det er at fremdøren må opp sammen med bakdøren. Men da har du samtidig en diger åpning som kun en Model X kan konkurere med. Så lenge man har små barn som trenger hjelp, så er det en stor fordel. Når barna blir større, så er det selvfølgelig av mindre betydning.

Ellers som nummer to bil vektlegger jeg egenskaper som lettkjørt, kjapp akselerasjon, liten svingradius og god oversikt. Der leverer i3 på alle punkter, Ioniq vesentlig dårligere, med forbehold om at testene jeg har lest er riktig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA