Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024.2.X

Startet av Mobileum, torsdag 18. januar 2024, klokken 20:45

« forrige - neste »

Mobileum

Er det forskjellige lamper? Trodde Matrix-lysene tar seg av slikt. Altså bare én lykt med X-antall LED som lynraskt tilpasser seg.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

#16
Sitat fra: Mobileum på lørdag 20. januar 2024, klokken 18:01Er det forskjellige lamper? Trodde Matrix-lysene tar seg av slikt. Altså bare én lykt med X-antall LED som lynraskt tilpasser seg.
Forskjellig design på hovedlyktene på Highland og pre-Highland TM3 og TMY. Teknologien i lampene er nok så godt som identisk.

Ja, man har et kretskort med mange små ledlamper, gjerne i kvadratisk eller rektangulær form, men kan nok og lages i andre former, men der man individuelt kan slå av eller på hver lampe eller led om du vil.

https://www.teslaoracle.com/2023/09/11/tesla-bjorn-reveals-model-3-highlands-hidden-features-and-deeper-insights/

Dette er vel video om de gamle og nye lampene på pre-Highland.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 20. januar 2024, klokken 17:54
Sitat fra: Mobileum på lørdag 20. januar 2024, klokken 17:45Hvor mange kameraer fikk HighLand?


1 stk mindre enn HW3. Så 7stk i forhold til 8 tidligere, men de har større oppløsning.

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 20. januar 2024, klokken 17:40HW4 sine CPUer har lavere ytelse enn HW3, så det er nok ikke noe problem.

Ja, og bare halvparten med minne i forhold til HW3. HW3 har 16bg ram og Highland HW4 har 8gb ram.


Jeg tror nok definitivt at matrix er mulig med HW3 også som faktisk har kraftigere maskinvare. Den kan jo detektere biler på lang avstand ift automatisk fjernlys, som forøvrig fungerer strålende mtp å blende ned raskt så det å kunne maskere det området burde være mulig.

Det blir spennende å se hvordan tesla implementerer denne funksjonen og om det vil komme til oss som har HW3 også på sikt.
Nå prater vel dere om maskinvaren til informasjonsystemet, tviler på at det er denne som regner hvilke matriser som skal slukkes eller ei.

Tipper det er FSD/AP maskinvaren som kameranen er tilkoblet som vil gjøre den jobben.
I HW4 har flere kjerner og høyre frekvens enn i HW3, samt at den har dobbelt så mye minne 16 GB vs 8 GB og 4 ganger så mye lagring 256GB vs 64 GB.

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 17:55Mye av teknologien ligger vel i lampene i seg selv. Og der er nok ikke de nye på Highland så veldig forskjellig fra de som har vært monterrt i TM3 og TMY ellers.

Lampene er jo bare styrbare LED lys. Det er kameraene og bakenforliggende software som vil være avgjørende. 5 megapixler vs 1 kan være avgjørende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2024, klokken 13:23
Sitat fra: RJK på lørdag 20. januar 2024, klokken 17:55Mye av teknologien ligger vel i lampene i seg selv. Og der er nok ikke de nye på Highland så veldig forskjellig fra de som har vært monterrt i TM3 og TMY ellers.

Lampene er jo bare styrbare LED lys. Det er kameraene og bakenforliggende software som vil være avgjørende. 5 megapixler vs 1 kan være avgjørende.
Poenget var at lampene nok er temmelig identisk i innmat, selv om de har noe endret form, og at DRL-lamper er bygd inn i samme lampehus. Det skal altså ikke være noe værre eller vanskeligere å styre dette på de gamle matrix-lampene enn de nye.

Jeg stiller og spørsmålstegn ved om oppdagelse av møtende bil er så vanskelig at det krever spesielt mye mer av SW og dermed og "carputeren" til å styre lampene på pre Highland vs Highland. Er nok andre ting som krever store endringer i kreftene til "carputeren", f.eks. nye eller forbedrede funksjoner i FSD.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 13:29Jeg stiller og spørsmålstegn ved om oppdagelse av møtende bil er så vanskelig at det krever spesielt mye mer av SW og dermed og "carputeren" til å styre lampene på pre Highland vs Highland. Er nok andre ting som krever store endringer i kreftene til "carputeren", f.eks. nye eller forbedrede funksjoner i FSD.
Tror heller ikke SW er så kompleks og krever veldig mye CPU. Oppløsning på kamera er nok det avgjørende her 1 megapiksel som på HW3 er ganske lite...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Finnes kontrollenhet som kanskje tar det meste av jobben?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 21. januar 2024, klokken 13:41Finnes kontrollenhet som kanskje tar det meste av jobben?
Dette er jo styring av lampene, som Tesla allerede har kontroll på. Det som har manglet frem til nå er jo deteksjon av andre biler og mappe det til hvilke piksler som skal maskeres ut for ikke å blende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Da har denne begynt å rulle ut til flåten. Fikk 2024.2.2 på min Model X nå.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Nihon

Ikke noe her enda.
Kommer til å ta en kveldstur så fort den kommer og er installert for å teste adaptive lys.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

sjokomelk

Nedlastingen var forholdvis stor ser jeg. Rett i overkant av 2GB med data lastet ned.
Skal bli gøy å høre erfaringene med adaptive fjernlys på HL3.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Otkristo


Lynet

Jeg også trodde jeg fikk 2024.2 på fredag, 2GB var det ja. Men det var ny navi, lett å se feil der.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

RJK

Sitat fra: Otkristo på søndag 28. januar 2024, klokken 22:06-
Det eneste dette bekrefter, er at pre-facelift ikke får det i denne omgangen.

Jeg er fremdeles sterk i trua på at dette kommer med en nyere update i løpet av året. Kanskje til og med før folk rømmer på sommerferie!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

førategangtesla

Sitat fra: RJK på mandag 29. januar 2024, klokken 00:05
Sitat fra: Otkristo på søndag 28. januar 2024, klokken 22:06-
Det eneste dette bekrefter, er at pre-facelift ikke får det i denne omgangen.

Jeg er fremdeles sterk i trua på at dette kommer med en nyere update i løpet av året. Kanskje til og med før folk rømmer på sommerferie!

;)

Vi får håpe det  :laugh: det er jo ikke krise hvis ikke, men jeg skulle gjerne hatt den muligheten hvis de kan få det til.

Utover det så er det lite snadder i den neste oppdateringen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA