Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

JorEl

#1485
daktari: -På 34 sek kjører den forbi stoppskilt og rett ut i veien. Da gadd jeg ikke se lenger.

Sorry burde forklart litt kanskje. Fra det punktet du sluttet å se, så begir sjåføren seg ut på en lang, enkel/moderat vanskelig løype. Egentlig litt kjedelig, siden "ingenting" skjer. Om FSDbeta er blitt så bra som dette, så vil jeg ha det fortest mulig.

AP har jeg lært å leve med, på en forsvarlig måte. FSD-beta fra denne videoen, kunne jeg også levd med.

Edit; videoen:
https://youtu.be/lAiYQhaQGPY?t=66

FSDbeta er fremdeles L2, enig. Trøsten er at Tesla enda utvikler sytemet. Det har tatt lengre tid, enn hva Musk har insinuert. Det verste hadde vært om Tesla sa de var ferdige :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på mandag 27. juni 2022, klokken 15:42
daktari: -På 34 sek kjører den forbi stoppskilt og rett ut i veien. Da gadd jeg ikke se lenger.

Sorry burde forklart litt kanskje. Fra det punktet du sluttet å se, så begir sjåføren seg ut på en lang, enkel/moderat vanskelig løype. Egentlig litt kjedelig, siden "ingenting" skjer. Om FSDbeta er blitt så bra som dette, så vil jeg ha det fortest mulig.

AP har jeg lært å leve med, på en forsvarlig måte. FSD-beta fra denne videoen, kunne jeg også levd med.

Edit; videoen:
https://youtu.be/lAiYQhaQGPY?t=66

FSDbeta er fremdeles L2, enig. Trøsten er at Tesla enda utvikler sytemet. Det har tatt lengre tid, enn hva Musk har insinuert. Det verste hadde vært om Tesla sa de var ferdige :)
OK, trodde at målet var full selvkjørende.

For del 2 på den landevei der han kjører 55 km/t i godt lys og nymalt striper ville både AP2 og VW Travel Assist klart helt fint også etter min erfaring. Det går jo nesten rett frem. Ikke slik som på mine videoer fra Maridalen der det er krappe svinger med blind inngang og utgang.

De stoppskiltene han kommer til synes jeg bilen bruker for lang tid.  Men det er jo ikke trafikk, god sikt alle retninger. Helt basic mao.

Så jeg er ikke imponert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatDe stoppskiltene han kommer til synes jeg bilen bruker for lang tid.  Men det er jo ikke trafikk, god sikt alle retninger. Helt basic mao.
Den skal helt til 0 km/t (akkurat som her), og synes at det gjør den bra. Ett sekund på 0 er nok før den kjører videre. Sjekk "California Roll violation".😀 Glad vi ikke har så mange full-stopp-skilt som de har i USA. Tror vårt fylke har 3-4 maks.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Fra USA husker jeg spesielt hvor nøye folk var og stoppe ved et stopp-skilt og at man kan kjøre til høyre, ved rødt-lys.  :)

daktari: -OK, trodde at målet var full selvkjørende.

:+1: Men slik det har blitt, etter mye venting/utvikling...så er kanskje valget noe som virker ok. Eller vente 10år på noe perfekt.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Handyman

#1489
Sitat fra: JorEl på tirsdag 28. juni 2022, klokken 09:50
Fra USA husker jeg spesielt hvor nøye folk var og stoppe ved et stopp-skilt og at man kan kjøre til høyre, ved rødt-lys.  :)
Dette varierer bla. mellom de ulike statene. Noen steder kan man rulle sakte forbi stoppskilt, andre steder ikke. Samme med å kjøre til høyre på rødt. Ulike regler.
Edit: Praksis varierer (rolling stop), selv om det ikke er lov i følge trafikkreglene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Trodde det gjaldt over alt, så måtte sjekke:

A stop sign violation will usually mean the same thing in any state in the US and generally consists of a driver not properly stopping his or her vehicle when approaching a stop sign.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

#1491
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 28. juni 2022, klokken 11:50
Trodde det gjaldt over alt, så måtte sjekke:

A stop sign violation will usually mean the same thing in any state in the US and generally consists of a driver not properly stopping his or her vehicle when approaching a stop sign.
Du ser ut til å ha rett. Jeg ble fortalt, da vi var i USA i 2018, at flere stater tillot det de kaller "rolling stop". I alle fall var det i praksis svært få som praktiserte "full stop" i Florida. Jeg antok derfor at det var lovlig, men ser at jeg nok tok feil, selv om de ikke slår ned på det over alt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#1492
Det er vel slikt overalt at det er forskjell på reaksjoner. Kan være greiere å snakke med lensmannsbetjenten i Lom enn UP.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

#1493
Directly from New York City 8)
Coming to you, very soon ;D

https://youtu.be/BC_QSmOJfBY?t=330
Edit: nesten-ulykke på slutten..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Sitat fra: JorEl på tirsdag 28. juni 2022, klokken 15:11
Directly from New York City 8)
Coming to you, very soon ;D

https://youtu.be/BC_QSmOJfBY?t=330
Edit: nesten-ulykke på slutten..
Prøvde å kjøre på en fotgjenger midtveis og på klippet il å treffen en midtrabatt og kjøre mot enveiskjøring. 3-6 months lol
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

JorEl

Hadde jeg fått FSDbeta nå, så hadde jeg passet på både meg og bilen + evt fotgjengere også :)
Bring it over to the el-contry, now, Mr.Musk. I promise not to crash.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Counterpointer

Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 14:05
Enig, etter denne definisjonen er det definitivt ikke bedrageri, da det krever forsett. Man må bevisst komme med usannheter for å lure noen. Det er noe helt annet enn å f.eks. ta feil om tidsfrister.
Det er altfor simplistisk måte å tenke på.

En gang er ingenting, to ganger kan være en tilfeldighet, tre ganger så har du et system.

I forhold til Elon har han nå sagt ting som har vært uriktig så mange ganger at grensen går ikke på antall ganger, men hvor mange år det har foregått.

Og FSD finnes ikke i noen Tesla, en må snevre inn begrepet og lage nye definisjoner for å påstå noe som ligner. Tesla gjør stadig dette, men som det er dokumentert i tråden er selv FSD beta (siste versjon 1x.xx) kun L2.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på søndag 26. juni 2022, klokken 14:21Utfordringen er vel at det ennå ikke fungerer som tiltenkt. Selger man et produkt som ikke fungerer 100% så skal man i det minste ha en prisreduksjon, eller kunne returnere varen mot full erstatning. Da er det jo litt pussig at de i USA heller flerdobler prisen.

Det er riktig at den er uferdig, men det har jo faktisk vært en prisreduksjon. Prisen var ganske mye lavere for bare få år siden. I tillegg planlegger Tesla å fortsette med å øke prisen etter hvert som FSD "modnes". Så det du skriver her er jo allerede det som skjer.

SitatMan kan ikke forsvare seg med at "jeg visste ikke bedre" når man har solgt et produkt i 5-6 år som aldri har fungert som det skal.

De burde nok gitt noe igjen til de som har hatt FSD i fem år, men faktum er at dette er et ekstremt vanskelig problem å løse. De trodde det var lettere, men det viste seg å ta mer tid enn antatt. Så med tanke på at dette er et av verdens vanskeligste problemer så er det ikke unaturlig at man ikke kan vite sikkert når det er ferdig.

emurof

Sitat fra: hELgenen på søndag 26. juni 2022, klokken 15:17
Sitat fra: emurof på søndag 26. juni 2022, klokken 14:06Jeg vet ikke helt hva aksjekursen har med dette å gjøre, da de fleste ikke tror Tesla vil løse autonomi, så det er ikke priset inn.

Elon Musk selv har det priset inn..

https://electrek.co/2022/06/15/elon-musk-solving-self-driving-difference-between-tesla-worth-a-lot-or-nothing/#:~:text=June%2015-,Elon%20Musk%20says%20solving%20self%2Ddriving%20is%20the%20difference%20between,worth%20a%20lot%20or%20nothing&text=Elon%20Musk%20made%20an%20interesting,of%20money%20or%20almost%20nothing.

Vel, jeg ser ingen regnestykker her som viser børsverdien av selskapet over 1-5-10 år. Og det sier seg selv at Tesla slett ikke er verdiløs uten FSD. Dagens børsverdi er nærmest kun basert på bilproduksjon fordi "ingen" tror Tesla vil løse FSD.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 27. juni 2022, klokken 08:51Det er vel ikke riktig å snakke om FSD har gjort store fremskritt når systemet fortsatt er level 2 og må overvåkes. Vi er like langt unna "driverless coast-to-coast " nå i midten av 2022 som vi var høsten 2017 da Musk lovte det skulle skje.

Selvsagt kan man snakke om det er gjort fremskritt eller ikke selv om systemet fortsatt er nivå 2. Man kan se på hvor ofte man må gripe inn, for eksempel.

Nei, vi er ikke like langt unna kyst til kyst, siden siste versjon av FSD-betaen krever langt mindre input fra fører.

Hvis påstanden din skulle vært riktig så vil man ikke kunne se fremskritt på noe som helst som er uferdig, fordi det kun finnes et eneste gyldig fremskritt, og det er at noe blir helt ferdig. Så etter den logikken så vil et hus som bygges av mursteiner ikke se noen som helst fremgang fra null brikker, og til huset står helt ferdig bygget. At det er lagt en brikke og tusen brikker utgjør i følge din logikk ingen forskjell fordi huset fortsatt ikke er ferdig. Det er ingen forskjell på null og tusen.

Sitat fra: daktari på mandag 27. juni 2022, klokken 20:12OK, trodde at målet var full selvkjørende.

Har noen sagt noe annet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA