Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

FSD – vår tids største bløff?

Startet av IbizaMan, søndag 01. november 2020, klokken 10:52

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 21. juni 2022, klokken 14:43
Når det gjelder å evaluere utsagnene hans, så må det overlates til den enkelte. For det å tyde dem på en rasjonell og underbygd måte er nemlig umulig. Om det er gjort bevisst eller ubevisst vet vel heller ingen. Så her blir det "stryk det som ikke passer".
Enig, og det er nok mye av årsaken til de til dels svært ulike utgangspunktene for diskusjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Og hvorfor denne tråden gjentar seg selv gang på gang 😁
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på tirsdag 21. juni 2022, klokken 15:55
Og hvorfor denne tråden gjentar seg selv gang på gang 😁
Tenk på hvor kort og kjedelig denne tråden hadde vært hvis alle var like entusiastiske! 😁
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: RuneW på tirsdag 21. juni 2022, klokken 13:31
Sitat fra: daktari på mandag 20. juni 2022, klokken 21:03
Tror han hadde gode rådgivere som sa at dette er sjanseløst, men han bløffet. Som Theranos. Og hn fortsatte å bløffe, år etter år.
Men nå har en stor mengde folk blitt styrtrike på aksjen som gikk fra $20 til $5000 og tåler det meste og har mye å tape. Men Tesla har levert på bil, det skal de ha.

Høres nesten ut som du tror aksjeverdien stort sett er basert på FSD....
Det var ikke poenget. Tror mange har mye å tape, eller stor lojalitet til den som har gjort dem rike, og derfor ikke har noe insentiv for å lage et nummer ut av FSD-skandalen. Dyss det ned, så holder aksjen seg oppe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Nå får amerikanere også kjøpe EAP. Det har de ikke hatt mulighetene til. Men prisene? EAP 6.000 USD, og FSD fremdeles 12.000 USD. Innholdet i begge pakkene er lik de vi har her, men altså til dobbelt pris i USA. Hvorfor må amerikanere betale så mye? Er det fordi de er i nærheten av å få FSD, mens vi er veldig langt unna? (klikk for større bilde)

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på fredag 24. juni 2022, klokken 15:38
Nå får amerikanere også kjøpe EAP. Det har de ikke hatt mulighetene til. Men prisene? EAP 6.000 USD, og FSD fremdeles 12.000 USD. Innholdet i begge pakkene er lik de vi har her, men altså til dobbelt pris i USA. Hvorfor må amerikanere betale så mye? Er det fordi de er i nærheten av å få FSD, mens vi er veldig langt unna? (klikk for større bilde)

FSD & EAP er mye mindre inngripende i USA enn her I Norge. Derfor er det vel dyrere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: filtvet på mandag 20. juni 2022, klokken 19:47Musk er tidenes bløffmaker.

"June 2016

I really consider autonomous driving a solved problem, I think we are less than two years away from complete autonomy, safer than humans, but regulations should take at least another year"

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/fsd-timeline-promises-summary.235180/

Dette er vel diskutert ganske grundig etter hvert. Å ta feil er ikke å bløffe.

Sitat fra: filtvet på tirsdag 21. juni 2022, klokken 12:51Theranos-dokumentaren er virkelig verdt å se. Rike superego-ledere tåler som regel ikke "nei"-mennesker og da går det som det går - og de som sier ifra får sparken til slutt

Og lederen hadde ikke mulighet til å erkjenne nederlaget. Da hadde livsverket falt i grus. Skulle ønske en ny tok over roret i tesla slik at de kunne konsentrere seg om gode biler. FDS kommer aldri. Spesielt i Norge med is, kulde og regn.

Med slike holdninger så hadde vi i dag hatt bedre hestevogner og ikke biler. Vi trenger folk som tenker stort og nytt.

Som Henry Ford sa: "If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."

Vi husker også alle som sa at gjenbrukbare, selvlandene raketter var umulig, at Tesla aldri ville klare å selge en halv million biler i året, at fabrikken i Kina var en bløff og aldri ville bli bygget, at Model Y ikke egentlig eksisterte, osv.

FSD er allerede i bruk av reelle kunder. Det er ikke ferdig, men har gjort enorme fremskritt.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på mandag 20. juni 2022, klokken 20:48
SitatDet er en gråsone her som i mange andre saker. Hva fasiten til slutt blir, kommer til å bli interessant å følge med på.

Jeg klarer etter beste evne ikke (også inkludert vilje) å se noen nyanser av svart i denne saken, og svart kan som kjent heller ikke reflektere.

Bedrageri er en formuesforbrytelse som går ut på å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved å lure eller forlede noen til å foreta en handling slik at de påføres et tap, eller det oppstår fare for at et tap vil oppstå.

Enig, etter denne definisjonen er det definitivt ikke bedrageri, da det krever forsett. Man må bevisst komme med usannheter for å lure noen. Det er noe helt annet enn å f.eks. ta feil om tidsfrister.

emurof

Sitat fra: daktari på mandag 20. juni 2022, klokken 21:03Tror han hadde gode rådgivere som sa at dette er sjanseløst, men han bløffet. Som Theranos. Og hn fortsatte å bløffe, år etter år.
Men nå har en stor mengde folk blitt styrtrike på aksjen som gikk fra $20 til $5000 og tåler det meste og har mye å tape. Men Tesla har levert på bil, det skal de ha.

Han har åpenbart ikke bløffet, og i motsetning til Theranos så har Tesla noe som fungerer, og som er i bruk av kunder.

Jeg vet ikke helt hva aksjekursen har med dette å gjøre, da de fleste ikke tror Tesla vil løse autonomi, så det er ikke priset inn.

Sitat fra: daktari på tirsdag 21. juni 2022, klokken 18:03Det var ikke poenget. Tror mange har mye å tape, eller stor lojalitet til den som har gjort dem rike, og derfor ikke har noe insentiv for å lage et nummer ut av FSD-skandalen. Dyss det ned, så holder aksjen seg oppe.

FSD-skandalen?

Med tanke på at full autonomi ikke er priset inn, så har det ikke mye å si for aksjekursen i dag. Husk at "de fleste" tviler på at FSD vil bli ferdig noen gang, og profesjonelle analytikere har ikke nok informasjon til å ta med FSD i regnestykkene sine uansett.

Men faktum er at FSD har gjort enorme fremskritt siden den offentlige betaen ble slippet.

Motorwatt

Utfordringen er vel at det ennå ikke fungerer som tiltenkt. Selger man et produkt som ikke fungerer 100% så skal man i det minste ha en prisreduksjon, eller kunne returnere varen mot full erstatning. Da er det jo litt pussig at de i USA heller flerdobler prisen.

Man kan ikke forsvare seg med at "jeg visste ikke bedre" når man har solgt et produkt i 5-6 år som aldri har fungert som det skal.
Tesla S75D - 09/2018

JorEl

-Man kan ikke forsvare seg med at "jeg visste ikke bedre" når man har solgt et produkt i 5-6 år som aldri har fungert som det skal.     :+1:  Enig

-Men faktum er at FSD har gjort enorme fremskritt siden den offentlige betaen ble slippet. :+1:

Edit: Jeg er optimistisk til at Tesla fullfører eller kompenserer :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

JorEl

Jeg er fornøyd med AP, selv om den ikke er perfekt. Bruker AP der den virker..dvs kjente veier og godt merket.
Om FSD-beta, kan bli noe man kan stole på, "i trygge omgivelser", kan det bli bra.
I denne ferske YTvideoen, så kan man begynne å lure på om ikke emoruf har rett, med tanke på progresjon. Eller?

https://youtu.be/lAiYQhaQGPY?t=1
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

daktari

Det er vel ikke riktig å snakke om FSD har gjort store fremskritt når systemet fortsatt er level 2 og må overvåkes. Vi er like langt unna "driverless coast-to-coast " nå i midten av 2022 som vi var høsten 2017 da Musk lovte det skulle skje.

Hvis de derimot hadde valgt å tilby level 3 motorvei under 60 km/t så ville jeg gått med på å snakke om fremskritt. Men foreløpig har ingen ivrige Teslafans prøvd FSD uten å sitte i setet - selv ikke de ivrigste stoler på FSD.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: JorEl på søndag 26. juni 2022, klokken 20:53
Jeg er fornøyd med AP, selv om den ikke er perfekt. Bruker AP der den virker..dvs kjente veier og godt merket.
Om FSD-beta, kan bli noe man kan stole på, "i trygge omgivelser", kan det bli bra.
I denne ferske YTvideoen, så kan man begynne å lure på om ikke emoruf har rett, med tanke på progresjon. Eller?

https://youtu.be/lAiYQhaQGPY?t=1
Vet ikke helt...

må rygge ut av parkeringen manuelt.

På 34 sek kjører den forbi stoppskilt og rett ut i veien. Da gadd jeg ikke se lenger.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA