Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TMY sliter med varmen i kulda

Startet av Radial, lørdag 27. november 2021, klokken 22:04

« forrige - neste »

hjulkast

Sitat fra: Stromseth på mandag 06. desember 2021, klokken 10:48

Jeg har hatt problemet lenge før 40.6. Kan det være at du ikke har hatt så kaldt ute på tidligere versjoner?

Det kan godt være, bare synsing fra min side

Handyman

Sitat fra: Hans M på mandag 06. desember 2021, klokken 10:40
... Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.
Jeg prøvde manuel i helgen uten at det hjalp. Skal prøve å starte turen på manuell.
I TM3 kjørte jeg på manuell på lengre turer da det var kaldt. Ikke på grunn av manglende varmen, men for å spare strøm og hindre brannskader på bena ;-) målte 50 grader i fotbrønnene fremme etter lengre tids kjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HRS

Kjørte hjem fra hytta i går. Forvarmet bilen og alt ok de først 10 minuttene før tempen begynt droppe til ca 17-18 grader i kupeen. Stoppet etter ca 60 km, låste bilen og startet opp igjen. Da kom varmen tilbake men forsvant ganske fort igjen. Men etter å ha kjørt 20 KM til kom plutselig varmen tilbake og holdt seg resten av turen til Lillestrøm. Rundt 9-10 minusgrader mesteparten av turen. 

Klykken

Sitat fra: Hans M på mandag 06. desember 2021, klokken 10:40
Har også problemer med ustabil varme i kulda på min TMY. Fikk en drop-in time på Rud SC på rappen i formiddag etter å ha snakket med Service på telefon idag tidlig, og dro innom umiddelbart etter. En tekniker kikket på saken og kunne meddele at problemet med ustabil varme er kjent for Tesla og er relatert til software. En fiks for dette kommer i en oppdatering som var ventet "om ikke lenge". Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.

Jeg er forøvrig på SW versjon 2021.40.6. Har en følelse av at problemet oppsto etter at denne kom, men kan ikke si dette med sikkerhet.
Mistenker at denne servicepersonen tok en "wild guess" uten å vite noe mer enn vi vet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stromseth

Sitat fra: Klykken på mandag 06. desember 2021, klokken 14:49
Mistenker at denne servicepersonen tok en "wild guess" uten å vite noe mer enn vi vet.

Tullete å måtte plage andre med et innlegg for å trykke  :+1: på denne, men det er vel ikke helt uvanlig at mange som jobber i servicebransjer gjerne vil ha et svar å gi, og i mangel av noe bedre så så finner de på noe som _kan_ være sant  :D

Om dette er tilfellet her er jo helt umulig å vite, men man må jo i alle fall tro at det er riktig at Tesla kjenner til problemet. Jeg har i alle fall registrert over 120 Model Y-eiere som har svart at de har problemer i en uoffisiell meningsmåling i Facebookgruppen "Tesla Model Y Norge"
Tesla Model Y (MIC), Long Range AWD, Gemini 19" S/V, Hvit m sort interiør. Montert Lazer Linear 18 Elite m i-LBA (4. sept -21 til dd)

geear

Er nok også mange som ikke aner om de har problemet, som meg. Har bare kjørt korte turer siste to månedene, og kaldeste har vært fem blå.

runarlan

Sitat fra: Hans M på mandag 06. desember 2021, klokken 10:40
Har også problemer med ustabil varme i kulda på min TMY. Fikk en drop-in time på Rud SC på rappen i formiddag etter å ha snakket med Service på telefon idag tidlig, og dro innom umiddelbart etter. En tekniker kikket på saken og kunne meddele at problemet med ustabil varme er kjent for Tesla og er relatert til software. En fiks for dette kommer i en oppdatering som var ventet "om ikke lenge". Som midlertidig fiks ble jeg anbefalt å låse klimaanlegg i manuell og ikke røre Auto funksjon.

Jeg er forøvrig på SW versjon 2021.40.6. Har en følelse av at problemet oppsto etter at denne kom, men kan ikke si dette med sikkerhet.

Jeg er på versjon 2021.32.21 og kan bekrefte at jeg har opplevd samme problem, så problemet har nok i så fall kommet på en tidligere versjon.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

#83
HA HA HA....  One mechanic says to use AC on manual and another says to keep it on full Auto.

Tesla SC in a nutshell.  :P  :laugh:


Real answer:  There is no work around and we have to deal with it until Tesla HQ in warm sunny California gets around it and feels the need to fix it. 

If we are lucky it happens before the winter is over. ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kim-

Det var jo akkurat samme forrige vinter med vår tm3 (som sikkert har akkurat samme VP som Y). Nå er det begynte å bli kaldt i været her, og jeg merker varmen forsvinner av og til.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

lars667

Var det ikke defekte sensorer i fjor, og gikk ikke varmen da helt av da problemet oppsto? Virker ikke som samme problem, spør du meg.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jeronan

Sitat fra: lars667 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:38
Var det ikke defekte sensorer i fjor, og gikk ikke varmen da helt av da problemet oppsto? Virker ikke som samme problem, spør du meg.

Exactly. If its faulty sensors or a leak in the AC circuit, you will be cold in the cabin with temps at -5 too.

The fact that the tipping point is exactly around -9 / -10 degrees is suspiciously the known temperature point at which heat pumps begin to struggle due to inherent efficiency loss.



NOTE: I also booked a service appointment for 29 dec. at K100 last week and they answered that they want to check for refrigerant leaks.
I politely answered that its a widespread problem with Model Y at the moment and that I hardly doubt everyone in Norway with Model Y currently have leaks with AC.
So they responded this morning for some date/time stamps the issue occurred. So I give it to them and now awaiting further response.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Kim-

#87
Sitat fra: lars667 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:38
Var det ikke defekte sensorer i fjor, og gikk ikke varmen da helt av da problemet oppsto? Virker ikke som samme problem, spør du meg.
Joda, men etter jeg fikk nye sensorer hadde jeg flere perioder med kald luft. Tesla fant ingen feil selvfølgelig. På tidspunktet jeg oppga når de skulle sjekke loggen hadde jeg viften på Max og varmen på Max. De svarte med at varme apparatet var feil betjent og alt skal stå i auto. De glemte å sjekke at det var -20 ute og typ 2 grader i bilen. Dette var etter sensorene var byttet til ny type.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Radial

Sitat fra: Kim- på torsdag 09. desember 2021, klokken 18:43
Sitat fra: lars667 på onsdag 08. desember 2021, klokken 08:38
Var det ikke defekte sensorer i fjor, og gikk ikke varmen da helt av da problemet oppsto? Virker ikke som samme problem, spør du meg.
Joda, men etter jeg fikk nye sensorer hadde jeg flere perioder med kald luft. Tesla fant ingen feil selvfølgelig. På tidspunktet jeg oppga når de skulle sjekke loggen hadde jeg viften på Max og varmen på Max. De svarte med at varme apparatet var feil betjent og alt skal stå i auto. De glemte å sjekke at det var -20 ute og typ 2 grader i bilen. Dette var etter sensorene var byttet til ny type.

Men i alle dager, var de i det hele tatt utenfor verkstedet når de testa? 😄
Også skylde på manuell 🤣 Den hadde jeg protestert på
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sms fra Tesla Trondheim

Tldr: 2021.44.5 skal ha fikset problemet.

"Hi John,

I reviewed your case and it looks an issue with low suction pressure form the compressor.

The Improvement for low suction pressure cutout is available in firmware 2021.44.5
which is the one that you have installed on your car now.

Please report back if issues continue. For now we can cancel the repair visit as is not needed.

Thanks, Nikolaos."
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA