Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - keca

#1
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjørelengde
mandag 12. mai 2014, klokken 21:30
Har kjørt over 200km på en lading flere ganger. Er ikke umulig, bare forferdelig kjedelig.

Bensin/diesel forbruk går også opp da man kjører på motorvei i 110 i forhold til å trille pent rundt i 70.

Føler kanskje at du burde prøvekjørt litt mer og lest litt mer inne her før du kjøpte.
#2
Leaf 2010-2017 / Sv: Radiatorvifta går når Leafen lader
søndag 11. mai 2014, klokken 12:31
Da de skiftet denne delen på min, tok de heldigvis delen fra en utstillings leaf. Så fikk igjen bilen kjapt. Utrolig bra service på Aasen Bil Minnesund!

Ikke så omfattende å skifte, men må tappe kjølevæske og den går også bak til batteriet ettersom jeg har skjønt. Ved påfylling igjen må man pumpe det rundt og det sitter utluftning bak ved batteriet som må åpnes for å få bort all luft i systemet. Men dette kan vel de fleste som skrur på leaf..
#3
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøring Oslo - Hamar
mandag 14. april 2014, klokken 11:12
Skjermdump fra carwings.

Nr. 6 og 7, 10/Apr er tur/retur Hamar.

Ettersom det er 130km Oslo-Hamar vil jeg nok råde deg til å lade 15min Statoil Minnesund, 15 min Hamar evt. lade vanlig hvis du skal være der en stund og så lade 15 min Statoil Minnesund på vei tilbake.

Selv hadde jeg nok tatt sjansen, på 100 km (tur 6+7) brukte jeg 14 kWh. Dvs. man har da 7 kWh til tilgjengelig. Så 150 km til tomt batteri. På denne strekningen er det mye fartsreduksjoner og fartsøkninger for tiden med all den veibyggingen, samt en del 100-sone. Mye man kan gjøre her for å få ned forbruk.

Ps. på en del av turene lengre opp på listen er det min samboer som har kjørt. Hun skal ha 25 grader eller helst mer, samt da man er på småturer og ikke trenger å tenke rekkevidde, er det jo veldig greit å herje litt ekstra da. Veldig enkelt å å få snittforbruk per km til over 0,3. Men, føler det også er enkelt å holde det nede på rundt 0,13-0,18.
#4
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøring Oslo - Hamar
fredag 11. april 2014, klokken 08:35
Har du ettermontert slik webasto selv. Vet du evt. pris?

selv om elbilen mister litt av greia som nullutslippsbil..
#5
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøring Oslo - Hamar
torsdag 10. april 2014, klokken 22:51
Kom hjem etter Minnesund-Hamar-Minnesund nå. Bilen var fulladet, men kaldt batteri da jeg dro. Var en time i møte på Hamar, men ladet ikke. Kom hjem med tre streker og 30km på GOM. Kunne nok ha hatt igjen en del mere, lå litt over fartsgrensen og dro på litt i overkant ut av alle rundkjøringer osv der hvor det er veiarbeid.

Etter å fast ha pendlet Minnesund-Oslo-Minnesund daglig, har jeg kommet frem til at jeg ville nok samlet ladingen min og kun fulladet på Hamar ved en Oslo-Hamar-Oslo tur. 30 minutter hurtiglading og koble til vanlig lader etter dette. Bør være 16amp, veldig merkbar forskjell i ladetid.

Skal sjekke opp forbruk via carwings da dette er oppdatert.
#6
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Sv: Kjøring Oslo - Hamar
torsdag 10. april 2014, klokken 07:53
Skal faktisk kjøre strekningen minnesund-hamar-minnesund i kveld. Skal legge ut informasjon fra carwings etterhvert. Jeg har ingen planer om å lade...

Skulle jeg kjørt strekningen oslo-hamar-oslo, ville jeg kanskje ladet 15 min på minnesund, 15 min på hamar og 15 min på minnesund igjen. Har man et høyt forbruk da, har man hurtiglade muligheter langs motorveien på mcdonalds på jessheim og berger.

Blir jo 44 kr x 3, men det er hva du sparer i bompenger t/r denne strekningen.
Så turen blir gratis, eneste du må investere en ekstra time for lading, men for de fleste er denne timesbetalingen grei.
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
tirsdag 08. april 2014, klokken 11:47
Smart å skrive inn når den er kjøpt og hvor langt den har gått i profilen sin, og selvfølgelig oppdatere km ved jevne mellomrom da... Da kan man skrive ett innlegg her og km blir oppdatert da man endrer km i profilen.
#8
Elbil og økonomi / Sv: Realistisk verditap på Leaf
lørdag 05. april 2014, klokken 17:27
Kjøpte min Leaf for 278 000. Så jeg tror ikke jeg prøver å selge den med det første.

Slik som jeg har regnet, kan jeg gi bort bilen om 5 år, da har jeg hatt gratis bil disse årene..

besparelse drivstoff: 30 000km per år = 22 500  besparelse bompenger 110 kroner dagen(arbeidsdager) = 24200

Selv om man regner et verditap på 50 000 kroner i året, har man hatt besparelser grunnet at man har en elbil samtidig, dette bør man vel ha med i regnestykket dette også.. Drivstoffutgifter spart, bompenger spart, årsavgift spart, service kostnader spart, forsikring spart...

Selv håper jeg på en prisutvikling ala flatskjerm tver, da kan jeg kjøpe tesla til meg selv og leaf til barna da de blir 18, billig!
#9
Det å oppta en hurtiglader i flere timer for å treglade bilen til 100% er skikkelig dårlig gjort hvis det er kø der. Hvis det ikke finnes vanlige ladepunkter i nærheten, bør man kanskje slippe til andre innimellom... men, føler det er slutt på samhold og høflighet hos elbileiere, har selv opplevd slike ting oftere og oftere nå..

Det at hurtigladere stopper på 80-85% er for å skåne batteriet, slik at det ikke koker.
Dette kan justeres på (inni) hurtigladerne, eksempelvis hørte jeg at hurtigladeren på Lillestrøm skulle settes ned til å kun hurtiglade opptil 70% pga stor pågang da denne er gratis, evt. begynne å ta betalt.

Da jeg var på Lillestrøm i forrige uke på et møte var planen å hurtiglade hvis ledig eller benytte en av ladestolpene. Hurtigladeren var opptatt, det samme var de fire ladeplassene. På en av dem sto en Leaf uten engang å være tilkoblet. Jeg vet at den ene stolpen har vært ute av drift en stund, men nå sto da tre av bilene å ladet. Resten av parkeringsplassen var tom, og det er like gratis å stå på en vanlig parkeringsplass!

Først meg selv igjen og igjen og igjen er det som gjelder for tiden!
#10
TLC / Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...
fredag 15. november 2013, klokken 23:22
Ja, jeg forteller deg at dette er tull!

Det er vel ikke helt sånn at forbrukerkjøpsloven alltid er bedre enn garantien. Den er egentlig aldri det, garanti er noe som skal være "bedre" enn loven, gi forbruker tilleggsrettigheter utover loven. Er det like eller dårligere rettigheter enn lovverket er det ikke lov å kalle det garanti.

En ting man kanskje kan slite litt med hvis man ikke tar servicer eller om man ikke bruker merkeverksted, er lakk og rustgaranti. Har ikke sjekket opp vilkår for Nissan, men mange bilmerker har dette som et krav. Dette begrunnes med at de da årlig kan kontrollere lakkens tilstand, evt. utbedre hvis de oppdager noe. Så når man da har kjøpt seg en japaner (gjelder sikkert euro-leaf også), som det trolig vil finnes eksemplarer kun 2 år gamle Leafer som er gjennomrustet, da hadde servicekostnadene blitt småpenger..


PS. bruker aldri håndbrekket jeg heller..
#11
Sitat fra: TorC på torsdag 14. november 2013, klokken 21:51
Sitat fra: keca på torsdag 14. november 2013, klokken 13:41
Av sikkerhetsgrunner velger jeg å si ja takk til demontering og oppsmøring av bremser. Det kan være det samme om det koster like mye med nye skiver og klosser hvis jeg en dag skal bremse å det viser seg at bremseklossene har satt seg og ikke gir full effekt.

Jeg har hatt service på diverse biler tidligere på Aasen Bil, Minnesund, der har de alltid på alle biler utført demontering og oppsmøring av bremser. De som jobber der kan nok si en del om hvorfor ha jeg skjønt.. Veldig mange av brukbilene som selges der får nye skiver og klosser og de gjennomgår bilen grundig. Det skal ikke være noe som går på sikkerhet på bilen som ikke er 100% i orden før den selges der..

Pris hos Aasen Bil Minnesund på service Nissan Leaf: 30 000/1 år rundt 2800,-, 60 000/2 år rundt 3500,-

Av "sikkerhetsgrunner" bør du si nei takk til "smøring av bremser":

Kaliperne er montert på hjulbeinet, dette er støpegods og har ikke godt av å bli skrudd av og på for mye. I verste fall løsner hele kaliperen, og da har du ingen bremser på det hjulet i det hele tatt.

"Smøring av bremser" er på nivå med "lufting av panser", og er bare en melkeku.

Hvis du tenker sikkerhet bør du sjekke belegg jevnlig, og bytte skiver/klosser hvis du har ujven bane eller over 25% rust. Hvis skive og klosser er montert korrekt må dette byttes hvert 4 til 10 år under norske forhold. Dette koster totalt ca 4000,- + en times arbeid.  Det å "smøre bremsene" utsetter ikke dette, men gjør at du i løpet av samme periode antakeligvis også må bytte hjulbein. Disse ligger på knappe tusenlappen per stk, og en halvtimes arbeid per stk. Og siden man først har dem av byttes gjerne støtdempere som gjerne koster en tusenlapp ekstra. 

Leafen bruker mindre bremser enn fossilbiler, men hver gang du er fulladet og bremser slår de inn. Hvis du skal vedlikeholde dem bør du bruke dem mer, og kanskje en lite dasj kopperfett på glideren når du skifter om til vinter/sommerdekk.

Flott da har vi fått oppklart det..

Selv mener jeg at om man skrur opp en gang på 30 000 og en gang på 60 000 tåler den det uten at man trenger å være redd for at noe ryker. Hobbymekanikere som skal dra til så man er sikker klarer sikkert å skru i filler dette. Er en grunn til at det finnes momentnøkler og tall på dette. Er vel også forsterket rundt hullene det støpegodset, man ser at det er en "ring" av annet metall der. At om man skrur opp disse to ganger ekstra resulterer i at hjulbein og støtdempere må skiftes føler jeg er helt søkt. Hvis du har opplevd dette selv tror jeg du bør vurdere dine evner som mekaniker. Og hvis kobberfett koster 100 ganger mer enn vanlig fett bør du heller ikke jobbe som personlig shopper...

For meg blir dette litt drøyt ihvertfall,  at det er farligere å få dette utført enn om man lar vær. Og at om man velger å få det utført til man få merkostnader på mange tusen..
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
torsdag 14. november 2013, klokken 23:33
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. november 2013, klokken 23:15
Sitat fra: eivisa på torsdag 14. november 2013, klokken 19:42
Leser av på mobil (Leaf Spy Lite).

Jeg skjønner fortsatt ikke. Hva har det du leser av fra Leaf Spy med batteritesten å gjøre?

Tror det er sånn: At han på batteritesten fikk masse stjerner og smilys og at alt var flott. Og at det med hvor mange ganger han har qc og ladet vanlig er informasjon fra leaf spy..
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet
torsdag 14. november 2013, klokken 13:41
Av sikkerhetsgrunner velger jeg å si ja takk til demontering og oppsmøring av bremser. Det kan være det samme om det koster like mye med nye skiver og klosser hvis jeg en dag skal bremse å det viser seg at bremseklossene har satt seg og ikke gir full effekt.

Jeg har hatt service på diverse biler tidligere på Aasen Bil, Minnesund, der har de alltid på alle biler utført demontering og oppsmøring av bremser. De som jobber der kan nok si en del om hvorfor ha jeg skjønt.. Veldig mange av brukbilene som selges der får nye skiver og klosser og de gjennomgår bilen grundig. Det skal ikke være noe som går på sikkerhet på bilen som ikke er 100% i orden før den selges der..

Pris hos Aasen Bil Minnesund på service Nissan Leaf: 30 000/1 år rundt 2800,-, 60 000/2 år rundt 3500,-
#14
TLC / Sv: 4800,- for den årlige Leaf servicen...
torsdag 14. november 2013, klokken 13:24
Bestilte time til 60 000km/2 års service nå.

3500,- hos Aasen Bil, Minnesund.

Ligger kanskje langt unna for mange, men med hurtigladere på Statoil Minnesund, McDonalds Jessheim, McDonalds Berger, Hamar, Lillehammer og Gjøvik er i hvert fall turen mulig for mange. Så de som velger å ta det som en tur kan sikkert spare litt penger her..

1. service/30 000 km koster rundt 2800,- hos Aasen Bil, Minnesund.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Hvor langt har Leafen din gått ?
onsdag 13. november 2013, klokken 23:17
 ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA