Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Modell s slår leaf

Startet av Aspiranten, onsdag 07. mars 2012, klokken 12:22

« forrige - neste »

Marius81

The first question would be what services are they trying to sell you? With the exception of the battery report there is nothing specific on the Leaf yearly maintenance that cannot be accomplished by a qualified mechanic.

Marius81

So here is what they are saying the 1yr service consists of:
Inspect charging port.
Run battery usage report. (How long does this take? My dealer says it takes a while and adds to the cost of the service.)
Inspect brake lines and cables.
Inspect brake pads and rotors.
Replace brake fluid.
Inspect reduction gear oil.
Inspect steering gear and linkage, axle and suspension parts.
Inspect drive shaft boots.
Replace in-cabin microfilter.

As you can see this is the Schedule 1 in Nissan``s service manual. Which makes sense, seeing as we have some rough and salty roads in winter.
But they also insist on disassembling all the brakes, lubricating and re-assembling them. Every year. No matter the distance driven.
If this is not done the warranty is void. Nissan Norway actually puts its own extra pages in the service and maintenance manual that comes with the car.


Daeedor

Sitat fra: Marius81 på onsdag 13. november 2013, klokken 14:54
So here is what they are saying the 1yr service consists of:
Inspect charging port.
Run battery usage report. (How long does this take? My dealer says it takes a while and adds to the cost of the service.)
Inspect brake lines and cables.
Inspect brake pads and rotors.
Replace brake fluid.
Inspect reduction gear oil.
Inspect steering gear and linkage, axle and suspension parts.
Inspect drive shaft boots.
Replace in-cabin microfilter.

As you can see this is the Schedule 1 in Nissan``s service manual. Which makes sense, seeing as we have some rough and salty roads in winter.
But they also insist on disassembling all the brakes, lubricating and re-assembling them. Every year. No matter the distance driven.
If this is not done the warranty is void. Nissan Norway actually puts its own extra pages in the service and maintenance manual that comes with the car.

På norsk :  Det er endel arbeidsoperasjoner her som tar tid , spesielt å ta fra hverandre bremsekalipere fullstendig og smøre dem opp på nytt. Det er spesifisert flere ting i servicemanualen fra Nissan som f. eks ikke gjøres på andre biler , dette er jo en el-bil...( hvis ting ikke gjøres som spesifisert, er det kun kjøpsloven som gjelder , ikke fabrikk garanti på bremser...f.eks.) Tidsbruk på verksted er MAO dyrt i norge , selv om det ikke brukes mye deler for service på LEAF.

marric

Jag mailade Martin Hilmersson, Hedin Bil i Strömstad om frågade om 2-årsservicen för Nissan LEAF (2012).

Jag fick till svar att det skulle kosta 6.023 SEK! De har nu uppjusterat priset. Motiveringen vet jag inte riktigt, men de grundade det med att år 2-servicen är det större jobb (3 timmar mot 2 timmar för 1-årsservicen), samt att de byter bromsvätska samt kupèfilter.

Med det priset är det inte längre prisvärt att åka till Strömstad.

RuneW

Sitat fra: marric på onsdag 13. november 2013, klokken 22:20
Jag mailade Martin Hilmersson, Hedin Bil i Strömstad om frågade om 2-årsservicen för Nissan LEAF (2012).

Jag fick till svar att det skulle kosta 6.023 SEK! De har nu uppjusterat priset. Motiveringen vet jag inte riktigt, men de grundade det med att år 2-servicen är det större jobb (3 timmar mot 2 timmar för 1-årsservicen), samt att de byter bromsvätska samt kupèfilter.

Med det priset är det inte längre prisvärt att åka till Strömstad.

2000 sek per time?!? Det var friske priser ja...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

keca

Bestilte time til 60 000km/2 års service nå.

3500,- hos Aasen Bil, Minnesund.

Ligger kanskje langt unna for mange, men med hurtigladere på Statoil Minnesund, McDonalds Jessheim, McDonalds Berger, Hamar, Lillehammer og Gjøvik er i hvert fall turen mulig for mange. Så de som velger å ta det som en tur kan sikkert spare litt penger her..

1. service/30 000 km koster rundt 2800,- hos Aasen Bil, Minnesund.
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ellbil

Sitat fra: ellen40 på torsdag 24. oktober 2013, klokken 18:52
Noen som vet hva som nye "euro Leaf" har i serviceintervall?
Samme som de japanske? Mener selgeren snakket om 2 år.

Skjønner at bremsene trenger å smøres for å holdes som nye, men usikker på
hva annet som "må" gjøres med bilen.

Hvis man hopper over en service etter 2 år kan Nissan da nekte å reparere bilen om den totalhavarerer etter 4,5 år (for eks. Dette med at forvarmingen er på med batteristrøm og at bilen så startes direkte - kan gi totalhavari) ?

Bremsene trenger ikke nødvendigvis smøres så ofte. Enkelte har aldri smurt bremsene, og bremsene fungerer bra allikevel. Du merker når bremsene trenger å smøres. Det tar sannsynligvis mange år. Det minner meg forøvrig om en nabo, en pensjonert sivilingeniør, som sa at han aldri brukte håndbrekket, fordi en gang, for mange år siden, da hang bremsene seg opp. Han hadde ikke brukt håndbrekket på mange år, sa han, og når han dristet seg til å bruke det så hang det seg opp. Derfor skulle ikke håndbrekket på den nye bilen hans brukes. Aldri(hva skal man med en sivøk.tittel når man ikke forstår basal mekanikk)!
Moralen er altså, til en viss grad, at bremsene virker så lenge de blir brukt.

"Annet" som gjøres på en service er inspeksjon. Jeg kjenner et par mekanikere. De forteller at service på nye biler gjerne går unna på minutter. De inspiserer. Alt virker. Ingenting blir gjort. Pris 5000 kroner.

Nissan kan ikke nekte å reparere bilen såfremt bilen er under 5 år. Du har Forbrukerkjøpsloven i ryggen på biler kjøpt i Norge. Om du så ikke har tatt en eneste service så skal allikevel bilen vare i over 5 år, såfremt du ikke har vanskjøttet den noe inn i granskauen. Bremsebelegget varer ikke så lenge, det er slitasjedel, men resten av bilen skal vare i 5 år eller mer og du har fulle rettigheter uten at en eneste service er tatt. Forbrukerkjøpsloven er alltid bedre enn garantien.

Nå kommer det ganske sikkert et par på banen og forteller at dette er tull, bl.a. en pompøs moralistisk kar med skjegg. Men det blir ikke tull fordi tullinger sier det er tull.

keca

Ja, jeg forteller deg at dette er tull!

Det er vel ikke helt sånn at forbrukerkjøpsloven alltid er bedre enn garantien. Den er egentlig aldri det, garanti er noe som skal være "bedre" enn loven, gi forbruker tilleggsrettigheter utover loven. Er det like eller dårligere rettigheter enn lovverket er det ikke lov å kalle det garanti.

En ting man kanskje kan slite litt med hvis man ikke tar servicer eller om man ikke bruker merkeverksted, er lakk og rustgaranti. Har ikke sjekket opp vilkår for Nissan, men mange bilmerker har dette som et krav. Dette begrunnes med at de da årlig kan kontrollere lakkens tilstand, evt. utbedre hvis de oppdager noe. Så når man da har kjøpt seg en japaner (gjelder sikkert euro-leaf også), som det trolig vil finnes eksemplarer kun 2 år gamle Leafer som er gjennomrustet, da hadde servicekostnadene blitt småpenger..


PS. bruker aldri håndbrekket jeg heller..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

Ellbil

Sitat fra: keca på fredag 15. november 2013, klokken 23:22
Ja, jeg forteller deg at dette er tull!

Det er vel ikke helt sånn at forbrukerkjøpsloven alltid er bedre enn garantien. Den er egentlig aldri det, garanti er noe som skal være "bedre" enn loven, gi forbruker tilleggsrettigheter utover loven. Er det like eller dårligere rettigheter enn lovverket er det ikke lov å kalle det garanti.

En ting man kanskje kan slite litt med hvis man ikke tar servicer eller om man ikke bruker merkeverksted, er lakk og rustgaranti. Har ikke sjekket opp vilkår for Nissan, men mange bilmerker har dette som et krav. Dette begrunnes med at de da årlig kan kontrollere lakkens tilstand, evt. utbedre hvis de oppdager noe. Så når man da har kjøpt seg en japaner (gjelder sikkert euro-leaf også), som det trolig vil finnes eksemplarer kun 2 år gamle Leafer som er gjennomrustet, da hadde servicekostnadene blitt småpenger..


PS. bruker aldri håndbrekket jeg heller..

Noen ganger vet man bare ikke om folk gjør seg dummere enn de er...kanskje du kan forklare oss uvitende om hvorfor du ikke bruker håndbrekket.

Så godt som ingen som gir såkalte garantier kjenner til lovverket. Et enkelt søk på google og ved å åpne øverste treff traff denne
http://bil.aftenposten.no/bil/Disse-bilmerkene-gir-ulovlige-garantier-11278.html#.UobFWMTckdg

Om du skal følge fabrikantenes krav for å få rustgarantien vil det fort koste deg en ekstra bil i garantiperioden. Dette diskuteres på utallige fora, her er bare en av de utallige

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1780595/tittel/rust-mercedes-ml-2006-model/innlegg/40093619/

Om bilen din ruster før det har gått 5 år har du uansett lovverket i ryggen.



timingbeltkiller

Sitat fra: Ellbil på fredag 15. november 2013, klokken 20:01
Nissan kan ikke nekte å reparere bilen såfremt bilen er under 5 år. Du har Forbrukerkjøpsloven i ryggen på biler kjøpt i Norge. Om du så ikke har tatt en eneste service så skal allikevel bilen vare i over 5 år, såfremt du ikke har vanskjøttet den noe inn i granskauen.
Tror bestemt Forbrukerrådet mener unnlatt service fabrikanten foreskriver, er nettopp vanskjøtsel som vil gi problemer både ved garantikrav og søksmål etter forbrukerkjøpsloven.

Du vil i så fall måtte bevise/sannsynliggjøre fabrikkens servicekrav er unødvendige eller overdrevne. Eller at du har tatt servicene selv og har nødvendig utstyr og kunnskap.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bjorn_2390

Jeg bruker heller aldri håndbrekket.
Blå Euro-Leaf (2012)

jakoys

Nissan har tilnærmet monopol nå i sin klasse. Markedssituasjon og konkurranse vil virke oppdragende på andre aktører spesielt nå som Tesla har blitt introdusert og er i ferd med å støre litt alvorlig rundt i gamle dogmer og vedtatte sannheter.

Første steg var jo å kutte ut forhandlerleddet fullstendig. Neste steg er å droppe periodiske service-intervaller og overlate til bilen å selv overvåke tilstand og innrapportere behov for ettersyn og reparasjon kun når det er nødvendig.

Nå og da opplever vi slike paradigmeskifter som blir en prøvelse for omstillingsevnen hos de gamle aktørene.

Astepsy

For the majority of P450s a redox partner, CPR, is needed to catalyze the monooxygenase reactions 1 <a href=https://fastpriligy.top/>where can i buy priligy</a> com 20 E2 AD 90 20Viagra 20Gel 20Sachets 20Uk 20 20Viagra 20Chpl viagra gel sachets uk Both Vigneault 2007 and Tortorella 2004 have won a Jack Adams Award as the NHL s top coach

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA